BMW K1 – dane techniczne (moc, waga, spalanie), opis
BMW K 1 był rzędowym, czterosuwowym motocyklem sportowym produkowanym przez BMW w latach 1988-1993. Osiągał prędkość maksymalną 146 mph (235 km/h). Maksymalny moment obrotowy wynosił 73,76 ft/lbs (100,0 Nm) przy 6750 obr/min. Deklarowana moc wynosiła 97,89 KM (73,0 KW) przy 8000 obr/min. Motocykl K1 jest bazą pomysłów dla firmy i jednocześnie modelem, z którego koncern jest najbardziej dumny.
Spis treści
BMW K1 – dane techniczne (moc, waga, spalanie)
Marka i model | BMW K1 |
Lata produkcji | 1988-1993 |
Silnik | Czterosuwowy, poziomy rzędowy czterocylindrowy, DOHC, 4 zawory na cylinder |
Pojemność | 987 cm³ / 60,2 cale sześcienne |
Średnica x skok tłoka | 67 x 70 mm |
Stopień sprężania | 11,0:1 |
System chłodzenia | Chłodzony cieczą |
System paliwowy | Elektroniczny wtrysk, Bosch Motronic |
Rozruch | Elektryczny |
Moc maksymalna | 72,9 kW / 100 KM @ 8000 obr/min (tylna opona: 70,1 kW / 94,0 KM @ 8400 obr/min) |
Maksymalny moment obrotowy | 100 Nm / 10,2 kgf-m / 74 ft lb @ 6750 obr/min |
Skrzynia biegów | 5 biegów |
Przekładnia końcowa | Wał napędowy |
Zawieszenie przednie | Widelec teleskopowy z hydraulicznym amortyzatorem |
Zawieszenie tylne | Monowahacz |
Przednie hamulce | 2 x tarcza ∅305 mm, zaciski 4-tłoczkowe |
Tylne hamulce | pojedyncza tarcza ∅285 mm, zacisk 1-tłoczkowy |
Opona przednia | 120/70 ZR17 |
Opona tylna | 160/60 ZR18 |
Waga na Sucho / Mokro | 235 kg / 258 kg |
Pojemność zbiornika paliwa | 22 L / 5.8 US gal |
Średnie zużycie paliwa | 5.6 /100 km / 17.8 km/l / 41.9 US mpg |
Hamowanie 60 – 0 / 100 – 0 | 13.4 m / 36.0 m / 44 ft / 118 ft |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 3.9 sekundy |
Przyspieszenie na ¼ mili | 11.4 sekundy / 192.8 km/h / 119.8 mph |
Maksymalna prędkość | 240.4 km/h / 149.4 mph |
Opis
To szczytowe osiągnięcie BMW prezentuje się praktycznie niezmienione od 1991 roku. BMW K1 sprzedawane jest w trzech wersjach: ciemnobłękitny metalik, głęboko nasycona czerwień oraz „metalik klasycznie czarny”.
BMW K1 stanowiło odpowiedź na poważne wyzwanie, przed którym stanął największy europejski producent motocykli pod koniec lat 80. Mimo ugruntowanej reputacji, linia produktów BMW zaczynała wyglądać na zmęczoną i nieco przestarzałą. Modele takie jak K100, K75 oraz płaskie roadstery turystyczne cieszyły się dobrą opinią dzięki solidnej inżynierii i niezawodności, ale na rynku rósł popyt na sportowe motocykle o dużej pojemności. W porównaniu do sportowych flagowców japońskich producentów, motocykle BMW wydawały się bardziej stonowane i tradycyjne. BMW potrzebowało więc nowego, czysto sportowego motocykla. W 1989 roku pojawił się właśnie model K1, który od razu zwrócił uwagę swoim uderzającym, innowacyjnym wyglądem.
Zaprojektowany z myślą o przyciągnięciu miłośników dużych, sportowych motocykli i utrzymaniu BMW na szczycie w konkurencyjnych rynkach, K1 odniósł sukces we wszystkich aspektach, głównie dzięki swojej wyjątkowości. Charakterystyczne nadwozie motocykla, z praktycznie zamkniętym przednim kołem i masywnym tyłem, było zaprojektowane z myślą o doskonałej aerodynamice. Patrząc na niego z góry, motocykl ma znaczną powierzchnię czołową, która stopniowo zwęża się ku tyłowi, zapewniając imponujący współczynnik oporu powietrza na poziomie 0,38, lepszy niż u jakiegokolwiek innego motocykla produkowanego wówczas. Jego smukły kształt pomaga utrzymać wysoką prędkość, zapewniając kierowcy komfortowe warunki jazdy, dobrze zabezpieczonego przed oporem wiatru. BMW musiało zdobyć przewagę aerodynamiczną, zwłaszcza że w Niemczech moc silnika motocykla była ograniczona do 100 KM.