BMW G30/G31 Seria 5 (2017-2024) – jaki silnik wybrać?
Wiele osób zadaje sobie to pytanie: Jaki silnik wybrać do BMW G30? Model BMW G30 Serii 5, wprowadzony w 2017 roku jako siódma generacja, szybko zdobył mocną pozycję wśród luksusowych sedanów klasy średniej. Dostępny jako sedan (G30) lub kombi (G31), samochód ten skutecznie konkuruje z Mercedesem Klasy E i Audi A6. Auto wyróżnia się nowoczesną stylistyką, zaawansowanymi technologiami i różnorodną gamą silników. Wybór odpowiedniej jednostki napędowej bezpośrednio wpływa na wydajność, ekonomiczność i komfort jazdy. Seria 5 przeszła również modernizację (LCI), która przyniosła zmiany, także w ofercie silnikowej.
Spis treści
Jakie silniki montowano w BMW G30/G31?
BMW G30 oferowało bogaty wybór jednostek napędowych, dostosowanych do zróżnicowanych oczekiwań klientów. Oferta obejmowała silniki benzynowe (w tym turbodoładowane), hybrydowe plug-in, turbodiesle oraz – w wybranych okresach i rynkach – mild hybrid.
Gama obejmowała zarówno ekonomiczne, czterocylindrowe silniki idealne do codziennego użytku, jak i mocniejsze jednostki sześciocylindrowe oraz ośmiocylindrowe. Dostępność wersji silnikowych różniła się w zależności od roku produkcji (2017–2024) i rynku, więc warto sprawdzić ofertę w Polsce.
Jakie silniki benzynowe wybrać do BMW G30/G31?
Silniki czterocylindrowe
Wśród silników benzynowych oferowanych w BMW G30 znajdowały się zarówno jednostki czterocylindrowe, jak i sześcio- i ośmiocylindrowe
Model 520i był dostępny z dwoma wariantami czterocylindrowego silnika benzynowego B48 z turbodoładowaniem. Od 2018 roku oferowano wersję o pojemności 1.6 litra, generującą moc 125 kW (170 KM) i moment obrotowy 250 Nm. W latach 2017–2024 dostępny był również wariant 2.0 litra o mocy 135 kW (184 KM) i momencie obrotowym 290 Nm.
Wersja 1.6 L osiągała przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8.7 sekundy, a jej prędkość maksymalna wynosiła 224 km/h. Mocniejszy wariant 2.0 L potrzebował na ten sam sprint 7.8 sekundy, a jego prędkość maksymalna to 235 km/h. Charakterystyka pracy tych silników była relatywnie oszczędna, zapewniając wystarczające osiągi do codziennej jazdy miejskiej i podmiejskiej. Użytkownicy często chwalili ich płynność i cichą pracę.
Niemniej jednak, przy pełnym obciążeniu pasażerami i bagażem lub podczas dynamicznej jazdy na autostradzie, mogło brakować im mocy. Zalety tych jednostek to niższa cena, mniejsze koszty ubezpieczenia i eksploatacji dzięki oszczędności paliwa. Jednak dla niektórych były mniej dynamiczne, oferując mniej prestiżowe wrażenia z jazdy niż większe silniki.
BMW oferowało dwa warianty silnika 2.0 L B48 turbo w modelu 520i, dostosowując ofertę do różnych preferencji klientów pod względem osiągów i ceny. Warto zauważyć, że nowszy wariant 1.6 L oferował nieco niższą moc i osiągi.
Model 530i był napędzany silnikiem benzynowym B48 2.0 turbo o mocy 185 kW (252 KM) i momencie obrotowym 350 Nm (2017–2024). Przyspieszał do 100 km/h w 6.2 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosiła 250 km/h.
W porównaniu do 520i, 530i oferował znacznie lepsze osiągi, zapewniając wystarczającą dynamikę przy zachowaniu rozsądnego zużycia paliwa. Był to popularny wybór wśród osób poszukujących kompromisu między osiągami a ekonomią. Do zalet tej jednostki można zaliczyć wyższą moc i elastyczność niż w 520i, przy jednoczesnym zachowaniu stosunkowo niskiego zużycia paliwa.
