Najlepsze silniki BMW – lista top 7
Zapraszamy do fascynującej podróży przez historię najlepszych silników BMW – jednostek, które nie tylko napędzały samochody, ale także definiowały ducha marki i pasję do jazdy. BMW jest powszechnie uznawane za producenta luksusowych samochodów, które cieszą się ogromną popularnością na całym świecie. Jednym z pytań, które często pojawia się w dyskusjach na temat tych pojazdów, jest kwestia ich niezawodności. Odpowiedź jest jednoznaczna: tak, samochody BMW charakteryzują się dużą niezawodnością pod warunkiem, że są odpowiednio serwisowane). Choć cena może wydawać się wysoka, warto zwrócić uwagę na to, że jakość, technologia i komfort, jakie oferują, uzasadniają tę inwestycję.
Samochody BMW są znane nie tylko ze swojego luksusowego wyglądu, ale przede wszystkim z doskonałych jednostek napędowych. Silniki stosowane w tych pojazdach są potężne, precyzyjnie zaprojektowane i niezwykle wydajne, co pozwala użytkownikom cieszyć się imponującymi osiągami. Nawet przy dużych prędkościach BMW zachowuje stabilność i płynność jazdy, co sprawia, że prowadzenie tych aut to prawdziwa przyjemność. Co więcej, zaawansowane technologie sprawiają, że nawet przy intensywnym użytkowaniu samochody te cechują się długą żywotnością, co czyni je godnym wyborem dla osób ceniących zarówno styl, jak i niezawodność.
Spis treści
Który silnik BMW jest najlepszy?
Silnik B58 to jeden z najbardziej cenionych i niezawodnych napędów, jakie BMW ma w swojej aktualnej ofercie. Jest on doskonałym przykładem mistrzostwa inżynierii, jakie cechuje tę markę, oraz dowodem na jej nieustanne dążenie do perfekcji technologicznej. BMW, od lat uznawane za producenta jednych z najlepszych jednostek napędowych w motoryzacji, poprzez B58 udowadnia swoje zaangażowanie w tworzenie silników, które wyróżniają się zarówno niezawodnością, jak i wysoką wydajnością. Ten silnik to kwintesencja innowacyjności i precyzji, które stawiają BMW w ścisłej czołówce branży.
W tym przewodniku omówimy 5 najlepszych silników BMW w historii.
- Silniki z serii M57
- Silnik BMW B58
- Silnik BMW M20
- Silnik BMW M50
- Silnik BMW S62
- Silnik BMW N52
- Silnik BMW M54
Najlepsze silniki w BMW E60 // Najlepsze silniki w BMW E46
7. Silniki z serii M54
Specyfikacja silników M54
Producent | BMW |
Lata produkcji | 2000 – 2006 |
Konfiguracja | Rzędowa-6 bez doładowania |
Pojemność | 2,2 – 3,0 litry |
Moc | 168 – 228 KM |
Moment obrotowy | 210 – 300 Nm |
Paliwo | Benzyna |
Występowanie | BMW serii 3, serii 5, serii 7, X3, X5, Z3, Z4 |
Silniki M54 to wolnossące jednostki sześciocylindrowe, które były produkowane w latach 2000-2006. Często można je spotkać w modelach BMW, takich jak E46 325 czy E39 5 Series, a także w X3. Cechą wyróżniającą te silniki było to, że były wolnossące, co oznaczało brak turbosprężarki, co sprawiało, że konstrukcja była prostsza, ale w żadnym wypadku nie mniej interesująca. Pomimo braku doładowania, te jednostki oferowały zróżnicowane moce, począwszy od 168 KM w modelu 320, przez 192 KM w 325, aż po imponujące 228 KM w wersji 330. Najlepszym i najbardziej poszukiwanym silnikiem tej serii jest M54B30.
To przykład, jak dobrze zaprojektowany wolnossący silnik może dostarczać wspaniałych wrażeń z jazdy. M54 były znane z płynnej, liniowej mocy i jedwabistej pracy, co czyniło je niezwykle przyjemnymi w eksploatacji. Ich prostota nie tylko dodawała niezawodności, ale także sprawiała, że były łatwiejsze w obsłudze. Do dziś cieszą się one opinią jednych z najlepszych silników BMW, a wielu właścicieli podkreśla ich trwałość i wysoką jakość wykonania.
