Advertise Image

Konstrukcja silnika B58 BMW

Silnik BMW B58 – dane techniczne, opinie, wady i zalety



Silnik BMW B58 jest niezwykły. Jego kombinacja cech nie ma sobie równych wśród sześciocylindrowych silników dostępnych na rynku. W rzeczywistości może nie mieć sobie równych wśród wszystkich silników dostępnych na rynku.

Czy jest wystarczająco dobry, aby myśleć, że jest lepszy niż wszystkie wspaniałe silniki BMW, które pojawiły się przed nim? Odpowiem, że tak choć z pewnym zastrzeżeniem. Wykluczam ultra-rzadkie silniki, takie jak silnik S70/2 V12 z McLarena F1. Uwzględnione są tylko silniki z masowej produkcji.

BMW B58 – dane techniczne

Układ cylindrówRzędowa-6
Pojemność skokowa2,998cc (3.0L)
SprężanieDoładowanie turbo, twin-scroll
Układ paliwowyBezpośredni wtrysk
Blok silnikaAluminium
Głowica cylindraAluminium
NapędDOHC, Valvetronic, Dual VANOS
Średnica x skok tłoka82mm x 94.6mm
Stosunek sprężania11.0 : 1
Moc silnika B58322-382 KM
Moment obrotowy (lb-ft)332-369 TQ
Redline7,000 RPM

Silnik B58 od BMW – Czym jest?

Konstrukcja silnika B58 od BMW

Dla tych, którzy nie są fanami marki BMW, pozwolę sobie przedstawić silnik B58. Jest to 3,0-litrowy silnik rzędowy z turbodoładowaniem, który może napędzać wszystko, począwszy od BMW M240i, przez wspomniane X5 xDrive40i, po hybrydę plug-in BMW 745e.

Oczywiście, na rynku jest wiele silników, które również są wielozadaniowe, ale żaden z nich nie wyróżnia się tak, jak B58. W każdym zastosowaniu silnik B58 wydaje się idealny; tak jakby został zbudowany wyłącznie w celu wykorzystania go w tym właśnie samochodzie. Jeżdżąc BMW 745e prawie nie da się poczuć, że jego silnik mógłby być jeszcze bardziej dynamiczny i ekscytujący.

Moc silnika BMW B58

Jeśli chodzi o zabawę – samochody wyczynowe i tym podobne – silnik B58 jest absolutnie przyjemny w użyciu, głównie ze względu na swoją moc. W specyfikacji M Performance (wszystkie wspomniane modele M40i) osiąga moc 382 KM i moment obrotowy na poziomie 369 lb-ft. Na papierze. W rzeczywistości wydaje się, że ma o 100 koni więcej. Jego siła uciągu jest ogromna, zdolna do przyspieszenia nawet ciężkich SUV-ów.

Nie chodzi tylko o samą moc, ale także o jej dostarczanie. Moment obrotowy jest dostępny w każdym zakresie obrotów i praktycznie nie występuje turbodziura. Wciśnij pedał gazu na dowolnym biegu, przy dowolnych obrotach, a B58 wystrzeli do przodu z pozornie niekończącym się przypływem mocy. Jazda każdym samochodem z silnikiem B58 jest naprawdę wyjątkowa, ze względu na osiągi. Przejedź się dowolnym innym sześciocylindrowym silnikiem w swojej klasie, od dowolnego innego producenta, a szybko zdasz sobie sprawę, jak wyjątkowe jest dostarczanie mocy przez B58.

5 najczęstszych problemów i wad silnika B58

Silnik BMW B58 3.0L o układzie R6 istnieje już na rynku ponad lat, a jego reputacja jako jednego z najlepszych współczesnych silników BMW staje się coraz bardziej ugruntowana. Charakteryzuje się nie tylko wyjątkowo płynnym przekazywaniem mocy, ale także ogromnym potencjałem i imponującą wytrzymałością.

