BMW R 1200RT – dane techniczne (waga, moc) i opis modelu
Wprowadzenie nowego BMW R 1200 RT podnosi poprzeczkę dla dynamicznych motocykli turystycznych. Inicjały RT zawsze oznaczały niezwykle wygodną i dynamiczną jazdę. Najnowszy model R 1200 RT, z nowym silnikiem, pokazuje jak BMW Motorrad łączy podróżowanie bez wysiłku ze sportowymi osiągami.
Spis treści
BMW R 1200RT – dane techniczne (masa, moc, zużycie paliwa)
Marka i Model | BMW R 1200RT |
Rok rozpoczęcia produkcji | 2005 |
Silnik | Czterosuwowy, dwucylindrowy, Boxer, 4 zawory na cylinder |
Pojemność | 1170 cc / 71.4 cu in |
Średnica x Skok tłoka | 101 x 73 mm |
System chłodzenia | Chłodzony powietrzem/olejem |
Stopień sprężania | 12.0:1 |
Indukcja | Zarządzanie silnikiem BMW, BMS-K |
Zapłon | Cyfrowe zarządzanie silnikiem |
Rozruch | Elektryczny |
Bateria/akumulator | 12 V / 14 Ah, bezobsługowa |
Alternator | Trójfazowy alternator 720 W |
Moc maksymalna | 81 kW / 110 KM @ 7500 obr/min |
Maksymalny moment obrotowy | 115 Nm / 11.7 kgf-m / 85 lb-ft @ 6000 obr/min |
Sprzęgło | Jednotarczowe suche, hydrauliczne |
Skrzynia biegów | 6 biegów |
Przeniesienie napędu | Osłonięty wał napędowy z dwoma przegubami |
Przełożenie ostateczne | 2.62:1 |
Przełożenia biegów | 1. 2.28 / 2. 1.58 / 3. 1.26 / 4. 1.03 / 5. 0.90 / 6. 0.81:1 |
Rama | Rama trójczłonowa składająca się z sekcji przedniej i tylnej, nośny układ silnik-skrzynia biegów |
Zawieszenie przednie | BMW Motorrad Telelever, średnica 35 mm, centralny amortyzator sprężynowy, regulacja odbicia elektronicznie dostosowana ze standardowym ESA |
Skok przedniego zawieszenia | 120 mm / 4.7 cala |
Zawieszenie tylnie | Odkuwany aluminiowy wahacz jednostronny z BMW Motorrad EVO-Paralever, przednacisk sprężyny hydraulicznie regulowany na ciągłe zmienne poziomy za pomocą elektronicznie regulowanego ESA, odbicie tłumienia z standardowym ESA |
Skok tylnego zawieszenia | 135 mm / 5.3 cala |
Hamulce przednie | 2 x tarcza 320 mm, zaciski 4-tłoczkowe |
Hamulec tylny | Pojedyncza tarcza 265 mm, zacisk 2-tłoczkowy |
Koła | Odlewy aluminiowe |
Obręcze przednie | 3.50 x 17 |
Obręcze tylne | 5.50 x 17 |
Opona przednia | 120/70 ZR17 |
Opona tylna | 180/60 ZR17 |
Szerokość kierownicy | 116 mm / 4.5 cala |
Kąt główki ramy | 63.8° |
Wymiary |
Długość 2230 mm / 79.9 cali Szerokość 905 mm / 35.6 cali (wliczając lusterka) Szerokość 980 mm / 38.5 cali (wliczając sakwy) |
Podstawa kół | 1485 mm / 58.4 cala |
Wysokość siedzenia |
820 mm – 840 mm / 32.2 – 33.0 cali 780 mm – 800 mm / 30.7 – 31.4 cali (specjalne wyposażenie niskiego siedziska) |
Prześwit | 155 mm / 6.1 cala |
Sucha masa | 229 kg / 485.0 funtów |
Masa na mokro | 259 kg / 570.9 funtów |
Pojemność zbiornika paliwa | 27 litrów / 7.1 galonów amerykańskich |
Rezerwa | 4 litry / 1.0 galon amerykański |
Średnie zużycie paliwa | 5.3 L/100 km / 19.0 km/l / 44.7 mpg amerykańskich |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 3.7 sekundy |
Ćwierć mili | 12.2 sekundy |
Przyspieszenie 60-140 km/h | 9.8 sekundy |
Maksymalna prędkość | 210 km/h / 130.5 mph |
Najważniejszą zmianą w modelu R1200RT z 2010 roku jest zastosowanie silnika typu bokser-twin o pojemności 1170 cm³ z głowicami cylindrów DOHC zaczerpniętymi z HP2 Sport. Dzięki temu poprawiono dostarczanie mocy oraz ogólną wydajność silnika. Choć moc silnika pozostała taka sama (110 KM), moment obrotowy wzrósł z 115 do 120 Nm przy 6000 obr/min. Dodatkowo, dzięki zmodyfikowaniu układu wydechowego, moc jest teraz rozłożona na szerszy zakres obrotów, co czyni motocykl bardziej wszechstronnym i użytecznym.
