BMW K 100 RS – dane techniczne (moc, waga, itd.), opis
BMW K100RS był czterosuwowym motocyklem typu naked, produkowanym przez BMW w latach 1983-1992. Model ten osiągał prędkość maksymalną wynoszącą 143 mph (230 km/h). Jego maksymalny moment obrotowy wynosił 62,7 ft/lbs (85,0 Nm) przy 6000 obr/min, a deklarowana moc wynosiła 97,89 KM (73,0 KW) przy 7500 obr/min.
Spis treści
BMW K100 RS – dane techniczne (moc, waga, spalanie)
Marka Model | BMW K100 RS |
Rok | 1983 – 92 |
Produkcja | 34 804 jednostek (1983 – 92) |
Silnik | Czterosuwowy, poziomy czterocylindrowy, DOHC, 2 zawory na cylinder |
Pojemność | 987 cc / 60.2 cal. in |
Średnica x Skok tłoka | 67 x 70 mm |
Stopień sprężania | 10.2:1 |
Układ chłodzenia | Ciecz |
Smarowanie | Mokra misa olejowa |
Olej silnikowy | 10W40 |
Układ wydechowy | Stal nierdzewna, 4 w 1 |
System paliwowy | Wtrysk elektroniczny, Bosch LE-Jetronic |
Zapłon | Wtrysk elektroniczny, Bosch LE-Jetronic |
Świeca zapłonowa | Bosch XR 5 DC / Beru 12-5 DU / Champion A 85 YC |
Akumulator | 20Ah |
Rozruch | Elektryczny |
Moc maksymalna | 65.6 kW / 90 KM @ 8000 obr/min |
Maksymalna Moc Tylnych Kół | 61.7 kW / 83.9 KM @ 8250 obr/min |
Maksymalny Moment Obrotowy | 86 Nm / 8.8 kgf-m / 63 ft-lb @ 6000 obr/min |
Sprzęgło | Suche, jednotarczowe, obsługiwane linką |
Skrzynia biegów | 5-biegowa |
Napęd końcowy | Wał |
Przełożenie biegów | 1. 4.50 / 2. 2.96 / 3. 2.30 / 4. 1.88 / 5. 1.61:1 |
Rama | Rurowa przestrzenna, silnik jako element nośny |
Przednie zawieszenie | Teleskopowy widelec z hydraulicznym amortyzatorem |
Skok przedniego koła | 185 mm / 7.3 in |
Tylne zawieszenie | Monolever, wahacz |
Skok tylnego koła | 110 mm / 4.3 in |
Przednie hamulce | 2 x ∅285 mm tarcze, 2-tłoczkowe zaciski |
Tylnie hamulce | Pojedyncza tarcza ∅285 mm, 1-tłoczkowy zacisk |
Koła | Aluminiowe, 8 szprych |
Przednia obręcz | 2.50 x 18 MT H 2 |
Tylna obręcz | 2.75 x 17 MT H 2 |
Przednia opona | 100/90-V18 |
Tylna opona | 130/90-V17 |
Wymiary |
Długość: 2220 mm / 87.4 in Szerokość: 800 mm / 31.5 in Wysokość: 1271 mm / 50.0 in |
Rozstaw osi | 1516 mm / 59.7 in |
Prześwit | 175 mm / 6.9 in |
Wysokość siedzenia | 810 mm / 31.90 in (760 mm / 29.9 in dla modelu z niskim siedzeniem) |
Masa własna | 249 kg / 548 lbs |
Pojemność zbiornika paliwa | 22 litry / 5.8 US gal |
Średnie zużycie paliwa | 4.3 l/100 km / 23.3 km/l / 55 US mpg |
Hamowanie 100 km/h / 62 mph – 0 | 38.7 m / 127 ft |
Przyspieszenie na ¼ mili | 12.5 sek / 172 km/h / 107 mph |
Przyspieszenie 0 – 100 km/h / 62 mph | 4.3 sek |
Prędkość maksymalna | 220 km/h / 136 mph |
Opis
Sto koni mechanicznych mocy wymaga szacunku, a może nawet podziwu, ale nie jest to jedyna zaleta BMW K 100RS. Przedstawiony na zdjęciu model posiada wiele detali przeniesionych z przedstawionego w 1988 roku na IFMA egzemplarza prototypowego oznaczonego jako BMW K1.
Po pierwsze: silnik. Czterocylindrowy i czterosuwowy kolos o maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 100 Nm jest tak znakomicie wytłumiony, że nawet przy dużych prędkościach prawie nie czuje się wibracji. Do tego dochodzi wzmocniona siatką rama motoru i wycyzelowana na wzór K1 geometria pojazdu. Szersza niż w prototypie jest kierownica (610 zamiast 574 mm), dzięki czemu, zwłaszcza przy niewielkich prędkościach, wzmocnione zostało wrażenie sterowności pojazdu. Aby pomimo wydłużonej kierownicy można było korzystać z lusterka w BMW K 100 RS zamontowano specjalny adapter. Tylne amortyzatory są wzorowane na K1, co znaczy, że w przypadku K 100 RS chciano zadbać o wygodę kierowcy. W celu uniknięcia wibracji ramy, silnik jest zawieszony w specjalnym, gumowym łożysku. Z innych udoskonaleń warto wymienić pokrycie tylnego koła, blachę zabezpieczającą koło przednie oraz zmienione podnóżki. Zadbano o komfort jazdy także poprzez możliwość zmiany wysokości siodełka umieszczonego w normalnej pozycji 810 mm nad ziemią, a można je obniżyć jeszcze o 50 mm.
W tym modelu bez problemu można zamontować bagażnik, co wraz z dużym bakiem, niewielkim zużyciem paliwa i wygodą jazdy umożliwia dalekie podróże. Podobnie jak w modelu K1, piąty bieg jest innym przełożeniu (1,61 zamiast 1,67). Tłumik jest dodatkowo przymocowany do stopki, z tym że wkręty wyposażono w elementy gumowe, aby zlikwidować przenoszenie drgań tłumika na stopkę.
BMW K 100 RS
BMW K 100 RS z 1983 roku jest dedykowany kierowcom, którzy oczekują od swojego motocykla wyjątkowych osiągów. W jego sercu znajduje się chłodzony cieczą, czterosuwowy, czterocylindrowy silnik rzędowy o pojemności 987 cm³ z wtryskiem paliwa, współpracujący z pięciobiegową manualną skrzynią biegów. Ten układ generuje deklarowaną moc 90 KM i 86 Nm momentu obrotowego.
Motocykl jest wyposażony w półowiewkę, niewielką przednią szybę, dwuosobowe siedzenie, matowy układ wydechowy, centralną podstawkę, analogowy zestaw wskaźników, odlewane aluminiowe koła, uchwyty dla pasażera, teleskopowy przedni widelec, tylne zawieszenie Monolever oraz hamulce Brembo z podwójnymi tarczami z przodu i pojedynczą tarczą z tyłu.