BMW S1000 RR (2020) – dane techniczne, specyfikacja
BMW S1000RR to superbike i czwarta generacja tej maszyny, która po raz pierwszy pojawiła się na scenie w 2010 roku. W czasach, gdy jego rywale ledwo byli w stanie wykrzesać z silnika 160 KM, ta niemiecka maszyna bez problemów potrafiła osiągnąć 190 KM, miała elektronikę inspirowaną MotoGP i zawieszenie gotowe na tor – imponujące jak na firmę najbardziej znaną z rozsądnych motocykli turystycznych i przygodowych.
Udoskonalony w 2012 roku oraz zaktualizowany w 2015 roku, motocykl ten jest wielokrotnym zwycięzcą TT, czyli serii wyścigów uwielbianą przez zawodników. Ponadto ten superbike jest bronią stworzoną na torze, przygotowaną do jazdy na drodze. Jego długo oczekiwany następca powstawał przez cztery lata i został stworzony od podstaw.
Rozpoczynając od pociągającego wyglądu i zaawansowanych rozwiązań elektronicznych, a kończąc na nowoczesności i łatwości prowadzenia, BMW S1000RR różni się znacząco od poprzedniego modelu. Właściwie to niezmieniona pozostała jedynie nazwa. Sprawny, precyzyjny oraz dopracowany w każdym calu, prowadzi się jak lekki supersportowy motocykl o pojemności 600 cm3 z dźwiękiem V4.
Spis treści
BMW S1000 RR (2020) – dane techniczne
Marka i model |
BMW S 1000R |
Rok |
2020 |
Silnik |
Czterosuwowy, czterocylindrowy, DOHC, 4 zawory na cylinder |
Pojemność |
999 cm³ / 60,9 cali sześciennych |
Średnica x Skok tłoka |
80 x 49,7 mm |
Napęd zaworów/gazu | Napęd zaworów za pomocą indywidualnych wahadełek i zmiennej osi rozrządu BMW ShiftCam |
System chłodzenia | Chłodzony cieczą |
Stopień sprężania | 13,3:1 |
Paliwo | Benzyna bezołowiowa premium (super plus), liczba oktanowa 95-98 (RON) (kontrola stukania; zadeklarowana moc przy 98 RON) |
Ø Przepływ dolotowy/wylotowy | 33,5/27,2 mm |
Średnica przepustnicy | 48 mm |
Sterowanie silnikiem | BMS-O |
Kontrola emisji spalin | Trójdrożny katalizator zamkniętego obiegu |
Smarowanie | Mokra miska olejowa |
Sterowanie mieszanką | Wtrysk elektroniczny |
Rozruch | Elektryczny, 0,8 kW |
Alternator | 450 W |
Akumulator | 12 V / 8 Ah, bezobsługowy |
Maksymalna moc | 152 kW / 207 KM przy 13500 obr/min |
Maksymalny moment obrotowy | 113 Nm / 83,3 lb-ft przy 10500 obr/min |
Sprzęgło | Samoumocniające mokre sprzęgło wielotarczowe, mechanicznie aktywowane |
Skrzynia biegów | 6 biegów |
Napęd pierwotny | Zębate kółka proste, 1,652 |
Napęd ostateczny | Łańcuch 17/45 |
Rama | Rama typu mostowego, odlewana z aluminium, nośna dla silnika |
Zawieszenie przednie | Odwrócona widelec teleskopowy, Ø 45 mm, regulacja sprężenia i odbicia |
Zawieszenie tylne | Podwójny wahacz aluminiowy, centralny amortyzator, regulacja sprężenia i odbicia |
Hamulec przedni | Podwójny tarczowy hamulec, pływające tarcze hamulcowe, średnica 320 mm, zaciski tłoczkowe 4-tłoczkowe |
Hamulec tylny | Jednotarczowy hamulec, średnica 220 mm, zacisk tłoczkowy pływający |
ABS | BMW Motorrad Race ABS (częściowo zintegrowany), dezaktywowalny, tryby Deszcz, Droga |
Koła | Aluminiowe obręcze odlewane |
Koło przednie | 3,50 x 17″ |
Koło tylne | 6,00 x 17″ |
Opona przednia | 120/70 ZR 17 |
Opona tylna | 190/55 ZR 17 |
Wymiary | Długość: 2056 mm, Szerokość: 848 mm (z lustrem), Wysokość: 1171 mm (bez luster), Wysokość siedzenia: 814 mm (niskie siedzenie: 814 mm; wysokie siedzenie: 834 mm), Długość nogi: 1822 mm (niskie siedzenie: 1839 mm; wysokie siedzenie: 1870 mm), Rozstaw osi: 1439 mm |
Prześwit | 120 mm |
Masa mokra | 199 kg |
Pojemność zbiornika paliwa | 16,5 litra / 4,4 galonów amerykańskich |