Wadą była wyższa cena zakupu i ubezpieczenia w porównaniu do 520i. Opinie użytkowników wskazują na ogólne zadowolenie z tego silnika jako wszechstronnego wyboru. Model 530i wydaje się być „złotym środkiem” w gamie silników benzynowych, oferując zauważalny wzrost mocy w stosunku do 520i bez drastycznego wzrostu kosztów eksploatacji. Jest to prawdopodobnie najczęściej rekomendowany silnik dla osób szukających dobrego balansu.
Silniki sześciocylindrowe
Dla osób poszukujących jeszcze lepszych osiągów i wyższej kultury pracy, BMW oferowało model 540i z sześciocylindrowym rzędowym silnikiem benzynowym B58 z turbodoładowaniem o pojemności 3.0 litra. Jednostka ta generowała moc 250 kW (340 KM) i moment obrotowy 450 Nm w latach 2017–2024.
Wersja z napędem na tylne koła osiągała prędkość od 0 do 100 km/h w 5.1 sekundy, natomiast wariant z napędem na wszystkie koła xDrive potrzebował na to 4.8 sekundy. Prędkość maksymalna w obu przypadkach była elektronicznie ograniczona do 250 km/h.
Silnik charakteryzował się wysoką kulturą pracy, płynnością mocy i świetnymi osiągami, idealny dla osób ceniących komfort i dynamikę silnika sześciocylindrowego.
Do zalet 540i należał wysoki komfort jazdy, bardzo dobre osiągi, dopracowany silnik oraz możliwość tuningu, co dodatkowo zwiększało jego atrakcyjność. Wadą była wyższa cena zakupu, ubezpieczenia i paliwa w porównaniu do modeli czterocylindrowych.
Opinie użytkowników potwierdzają satysfakcję z jazdy, a silnik B58 chwalony jest za osiągi i wyrafinowanie, będąc idealnym wyborem dla entuzjastów gotowych na wyższe koszty eksploatacji.
Silniki ośmiocylindrowe
Dla nabywców poszukujących ekstremalnych osiągów, BMW oferowało również modele z silnikami ośmiocylindrowymi. M550i xDrive był wyposażony w 4.4-litrowy silnik benzynowy N63 V8 z podwójnym turbodoładowaniem. W latach 2018–2020 generował on moc 340 kW (462 KM) i moment obrotowy 650 Nm. Od 2020 roku moc została zwiększona do 390 kW (530 KM), a moment obrotowy do 750 Nm.
M550i xDrive z napędem xDrive przyspieszał od 0 do 100 km/h w 3,8 sekundy (3,6 sekundy od 2020) i osiągał maksymalną prędkość 250 km/h. Model ten oferował ekstremalne osiągi zbliżone do M5, z luksusowym charakterem i sportowymi wrażeniami z jazdy. Użytkownicy cenili sobie „feel” silnika V8.
Zalety M550i xDrive to wysokie osiągi, ekskluzywność i pozycja pomiędzy Serią 5 a M5. Wadami były: najwyższa cena, koszty ubezpieczenia i paliwa, potencjalnie wyższe koszty utrzymania (V8) oraz problemy z wczesnymi modelami, zwłaszcza z wężami chłodzenia turbosprężarki.
Opinie użytkowników potwierdzają jego ekscytujące osiągi. M550i stanowił atrakcyjną alternatywę dla M5, oferując zbliżone osiągi z bardziej subtelnym wyglądem i potencjalnie niższymi kosztami eksploatacji (choć nadal znacznymi).
Dla purystów poszukujących absolutnie najwyższych osiągów, BMW oferowało modele M5 i M5 Competition. Obie wersje były wyposażone w 4.4-litrowy silnik benzynowy S63 V8 z podwójnym turbodoładowaniem. M5 generował moc 441 kW (600 KM) i moment obrotowy 750 Nm w latach 2018–2024. Wersja M5 Competition, dostępna od 2019 roku, oferowała moc 460 kW (625 KM) i ten sam moment obrotowy.
