BMW R51/3 dane techniczne

BMW R51/3 (1951 – 1955) – dane techniczne, specyfikacja

Na wystawie w Amsterdamie w lutym 1951 r. BMW zaprezentowało dwa modele motocykli z nowymi silnikami: R 51/3 o pojemności 500 cm3 oraz R 67 o pojemności 600 cm3.

W przeciwieństwie do pierwszego powojennego silnika typu flat twin z dwoma wałkami rozrządu napędzanymi łańcuchem, teraz zastosowano jeden centralny wałek rozrządu napędzany kołami zębatymi z wału korbowego. Silniki te były pięknymi konstrukcjami o gładkich powierzchniach i jednoczęściowych pokrywach zaworów. Umieszczenie iskrownika i generatora za przednią pokrywą sprawiło, że silniki były bardziej kompaktowe. Nowy zapłon magnetoelektryczny Noris z automatycznym wyprzedzeniem i opóźnieniem umożliwił wyjątkowo płynną pracę silnika.

Rama zachowała znaną konstrukcję zawieszenia z 1938 roku (z widelcem teleskopowym z przodu i dwoma amortyzatorami z tyłu). Piasty hamulcowe o średnicy 200 mm również pochodziły z wcześniejszych modeli, ale zostały w znacznym stopniu ulepszone.

BMW R51/3 – dane techniczne

Marka i model

BMW R 51/3

Rok produkcji

1951 – 55

Silnik

Czterosuwowy, dwucylindrowy, bokser, napędzany tłokiem, 2 zawory na cylinder.

Pojemność

494 cm3 / 30.1 cala sześciennego.

Średnica cylindra x Skok tłoka

68 x 68 mm

Stopień sprężania

6.3:1

System chłodzenia

Chłodzony powietrzem

Napęd

2x Bing 1/22/41 – 1/22/42 lub 1/22/61 – 1/22/62

Zapłon

Cewka Bosch z ręczną regulacją za pomocą dźwigni na kierownicy

Rozruch

Ręczny

Sprzęgło

Jednotarczowe, suche

Moc maksymalna

18 kW / 24 KM @ 5800 obr/min

Skrzynia biegów

4 biegi

Ostatni napęd

Wał

Przekładnia

1szy 3.60 / 2gi 2.28 / 3ci 1.70 / 4ty 1.30:1

Rama

Podwójna rama stalowa

Zawieszenie przednie

Widelec teleskopowy z tłumieniem hydraulicznym, typu tłokowego

Zawieszenie tylne

Sprężyna z sprężynami śrubowymi i gumowymi zatrzymywaczami

Hamulce przednie

Bębnowe 200 mm, pełna piasta

Hamulce tylne

Bębnowe 200 mm, pojedyncza piasta

Opona przednia

3.50 -19″ Metzeler

Opona tylna

3.50 -19″ Metzeler

Waga w stanie gotowym do jazdy

190 kg / 418 lbs

Pojemność baku

17 litrów / 4.4 US gal

W początkowych raportach z testów, prasa motocyklowa zachwycała się wynikami osiągniętymi przez inżynierów BMW, szczególnie podkreślając płynność pracy silników oraz doskonałe prowadzenie motocykli. Kiedy w 1951 roku motocykle stanęły przed wyzwaniem Six Day Trial, odniosły one wielki sukces, radząc sobie z nim znakomicie.

BMW R51/3
BMW R51/3

W 1952 roku hamulce szczękowe przednie i tylne zostały zastąpione przez układ z dwoma szczękami, natomiast od 1953 roku montowano gumowe osłony na amortyzatory, zamiast wcześniejszych metalowych tulei ochronnych. Warto również zaznaczyć, że w roku modelowym 1954 wprowadzono znaczące innowacje, takie jak hamulce w piaście o pełnej szerokości oraz nowe obręcze kół wykonane ze stopów lekkich, zastępując poprzednie stalowe z dwukolorowym wykończeniem. Ponadto, tłumiki typu rybi ogon zostały zastąpione prostszym wzorem w kształcie cygara.

BMW R51/3 specyfikacja
BMW R51/3

Podczas gdy R 67 został stworzony z myślą o entuzjastach jednośladów z wózkiem bocznym, R 51/3 był skierowany przede wszystkim do samotnych motocyklistów, choć sprawdził się również podczas dłuższych wycieczek z wózkiem bocznym.

Pierwsza wersja BMW R51/3
Pierwsza wersja BMW R51/3

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *