Ukryte menu BMW E60, E90, E87 – Poradnik
BMW E9X (E90, E91, E92, E93), serii 3 produkowanej w latach 2004-2013, to wyjątkowa maszyna, która z pewnością zadowoli każdego kierowcę. Bez względu na to, czy jesteś świeżo upieczonym właścicielem, czy też już od kilku lat cieszysz się tym modelem, mogłeś/aś nie zdawać sobie sprawy, że BMW wprowadziło kilka ukrytych funkcji (m. in. ukryte menu w zegarach), które były dostępne tylko dla serwisantów.
Spis treści
Co oferuje ukryte menu w BMW?
Oto krótki przegląd tych funkcji, z których można korzystać – niektóre z nich są interesujące, a inne mogą okazać się pomocne podczas serwisowania:
- Możliwość przełączania odczytu jednostek temperatury.
- Podświetlenie deski rozdzielczej jak choinki – przydatne do wyszukiwania uszkodzonych świateł.
- Odczyt bieżącej prędkości w formie cyfrowej, co jest przydatne do porównań. Precyzję prędkościomierza można zweryfikować korzystając z zewnętrznego systemu GPS.
- Diagnostyka poziomu paliwa przez monitorowanie ilości litrów znajdujących się obecnie w zbiorniku.
- Rzeczywisty numer VIN samochodu – przydatne, podczas zakupu samochodu.
Jak wejść w ukryte menu w BMW (e60, e90, e87)?
Aby mieć dostęp do ukrytego menu musisz:
- Włączyć zapłon,
- Nacisnąć i przytrzymać przycisk resetowania licznika przebiegu dziennego/licznika kilometrów przez 10 sekund.
Nawigacja po ukrytym menu OBC
W tym momencie OBC powinien wyświetlać dane w formacie „XX.YY”. np. Jeśli BC wyświetla „01.00”, oznacza to menu główne 01, menu podrzędne 00. Aby przełączać się między menu, należy ponownie użyć przycisku licznika kilometrów:
- Podczas gdy wyświetlacz wskazuje XX.__ naciskaj przycisk wielokrotnie, aby wybrać opcję menu głównego (XX) po osiągnięciu żądanej opcji menu głównego, poczekaj 2 sekundy, aż wyświetlacz wskaże XX.00, w tym czasie naciśnięcie przycisku spowoduje wybranie menu podrzędnego (YY).
- Aby powrócić do wyboru menu głównego (XX), naciśnij i przytrzymaj przycisk przez 2 sekundy, aż na wyświetlaczu ponownie pojawi się XX.__.
- Aby opuścić menu ukryte/serwisowe, naciśnij i przytrzymaj przycisk przez 10 sekund.
Odblokowywanie ukrytego menu
Domyślnie dostępne menu główne to 01, 02 i 19. Aby uzyskać dostęp do pozostałych menu, wymagany jest tajny kod, który można znaleźć w menu 01.00.
- Kod odblokowujący należy obliczyć, dodając do siebie 5 ostatnich cyfr numeru VIN. Powiedzmy, że Twój numer VIN to XX12345, bierzesz ostatnie 5 cyfr (w tym przypadku 12345) i dodajesz je wszystkie, więc 1+2+3+4+5=15. Oznacza to, że kod odblokowujący to 15.
- Aby wprowadzić kod odblokowujący, przejdź do menu głównego 19 i poczekaj, aż pojawi się pytanie o kod odblokowujący. Teraz naciśnij przycisk, aż zostanie odczytany kod odblokowujący (15 w naszym przykładzie), a na wyświetlaczu pojawi się komunikat „lock: off”.
- Teraz dostępne są wszystkie pozycje menu.
Uwaga: Sztuczka polega na tym, aby nie czekać zbyt długo z wprowadzeniem danych wejściowych, jeśli będziesz czekać zbyt długo, urządzenie wyłączy się i powróci do stanu zwykłego odczytu.
