BMW F 650GS (2000-2007) – dane techniczne, specyfikacja
BMW F650GS oraz F650GS Dakar to dwa motocykle, których potencjał znacznie przewyższa ich pozornie niewielka jednocylindrowa konstrukcja. Od eksploracji odległych zakątków świata po pokonywanie miejskich korków, Ci niedocenieni bohaterowie z gamy modeli BMW zaskakują swoją wszechstronnością. Jeśli poszukujesz solidnego motocykla na codzienne dojazdy do pracy, który jednocześnie cieszy podczas swojego użytkownika podczas offroadowych wojaży, F650GS jest właśnie dla Ciebie.
Spis treści
BMW F 650GS (2000-2007) dane techniczne
Marka i model |
BMW F 650GS |
Lata produkcji |
2000 – 2007 |
Silnik |
Czterosuwowy, jednocylindrowy, DOHC, 4 zawory na cylinder |
Pojemność silnika |
652 cm3 / 39,8 cali sześciennych |
Średnica x Skok |
100 x 83 mm |
Stopień sprężania |
11,5:1 |
Smarowanie | Sucha miska olejowa |
System chłodzenia | Chłodzony cieczą |
Zasilanie paliwem |
Wtrysk paliwa |
Zapłon |
System zapłonu kondensatorowego |
Alternator | Trójfazowy alternator 400W |
Akumulator | 12V / 12Ah |
Rozruch | Elektryczny |
Moc maksymalna |
37,3 kW / 50 KM @ 6800 obr/min |
Maksymalny moment obrotowy |
60 Nm / 6,12 kgf-m / 44,25 lb-ft @ 5200 obr/min |
Sprzęgło | Wielotarczowe sprzęgło w kąpieli olejowej, mechanicznie sterowane (na linkę) |
Skrzynia biegów | 5 biegów |
Napęd | Łańcuch |
Przekładnie biegów | 1. bieg 2.75 / 2. bieg 1.75 / 3. bieg 1.31 / 4. bieg 1.05 / 5. bieg 0.88:1 |
Rama | Rama stalowa typu kratownicowego z przykręcaną tylną sekcją |
Zawieszenie przednie | Widelec teleskopowy o średnicy 41 mm z mostkiem stabilizującym |
Skok przedniego zawieszenia | 170 mm / 6.6 cala |
Zawieszenie tylne | Regulacja sprężyny i tłumienia oporu skoku |
Skok tylnego zawieszenia | 165 mm / 6.4 cala |
Hamulce przednie | Pojedyncza tarcza o średnicy 300 mm, zacisk dwutłokowy |
Hamulce tylne | Pojedyncza tarcza o średnicy 240 mm, zacisk jednotłokowy |
Opona przednia | 100/90-19 |
Opona tylna | 130/80-17 |
Koła | Koła szprychowe |
Felgi, przód | 2.50 x 19 |
Felgi, tył | 3.00 x 17 |
Rzut kierowniczy | 123 mm / 4.8 cala |
Kąt skrętu kierownicy | 60.8° |
Wymiary | Długość: 2175 mm / 85.6 cala Szerokość: 910 mm / 35.8 cala Wysokość: 1265 mm / 49.8 cala |
Rozstaw osi | 1479 mm / 58.2 cala |
Wysokość siedzenia | 780 mm / 30.7 cala |
Waga na sucho | 176 kg / 388 funtów |
Waga na mokro | 191 kg / 421.1 funtów |
Pojemność zbiornika paliwa | 17.3 litra / 4.6 galonów US |
Rezerwa | Ok. 4.5 litra / 1.2 galonów US |
Średnie spalanie | 4.7 l/100 km / 60.5 MPG US |
Zasięg na jednym tankowaniu | 370.2 km / 230 mil |
Czas przejazdu na ¼ mili ze startu stojącego | 13.4 sekundy |
Maksymalna prędkość | 183.4 km/h / 114 mph |
BMW F 650GS specyfikacja
Silnik
Historia F650GS sięga roku 1993, kiedy to BMW wprowadziło na rynek model F650 Funmoto. Zasilany silnikiem zaprojektowanym przez firmę Rotax, F650 był efektem współpracy między BMW a Aprilią we Włoszech (odpowiednik Aprilii nosił nazwę Pegaso), będąc fundamentem dla późniejszego F650GS. Wersja z roku 2000, nadal oparta na silniku Rotax, została całkowicie odświeżona, zwiększając pojemność do 652 cm3. Ponadto, aby poprawić zarówno osiągi, jak i ekonomię spalania – BMW otrzymało nowoczesny układ wtrysku paliwa. Mimo jednocylindrowej konstrukcji, chłodzony cieczą silnik GS jest wyjątkowo zaawansowany, z cylinderem wyłożonym Nikasilem w celu zmniejszenia tarcia i zwiększenia trwałości. Dodatkowo, głowica posiada podwójne górne wałki oraz cztery zawory, co stanowi znaczący krok naprzód w porównaniu z innymi jednocylindrowymi silnikami, które zazwyczaj posiadały tylko jeden wałek rozrządu. Generując 50 KM mocy oraz 60 niutonometrów momentu obrotowego, silnik GS współpracuje z układem smarowania wyposażonym w suchą misą olejową oraz pięciobiegową skrzynią biegów.