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosiło 3,4 sekundy dla M5 i 3,3 sekundy dla M5 Competition, z maksymalną prędkością ograniczoną do 250 km/h (306 km/h z pakietem M Driver’s Package). Z napędem M xDrive, modele te oferowały wyczynowe osiągi, zaprojektowane z myślą o torze, ekstremalne wrażenia z jazdy i zaawansowane tryby napędu.
Do zalet M5 i M5 Competition należały absolutnie najwyższe osiągi w gamie, prestiż marki M i zaawansowana technologia. Wadami były najwyższa cena, bardzo wysokie koszty utrzymania (paliwo, ubezpieczenie, serwis) i mniejszy komfort na co dzień.
Opinie użytkowników potwierdzają ich ekstremalne osiągi.
Jakie silniki diesla wybrać do BMW G30?
Równie bogata była oferta silników wysokoprężnych (Diesla) w BMW G30, obejmująca jednostki czterocylindrowe i sześciocylindrowe.
Silniki czterocylindrowe diesel
Podstawową opcją była wersja 518d, wyposażona w czterocylindrowy silnik wysokoprężny B47 z turbodoładowaniem o pojemności 2.0 litra. Jednostka ta generowała moc 110 kW (150 KM) i moment obrotowy 350 Nm w latach 2017–2020. Samochód osiągał przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 10 sekund, a jego prędkość maksymalna wynosiła 216 km/h.
Charakterystyka pracy tego silnika była najbardziej ekonomiczna w gamie, oferując wystarczającą moc do spokojnej, codziennej jazdy – szczególnie w warunkach miejskich. Do zalet 518d należały bardzo niskie zużycie paliwa oraz potencjalnie niższa cena zakupu i ubezpieczenia. Wadą była najniższa moc w ofercie, co mogło wpływać na dynamikę przy wyprzedzaniu lub jeździe z większą prędkością na autostradzie.
Popularnym wyborem był model 520d / 523d, również wyposażony w czterocylindrowy silnik wysokoprężny B47 o pojemności 2.0 litra i turbodoładowaniu. Silnik ten generował moc 140 kW (190 KM) oraz moment obrotowy 400 Nm w latach 2017–2023.
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosiło 7.3 sekundy, a prędkość maksymalna sięgała 235 km/h. Jednostka ta była dobrym kompromisem między oszczędnością paliwa a osiągami, chętnie wybieraną przez kierowców pokonujących zarówno krótkie, jak i długie trasy.
Do zalet tego silnika należały bardzo dobre zużycie paliwa oraz wystarczająca dynamika zarówno w mieście, jak i w trasie. Wadą mogła być niższa kultura pracy w porównaniu do jednostek sześciocylindrowych.
Nieco mocniejszą alternatywą był model 525d, również wyposażony w czterocylindrowy silnik wysokoprężny B47 z turbodoładowaniem o pojemności 2.0 litra. Wariant ten oferował moc 170 kW (231 KM) i moment obrotowy 500 Nm w latach 2017–2020.
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosiło 6.6 sekundy, a prędkość maksymalna – 245 km/h. Silnik ten zapewniał lepsze osiągi niż 520d, jednocześnie utrzymując dobrą ekonomię spalania.
Jego główną zaletą była wyraźnie lepsza dynamika, natomiast wadą mogła być trudniejsza dostępność tego wariantu na rynku wtórnym.
Silniki sześciocylindrowe
Dla osób oczekujących wyższej kultury pracy i lepszych osiągów, BMW oferowało sześciocylindrowy silnik wysokoprężny B57 z turbodoładowaniem o pojemności 3.0 litra w modelu 530d.
W latach 2017–2020 silnik ten generował moc 195 kW (265 KM) i moment obrotowy 620 Nm. W okresie 2020–2023 parametry wzrosły odpowiednio do 210 kW (286 KM) i 650 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosiło 5,8 sekundy (5,4 sekundy po 2020 roku), a prędkość maksymalna była ograniczona do 250 km/h.
Dostępna była również wersja z napędem na wszystkie koła xDrive. Silnik ten charakteryzował się wysoką kulturą pracy, imponującym momentem obrotowym, bardzo dobrymi osiągami oraz nadal rozsądnym zużyciem paliwa.