Polecane modele M54
M54 | ||
M54B22 | 2.2 l | 170 PS; 125 kW; 168 HP |
M54B25 | 2.5 l | 192 PS; 141 kW; 189 HP |
M54B30 | 3.0 l | 231 PS; 170 kW; 228 HP |
Sprawdź pełną listę silników BMW
6. Silniki z serii N52
Specyfikacja silników N52
Producent | BMW |
Lata produkcji | 2004 – 2015 |
Konfiguracja | Rzędowa-6 bez doładowania |
Pojemność | 2,5 i 3,0 litry |
Moc | 175 – 285 KM |
Moment obrotowy | 230 – 314 Nm |
Paliwo | Benzyna |
Występowanie | BMW Seria 1, Seria 3, Seria 5, Seria 6, Seria 7, Z4, X1, X3 |
Ten silnik stanowi jeden z najbardziej zaawansowanych przykładów technologii wolnossących jednostek sześciocylindrowych oferowanych przez BMW. Jest uznawany za szczytowe osiągnięcie w tej kategorii, łącząc najwyższą moc z wyrafinowaną konstrukcją. Szczerze mówiąc, jest to najbardziej dopracowany wolnossący silnik sześciocylindrowy, jaki kiedykolwiek opuścił linię produkcyjną BMW.
Jednostka napędowa N52, będąca ważnym ogniwem w historii BMW, zapisała się na kartach motoryzacji jako niezwykle udana konstrukcja. Jej obecność na rynku, trwająca od 2004 do 2015 roku, zakończyła się wraz z nadejściem ery silników turbodoładowanych. Ten wyjątkowy silnik można było spotkać w wielu popularnych modelach BMW serii E, w tym w E90 i E60, które do dziś cieszą się uznaniem entuzjastów marki.
N52, następca docenianego modelu M54, wyznaczył nowe standardy w dziedzinie inżynierii motoryzacyjnej. Jako pierwszy silnik BMW wykorzystał innowacyjną kombinację magnezu i aluminium w konstrukcji układu chłodzenia wodą, co przyczyniło się do znacznej redukcji masy przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej wydajności termicznej.
Przez lata produkcji silnik N52 podlegał ciągłym udoskonaleniom i modyfikacjom, co świadczy o jego ogromnym potencjale rozwojowym. Imponujący wzrost mocy w kolejnych wersjach jest tego najlepszym dowodem. W modelu 325, począwszy od 174 KM, moc stopniowo rosła, osiągając 201 KM, a w ostatecznej odsłonie 325i generacji E90 imponujące 215 KM – wszystko to przy zachowaniu pojemności skokowej 2,5 litra.
Jeszcze bardziej imponujące osiągi prezentowały silniki o pojemności 3 litrów, montowane w modelach 330. Ich moc zaczynała się od solidnych 215 KM, by w najbardziej zaawansowanej wersji osiągnąć zawrotne 268 KM. Te jednostki napędowe oferowały kierowcom niezrównane połączenie dynamiki, kultury pracy i niezawodności, bez konieczności stosowania doładowania.
Wybór modelu wyposażonego w silnik N52, szczególnie w wersji 330, gwarantował idealne połączenie mocy, efektywności i trwałości. Jedwabista praca silnika i liniowy przyrost mocy zapewniały wyjątkowe doznania podczas jazdy, czyniąc każdą podróż niezapomnianym przeżyciem.
Bez cienia wątpliwości można stwierdzić, że N52 to jedna z najwybitniejszych sześciocylindrowych konstrukcji, jakie kiedykolwiek opuściły bramy fabryki BMW. Jego legendarna reputacja, potwierdzona latami niezawodnej służby w różnych modelach marki, na stałe zapisała się w annałach motoryzacji. Entuzjaści BMW do dziś wspominają ten silnik z nostalgią, uznając go za szczytowe osiągnięcie ery wolnossących jednostek napędowych.
