Silnik BMW M57D30 (1998-2012) – dane techniczne
Silniki z serii M57 zaczęto montować w pojazdach marki BMW od 1998 roku, zastępując wcześniejsze jednostki wysokoprężne M51. Nowy silnik M57D30 powstał na bazie swojego poprzednika, zachowując żeliwny blok cylindrów, lecz powiększono średnicą cylindrów. W konstrukcji zastosowano aluminiową głowicę DOHC z 24 zaworami, co przekłada się na lepszą wydajność. Obrót wałków rozrządu zapewnia trwały łańcuch, który charakteryzuje się długowiecznością; w standardowych warunkach eksploatacji jego wymiana może okazać się zbędna.
Spis treści
Opis zmian na przestrzeni lat
W 2002 roku rozpoczęto produkcję ulepszonej wersji silnika M57TUD30, którego pojemność skokowa została zmniejszona do 3 litrów poprzez zastosowanie wału korbowego o skoku tłoka wynoszącym 90 mm. Zmodyfikowano również turbinę, zastępując ją modelem Garrett GT2260V, a jednostką sterującą w tej wersji stał się DDE5. Najpotężniejsza odmiana, oznaczona jako M57TUD30 TOP, wyposażona była w dwie turbosprężarki BorgWarner o różnych rozmiarach, KP39 i K26, oferujące doładowanie do 1,85 bara. Posiadała także tłoki o stopniu sprężania 16,5, a całością zarządzał sterownik DDE6.
W 2005 roku zaprezentowano wersję M57TU2, która została wyposażona w lekki aluminiowy blok cylindrów oraz ulepszony system Common Rail. Nowe wtryskiwacze piezoelektryczne, zmodernizowane wałki rozrządu i zwiększone do 27,4 mm zawory dolotowe wprowadziły znaczne innowacje. Dodatkowo zastosowano żeliwny kolektor wydechowy oraz turbosprężarkę Garrett GT2260VK, a całość kontrolował sterownik DDE6, spełniający normy Euro-4. W tej serii wprowadzono również nową wersję TOP – M57TU2D30 TOP, która została wyposażona w dwie turbiny BorgWarner, KP39 i K26, osiągające ciśnienie doładowania na poziomie 1,98 bar, oraz nowy sterownik DDE7.
W jakich samochodach montowano silniki BMW M57D30?
- BMW serii 3 E46 w latach 1999–2006; serii 3 E90 w latach 2005–2012;
- BMW serii 5 E39 w latach 1998–2004; serii 5 E60 w latach 2003–2010;
- BMW serii 6 E63 w latach 2007–2010; serii 6 E64 w latach 2007–2010;
- BMW serii 7 E38 w latach 1998–2001; serii 7 E65 w latach 2001–2008;
- BMW X3 E83 w latach 2003–2010;
- BMW X5 E53 w latach 2001–2006; X5 E70 w latach 2007–2010;
- BMW X6 E71 w latach 2008–2010;
- Land Rover Range Rover 3 (L322) w latach 2002–2006.
Silnik M57D30 – dane techniczne
Lata produkcji | 1998-2012 |
Pojemność skokowa, cm³ | 2926 2993 (TU, TU2) |
Układ paliwowy | Common Rail |
Moc wyjściowa, KM | 184 – 193 204 – 272 (TU) 231 – 286 (TU2) |
Moment obrotowy, Nm | 390 – 410 410 – 560 (TU) 500 – 580 (TU2) |
Blok silnika | żeliwny R6 aluminiowy R6 (TU2) |
Głowica cylindra | aluminiowa 24v |
Średnica cylindra, mm | 84 |
Skok tłoka, mm | 88 90 (TU, TU2) |
Stopień sprężania | 18.0 16.5 – 18.0 (TU) 17.0 – 18.0 (TU2) |
Cechy | intercooler |
Hydrauliczne popychacze | tak |
Napęd rozrządu | łańcuch |
Regulator fazy | nie |
Turbodoładowanie | Garrett GT2556V Garrett GT2260V (TU) BorgWarner KP39 + K26 (wersja TOP TU) Garrett GT2260VK (TU2) BorgWarner KP39 + K26 (wersja TOP TU2) |
Zalecany olej silnikowy | 5W-40 |
Pojemność oleju silnikowego, litr | 6.75 7.5 (TU) 8.0 (TU2) |
Rodzaj paliwa | diesel |
Normy Euro | EURO 2/3 EURO 3 (TU) EURO 3/4 (TU2) |
Zużycie paliwa, L/100 km (dla BMW 530d 2002) — miasto — autostrada — w cyklu mieszanym | 9.7 5.6 7.1 |
Żywotność silnika, km | ~400 000 |
Wady oraz najczęstsze usterki silnika M57D30
- Klapy w kolektorze dolotowym mogą niespodziewanie odpaść i wpaść do cylindrów.
- Do poważnych usterek zalicza się uszkodzenie koła pasowego wału korbowego po przejechaniu 100 000 km.
- Kolektor wydechowy w wersjach TU i TU2 często pęka, dlatego zaleca się jego wymianę na żeliwny.
- Niewłaściwe funkcjonowanie separatora oleju może prowadzić do zaparowania przewodów łączących go z turbiną.
- Użycie paliwa i oleju słabej jakości obniża trwałość systemu paliwowego oraz turbiny.