Jednakże, mimo solidnej konstrukcji, istnieje kilka wad oraz charakterystycznych usterek, takich jak awarie solenoidów VANOS czy problemy z filtrem oleju. Na obecnym etapie cyklu życia jednostki B58 mamy już całkiem dokładny obraz najczęściej występujących problemów związanych z tym silnikiem. W niniejszym przewodniku szczegółowo omówimy najważniejsze z nich, aby lepiej zrozumieć, na co warto zwracać uwagę podczas jego eksploatacji.

  1. Zużycie/utrata płynu chłodzącego
  2. Uszczelka pokrywy zaworów
  3. Awaria zaworu PCV
  4. Rozpadający się filtr oleju
  5. Solenoidy VANOS

Silnik B58 – w jakich samochodach i modelach występował?

BMW upycha silnik B58 niemal do wszystkich sprzedawanych modeli. Takie działanie nie jest niczym nowym w świecie motoryzacji, ponieważ homogenizacja silników samochodowych występuje powszechnie w każdej marce produkującej samochody.

Zakres możliwości B58 jest oszałamiający. Napędza on prawdziwie wyczynowe samochody, takie jak M240i, M340i, X3 M40i i Z4 M40i. Napędza również standardowe samochody luksusowe, takie jak BMW 540i, X5 xDrive40i, a nawet jest wystarczająco dobry dla masywnego X7 xDrive40i. Jest na tyle gładki i wydajny, aby można go było stosować w hybrydach typu plug-in – BMW X5 xDrive45e i 745e.

W tym momencie BMW B58 jest używany w szerokiej gamie modeli pojazdów BMW, od kompaktowej serii 1 aż po X7. Oto samochody BMW, które obecnie wykorzystują ten silnik:

B58B30M0: 240 kW (322 HP) wersja

  • 2015–2019 F30/F31/F34 340i
  • 2016–2019 F32/F33/F36 440i
  • 2016–2019 G11/G12 740i/Li

B58B30M0: 250 kW (335 HP) wersja

  • 2016–2019 F20/F21 M140i
  • 2016–2021 F22/F23 M240i
  • 2017–2019 G30/G31 540i
  • 2017–2019 G32 640i

B58B30M0: 265 kW (355 HP) wersja

Wersja ta była używana dla serii 3/4 z „M Performance Power and Exhaust Kit”.

  • 2016–2019 F30/F31/F34 340i
  • 2016–2019 F32/F33/F36 440i
  • 2017–2019 G01 X3 M40i
  • 2018–2019 G02 X4 M40i

B58B30M1: 250 kW (335 HP)

  • 2018–obecnie G05 X5 xDrive40i/sDrive40i
  • 2018–obecnie G07 X7 xDrive40i
  • 2018–obecnie G29 Z4 M40i
  • 2020–obecnie G30/G31 540i
  • 2020–obecnie G32 640i
  • 2020–obecnie G06 X6 xDrive40i
  • 2020–obecnie G11/G12 740i
  • 2019–obecnie G14/G15/G16 840i
  • 2019–obecnie Morgan Plus Six
  • 2022–obecnie Ineos Grenadier

B58B30C: 250 kW (335 HP)

  • 2020 J29/DB Toyota Supra

B58B30O1: 285 kW (382 HP)

  • 2018–obecnie G29 Z4 M40i
  • 2019–obecnie G20 M340i
  • 2019–obecnie G21 M340i
  • 2020–obecnie G01 X3 M40i
  • 2019–obecnie G02 X4 M40i
  • 2020–obecnie G22 M440i
  • 2021–obecnie Toyota Supra
  • 2021–obecnie G42 M240i
  • 2021–obecnie Boldmen CR4

B58B30M2: 280 kW (375 HP)

  • 2022–obecnie G07 X7 xDrive40i
  • 2023–obecnie G70 740i
  • 2023–obecnie G05 X5 xDrive50e

Opinie

Jako najnowszy silnik w gamie BMW, B58 miał do spełnienia ogromne oczekiwania, szczególnie w obliczu legendarnych poprzedników N54, N55 i S55. Czy BMW udało się sprostać tej spuściźnie? Wydaje się, że tak – jednym z dowodów na to jest fakt, że najnowsza Toyota Supra korzysta właśnie z silnika B58. Co więcej, nawet Lexus rozważa jego zastosowanie w modelach IS, co dodatkowo podkreśla renomę tej jednostki.

