BMW xDrive vs Audi Quattro - Który system napędu jest lepszy?

BMW xDrive vs Audi Quattro – Który system napędu jest lepszy?

W pierwszej połowie lat 80. Audi zrewolucjonizowało koncepcję napędu na wszystkie koła w samochodach sportowych. Chociaż nie było to absolutne pionierskie podejście, marka ta zyskała ogromną popularność dzięki innowacyjnemu systemowi Quattro, który szybko stał się symbolem efektywnego poruszania się po ulicach. W odpowiedzi na to, BMW wprowadziło własny system xDrive.

Od tego momentu obie firmy, rywalizując ze sobą, nieustannie doskonalą swoje technologie napędu na wszystkie koła. Jednak dopiero teraz, po latach, można dostrzec, jak ta rywalizacja wpłynęła na rozwój i innowacje w dziedzinie napędu na wszystkie koła.

W dzisiejszych czasach, kiedy praktycznie każdy model BMW oferuje zaawansowany napęd na wszystkie koła xDrive, rywalizacja między tym producentem a Audi nabiera na intensywności. Zapraszam do bliższego przyjrzenia się systemom napędu na wszystkie koła oferowanym przez obie marki, aby pomóc w dokonaniu wyboru pomiędzy nimi.

BMW xDrive

BMW M4 xDrive od tyłu

System napędu na wszystkie koła BMW xDrive jest prosty, ale skuteczny. W uproszczeniu, system xDrive pracuje w sposób następujący: czujniki prędkości poszczególnych kół monitorują ewentualne poślizgi, współpracując z systemem DSC (dynamiczną kontrolą stabilności). W przypadku wykrycia ślizgu konkretnego koła, elektronicznie sterowane sprzęgło wielopłytkowe, zintegrowane ze skrzynią biegów, przenosi moment obrotowy na oś, która wymaga dodatkowego wsparcia, zabezpieczając pojazd przed utratą przyczepności.

BMW M3 Competition xDrive i BMW M4

W normalnych warunkach 60 procent mocy silnika trafia na tylne koła, a 40 procent na przednie. Teoretycznie jednak, w bardziej zaawansowanych wersjach systemu xDrive, takich jak w najnowszym BMW M3, możliwe jest przekazanie aż 100 procent mocy na dowolną z osi w zależności od bieżących warunków. Istotną zaletą BMW xDrive jest precyzja działania czujników prędkości kół, które skrupulatnie regulują podział mocy na poszczególne osie. W razie potrzeby system może dynamicznie przekazać całą moc pojazdu na jedną z osi. Co istotne, xDrive to stosunkowo lekki, ekonomiczny system, charakteryzujący się również prostotą montażu.

Audi Quattro

Audi rs4 quattro

Faktycznie istnieją dwie odmienne wersje systemu „Quattro” oferowane przez Audi, lecz tylko jedna z nich zasługuje na miano prawdziwego Quattro, zbliżonego do tego, który z powodzeniem zastosowano w legendarnym samochodzie rajdowym o tej samej nazwie. Właściwe systemy Quattro wykorzystują silniki montowane wzdłużnie, z centralnymi mechanizmami różnicowymi Torsen zintegrowanymi z tylną skrzynią biegów. Centralny mechanizm różnicowy jest mechaniczny i w normalnych warunkach jazdy przekazuje 60 procent mocy silnika na tylną oś, a 40 procent na przednią.

Audi rs4 quattro od tyłu

Jednak gdy jedna z osi zaczyna się ślizgać, powodując szybsze obracanie się wału napędowego, centralny mechanizm różnicowy blokuje się i przesyła moc na przeciwną oś. Nowoczesne systemy Quattro mogą wysyłać do 85 procent mocy silnika na tylną oś i do 70 procent mocy na przednią oś, w zależności od warunków.

System Quattro ma wiele zalet. Jedną z nich jest błyskawiczna, mechaniczna dystrybucja mocy, bez konieczności interwencji elektroniki. Ponadto, ponieważ mechanizm różnicowy Torsen jest znacznie bardziej wytrzymały niż zestaw sprzęgieł, jest bardziej niezawodny i trwalszy. W złych warunkach pogodowych zdolność Quattro do natychmiastowego i ciągłego wysyłania mocy do niezbędnej osi, wraz z jego trwałością, czyni go lepszym od większości innych systemów napędu na wszystkie koła.

Jednakże, pomimo licznych zalet, system Quattro ma także pewne ograniczenia. Jedną z nich jest znaczna masa systemu, co stanowi swoisty paradoks solidności. Dodatkowo, konstrukcyjnie może sprawiać pewne trudności związane z rozmieszczeniem, ponieważ w pewien sposób wydłuża całą jednostkę napędową. W rezultacie pojazdy Audi są często zdecydowanie cięższe z przodu, a ich silniki umiejscowione są znacznie przed przednią osią. Ponadto, system nie jest w stanie przekazać 100% mocy silnika na żadną z osi, gdyż musi on napędzać obie osie przynajmniej w pewnym stopniu.

Podsumowanie

Oba systemy mają swoje zalety i, szczerze mówiąc, oba działają niezwykle dobrze. Korzystaliśmy z obu systemów dość intensywnie i zawsze byliśmy pod wrażeniem tego, jak dobrze działają. Nie wiem, czy jeden jest szczególnie lepszy od drugiego, ale oba zasługują na zapoznanie się z nimi.

Po intensywnej jeździe obydwoma systemami, z mojego doświadczenia wynika, że BMW xDrive lepiej sprawdza się na suchej nawierzchni, podczas gdy Audi Quattro lepiej radzi sobie w niekorzystnych warunkach pogodowych. Jednak oba są świetne w prawie każdych warunkach, co tylko pokazuje, jak daleko zaszła technologia napędu na wszystkie koła.