Polecane modele N52
N52 | ||
N52B25 | 2.5 l | 177-218 PS; 130-160 kW; 174-215 HP |
N52B30 | 3.0 l | 160-200 kW |
5. Silniki z serii S62
Specyfikacja silników S62
Producent | BMW |
Lata produkcji | 1998 – 2003 |
Konfiguracja | V8 bez doładowania |
Pojemność | 4,9 litra |
Moc | 394 – 625 KM |
Moment obrotowy | 500 – 600 Nm |
Paliwo | Benzyna |
Występowanie | BMW M5, Z8; Ascari KZ1, A10 |
Ten wyjątkowy silnik BMW, znany jako S62, to prawdziwe arcydzieło inżynierii motoryzacyjnej. Wolnossąca jednostka V8 o pojemności oscylującej wokół 5 litrów (dokładnie 4,9 litra) to kwintesencja mocy i niezawodności, charakterystyczna dla najlepszych silników bawarskiego producenta.
S62 imponuje nie tylko swoimi parametrami – 394 KM mocy i około 500 Nm momentu obrotowego – ale przede wszystkim zastosowanymi rozwiązaniami technicznymi. Osiem indywidualnych przepustnic, po jednej dla każdego cylindra, w połączeniu z wysokim stopniem sprężania 11:1, czynią z tego silnika niezwykle responsywną i dynamiczną jednostkę. Ta konstrukcja zapewnia błyskawiczną reakcję na gaz i liniowy przyrost mocy w całym zakresie obrotów.
Inżynierowie BMW zadbali o każdy detal, implementując szereg innowacyjnych rozwiązań. Dwurzędowy łańcuch rozrządu to odpowiedź na problemy z niezawodnością, z którymi borykały się niektóre konkurencyjne konstrukcje. Ta cecha znacząco zwiększa trwałość i niezawodność silnika, eliminując ryzyko katastrofalnych awarii związanych z przeskoczeniem czy zerwaniem łańcucha.
Wydrążone wałki rozrządu to kolejny przykład zaawansowanej inżynierii, pozwalający na redukcję masy części ruchomych, co przekłada się na lepszą dynamikę pracy silnika. System podwójnych wlotów optymalizuje napełnianie cylindrów mieszanką paliwowo-powietrzną, przyczyniając się do zwiększenia mocy i efektywności.
Zastosowanie półsuchej miski olejowej, rozwiązania znanego z innych wysokowydajnych silników BMW, w tym legendarnej jednostki V10 z modelu E60 M5, świadczy o sportowym rodowodzie S62. Ten system zapewnia optymalne smarowanie nawet w ekstremalnych warunkach, takich jak dynamiczna jazda na torze wyścigowym.
S62 był sercem modelu M5 (E39) w latach 1998-2003, epoki uznawanej przez wielu entuzjastów za złoty wiek BMW. To okres, gdy marka z Monachium tworzyła samochody będące kwintesencją inżynierskiej precyzji i pasji do motoryzacji. Popularność tego silnika wynika nie tylko z imponujących osiągów, ale także z jego względnej prostoty i niezawodności – cech, które w późniejszych latach ustąpiły miejsca bardziej skomplikowanym, choć niekoniecznie lepszym rozwiązaniom.
4. Silniki z serii M50
Specyfikacja silników M50
Producent | BMW |
Lata produkcji | 1990 – 1996 |
Konfiguracja | Rzędowa-6 bez doładowania |
Pojemność | 2,0, 2,4 i 2,5 litra |
Moc | 148 – 189 KM |
Moment obrotowy | 189 – 249 Nm |
Paliwo | Benzyna |
Występowanie | BMW serii 3, serii 5 |
Silnik, o którym mowa, to legendarny M50 – jedna z najbardziej cenionych jednostek napędowych w historii BMW. Ten rzędowy, wolnossący sześciocylindrowy silnik stanowi kwintesencję inżynierii bawarskiej marki, łącząc w sobie innowacyjność, wydajność i niezawodność. Seria M50 jest prawdopodobnie najlepszym wyborem spośród silników dostępnych do swapów.
M50 oferowany był w trzech wariantach pojemnościowych, każdy z nich prezentujący imponujące osiągi jak na swoją epokę. Wersja 2-litrowa, generująca 148 KM, stanowiła doskonałą propozycję dla osób poszukujących ekonomicznego, a jednocześnie dynamicznego napędu. Mocniejsze warianty – 2,4-litrowy o mocy 185 KM oraz 2,5-litrowy rozwijający 189 KM – zapewniały jeszcze lepsze osiągi, satysfakcjonując nawet najbardziej wymagających kierowców.