Toyota, znana z legendarnego silnika 2JZ, który zasłynął w poprzednich generacjach Supry, wybrała B58 do najnowszej odsłony swojego kultowego modelu. Taki wybór ze strony producenta, który ma w swoim dorobku jedno z największych osiągnięć w historii motoryzacji, mówi wiele o jakości i potencjale B58. Wzorem innych jednostek BMW, również B58 jest fabrycznie nieco niedoszacowany – testy przeprowadzone w rzeczywistych warunkach pokazują, że generuje około 330 koni mechanicznych na kołach. Silnik ten nie tylko spełnia, ale w wielu aspektach przewyższa oczekiwania, które postawiła przed nim reputacja poprzedników.

Alternatywne silniki innych marek

Silnik B58 pod maską samochodu BMW Mperformance

Można by przypuszczać, że silnik o natychmiastowej reakcji, zerowym opóźnieniu turbodoładowania i mocy prawie 400 koni mechanicznych będzie brutalny i nieprzyjemny. Ale B58 takie nie jest. Nie ma tu żadnych nieprzyjemnych hałasów, o których można by wspomnieć, a dostarczanie mocy jest płynne i bezproblemowe.

W przedziale cenowym silnika B58 są dostępne inne, równie wydajne jednostki napędowe. Na myśl przychodzi 2,9-litrowe V6 twin-turbo Audi, V6 Alfy o tej samej pojemności skokowej, a nawet nowe V6 twin-turbo Cadillaca. Jednak żaden z nich nie może równać się z charakterem B58, z jego zgrzytliwym, metalicznym brzmieniem z wydechu. Wszystkie trzy silniki, nawiasem mówiąc, mają większą moc i są oferowane w droższych samochodach.

Wartość

Czy B58 BMW jest najlepszym silnikiem na świecie? Oczywiście, że nie. Jednak wszechobecna rzędowa szóstka od BMW ma asa w rękawie – wartość. B58 jest dostępny w samochodach, które są przystępne cenowo dla szerokiego grona entuzjastów. Jeśli chcesz mieć bardziej wyjątkowy silnik, musisz wydać dużo więcej pieniędzy. BMW M240i kosztuje poniżej 50 000 USD, a M340i poniżej 55 000 USD. Nie musisz wydawać fortuny, aby nabyć auto z silnikiem, który jest bardziej wyjątkowy niż większość innych motorów dostępnych na rynku.

Innym sześciocylindrowym silnikiem, który może pokonać B58 pod względem dźwięku, charakteru, mocy i odczuć, jest 4,0-litrowa, wolnossąca, płaska szóstka Porsche z Cayman GT4. Jednak ten samochód jest znacznie droższy, a jego silnik występuje tylko w ograniczonej liczbie specjalnych edycji.

Podsumowanie

BMW przez lata wyprodukowało mnóstwo świetnych silników. Czterocylindrowe jednostki z lat 60-tych były doskonałe jak na swoje czasy, sześciocylindrowe, które napędzały BMW w latach 80-tych i 90-tych były genialne, a niektóre z V8 i V12 również zwalały z nóg. Szczerze mówiąc, nie sądzę, aby jakikolwiek inny silnik wyprodukowany przez tę markę kiedykolwiek dorównał połączeniu mocy, osiągów, wyrafinowania, wszechstronności i ceny B58.