Do jego zalet należały: wysoki komfort jazdy, świetne osiągi oraz relatywnie niskie spalanie jak na oferowaną moc. Wadą była natomiast wyższa cena zakupu i ubezpieczenia w porównaniu do modeli z silnikami czterocylindrowymi.
Jeszcze mocniejszą opcją był model 540d xDrive, wyposażony w sześciocylindrowy silnik wysokoprężny B57 z podwójnym turbodoładowaniem o pojemności 3.0 litra.
W latach 2017–2020 jednostka ta oferowała moc 235 kW (320 KM) i moment obrotowy 680 Nm. Po 2020 roku parametry wzrosły do 250 kW (340 KM) i 700 Nm. Z napędem xDrive, samochód przyspieszał od 0 do 100 km/h w 4,9 sekundy (4,7 sekundy po 2020 roku), osiągając maksymalną prędkość 250 km/h.
Silnik oferował bardzo wysokie osiągi oraz doskonały moment obrotowy, a napęd xDrive zapewniał pewność prowadzenia niezależnie od warunków drogowych.
Zaletami 540d były świetne przyspieszenie, wysoka kultura jazdy oraz poczucie bezpieczeństwa. Wadą – wyższa cena zakupu i paliwa w porównaniu do modelu 530d.
Szczytem oferty silników diesla był model M550d xDrive z sześciocylindrowym silnikiem B57 3.0 l i czterema turbosprężarkami.
W latach 2017–2020 generował on moc 294 kW (400 KM) i imponujący moment obrotowy 760 Nm. Standardowo z napędem xDrive, przyspieszał od 0 do 100 km/h w 4,4 sekundy, osiągając maksymalną prędkość 250 km/h.
Silnik ten zapewniał ekstremalne osiągi jak na jednostkę wysokoprężną, z bardzo wysokim momentem obrotowym dostępnym już od niskich obrotów.
Do zalet M550d xDrive należały fenomenalne osiągi, wyjątkowa elastyczność oraz nadal rozsądne spalanie w kontekście oferowanej mocy. Wadą była najwyższa cena w gamie silników Diesla oraz potencjalnie wysokie koszty serwisowe związane ze skomplikowanym układem czterech turbosprężarek.
Inne silniki BMW G30/G31
Ofertę silników benzynowych uzupełniała Alpina B5 Bi-Turbo z 4.4-litrowym silnikiem N63 V8, 608 KM i 800 Nm, produkowana w latach 2018-2024. Samochód ten osiągał przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 3.5 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosiła imponujące 330 km/h.
Alpina B5 łączyła luksus, komfort i wysokie osiągi, oferując unikalny charakter marki Alpina, odróżniający ją od modeli M. Do jej zalet należały ekskluzywność, wysoki komfort, bardzo dobre osiągi i wyższa prędkość maksymalna niż standardowe modele BMW. Wadami były wysoka cena zakupu, potencjalnie wysokie koszty utrzymania i rzadsza dostępność na rynku wtórnym.
Silniki hybrydowe w BMW G30/G31
BMW G30 oferowało również zaawansowane napędy hybrydowe typu plug-in, łączące silniki spalinowe z elektrycznymi.
Model 530e iPerformance był wyposażony w dwulitrowy, czterocylindrowy silnik benzynowy B48 z turbodoładowaniem oraz silnik elektryczny.
Łączna moc układu wynosiła 185 kW (252 KM) i 420 Nm momentu obrotowego w latach 2017–2024. Po modernizacji LCI (ang. Life Cycle Impulse) moc wzrosła do 218 kW (292 KM), przy zachowaniu tego samego momentu obrotowego.
Zasięg w trybie elektrycznym wynosił do 45 km, a pojemność baterii to 9,2 kWh przed liftingiem oraz 12,0 kWh po modernizacji. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosiło 6,2 sekundy (lub 5,8 sekundy po LCI), a prędkość maksymalna to 235 km/h. Dostępna była również wersja z napędem na wszystkie koła xDrive.
Układ umożliwiał jazdę elektryczną na krótkich dystansach, co zmniejszało zużycie paliwa w mieście. Połączenie silnika spalinowego i elektrycznego zapewniało natomiast dobre osiągi.