Menu | Wyświetlacz | Tłumaczenie | Uwagi |
---|---|---|---|
01.00 | FGSTNR (Fahrgestellnummer) | Numer karoserii | Ostatnie 7 cyfr z numeru VIN |
01.01 | K-Zahl W / T (Kilo-Zahl Wirklich / Tacho) | Tacho w tysiącach True/Tacho | |
01.02 | BMWTNR (BMW Teilenummer) | BMW Numer części tablicy rozdzielczej | |
01.03 | COD DIA | Kod diagnostyczny? | |
01.04 | KI HSTLDATUM (Instrument Kombi Herstellungs donnée) | Data produkcji tablicy rozdzielczej | |
01.05 | HW AEI | Wersja sprzętowa | Pierwsza część to prawdopodobnie rewizja sprzętowa deski rozdzielczej. Nie jest jasne, czym jest druga część (AEI) |
01.06 | SO | Wersja oprogramowania | |
01.07 | KODIERDATEN | Kodowanie danych | |
01.08 | CAN | Wersja z magistralą Can Bus | |
02.00 | KI ESSAI (Test Instrument Kombi) | Test tablicy przyrządów – inaczej test choinki tablicy przyrządów |
Gdy na wyświetlaczu pojawi się 02.00, kliknij przycisk jeszcze raz, aby rozpocząć test.
Powoduje zaświecenie się wszystkich wskaźników i ustawienie ich na maksimum. |
03.00 | UNBELEGT | Nieużywany | W niektórych starszych samochodach (przed E90) menu to zawiera dane serwisowe. |
04.00 | Verbe-MOM (Verbrauch im Moment) | Aktualne zużycie paliwa w l/100 km | |
04.01 | Verbe-MOM (Verbrauch im Moment) | Bieżące zużycie paliwa w l/godz. | |
04.02 | D-VERB1 LIT (Durchschnitt Verbrauch im litre?) | Średnie – zużycie paliwa w litrach | |
04.03 | D-VERB1 WEG (Durchschnitt Verbrauch im Wegstrecke?) | Średni – przebyty dystans | |
04.04 | D-VERB2 LIT (Durchschnitt Verbrauch im litre?) | Średnie – zużycie paliwa w litrach | |
04.05 | D-VERB2 WEG (Durchschnitt Verbrauch im Wegstrecke?) | Średni – przebyty dystans | |
05.00 | RW-VERBE (Reichweite Verbrauch) | Zasięg Zużycia paliwa | Służy on do obliczania, ile dalej można przejechać |
05.01 | RW-MOM (Reichweite im Moment) | Szacowany zasięg do opróżnienia zbiornika | |
06.00 | RÉSERVOIR LRS (Tank Liens Rechts Summe) | Pozostała ilość paliwa w lewym i prawym zbiorniku paliwa oraz suma (lewy-prawy-suma) | |
06.01 | TANK-ANZ PH | Całkowita zawartość zbiornika paliwa | |
06.02 | TANK-OHM LR | Surowe wartości rezystancji zwracane przez lewy i prawy czujnik poziomu paliwa. | |
07.00 | KTMP-MOM (Kühlmittel Temperatur im Moment) | Bieżąca temperatura płynu chłodzącego | |
07.01 | ATMP-MOM (Außen Temperatur im Moment) | Bieżąca temperatura zewnętrzna | |
07.02 | ATMP ADC (Analog Digital Converter Außentemperatur) | Surowa wartość temperatury z przetwornika analogowo-cyfrowego | |
07.03 | N-MOT-MOM | Bieżące obroty silnika na minutę | |
07.04 | N-VWF-MOM | limit obrotów na minutę w samochodach M podczas rozgrzewania silnika (wzrost o 50 obr./min wraz ze wzrostem temperatury) | |
08.00 | V-EFF | Bieżąca prędkość | |
08.01 | V-ANZ | Prędkość wyświetlana na wskaźniku | |
