Przelot w samochodzie - co daje wydech przelotowy?

Przelot w samochodzie – co daje wydech przelotowy?

Przelot w samochodzie to modyfikacja układu wydechowego, która polega na usunięciu elementów blokujących swobodny przepływ spalin w układzie wydechowym. Poniżej przedstawiliśmy wady oraz zalety takiego rozwiązania oraz to czy jest to legalne.

Przelotowy układ wydechowy wytwarza się głównie po to, abyś mógł usłyszeć obroty silnika swojego samochodu. Przelot w aucie eliminuje ograniczenia narzucane przez standardowy układ wydechowy, co skutkuje znacznie głośniejszym pojazdem z dodatkową mocą, której pragną entuzjaści samochodów.
Jeśli jesteś pasjonatem niestandardowych samochodów, to zdjęcie ograniczeń z wydechu może wydawać się atrakcyjnym wyborem. Należy jednak wziąć pod uwagę kilka czynników, takich jak legalność i ogólny koszt.

Przelot w aucie – co to jest?

Przelot w samochodzie to rozwiązanie, które zastępuje standardowy układ wydechowy samochodu. Podobnie jak fabryczne układy wydechowe, przelot odpowiada za transport gazów i spalin wytwarzanych przez silnik samochodu do tylnej części pojazdu.

Samochody fabrycznie wyposażone są w standardowe układy wydechowe, które zawierają części zaprojektowane w celu obniżenia emisji spalin, zmniejszenia przepływu spalin i stłumienia dźwięku wydechu samochodu.

Przelotowe układy wydechowe nie zawierają jednak rezonatorów, tłumików ani katalizatorów, zamiast nich często montuje się tzw. strumienice wydechowe. Oznacza to, że ryk silnika jest nieskrępowany, co skutkuje znacznie głośniejszym dźwiękiem pojazdu.

Jak działa przelotowy układ wydechowy?

Podczas gdy standardowe układy wydechowe pompują gazy uwalniane z kolektora wydechowego przez rezonator, tłumik i/lub katalizator w celu zminimalizowania emisji, przelotowy wydech nie zawiera żadnych części, które powstrzymują swobodny przepływ tych gazów.

Zamiast tego wykorzystują prostą rurę, która biegnie pod autem od kolektorów wydechowych do rury wydechowej. Oznacza to, że spaliny są odprowadzane bezpośrednio z silnika do atmosfery, bez przechodzenia przez jakikolwiek filtr.

Jak działa przelotowy układ wydechowy?

Ile kosztuje przelotowy układ wydechowy?

Cena pzelotowego wydechu będzie się znacznie różnić w zależności od producenta i jakości zakupionych części. Wydech musi być wykonany z niezawodnych materiałów (takich jak stop tytanu, stal kwasoodporna), aby chronić resztę pojazdu przed ciepłem spalin, dlatego ważne jest, aby unikać zakupu taniego lub niskiej jakości systemu wydechowego.

Należy również wziąć pod uwagę koszt robocizny. Profesjonalny mechanik może naliczyć średnio od 80 do 100 zł za godzinę, a instalacja może potrwać do trzech godzin.

Ponadto marka i model samochodu mogą mieć znaczący wpływ na koszt części i robocizny.

Zalety przelotowego układu wydechowego

Dźwięk silnika

Entuzjaści samochodów często preferują przelotowe układy wydechowe, ponieważ silnik nie jest ograniczany przez układ wydechowy wydaje wtedy głośniejsze, bardziej naturalne dźwięki.

Większa moc silnika

Przelotowe układy wydechowe zmniejszają ciśnienie wywierane na silnik samochodu przez gazy spalinowe, znane również jako przeciwciśnienie. Zmniejszenie przeciwciśnienia prowadzi do zwiększenia momentu obrotowego i mocy, co poprawia osiągi silnika i może zmniejszyć zużycie paliwa.

Mniejsza waga

Mniejsza liczba części samochodowych zawsze oznacza niższą wagę. Zmniejszenie masy tłumika lub katalizatora może skutkować bardziej wydajnym pojazdem. Lżejsze pojazdy mają również tendencję do zwiększania prędkości i nieznacznego obniżania zużycia paliwa.

Wady przelotowego układu wydechowego

Zbyt głośna praca silnika

Nawet jeśli ty uwielbiasz słuchać, jak twój samochód wydaje głośne dźwięki, twoi sąsiedzi mogą tego nie lubić – może to nawet naruszać lokalne przepisy.

Dodatkowemu hałasowi towarzyszyć będą również dodatkowe wibracje, które mogą być niewygodne dla kierowcy i pasażerów, zwłaszcza na długich trasach.

Wpływ na środowisko

Przelotowy wydech nie reguluje ani nie filtruje spalin wydobywających się z silnika, a tym samym bezpośrednio przyczynia się do degradacji środowiska.

Standardowe układy wydechowe nie tylko tłumią dźwięk pojazdu, ale także usuwają szkodliwe emisje ze spalin. W przelocie brakuje katalizatorów, które odfiltrowują gazy takie jak CO₂ i siarkę, które mogą szkodzić atmosferze ziemskiej, przyczyniając się do globalnego ocieplenia, powstawania kwaśnych deszczy i nie tylko.

Konsekwencje prawne

Przelotowy układ wydechowy może być uciążliwy, hałaśliwy i niebezpieczny dla środowiska, dlatego większość krajów Unii Europejskiej uchwaliła przepisy uznające je za nielegalne. W zależności od przepisów danego kraju może to oznaczać kilka dodatkowych mandatów i wysokie grzywny.