Rezerwa | Około 4 litry (1,1 galonów amerykańskich) |
Średnie zużycie paliwa | 6,1 L/100 km / 16,4 km/l / 38,1 mil na galon (US) / 45,7 mil na galon (UK) |
Zużycie przy szybkiej jeździe | 9,4 L/100 km / 10,6 km/l / 25 mil na galon (US) / 30 mil na galon (UK) |
Maksymalna prędkość | 200 mph |
Komentarze | – |
Zaprojektowany z myślą o pole position
Każdy, kto spojrzy na ten motocykl, od razu zauważy, że jest to maszyna stworzona do wygrywania. Każdy element BMW S1000RR 2020 został starannie zaprojektowany, aby wyciągnąć z niego maksimum. Weźmy na przykład ramę z nową technologią zawieszenia, dzięki której konstrukcja jest lżejsza oraz sztywniejsza. Do tego dochodzi ergonomiczna pozycja siedząca, która jest bezkonkurencyjna dzięki zmodyfikowaniu konstrukcji ramy oraz przeprojektowaniu owiewek. Reflektory LED w standardzie nadają motocyklowi dynamiczny i agresywny wygląd. Przednie kierunkowskazy zostały przeniesione z owiewki na lusterka, co nie tylko prezentuje się estetycznie, ale również zapewnia lepszą widoczność. Patrząc od tyłu, BMW S1000RR 2020 dominuje pod względem wzornictwa i funkcjonalności: „Wszystko w jednym” jest tutaj mottem. Oprócz oświetlenia tablicy rejestracyjnej, wspornik tablicy rejestracyjnej zawiera teraz również kierunkowskazy LED, światła tylne i światła hamowania.
Gotowy na tor
BMW S1000RR 2020 jest niezrównanym partnerem jeśli chodzi o maksymalną wydajność, zarówno na drodze, jak i na torze. W zaledwie kilku prostych krokach możesz przekształcić go w motocykl wyścigowy, demontując lusterka wsteczne oraz wspornik tablicy rejestracyjnej.
Opcjonalny pakiet M zamienia ten motocykl w BMW M1000RR, czyli prawdziwą maszynę wyścigową. Oprócz wykończenia Motorsport, karbonowych kół serii M, akumulatora M, siedzenia M z osłoną siedzenia pasażera oraz sworznia wahacza, pakiet ten oferuje także Ride Modes Pro z konfigurowalnymi trybami jazdy Race Pro 1-3 oraz zaawansowanymi systemami wspomagania, takimi jak DTC +/- Shift, ustawienia ABS, mapowania silnika, kontrolę wheelie, kontrolę poślizgu i wiele więcej.
Silnik BMW S 1000 RR
- Czterocylindrowy silnik rzędowy.
- 205 KM przy 13 000 obr.
- 113 Nm (min.) przy 11 000 obr.
- Masa własna 194 kg, mierzona z pakietem M
- 14 600 obr/min
- Chłodzony wodą/olejem czterocylindrowy, czterosuwowy silnik rzędowy
Nowo opracowany czterocylindrowy silnik stanowi serce nowego napędu RR. Nie tylko osiągnięto wyższą moc szczytową – 205 KM przy 13 000 obr/min, lecz także zoptymalizowano krzywą momentu obrotowego. Dzięki innowacyjnej technologii BMW ShiftCam, która kontroluje czas otwarcia i skok zaworów za pomocą wałka rozrządu, większy moment obrotowy i moc są teraz dostępne nawet w niższych i średnich zakresach prędkości obrotowych silnika.
Dodatkowo, wiele innych komponentów zostało dostosowanych w celu dalszej optymalizacji masy, przestrzeni i konstrukcji. W tym nowy system rozrządu, lekkie tytanowe zawory dolotowe oraz ulepszone, samoregulujące się wielotarczowe sprzęgło mokre (-20N). Silnik w S 1000RR jest teraz bardziej zwarty i lżejszy o około 4 kg, co wpływa pozytywnie zarówno na prowadzenie, jak i ergonomię. Te zmiany odczujesz natychmiast po pierwszej jeździe .
Sugerowana cena detaliczna BMW S 1000 RR trzeciej generacji wynosi 16 995 USD (bez podatku i opłaty za dowóz).
BMW S 1000 RR gra według własnych reguł: wygląd idzie tu w parze z czystą wydajnością. Dynamika oznacza esencję sportu wyścigowego i przyjemności z jazdy. Wszystko to przy niezmienionych oraz imponujących osiągach – mimo dostosowania do normy EU-4.