Przełomowym rozwiązaniem zastosowanym w silnikach M50 był system VANOS (Variable Nockenwellen Steuerung), czyli system zmiennych faz rozrządu. To innowacyjne rozwiązanie pozwoliło na optymalizację pracy silnika w szerokim zakresie obrotów, przyczyniając się do poprawy elastyczności, zwiększenia mocy oraz redukcji zużycia paliwa. Wprowadzenie systemu VANOS było kamieniem milowym w rozwoju technologii silnikowych BMW, wyznaczając nowe standardy w branży.
Sprawdź nasz artykuł na temat naprawy pojedynczego VANOSa
Konstrukcja M50 opierała się na sprawdzonych rozwiązaniach, takich jak żeliwny blok silnika, gwarantujący doskonałą wytrzymałość, oraz aluminiowa głowica, przyczyniająca się do redukcji masy. Zastosowanie podwójnego wałka rozrządu (DOHC) w połączeniu z czterema zaworami na cylinder zapewniło doskonałe napełnianie komór spalania, co przekładało się na wysoką wydajność i kulturę pracy.
Silniki M50 znalazły zastosowanie w kultowych modelach BMW, takich jak E34 (520i i 525i) oraz E36 serii 3. Ich obecność w tych pojazdach przyczyniła się do ugruntowania pozycji BMW jako producenta samochodów oferujących doskonałe właściwości jezdne i niezrównaną przyjemność z jazdy.
Trwałość i niezawodność M50 stały się legendarne wśród entuzjastów marki. Wiele egzemplarzy tych silników przebiega setki tysięcy kilometrów bez poważnych awarii, co świadczy o ich wyjątkowej jakości wykonania i przemyślanej konstrukcji. Ta cecha sprawiła, że M50 zyskał miano „konia roboczego” w gamie silników BMW, będąc synonimem solidności i długowieczności.
Polecane modele M50
M50 | ||
M50B20 | 2.0 l | 145 PS; 110 kW; 147 HP |
M50B20TU | 2.0 l | 145 PS; 110 kW; 147 HP |
M50B24TU | 2.4 l | 188 PS; 138 kW; 185 HP |
M50B25 | 2.5 l | 192 PS; 141 kW; 189 HP |
M50B25TU | 2.5 l | 192 PS; 141 kW; 189 HP |
3. Silniki z serii M20
Specyfikacja silników M20
Producent | BMW |
Lata produkcji | 1977 – 1993 |
Konfiguracja | Rzędowa-6 bez doładowania |
Pojemność | 2,0, 2,3, 2,5 i 2,7 litra |
Moc | 121 – 169 KM |
Moment obrotowy | 162 – 239 Nm |
Paliwo | Benzyna |
Występowanie | BMW serii 3, serii 5, Z1 |
Silnik M20 to prawdziwa perła w koronie klasycznych konstrukcji BMW, reprezentująca erę, gdy inżynieria motoryzacyjna stawiała na prostotę, niezawodność i czystą przyjemność z jazdy. Ta wolnossąca, rzędowa szóstka, produkowana w latach 1977-1993, stanowi kwintesencję filozofii BMW z tamtego okresu.
M20 oferowany był w różnych wariantach pojemnościowych, od 2,0 do 2,7 litra, co pozwalało na zastosowanie go w szerokiej gamie modeli, od sportowych po bardziej luksusowe. Jego era przypadła na złoty okres BMW, gdy marka tworzyła samochody, które do dziś są uznawane za ikony motoryzacji.
Konstrukcja M20 opierała się na sprawdzonych rozwiązaniach: pojedynczy wałek rozrządu umieszczony w głowicy (SOHC), żeliwny blok silnika zapewniający doskonałą wytrzymałość, oraz aluminiowa głowica przyczyniająca się do optymalizacji masy. Brak zaawansowanych systemów, takich jak VANOS, może wydawać się wadą z dzisiejszej perspektywy, ale w rzeczywistości stanowił o prostocie i niezawodności tej jednostki.
M20 znalazł zastosowanie w legendarnych modelach BMW, takich jak seria E30 (320i, 323i, 325i) oraz E28 (520i, 525i). Te samochody, napędzane właśnie silnikiem M20, do dziś są synonimem „czystej” przyjemności z jazdy, oferując kierowcy bezpośrednie połączenie z maszyną, bez zbędnych elektronicznych pośredników.