Do zalet 530e iPerformance należały: niskie koszty eksploatacji przy regularnym ładowaniu, niższe emisje spalin oraz potencjalne ulgi podatkowe. Wadami były: wyższa cena, mniejszy bagażnik, ograniczony zasięg i możliwe wyższe koszty napraw.
Model 545e xDrive, wprowadzony w późniejszym okresie produkcji (2021–2024), łączył trzylitrowy, sześciocylindrowy silnik benzynowy B58 z turbodoładowaniem oraz silnik elektryczny.
Łączna moc układu wynosiła 290 kW (394 KM), a moment obrotowy 600 Nm. Zasięg w trybie elektrycznym wynosił około 35 mil (czyli około 56 km), a pojemność baterii to 12,0 kWh.
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmowało 4,6 sekundy, a prędkość maksymalna wynosiła 250 km/h. Samochód standardowo wyposażony był w napęd na wszystkie koła xDrive.
Model 545e łączył osiągi silnika sześciocylindrowego z zaletami napędu hybrydowego, oferując wysoką moc i moment obrotowy oraz możliwość jazdy w trybie bezemisyjnym.
Zaletami tego modelu były: bardzo dobre osiągi, możliwość jazdy elektrycznej na krótkich trasach oraz niższe zużycie paliwa w cyklu mieszanym. Wadami – wysoka cena zakupu, ograniczona pojemność bagażnika oraz potencjalnie kosztowne naprawy układu hybrydowego.
Porównanie poszczególnych silników w BMW G30
Model silnika | Moc (kW/KM) | Moment obrotowy (Nm) | Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | Przybliżone zużycie paliwa (l/100km) |
BMW G30 520i (2.0 L B48) | 135/184 | 290 | 7.8 | 6.0-6.5 |
BMW G30 530i (2.0 L B48) | 185/252 | 350 | 6.2 | 6.5-7.0 |
BMW G30 540i (3.0 L B58) | 250/340 | 450 | 5.1 (4.8 xDrive) | 7.0-7.5 |
BMW G30 520d (2.0 L B47) | 140/190 | 400 | 7.3 | 4.0-4.5 |
BMW G30 530d (3.0 L B57) | 195/265 (210/286 od 2020) | 620 (650 od 2020) | 5.8 (5.4 od 2020) | 4.5-5.0 |
BMW G30 530e iPerformance (2.0 L B48 + el.) | 185/252 (218/292 LCI) | 420 | 6.2 (5.8 LCI) | 1.8-2.0 (cykl mieszany) |
BMW G30 545e xDrive (3.0 L B58 + el.) | 290/394 | 600 | 4.6 | 2.2-2.3 (cykl mieszany) |
Co wziąć pod uwagę przy wyborze silnika do BMW G30?
Wybierając silnik do BMW G30 Serii 5, potencjalni nabywcy powinni wziąć pod uwagę nie tylko osiągi i ekonomię, ale również niezawodność poszczególnych jednostek napędowych oraz typowe dla nich problemy.
Silniki benzynowe – typowe usterki
W przypadku jednostek benzynowych, modele czterocylindrowe (520i, 530i) mogą wykazywać potencjalne problemy z turbosprężarkami, cewkami zapłonowymi oraz wtryskiwaczami paliwa.
W modelu 540i sporadycznie zgłaszano awarie wysokociśnieniowej pompy paliwa i wycieki płynu chłodniczego.
Silniki V8 (M550i, M5) bywają podatne na problemy z łańcuchem rozrządu, nadmierne zużycie oleju i awarie turbosprężarek. Wczesne egzemplarze M550i (sprzed 2018 roku) mogły mieć problemy z wężami chłodzenia turbosprężarki.
Mimo to, sześciocylindrowy silnik B58 montowany w modelu 540i uchodzi za jedną z najbardziej niezawodnych jednostek w gamie. Kluczowe znaczenie ma regularne serwisowanie – dotyczy to wszystkich wariantów silnikowych.
Silniki wysokoprężne (Diesla) – na co zwrócić uwagę?
W dieslach najczęstsze problemy to filtr DPF, zawór EGR i turbosprężarka, szczególnie przy jeździe w mieście.
