Konstrukcja silnika B58 BMW

Czy silnik B58 jest najlepszym silnikiem BMW w historii?

Czuję, jak w tej chwili rzucane są we mnie metaforyczne widły. Tak, naprawdę właśnie zasugerowałem, że silnik BMW B58 – czyli silnik, który jest dostępny w podstawowym BMW X5 w Stanach Zjednoczonych – jest najlepszym silnikiem, jaki marka kiedykolwiek wyprodukowała. Na początku brzmi to nieco ekstremalnie, ale wysłuchaj mnie.

Silnik BMW B58 jest niezwykły. Jego kombinacja cech nie ma sobie równych wśród sześciocylindrowych silników dostępnych na rynku. W rzeczywistości może nie mieć sobie równych wśród wszystkich silników dostępnych na rynku.

Czy jest wystarczająco dobry, aby myśleć, że jest lepszy niż wszystkie wspaniałe silniki BMW, które pojawiły się przed nim? Odpowiem, że tak choć z pewnym zastrzeżeniem. Wykluczam ultra-rzadkie silniki, takie jak silnik S70/2 V12 z McLarena F1. Uwzględnione są tylko silniki z masowej produkcji.

Silnik B58 od BMW – Czym jest?

Konstrukcja silnika B58 od BMW

Dla tych, którzy nie są fanami marki BMW, pozwolę sobie przedstawić silnik B58. Jest to 3,0-litrowy silnik rzędowy z turbodoładowaniem, który może napędzać wszystko, począwszy od BMW M240i, przez wspomniane X5 xDrive40i, po hybrydę plug-in BMW 745e.

BMW upycha silnik B58 niemal do wszystkich sprzedawanych modeli. Takie działanie nie jest niczym nowym w świecie motoryzacji, ponieważ homogenizacja silników samochodowych występuje powszechnie w każdej marce produkującej samochody.

Zakres możliwości B58 jest oszałamiający. Napędza on prawdziwie wyczynowe samochody, takie jak M240i, M340i, X3 M40i i Z4 M40i. Napędza również standardowe samochody luksusowe, takie jak BMW 540i, X5 xDrive40i, a nawet jest wystarczająco dobry dla masywnego X7 xDrive40i. Jest na tyle gładki i wydajny, aby można go było stosować w hybrydach typu plug-in, takich jak BMW X5 xDrive45e i 745e.

Oczywiście, na rynku jest wiele silników, które również są wielozadaniowe, ale żaden z nich nie wyróżnia się tak, jak B58. W każdym zastosowaniu silnik B58 wydaje się idealny; tak jakby został zbudowany wyłącznie w celu wykorzystania go w tym właśnie samochodzie. Jeżdżąc BMW 745e prawie nie da się poczuć, że jego silnik mógłby być jeszcze bardziej dynamiczny i ekscytujący.

Moc silnika BMW B58

Jeśli chodzi o zabawę – samochody wyczynowe i tym podobne – silnik B58 jest absolutnie przyjemny w użyciu, głównie ze względu na swoją moc. W specyfikacji M Performance (wszystkie wspomniane modele M40i) osiąga moc 382 KM i moment obrotowy na poziomie 369 lb-ft. Na papierze. W rzeczywistości wydaje się, że ma o 100 koni więcej. Jego siła uciągu jest ogromna, zdolna do przyspieszenia nawet ciężkich SUV-ów.

Nie chodzi tylko o samą moc, ale także o jej dostarczanie. Moment obrotowy jest dostępny w każdym zakresie obrotów i praktycznie nie występuje turbodziura. Wciśnij pedał gazu na dowolnym biegu, przy dowolnych obrotach, a B58 wystrzeli do przodu z pozornie niekończącym się przypływem mocy. Jazda każdym samochodem z silnikiem B58 jest naprawdę wyjątkowa, ze względu na osiągi. Przejedź się dowolnym innym sześciocylindrowym silnikiem w swojej klasie, od dowolnego innego producenta, a szybko zdasz sobie sprawę, jak wyjątkowe jest dostarczanie mocy przez B58.

Udoskonalanie konstrukcji

Silnik B58 pod maską samochodu BMW Mperformance

Można by przypuszczać, że silnik o natychmiastowej reakcji, zerowym opóźnieniu turbodoładowania i mocy prawie 400 koni mechanicznych będzie brutalny i nieprzyjemny. Ale B58 takie nie jest. Nie ma tu żadnych nieprzyjemnych hałasów, o których można by wspomnieć, a dostarczanie mocy jest płynne i bezproblemowe.

Na rynku dostępne są inne, równie wydajne jednostki napędowe, nawet w przedziale cenowym silnika B58. Na myśl przychodzi 2,9-litrowe V6 twin-turbo Audi, V6 Alfy o tej samej pojemności skokowej, a nawet nowe V6 twin-turbo Cadillaca. Jednak żaden z nich nie może się równać z charakterem B58, z jego zgrzytliwą, metaliczną nutą z wydechu. Wszystkie trzy, nawiasem mówiąc, mają większą moc i są oferowane w droższych samochodach.

Wartość

Czy B58 BMW jest najlepszym silnikiem na świecie? Oczywiście, że nie. Jednak wszechobecna rzędowa szóstka od BMW ma asa w rękawie – wartość. B58 jest dostępny w samochodach, które są przystępne cenowo dla szerokiego grona entuzjastów. Jeśli chcesz mieć bardziej wyjątkowy silnik, musisz wydać dużo więcej pieniędzy. BMW M240i kosztuje poniżej 50 000 USD, a M340i poniżej 55 000 USD. Nie musisz wydawać fortuny, aby nabyć auto z silnikiem, który jest bardziej wyjątkowy niż większość innych motorów dostępnych na rynku.

Innym sześciocylindrowym silnikiem, który może pokonać B58 pod względem dźwięku, charakteru, mocy i odczuć, jest 4,0-litrowa, wolnossąca, płaska szóstka Porsche z Cayman GT4. Jednak ten samochód jest znacznie droższy, a jego silnik występuje tylko w ograniczonej liczbie specjalnych edycji.

Podsumowanie

BMW przez lata wyprodukowało mnóstwo świetnych silników. Czterocylindrowe jednostki z lat 60-tych były doskonałe jak na swoje czasy, sześciocylindrowe, które napędzały BMW w latach 80-tych i 90-tych były genialne, a niektóre z V8 i V12 również zwalały z nóg. Szczerze mówiąc, nie sądzę, aby jakikolwiek inny silnik wyprodukowany przez tę markę kiedykolwiek dorównał połączeniu mocy, osiągów, wyrafinowania, wszechstronności i ceny B58.