Era M20 to czas, gdy BMW tworzyło samochody z myślą o prawdziwych entuzjastach motoryzacji. Oferowały one autentyczne wrażenia z jazdy, charakteryzowały się prostotą konstrukcji, niezrównaną trwałością i dostarczały ogromnej frajdy za kierownicą. Co więcej, w razie potrzeby naprawy czy modyfikacji, M20 okazywał się niezwykle przyjazny dla majsterkowiczów. Jego prosta konstrukcja ułatwiała samodzielne serwisowanie, co było dodatkowym atutem dla wielu właścicieli.
Niestety, wraz z upływem czasu, znalezienie dobrze zachowanych egzemplarzy samochodów wyposażonych w M20 staje się coraz trudniejsze. Ich wartość rynkowa systematycznie rośnie, co świadczy o rosnącym zainteresowaniu kolekcjonerów i entuzjastów klasycznych BMW. To sprawia, że M20 i samochody, które napędzał, stają się nie tylko obiektami pożądania, ale także cennymi inwestycjami.
Polecane modele M20
M20 | ||
M20B20 | 2.0 l | 122-129 PS; 90-95 kW; 121-127 HP |
M20B23 | 2.3 l | 139-150 PS; 102-110 kW; 137-147 HP |
M20B25 | 2.5 l | 170-171 PS; 125-126 kW; 168-169 HP |
M20B27 | 2.7 l | 92-95 kW |
2. Silniki z serii B58
Specyfikacja silników B58
Producent | BMW |
Lata produkcji | 2015 – obecnie |
Konfiguracja | Rzędowa-6 z turbodoładowaniem |
Pojemność skokowa | 3,0 litry |
Moc | 322 – 382 KM |
Moment obrotowy | 450 – 520 lb-ft |
Paliwo | Benzyna |
Występowanie | BMW serii 3, serii 4, serii 5, serii 6, serii 7, serii 8, M1, M2, M3, X3, X4, X5, X6, X7, Z4; Toyota Supra |
Silnik BMW B58 to prawdziwy majstersztyk nowoczesnej inżynierii motoryzacyjnej, który zadebiutował w 2015 roku, rozpoczynając nową erę w historii bawarskiej marki. Ta turbodoładowana, rzędowa szóstka stanowi ewolucję wcześniejszych konstrukcji, takich jak N55, jednocześnie wprowadzając szereg innowacyjnych rozwiązań technicznych. Obecnie, silnik ten prawdopodobnie jest najlepszym wyborem spośród oferty nie tylko BMW, ale także innych marek.
B58 zadebiutował w modelu F30 340i, szybko zyskując uznanie zarówno wśród klientów, jak i ekspertów branżowych. Jego wyjątkowe zalety zostały docenione przez prestiżowy ranking Ward’s 10 Best Engines, w którym silnik ten zdobywał wyróżnienia przez cztery lata z rzędu (2016-2020) w różnych konfiguracjach i modelach BMW. To bezprecedensowe osiągnięcie świadczy o wszechstronności i wysokiej jakości tej jednostki napędowej.
Jedną z kluczowych zalet B58 jest jego niezawodność, szczególnie widoczna w porównaniu do poprzedników – N54 i N55. W pierwszych latach eksploatacji B58 wykazuje się znacznie mniejszą awaryjnością, eliminując wiele problemów, które trapiły wcześniejsze konstrukcje. Nie odnotowuje się tak wielu przypadków awarii wysokociśnieniowej pompy paliwa (HPFP) czy problemów z wtryskiwaczami, które były zmorą użytkowników N54.
Konstrukcja B58 opiera się na najnowszych osiągnięciach technologicznych BMW. Silnik ten charakteryzuje się zoptymalizowaną turbosprężarką typu twin-scroll, zaawansowanym systemem bezpośredniego wtrysku paliwa oraz udoskonalonym systemem zmiennych faz rozrządu Valvetronic. Te elementy przyczyniają się do zwiększenia mocy i momentu obrotowego przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej efektywności paliwowej.