Rama
Rurowa rama ze stalowym mostem nadaje GSowi solidny wygląd, jednak w przeciwieństwie do niektórych innych motocykli terenowych z suchą miską olejową, olej silnikowy nie jest przechowywany w ramie, a zamiast tego znajduje się w oddzielnym zbiorniku oleju umieszczonym w miejscu, w którym tradycyjnie znajduje się zbiornik paliwa. Gdzie jest paliwo? BMW umieściło zbiornik paliwa pod siedzeniem, co oznacza, że wlew paliwa znajduje się z boku tylnej części motocykla. To dziwne umiejscowienie pomaga obniżyć środek ciężkości GSa oraz zapewnia lepsze wyczucie w terenie, a także pomaga utrzymać wysokość siedzenia na niskim poziomie 780 mm. Podczas gdy standardowy GS ma tylne koło 130/80-17 cali i przednie 100/90-19 cali, wersja Dakar ma większe i cieńsze przednie koło 90/90-21 cali, aby zapewnić lepszą przyczepność w terenie. Oprócz zwiększenia rozstawu osi motocykla o 10 mm, zwiększa to również wysokość siedzenia Dakara do 870 mm, czyli o 90 mm więcej niż w standardowym GS.
Zawieszenie
Jeśli chodzi o zawieszenie GS-a, to nie ma się czym chwalić – zastosowano dość prosty, nieregulowany 41-milimetrowy konwencjonalny widelec z monoshockiem z tyłu, który posiada regulowane napięcie wstępne sprężyny oraz odbicie. Ze względu na ukierunkowanie na jazdę terenową, Dakar ma zawieszenie o większym skoku niż standardowy GS, przy czym przód ma o 40 mm większy skok, a tył o 45 mm większy niż w standardowym motocyklu, w którym skoki zawieszenia wyglądają następująco – 170 mm z przodu i 165 mm z tyłu.
Hamulce
Ponownie, mówimy tutaj o dość podstawowym wyposażeniu i oba modele F650GS posiadają pojedynczą przednią tarczę o średnicy 300 mm z dwutłoczkowym zaciskiem przesuwnym oraz tylną tarczę o średnicy 240 mm z jednotłoczkowym zaciskiem. ABS był opcjonalnym dodatkiem przez cały okres produkcji obu modeli.
Elektronika
Poza ABS-em i układem wtrysku paliwa, nie ma tu rozbudowanej elektryki. Podobnie jak w wielu modelach BMW, podgrzewane manetki były fabrycznym wyposażeniem opcjonalnym, podobnie jak system alarmowy typu plug-and-play.
Pozycja za kierownicą BMW F 650GS
Niżsi kierowcy naprawdę polubią GSa, ponieważ wysokość siedzenia jest dość mała (dostępny był jeszcze niższy model), a jego niska waga sprawia, że jest bezproblemowy dla mniej doświadczonych riderów. Jeśli jednak jesteś wyższym kierowcą, GS może okazać się nieco za mały, ponieważ pomimo wyprostowanej postawy, nie jest to największy motocykl na świecie.
Czy BMW F 650GS to dobry motocykl do podróży we dwoje?
Zadupek w BMW 650GS ma dwa uchwyty dla pasażera (co jest dobre), samo siedzenie jest bardzo wygodne, jednak brak mocy oznacza to, że jazda we dwoje nie będzie zbyt dynamiczna. To dobry motocykl dla pasażera, ale jeśli planujesz dużo jazdy we dwoje, spójrz na zaktualizowany równoległy bliźniaczy model z 2008 roku, który myląco nazywa się również F650GS, mimo że w rzeczywistości ma 800 cm3.
