BMW R 1100 GS – dane techniczne (moc, waga, spalanie) i opis
BMW R 1100 GS napędzany był chłodzonym powietrzem, czterosuwowym, dwucylindrowym silnikiem typu bokser z 4 zaworami na cylinder, produkowanym przez BMW w latach 1994-1999. Osiągał prędkość maksymalną 121 mph (195 km/h). Maksymalny moment obrotowy wynosił 72,28 ft/lbs (98,0 Nm) przy 5250 obr/min. Deklarowana moc wynosiła 80,06 KM (59,7 KW) przy 6750 obr/min.
Spis treści
BMW R 1100 GS – dane techniczne (moc, waga, spalanie)
Marka Model | BMW R 1100GS |
Lata produkcji | 1994-1999 |
Silnik | Czterosuwowy, dwucylindrowy Boxer, 4 zawory na cylinder |
Pojemność | 1084 cm³ |
Średnica cylindra x skok tłoka | 99 x 70,5 mm |
Układ chłodzenia | Chłodzony powietrzem/olejem |
Stopień sprężania | 10.3:1 |
Smarowanie | Mokra miska olejowa |
Układ paliwowy | Bosch Motronic 2.2 z odcięciem paliwa przy hamowaniu silnikiem |
Zapłon | Elektroniczny MA 2.2 sterowany przez Bosch Motronic |
Akumulator | 12V, 19 Ah |
Alternator | 700W |
Układ ładowania | 14V, 50 Amp |
Reflektor | Pojedyncza żarówka H4 55/60W kwarcowa |
Świeca zapłonowa | Bosch, FR5 DTC |
Rozruch | Elektryczny |
Maksymalna moc | 59 kW / 80 KM przy 6750 obr/min |
Maksymalna moc na tylnym kole | 55,4 kW / 74,3 KM przy 6600 obr/min |
Maksymalny moment obrotowy | 97 Nm / 9,9 kgf-m / 71 lb-ft przy 5250 obr/min |
Sprzęgło | 180 mm Sucha pojedyncza tarcza z przetłoczniową sprężyną |
Skrzynia biegów | 5 biegów |
Napęd końcowy | Wał |
Przełożenie napędu końcowego | 3,0:1 (33:11) |
Przełożenie skrzyni biegów | 1. 4,16 / 2. 2,91 / 3. 2,13 / 4. 1,74 / 5. 1,45 |
Rama | Trzyczęściowa (przednia i tylna sekcja z silnikiem nośnym) |
Przednie zawieszenie | BMW Telelever Pojedynczy amortyzator gazowy z progresywną sprężyną śrubową, Regulacja napięcia wstępnego (pięć stopni) |
Skok przedniego koła | 190 mm / 7.5 in |
Tylne zawieszenie | BMW Paralever (jednostronne ramię wahliwe) Pojedynczy amortyzator gazowy z sprężyną śrubową, Regulacja napięcia wstępnego (płynnie regulowana za pomocą pokrętła), Tłumienie odbicia (płynnie regulowane za pomocą śruby) |
Skok tylnego koła | 200 mm / 7.9 in |
Przednie hamulce | 2 x ∅297 mm tarcze, 3-tłoczkowe zaciski |
Tylne hamulce | Pojedyncza ∅250 mm tarcza, 3-tłoczkowy zacisk |
Przednia opona | 110/80 R19 |
Przednie koło | 2.5 x 19 cali opatentowane krzyżowe szprychy |
Tylna opona | 150/70 R17 |
Tylne koło | 4 x 17 cali opatentowane krzyżowe szprychy |
Wymiary | Długość 2189 mm / 85.4 in Szerokość 920 mm / 35.9 in Wysokość 1366 mm / 53.7 in |
Rozstaw osi | 1509 mm / 59.4 in |
Wysokość siedzenia | 840 mm / 33.0 in – 860 mm / 33.8 in |
Masa własna | 225 kg / 496.0 lbs |
Masa całkowita | 240 kg / 549 lbs |
Prześwit | 200 mm / 7.8 in |
Pojemność zbiornika paliwa | 24 Litry / US 6.3 gal |
Średnie zużycie paliwa | 6.1 L/100 km / 16.4 km/l / 35.6 US mpg |
Hamowanie 60 km/h – 0 | 14.0 m / 46 ft |
Hamowanie 100 km/h – 0 | 40.5 m / 133 ft |
Przyspieszenie (ćwierć mili) | 12.5 sek / 168.2 km/h / 104.5 mph |
Prędkość maksymalna | 201.6 km/h / 125.3 mph |
Spalanie BMW R1100GS
Spalanie na 100 km | 5.59 |
Minimalne spalanie | 5.19 |
Średnie spalanie | 5.59 |
Maksymalne spalanie | 6.09 |
Opis
Na pierwszy rzut oka BMW R1100GS może nie wydawać się najlepszym wyborem na motocykl, który warto kupić za ciężko zarobione pieniądze. Jego moc jest ograniczona, kosztuje sporo, wygląda niezgrabnie, a skrzynia biegów pozostawia wiele do życzenia. Jednak jeśli miałbyś zaryzykować wszystko i postawić na motocykl, który z pewnością dojedzie do Timbuktu i z powrotem, zapewniając przy tym mnóstwo frajdy, R1100GS byłby właśnie tym wyborem.
Chłodzony olejem i powietrzem silnik typu bokser o pojemności 1085 cm³ w BMW R1100GS z trudem osiąga 80 KM, natomiast moment obrotowy jest prawie taki sam jak moc. Dlatego też jest to motocykl stworzony do szybkiej zmiany biegów, a nie do osiągania wysokich obrotów – motocykl do dynamicznego wychodzenia z zakrętów, a nie do rozwijania prędkości maksymalnej. R1100GS z pięciostopniową skrzynią biegów, może być nieco hałaśliwy na wysokich obrotach, ale poza swoim sporym apetytem na olej, jest prawie niezniszczalny.
BMW stosuje swój charakterystyczny układ zawieszenia paralever/telelever, co kolejno oznacza przedni wahacz ze sprężyną oraz centralnie zamontowany amortyzator z tylnym jednostronnym wahaczem i wałem napędowym. Pomimo swojej niezwykłości, ten system działa doskonale, niemal całkowicie eliminując nurkowanie przedniego zawieszenia podczas hamowania – a same hamulce są naprawdę wydajne. System ABS jest również godny uwagi, ponieważ nie tylko zwiększa bezpieczeństwo, ale i wartość motocykla przy odsprzedaży.
Posiada przednią oponę w rozmiarze 110/80 R19 oraz tylną 150/70 R17. Układ hamulcowy składa się z podwójnych tarcz hamulcowych o średnicy 297 mm i trzytłoczkowych zacisków z przodu oraz pojedynczej tarczy o średnicy 250 mm z trzytłoczkowym zaciskiem z tyłu. Przednie zawieszenie to system BMW Motorrad Telelever, a tylne to BMW Motorrad Paralever. Model R1100GS wyposażono w zbiornik paliwa o pojemności 24 litry. Motocykl waży zaledwie 225 kg i ma rozstaw osi wynoszący 1509 mm (59,41 cala).