B58 jest niezwykle elastyczny pod względem mocy wyjściowej. W zależności od wersji i modelu, w którym jest montowany, może generować od około 320 do ponad 380 koni mechanicznych w wersjach fabrycznych. Co więcej, silnik ten wykazuje się dużym potencjałem tuningowym, co doceniają entuzjaści modyfikacji.
Warto podkreślić, że B58 znalazł zastosowanie nie tylko w modelach BMW, ale także w niektórych pojazdach Toyota Supra nowej generacji, co świadczy o jego uniwersalności i wysokiej jakości. Ta współpraca między BMW a Toyotą dodatkowo podkreśla renomę tej jednostki napędowej.
Jedną z innowacji zastosowanych w B58 jest zintegrowany kolektor wydechowy, który przyczynia się do szybszego nagrzewania się katalizatora, co z kolei przekłada się na redukcję emisji spalin. To rozwiązanie pokazuje, że BMW nie tylko dąży do zwiększania osiągów, ale także do poprawy ekologiczności swoich silników.
1. Silniki z serii M57
Specyfikacja silników M57
Producent | BMW |
Lata produkcji | 1998 – 2013 |
Konfiguracja | Rzędowa-6 z turbodoładowaniem |
Pojemność skokowa | 2.5, 3.0 litry |
Moc | 148 – 282 KM |
Moment obrotowy | 299 – 580 lb-ft |
Paliwo | Diesel |
Występowanie | BMW serii 3, serii 5, serii 6, serii 7, X3, X5, X6; Opel Omega B; Land Rover Range Rover |
Silnik BMW M57 to prawdziwy kamień milowy w historii jednostek wysokoprężnych, łączący w sobie niezawodność, wydajność i imponujący moment obrotowy. Ta sześciocylindrowa konstrukcja, produkowana w latach 1998-2013, zdobyła uznanie nie tylko w modelach BMW, ale również w prestiżowych pojazdach innych marek. Przez wielu entuzjastów silniki diesla z serii M57 są uznawane za jedne z najlepszych jednostek napędowych, szczególnie silnik M57D30.
M57 wyróżnia się przede wszystkim swoją solidnością i trwałością. Żeliwny blok silnika, choć może wydawać się archaicznym rozwiązaniem w dobie powszechnego stosowania aluminium, okazał się strzałem w dziesiątkę. Żeliwo doskonale tłumi wibracje charakterystyczne dla silników Diesla, zapewniając długowieczność konstrukcji i komfort jazdy. To rozwiązanie świadczy o przemyślanym podejściu inżynierów BMW do projektowania silników o wysokiej trwałości.
Imponujący moment obrotowy, sięgający 580 Nm (428 lb-ft), plasuje M57 w czołówce silników wysokoprężnych swojej epoki. Ta cecha sprawiła, że jednostka świetnie sprawdzała się nie tylko w sedanach BMW, takich jak 335d, ale również w cięższych pojazdach typu SUV, jak BMW X5 czy nawet Range Rover serii L322.
Wykorzystanie M57 przez Land Rovera w modelach Range Rover L322 jest dowodem na uniwersalność i niezawodność tej konstrukcji. W czasach, gdy Land Rover eksperymentował z odważnymi koncepcjami stylistycznymi (jak wspomniane drzwi nożycowe), wybór sprawdzonego silnika BMW świadczył o priorytetowym traktowaniu niezawodności i osiągów.
Inżynierowie BMW zadbali o każdy detal konstrukcji M57. Kute stalowe korbowody gwarantują wytrzymałość nawet przy dużych obciążeniach, typowych dla silników wysokoprężnych. Zastosowanie łańcuchów rozrządu zamiast pasków, które sprawiały problemy w wielu modelach BMW z lat 90., to kolejny przykład dążenia do maksymalnej niezawodności.
M57 oferował różne warianty mocy, od około 150 KM w podstawowych wersjach, aż do ponad 280 KM w najmocniejszych odmianach. Ta elastyczność pozwoliła na zastosowanie silnika w szerokiej gamie modeli, od średniej wielkości sedanów po luksusowe SUV-y.
Warto podkreślić, że M57 był stale rozwijany w trakcie swojej 15-letniej produkcji. Kolejne generacje silnika otrzymywały udoskonalenia, takie jak system common rail czy turbosprężarki o zmiennej geometrii, co pozwalało na utrzymanie konkurencyjności wobec nowszych konstrukcji.