BMW F 650GS opis
Napędzany jednocylindrowym silnikiem o pojemności 652 cm3, F650GS zapewnia duży moment obrotowy i moc w krótkim zakresie obrotów, który zaspokoi potrzeby wielu osób. Z tego powodu F650GS stanowił doskonałe wprowadzenie do większych maszyn przygodowych (typu adventure). Zabawne jest to, że większość właścicieli F650GS zatrzymuje je do codziennych dojazdów do pracy, nawet po zakupie motocykla o większej pojemności. Tak, to małe BMW jest aż tak dobre.
Nie jest niezwykłym fakt, że F650GS szarpie, ale można to w pewnym sensie rozwiązać za pomocą prawidłowo napiętego łańcucha napędowego. Nie jest to tak łatwe, jak mogłoby się wydawać, ponieważ zawieszenie jest dość miękko resorowane, a skok zawieszenia szybko zmniejsza luz łańcucha. Innym skutkiem miękkiego zawieszenia jest słabe wyczucie opon oraz znaczne nurkowanie podczas używania przedniego hamulca.
Komfort to kolejny atut F650GS. Można przejechać ponad 250 km bez odczuwania prawdziwego dyskomfortu, choć wielu kierowców decyduje się na zainstalowanie wyższej szyby. Warto zauważyć, że kierowca znajduje się wewnątrz motocykla, co dodatkowo poprawia wygodę podróży. Ze względu na długą żywotność F650GS, na rynku wtórnym nadal dostępne są liczne akcesoria. Sakwy oraz kufry górne cieszą się szczególną popularnością jako praktyczne dodatki do tego modelu.
Na co zwracać uwagę podczas zakupu BMW F 650GS?
F650GS jest obecnie dość starym motocyklem, przez co na rynku jest obecnych wiele zmęczonych egzemplarzy. Jeśli motocykl na pierwszy rzut oka wygląda na zadbany i dobrze utrzymany, powinieneś być bezpieczny.
Jeśli chodzi o niezawodność, jest kilka rzeczy, na które należy uważać. Pompa wody jest napędzana przez plastikowe koła zębate, które są znane z tego, że pękają, a sama pompa również wyskakuje z uszczelek. Sprawdź dobrze obudowę silnika pod kątem jakichkolwiek oznak wycieków, a podczas jazdy próbnej sprawdź, czy motocykl wykazuje jakiekolwiek oznaki przegrzania podczas postoju, co może wskazywać na zepsutą pompę wody. Żadna z tych usterek nie jest trudna do naprawienia, ale mogą one doprowadzić do utknięcia w martwym punkcie, a nawet spowodować uszkodzenie motocykla. Wibracje i terenowy charakter GS-a powodują, że zużywa on łożyska, więc zawsze sprawdzaj łożyska głowicy oraz kół, a także dobrze obejrzyj zębatki i sprawdź, czy nie ma luzu, ponieważ jego łożysko jest również słabym punktem. Wczesne GS-y miały mniejszą nakrętkę na wale wyjściowym skrzyni biegów, która utrzymuje zębatkę napędową w miejscu, co może się poluzować. Zamień ją na późniejszą wersję, która posiada większą nakrętkę. Kilku właścicieli doświadczyło problemów z wiązką przewodów (i sporadycznych pożarów!), więc sprawdź, czy wszystkie światła itp. działają, zwróć uwagę na kierunkowskazy, ponieważ lubią korodować i przestają działać. Oprócz dobrego sprawdzenia pod kątem rdzy na ramie i korozji / pękniętych szprych na kołach, są to zwykłe kontrole używanych motocykli, jednak ponieważ jest to singiel, należy zwrócić uwagę na dym podczas rozruchu i upewnić się, że silnik jest zimny przed uruchomieniem, ponieważ sprytni sprzedawcy rozgrzewają go wcześniej, aby zatrzymać nadmierne dymienie!
Modernizacje BMW F 650GS na przestrzeni lat
Model F650GS został wprowadzony na rynek w 2000 roku i został zaktualizowany w 2004 roku o nowy silnik z podwójnym zapłonem oraz udoskonalonym systemem zarządzania silnikiem (BMS-C II). Aktualizacja ta zwiększyła zużycie paliwa GS o 6% przy 100 kilometrach na godzinę. Maksymalne wartości mocy i momentu obrotowego pozostały niezmienione, ale maksymalny moment można było osiągnąć w niższym zakresie obrotów. Wizualnie GS z 2004 roku zyskał nowy przedni błotnik, który był podobny do tego wykorzystanego w modelu R1200GS, nową szybę i większy reflektor. Zmodyfikowano również bagażnik, który od tamtej chwili umożliwiał zamontowanie górnego kufra bez płyty pośredniej. W standardzie dodano również gniazdo zasilania. Model Dakar otrzymał te same aktualizacje, co standardowy GS.