Advertise Image

Zdjęcie do artykułu na temat silnika BMW M57D30

Silnik BMW M57D30 (1998-2012) – dane techniczne



Silniki z serii M57 zaczęto montować w pojazdach marki BMW od 1998 roku, zastępując wcześniejsze jednostki wysokoprężne M51. Nowy silnik M57D30 powstał na bazie swojego poprzednika, zachowując żeliwny blok cylindrów, lecz powiększono średnicą cylindrów. W konstrukcji zastosowano aluminiową głowicę DOHC z 24 zaworami, co przekłada się na lepszą wydajność. Obrót wałków rozrządu zapewnia trwały łańcuch, który charakteryzuje się długowiecznością; w standardowych warunkach eksploatacji jego wymiana może okazać się zbędna.

Opis zmian na przestrzeni lat

W 2002 roku rozpoczęto produkcję ulepszonej wersji silnika M57TUD30, którego pojemność skokowa została zmniejszona do 3 litrów poprzez zastosowanie wału korbowego o skoku tłoka wynoszącym 90 mm. Zmodyfikowano również turbinę, zastępując ją modelem Garrett GT2260V, a jednostką sterującą w tej wersji stał się DDE5. Najpotężniejsza odmiana, oznaczona jako M57TUD30 TOP, wyposażona była w dwie turbosprężarki BorgWarner o różnych rozmiarach, KP39 i K26, oferujące doładowanie do 1,85 bara. Posiadała także tłoki o stopniu sprężania 16,5, a całością zarządzał sterownik DDE6.

Diesel BMW M57D30
Diesel BMW M57D30

W 2005 roku zaprezentowano wersję M57TU2, która została wyposażona w lekki aluminiowy blok cylindrów oraz ulepszony system Common Rail. Nowe wtryskiwacze piezoelektryczne, zmodernizowane wałki rozrządu i zwiększone do 27,4 mm zawory dolotowe wprowadziły znaczne innowacje. Dodatkowo zastosowano żeliwny kolektor wydechowy oraz turbosprężarkę Garrett GT2260VK, a całość kontrolował sterownik DDE6, spełniający normy Euro-4. W tej serii wprowadzono również nową wersję TOP – M57TU2D30 TOP, która została wyposażona w dwie turbiny BorgWarner, KP39 i K26, osiągające ciśnienie doładowania na poziomie 1,98 bar, oraz nowy sterownik DDE7.

W jakich samochodach montowano silniki BMW M57D30?

  • BMW serii 3 E46 w latach 1999–2006; serii 3 E90 w latach 2005–2012;
  • BMW serii 5 E39 w latach 1998–2004; serii 5 E60 w latach 2003–2010;
  • BMW serii 6 E63 w latach 2007–2010; serii 6 E64 w latach 2007–2010;
  • BMW serii 7 E38 w latach 1998–2001; serii 7 E65 w latach 2001–2008;
  • BMW X3 E83 w latach 2003–2010;
  • BMW X5 E53 w latach 2001–2006; X5 E70 w latach 2007–2010;
  • BMW X6 E71 w latach 2008–2010;
  • Land Rover Range Rover 3 (L322) w latach 2002–2006.

Silnik M57D30 – dane techniczne

Lata produkcji1998-2012
Pojemność skokowa, cm³2926
2993 (TU, TU2)
Układ paliwowyCommon Rail
Moc wyjściowa, KM184 – 193
204 – 272 (TU)
231 – 286 (TU2)
Moment obrotowy, Nm390 – 410
410 – 560 (TU)
500 – 580 (TU2)
Blok silnikażeliwny R6
aluminiowy R6 (TU2)
Głowica cylindraaluminiowa 24v
Średnica cylindra, mm84
Skok tłoka, mm88
90 (TU, TU2)
Stopień sprężania18.0
16.5 – 18.0 (TU)
17.0 – 18.0 (TU2)
Cechyintercooler
Hydrauliczne popychaczetak
Napęd rozrządułańcuch
Regulator fazynie
TurbodoładowanieGarrett GT2556V
Garrett GT2260V (TU)
BorgWarner KP39 + K26 (wersja TOP TU)
Garrett GT2260VK (TU2)
BorgWarner KP39 + K26 (wersja TOP TU2)
Zalecany olej silnikowy5W-40
Pojemność oleju silnikowego, litr6.75
7.5 (TU)
8.0 (TU2)
Rodzaj paliwadiesel
Normy EuroEURO 2/3
EURO 3 (TU)
EURO 3/4 (TU2)
Zużycie paliwa, L/100 km (dla BMW 530d 2002)
— miasto
— autostrada
— w cyklu mieszanym
9.7
5.6
7.1
Żywotność silnika, km~400 000

Wady oraz najczęstsze usterki silnika M57D30

  • Klapy w kolektorze dolotowym mogą niespodziewanie odpaść i wpaść do cylindrów.
  • Do poważnych usterek zalicza się uszkodzenie koła pasowego wału korbowego po przejechaniu 100 000 km.
  • Kolektor wydechowy w wersjach TU i TU2 często pęka, dlatego zaleca się jego wymianę na żeliwny.
  • Niewłaściwe funkcjonowanie separatora oleju może prowadzić do zaparowania przewodów łączących go z turbiną.
  • Użycie paliwa i oleju słabej jakości obniża trwałość systemu paliwowego oraz turbiny.