W modelach z czterocylindrowym silnikiem B47 zdarzały się usterki zaworu EGR, jednak generalnie jednostka ta uznawana jest za solidną i trwałą.
Sześciocylindrowe silniki wysokoprężne B57 zbierają bardzo dobre opinie pod względem niezawodności, zarówno w wersjach standardowych, jak i mocniejszych.
Napędy hybrydowe – zalety i wyzwania
Napędy typu plug-in hybrid (np. 530e, 545e) oferują wiele korzyści, jednak mogą także wiązać się z potencjalnymi problemami.
Do najczęstszych należą spadek pojemności baterii, problemy z ładowaniem, a także awarie modułu elektroniki mocy (EME). Wczesne wersje 530e (przed liftingiem LCI) miały krótszą gwarancję na baterię, co może być istotne przy zakupie auta z rynku wtórnego.
W niektórych hybrydach brak alternatora, a awaria baterii wysokonapięciowej uniemożliwia jazdę tylko na silniku spalinowym.
Koszty utrzymania BMW Serii 5 G30
Koszty eksploatacji BMW G30 są typowe dla segmentu premium – wyższe niż w autach popularnych marek.
Zużycie paliwa zależy od wybranego silnika i stylu jazdy. Jednostki benzynowe są zazwyczaj mniej ekonomiczne niż diesle, ale mogą być tańsze w zakupie. Hybrydy plug-in mają niskie zużycie paliwa w mieście przy regularnym ładowaniu, ale na długich trasach bez ładowania ich efektywność spada.
Ubezpieczenie będzie zależeć m.in. od mocy silnika, wartości pojazdu oraz historii kierowcy. Serwis, zarówno w ASO, jak i u niezależnych mechaników, może być kosztowny, szczególnie w wersjach z silnikami V8 i układami hybrydowymi.
Regularne przeglądy oraz wybór sprawdzonego warsztatu to klucz do utrzymania kosztów na rozsądnym poziomie.
Dla kogo odpowiedni jest silnik 520i lub 530i w BMW G30?
Silniki 520i i 530i są odpowiednie dla osób szukających oszczędnego rozwiązania do miasta i na krótsze trasy. 530i oferuje lepszy kompromis między osiągami a ekonomią jazdy.
Dla kogo odpowiedni jest silnik 540i w BMW G30?
Silnik 540i to idealny wybór dla kierowców ceniących wysoką kulturę pracy, dobre osiągi i komfort jazdy bez ekstremalnych kosztów eksploatacji. Jednostka B58 jest uważana za bardzo niezawodną.
Dla kogo odpowiednie są modele M550i, M5 i Alpina B5 w BMW G30?
Te wersje są przeznaczone dla entuzjastów motoryzacji, którzy oczekują najwyższych osiągów i luksusu. M5 to idealny wybór dla purystów, a Alpina B5 łączy sportowe osiągi z komfortem jazdy.
Dla kogo odpowiednie są modele 518d, 520d i 525d w BMW G30?
Modele te są polecane osobom pokonującym długie dystanse, dla których kluczowe jest niskie zużycie paliwa. 520d to uniwersalny i najczęściej wybierany wariant.
Dla kogo odpowiednie są modele 530d, 540d i M550d w BMW G30?
Silniki te sprawdzą się u kierowców oczekujących bardzo dobrych osiągów i wysokiego momentu obrotowego przy rozsądnym spalaniu. 530d to najbardziej zrównoważony wybór, 540d i M550d oferują ekstremalne osiągi.
Dla kogo odpowiednie są hybrydy plug-in 530e i 545e w BMW G30?
Modele te są idealne dla osób z możliwością regularnego ładowania, które chcą obniżyć koszty eksploatacji w mieście i korzystać z trybu elektrycznego. 545e oferuje dodatkowo wyższe osiągi.
Jak wybrać odpowiedni silnik do BMW G30 Serii 5?
Wybór silnika zależy od indywidualnych potrzeb, budżetu, stylu jazdy i oczekiwań co do osiągów i ekonomii. Przed zakupem warto sprawdzić historię serwisową i stan techniczny pojazdu oraz zwrócić uwagę na rocznik – nowsze modele często mają ulepszone silniki.
źródła: