BMW E60 najlepsze silniki (benzynowe i diesla)
BMW E60 to model, który zadebiutował w 2003 roku i był produkowany do 2010 roku. Samochód ten wyposażany był w szeroką gamę silników benzynowych i wysokoprężnych, z których niektóre wyróżniają się na tle pozostałych. Przyjrzyjmy się najlepszym jednostkom napędowym dostępnym w BMW serii 5 E60.
Spis treści
Najlepsze silniki benzynowe w BMW E60
Wśród użytkowników BMW serii 5 E60, najbardziej niezawodnymi i zalecanymi silnikami są jednostki benzynowe N51 i N52. Choć występują one pod różnymi oznaczeniami modeli (525i, 528i, 530i), to w rzeczywistości są to te same silniki o różnej mocy. Najczęściej polecane są wersje 525i i 528i.Silniki N51 i N52 są uważane za ostatnie wolnossące rzędowe sześciocylindrowe silniki BMW, które cechują się wysoką kulturą pracy i dobrymi osiągami. Ich zaletami są:
- Niezawodność – N51/N52 to jedne z najbardziej niezawodnych silników w E60
- Prostota konstrukcji – brak turbosprężarki czy bezpośredniego wtrysku, co przekłada się na mniejszą awaryjność
- Dostępność części – jako silniki starszej generacji, części są tańsze i łatwiej dostępne
Warto jednak pamiętać, że nawet najbardziej niezawodny silnik w E60 będzie wymagał regularnych przeglądów i konserwacji, szczególnie przy wysokim przebiegu. Zaniedbany N51/N52 może generować wysokie koszty napraw.
N52 | ||
N52B25 | 2.5 l | 177-218 PS; 130-160 kW; 174-215 HP |
N52B30 | 3.0 l | 160-200 kW |
Sprawdź najlepsze silniki, które występowały w BMW
Najlepsze silniki diesla występujące w E60
Alternatywą dla N51/N52 są wysokoprężne silniki M47 i M57, które również cieszą się dobrą opinią wśród użytkowników. Jednak ze względu na większe koszty eksploatacji diesli, wielu entuzjastów preferuje benzynowe sześciocylindrówki.
Silnik M47
M47 to rzędowy czterocylindrowy silnik wysokoprężny, który był produkowany w latach 1999-2007. Charakteryzuje się żeliwną konstrukcją, co zapewnia mu trwałość. Jego moc wahała się od 114 KM do 161 KM, a moment obrotowy wynosił od 265 Nm do 340 Nm. Silnik M47 jest znany z efektywności paliwowej, co czyni go atrakcyjnym wyborem dla kierowców poszukujących oszczędności.
Zastosowanie M47 w modelach takich jak E46 320d czy E90 320d sprawiło, że stał się on popularnym wyborem wśród użytkowników, którzy doceniają jego niezawodność i niskie koszty eksploatacji. Mimo że został zastąpiony przez jednostkę N47, M47 wciąż cieszy się dobrą opinią i jest często poszukiwany na rynku wtórnym.
Silnik M57
M57 to rzędowy sześciocylindrowy silnik wysokoprężny, który był produkowany w latach 1998-2013. Jest to jedna z najbardziej udanych jednostek napędowych w historii BMW, znana z doskonałej kultury pracy i wysokiej niezawodności. Silnik M57 występował w różnych wersjach mocy, od 197 KM do 286 KM, co czyni go wszechstronnym wyborem dla różnych modeli BMW, w tym E60 530d (M57D30) i 525d. M57 wykorzystuje system wtrysku paliwa common-rail, co pozwala na lepszą kontrolę nad spalaniem i redukcję emisji spalin. Użytkownicy chwalą ten silnik za jego moc oraz elastyczność, co przekłada się na przyjemność z jazdy. Silnik M57 jest również stosunkowo łatwy w serwisowaniu, a dostępność części zamiennych jest dobra, co wpływa na niskie koszty utrzymania.
Porównanie M47 i M57
Oba silniki mają swoje zalety. M47, jako czterocylindrowy silnik, jest bardziej oszczędny i tańszy w eksploatacji, co czyni go idealnym wyborem dla kierowców, którzy głównie poruszają się po mieście. Z kolei M57, dzięki większej mocy i momentowi obrotowemu, lepiej sprawdza się w dłuższych trasach oraz w bardziej wymagających warunkach.
Zobacz pełną listę silników, które kiedykolwiek występowały w BMW