Spalanie
BMW R 1200 RT to sztandarowy model motocykli turystycznych niemieckiej marki, znany z wysokiego komfortu podróży i imponującej efektywności paliwowej.
Według oficjalnych danych producenta, średnie zużycie paliwa przez BMW R 1200 RT wynosi zaledwie 5,3 l/100 km. Przeliczając to na inne jednostki, oznacza to 19,0 km/l lub 44,7 mil na galon w amerykańskiej skali.
Ten wyjątkowy poziom oszczędności paliwa jest efektem kilku kluczowych rozwiązań zastosowanych w konstrukcji motocykla:
- Nowoczesny, dwucylindrowy silnik bokser o pojemności 1170 cm3, wyposażony w elektroniczny wtrysk paliwa.
- Zoptymalizowana aerodynamika nadwozia, ograniczająca opór powietrza.
- Lekka, ale sztywna rama z kutego aluminium, minimalizująca masę własną.
- Wydajny układ przeniesienia napędu z wałem kardana.
- Zaawansowane elektroniczne systemy zarządzania pracą silnika.
Dzięki tym rozwiązaniom BMW R 1200 RT może pochwalić się wyjątkową efektywnością paliwową, co przekłada się na niższe koszty użytkowania i większy zasięg na pojedynczym tankowaniu. To kluczowy atut tego modelu, doceniany przez wymagających użytkowników motocykli turystycznych.
Waga
Zgodnie z danymi technicznymi, sucha masa BMW R 1200 RT wynosi 229 kg, lub 485,0 funtów. Po uwzględnieniu płynów eksploatacyjnych, masa gotowego do jazdy motocykla wzrasta do 259 kg, czyli 570,9 funtów.
Wygląd
Styl R1200RT pozostał niezmieniony, ale elektrycznie regulowana przednia szyba została ulepszona, zapewniając lepszą ochronę przed wiatrem i mniejszy hałas. Reflektory można teraz regulować zdalnie, a zestaw wskaźników został całkowicie odnowiony, przypominając oprzyrządowanie znane z niektórych samochodów BMW — jest bardziej funkcjonalny i łatwiejszy do odczytania. Motocykl wyposażony jest teraz w multikontroler, odpowiednik systemu i-Drive znany z samochodów BMW. Motocykl posiada także nowoczesny cyfrowy odtwarzacz muzyczny z USB, który obsługuje pliki MP3 i łączy się z iPodem. Lista opcji dodatkowych obejmuje kontrolę trakcji, elektronicznie regulowane zawieszenie, monitor ciśnienia w oponach, niższe siedzenie, większe kufry bagażowe i wiele innych udogodnień.
Mimo że cena przekracza 17 000 euro, ten motocykl może naprawdę zmienić twoje doświadczenia podróżnicze, szczególnie jeśli często jeździsz na długie trasy. Dzięki podgrzewanym manetkom i kanapie, doskonałej ochronie przed warunkami atmosferycznymi oraz wygodnej pozycji do jazdy, jest to motocykl, z którego będziesz korzystać z przyjemnością niemal bez względu na warunki pogodowe.
Silnik w BMW R 1200 RT
W ruchu nowy silnik jest teraz mniej hałaśliwy niż jego poprzednik z tego modelu (RT), oferując przy tym lepsze przyspieszenie nawet z dwiema osobami i ich bagażem na pokładzie. Dzięki wyższemu limitowi obrotów oraz lepszemu dostarczaniu mocy, wyprzedzanie nie stanowi bariery dla tego silnika. Jednak nie można go porównać z niektórymi innymi motocyklami turystycznymi wyposażonymi w większe czterocylindrowe silniki. Mimo to R1200RT jest bardzo zrównoważonym motocyklem, doskonałym do pokonywania długich tras w przyzwoitym tempie, przy czym nadal zapewnia przyjemność z jazdy.
Podsumowanie
W skrócie, BMW R1200RT najlepiej czuje się na autostradach. Dzięki świetnej ochronie przed warunkami atmosferycznymi. Dzięki regulowanej wysokości przedniej szyby, doskonale działającemu zawieszeniu oraz ulepszonemu silnikowi, trudno nie polubić tego motocykla.