Co otrzymujemy w standardzie?
- 4 tryby jazdy (deszcz/sport/dynamika/wyścig)
- ABS Pro
- Regulowana dźwignia sprzęgła
- Regulowana dźwignia hamulca ręcznego
- Regulowane napięcie wstępne/tłumienie dobicia/odbicia tylnego zawieszenia
- Aluminiowy zbiornik paliwa
- Sprzęgło antyhoppingowe
- Koła odlewane z aluminium
- Łączność z wyświetlaczem TFT
- Odłączany wspornik tablicy rejestracyjnej
- Czujnik upadku
- DTC (dynamiczna kontrola trakcji)
- Elektroniczny immobilizer
- Asystent zmiany biegów Pro
- Kontrola ruszania na wzniesieniu
- Płaski ekran informacyjny
- Zintegrowany wyścigowy ABS (z możliwością wyłączenia)
- Reflektor LED z elementem stylizacyjnym
- Światło tylne LED
- Kierunkowskazy LED
- Kontroler wielofunkcyjny
- Wyświetlacz wielofunkcyjny
- Komputer pokładowy
- Radialne hamulce przednie
- Gotowość do zmiany biegów GP
- ShiftCam (zmienne sterowanie wałkiem rozrządu)
- Pojedyncze siedzenie
- Amortyzator skrętu
- Tachometr
- Wspomaganie kontroli momentu obrotowego
- Widelec Upside-Down z regulacją napięcia wstępnego/tłumienia dobicia/odbicia
Dodatkowe wyposażenie BMW S1000 RR względem wersji z 2019
- Reflektory i kierunkowskazy LED
- Łączność z 6,5-calowym wyświetlaczem TFT
- Komputer pokładowy i kontroler wielofunkcyjny
- Asystent zmiany biegów Pro
- Kontrola ruszania na wzniesieniu
- 4 standardowe tryby jazdy (Rain, Road, Dynamic, Race)
- Regulowana dźwignia sprzęgła
- ABS Pro zoptymalizowany pod kątem pokonywania zakrętów
- Całkowicie nowa, dynamiczna konstrukcja z poprawioną aerodynamiką
- Znaczące ulepszenia silnika i osprzętu
- Redukcja masy o około 11 kg z 209 kg do około 197 kg
- (Dodatkowa redukcja masy o 3,5 kg z pakietem M)
- Silnik lżejszy o ~4 kg: lepsza obsługa/ergonomia
- System zmiennych faz rozrządu BMW ShiftCam
- 205 KM w porównaniu do 200 KM
- Bardziej zrównoważone dostarczanie mocy
- Ulepszona krzywa mocy/momentu obrotowego przy niskich/średnich obrotach silnika
- 6,5 l/km vs. 6,8 l/km
- Nowa geometria zawieszenia: mniejsza masa, wyższy poziom precyzji
Pakiety wyposażenia BMW S 1000 RR
Pakiet Select (sugerowana cena detaliczna 1 400 USD)
- Czujnik ciśnienia w oponach
- DDC (dynamiczna kontrola tłumienia) nowej generacji
- Podgrzewane manetki
- Tempomat
Zaktualizowany pakiet Race (sugerowana cena detaliczna 1 600 USD)
- Tryby jazdy Pro
- Kute koła
- Lekki akumulator M
- Zestaw podwozia M (regulacja wysokości tylnego zawieszenia i punkt obrotu wahacza)
Nowy pakiet M (sugerowana cena detaliczna 3 700 USD) – początkowa dostępność ograniczona
- Lakier M Motorsport
- Karbonowe koła M
- Tryby jazdy Pro
- Sportowy fotel M
- Lekki akumulator M
- Zestaw podwozia M (regulacja wysokości tylnego zawieszenia i punkt obrotu wahacza)
- Oszczędność masy 3,5 kg = 194 kg całkowitej masy na mokro
Pojedyncze opcje wyposażenia
Ride Modes Pro (sugerowana cena detaliczna 250 USD)
- +3 tryby jazdy: Race Pro 1, 2, 3
- Kontrola ruszania pod górę Pro (HSC Pro)
- Dynamiczna kontrola hamowania (DBC)
- Kontrola startu
- Pit Lane Limiter
- DTC +/-
- Wheelie Control
Opcja Design Wheels (sugerowana cena detaliczna 140 USD)
- Czarne koła z czerwonymi paskami
Zestaw pasażera
- Fotel pasażera i podnóżek pasażera (sugerowana cena detaliczna 0 USD)