08.02 | V-SZ | Wskaźnik prędkości tempomatu | |
08.03 | DGESCH1 WEG | Przebyty dystans 1 | |
08.04 | DGESCH1 ZEIT | Całkowity czas jazdy 1 | |
08.05 | DGESCH2 WEG | Przebyty dystans 2 | |
08.06 | DGESCH2 ZEIT | Całkowity czas jazdy 2 | |
09.00 | UB | Napięcie | |
10.00 | KM / WOCHE | KM / tydzień | |
10.01 | GELB CBS HA | ||
10.02 | SC-STATUT | ||
10.03 | CBS-MODE | ||
10.04 | TAG-ZAEHLER (Tag Zahler) | Licznik dzienny | |
11.00 | ZEIT-EINH (Zeit Einheit) | Format czasu | 12 albo 24 |
11.01 | WEG-EINH (Wegstrecke Einheit) | Format odległości | KM albo MLS |
11.02 | TEMP-EINH (Temperatur Einheit) | Format temperatury | ° C albo ° F |
11.03 | Verbe-EINH (Verbrauch Einheit) | Format zużycia paliwa | l/100km, km / l albo mpg |
12.00 | V-Ankunft (Veranschlagt Ankunft) | Szacowany czas do przybycia | |
12.01 | ANK-Zeit (Zeit Ankunft) | Przewidywany czas przybycia | |
13.00 | AUDIO | Test dźwięku | Naciśnij przycisk, aby odtworzyć dźwięki BLINKER, ACC Gong, CCG i DG |
14.00 | FS-EINTRAEGE (Fehler Speicher Einträge) | Wpisy błędów pamięci | |
14.01 | FSP01 (Fehler Speicher Position 01) | Błąd pamięci Wpis 01 | |
14.02 | FSP02 (Fehler Speicher Position 02) | Błąd pamięci Wpis 02 | |
14.03 | FSP03 (Fehler Speicher Position 03) | Błąd pamięci Wpis 03 | |
14.04 | FSP04 (Fehler Speicher Position 04) | Błąd pamięci Wpis 04 | |
14.05 | FSP05 (Fehler Speicher Position 05) | Błąd pamięci Wpis 05 | |
14.06 | FSP06 (Fehler Speicher Position 06) | Błąd pamięci Wpis 06 | |
14.07 | FSP07 (Fehler Speicher Position 07) | Błąd pamięci Wpis 07 | |
14.08 | FSP08 (Fehler Speicher Position 08) | Błąd pamięci Wpis 08 | |
14.09 | FSP09 (Fehler Speicher Position 09) | Błąd pamięci Wpis 09 | |
14.10 | FSP10 (Fehler Speicher Position 10) | Wpis błędu pamięci 10 | |
15.00 | PORT 00h | ||
15.01 | PORT 01h | ||
15.02 | PORT 02h | ||
15.03 | PORT 03h | ||
15.04 | PORT 04h | ||
15.05 | 05h PORT | ||
15.06 | PORT 06h | ||
15.07 | PORT 07h | ||
15.08 | PORT 08h | ||
15.09 | PORT 09h | ||
15.10 | PORT 0Ah | ||
15.11 | PORT 0Bh | ||
16.00 | DIMMRAD CAN | Podświetlenie deski rozdzielczej | |
16.01 | PHOTO-ADC | Pomiar natężenia oświetlenia dziennego | |
16.02 | DIMM-PWM SZ | ||
16.03 | DIMM-PWM DK | ||
17.00 | DISP-Heiz | Wyświetlacz włączony/wyłączony | |
17.01 | NCT1 NCT2 | ||
17.02 | KONTR-PWM | ||
18.00 | CC-TEST | Test kontrolny | |
19.00 | UNLOCK | Menu odblokowania | |
20.00 | KORR-VERBR (Korrekturfaktor Verbrauchsanzeige) | Współczynnik korygujący – użycie | Współczynnik korekcji zużycia paliwa |
20.01 | 1ER KORR | 1. korekta | Zmiana cyfry „jeden” współczynnika korekcji |
20.02 | 10ER KORR | 10. korekta | Zmiana cyfry dziesiątek współczynnika korekcji |
20.03 | 100ER KORR | 100. korekta | Zmiana cyfry „setek” współczynnika korekcji |
21.00 | RESET? | Reset oprogramowania |