BMW R51/3 (1951 – 1955) – dane techniczne, specyfikacja
Na wystawie w Amsterdamie w lutym 1951 r. BMW zaprezentowało dwa modele motocykli z nowymi silnikami: R 51/3 o pojemności 500 cm3 oraz R 67 o pojemności 600 cm3.
W przeciwieństwie do pierwszego powojennego silnika typu flat twin z dwoma wałkami rozrządu napędzanymi łańcuchem, teraz zastosowano jeden centralny wałek rozrządu napędzany kołami zębatymi z wału korbowego. Silniki te były pięknymi konstrukcjami o gładkich powierzchniach i jednoczęściowych pokrywach zaworów. Umieszczenie iskrownika i generatora za przednią pokrywą sprawiło, że silniki były bardziej kompaktowe. Nowy zapłon magnetoelektryczny Noris z automatycznym wyprzedzeniem i opóźnieniem umożliwił wyjątkowo płynną pracę silnika.
Rama zachowała znaną konstrukcję zawieszenia z 1938 roku (z widelcem teleskopowym z przodu i dwoma amortyzatorami z tyłu). Piasty hamulcowe o średnicy 200 mm również pochodziły z wcześniejszych modeli, ale zostały w znacznym stopniu ulepszone.
BMW R51/3 – dane techniczne
Marka i model |
BMW R 51/3 |
Rok produkcji |
1951 – 55 |
Silnik |
Czterosuwowy, dwucylindrowy, bokser, napędzany tłokiem, 2 zawory na cylinder. |
Pojemność |
494 cm3 / 30.1 cala sześciennego. |
Średnica cylindra x Skok tłoka |
68 x 68 mm |
Stopień sprężania |
6.3:1 |
System chłodzenia |
Chłodzony powietrzem |
Napęd |
2x Bing 1/22/41 – 1/22/42 lub 1/22/61 – 1/22/62 |
Zapłon |
Cewka Bosch z ręczną regulacją za pomocą dźwigni na kierownicy |
Rozruch |
Ręczny |
Sprzęgło |
Jednotarczowe, suche |
Moc maksymalna |
18 kW / 24 KM @ 5800 obr/min |
Skrzynia biegów |
4 biegi |
Ostatni napęd |
Wał |
Przekładnia |
1szy 3.60 / 2gi 2.28 / 3ci 1.70 / 4ty 1.30:1 |
Rama |
Podwójna rama stalowa |
Zawieszenie przednie |
Widelec teleskopowy z tłumieniem hydraulicznym, typu tłokowego |
Zawieszenie tylne |
Sprężyna z sprężynami śrubowymi i gumowymi zatrzymywaczami |
Hamulce przednie |
Bębnowe 200 mm, pełna piasta |
Hamulce tylne |
Bębnowe 200 mm, pojedyncza piasta |
Opona przednia |
3.50 -19″ Metzeler |
Opona tylna |
3.50 -19″ Metzeler |
Waga w stanie gotowym do jazdy |
190 kg / 418 lbs |
Pojemność baku |
17 litrów / 4.4 US gal |
W początkowych raportach z testów, prasa motocyklowa zachwycała się wynikami osiągniętymi przez inżynierów BMW, szczególnie podkreślając płynność pracy silników oraz doskonałe prowadzenie motocykli. Kiedy w 1951 roku motocykle stanęły przed wyzwaniem Six Day Trial, odniosły one wielki sukces, radząc sobie z nim znakomicie.
W 1952 roku hamulce szczękowe przednie i tylne zostały zastąpione przez układ z dwoma szczękami, natomiast od 1953 roku montowano gumowe osłony na amortyzatory, zamiast wcześniejszych metalowych tulei ochronnych. Warto również zaznaczyć, że w roku modelowym 1954 wprowadzono znaczące innowacje, takie jak hamulce w piaście o pełnej szerokości oraz nowe obręcze kół wykonane ze stopów lekkich, zastępując poprzednie stalowe z dwukolorowym wykończeniem. Ponadto, tłumiki typu rybi ogon zostały zastąpione prostszym wzorem w kształcie cygara.
Podczas gdy R 67 został stworzony z myślą o entuzjastach jednośladów z wózkiem bocznym, R 51/3 był skierowany przede wszystkim do samotnych motocyklistów, choć sprawdził się również podczas dłuższych wycieczek z wózkiem bocznym.