BMW R 100 RT – dane techniczne (moc, waga, spalanie), opis
BMW R100RT to dwucylindrowy, czterosuwowy motocykl turystyczny z silnikiem typu bokser, produkowany przez BMW w latach 1978-1996. Jego maksymalna prędkość wynosiła 104 mph (168 km/h). Silnik generował maksymalny moment obrotowy 74,5 Nm (54,95 ft/lbs) przy 3750 obr/min, a deklarowana moc osiągała 60 KM (44 KW) przy 6500 obr/min.
Spis treści
BMW R 100 RT – dane techniczne (moc, waga, spalanie)
Marka Model | BMW R 100RT |
Lata produkcji | 1978-1996 |
Silnik | Czterosuwowy, dwucylindrowy poziomy Boxer, 2 zawory na cylinder |
Pojemność | 980 cc 59,8 cu in |
Średnica x Skok tłoka | 94 x 70,6 mm |
Układ chłodzenia | Chłodzony powietrzem |
Sprężanie | 8.45:1 |
Smarowanie | Mokra misa olejowa |
System paliwowy | 2 x Gaźniki Bing 94/40/105 – 94/40/106 |
Zapłon | Zapłon bateryjny |
Alternator | Bosch 12V/240 W |
Akumulator | Bosch 0,6 hp (od 1978: 0,7 kW) |
Rozrusznik | Elektryczny |
Moc maksymalna | 43,7 kW / 60 KM @ 7000 rpm |
Maksymalny moment obrotowy | 74 Nm / 7,5 kgf-m / 54,6 ft-lb @ 6000 rpm |
Sprzęgło | Suche jednopłytkowe ze sprężyną membranową |
Skrzynia biegów | 5-biegowa |
Przełożenie skrzyni biegów | 1. 4,4 / 2. 2,86 / 3. 2,07 / 4. 1,67 / 5. 1,50 : 1 |
Przełożenie skrzyni biegów wersja sportowa | 1. 3,38 / 2. 2,43 / 3. 1,93 / 4. 1,67 / 5. 1,50 |
Przełożenie tylnego koła | 1:2,91 lub 1:3,00 |
Przeniesienie napędu | Wał |
Rama | Podwójne spawane rury, podwójna kołyska |
Przednie zawieszenie | Widelec teleskopowy z amortyzatorem hydraulicznym |
Skok przedniego koła | 200 mm / 7,8 cala |
Tylne zawieszenie | Wahacz Monolever |
Skok tylnego koła | 125 mm / 4,9 cala |
Hamulce przednie | 2 x ∅260mm tarcze, 2-tłokowe zaciski |
Hamulce tylne | Bęben ∅200 mm |
Przednie koło | 1,85 B 19 |
Tylne koło | 2,75 C 18 |
Opona przednia | 3,25 H-19 |
Opona tylna | 4,00 H-18 |
Wymiary |
Długość 2110 mm / 87 cala Szerokość 746 mm / 29,37 cala Wysokość 1465 mm / 57,67 cala |
Rozstaw osi | 1465 mm / 57,67 cala |
Wysokość siedzenia | 820 mm / 32,3 cala |
Prześwit | 165 mm / 6,49 cala |
Masa mokra | 238 kg / 525 lbs |
Pojemność zbiornika paliwa | 24 litry / 6,3 galona US |
Średnie zużycie paliwa | 5,1 l/100 km / 19,6 km/l / 46 mpg US |
Ćwierć mili | 13,8 s / 153 km/h / 95 mph |
Prędkość maksymalna | 203 km/h / 126 mph |
Opis
W 1987 roku BMW przywróciło do życia motocykle z silnikiem Boxer o pojemności 1000 cm3 w wersjach RT (turystycznej), RS (sportowo-turystycznej) i GS (dwufunkcyjnej Paris-Dakar). Choć BMW pierwotnie planowało zakończyć produkcję litrowych Boxerów w 1985 roku na rzecz płaskich czwórek K.100, odkryło, że wielu lojalnych klientów nigdy nie przekona się do motocykli z serii K i niechętnie zastąpi swoje stare, większe Boxery modelami o mniejszej pojemności 800 cm3. Klienci domagali się usprawnionych dużych Boxerów.
W odpowiedzi na te potrzeby BMW stworzyło model R100RT Tourer. Jest on znacznie lepszy niż jego odpowiednik sprzed czterech lat, który sam w sobie był już znakomitym motocyklem. Nowy RT zachowuje jednak wiele charakterystycznych cech BMW, które mogą irytować niektórych kierowców spoza kręgu entuzjastów marki. To maszyna stworzona dla wiernych fanów, która może nie przyciągnąć wielu nowych miłośników do obozu BMW Twin.
Silnik
Ten najnowszy model Boxera o pojemności 1000 cm3 nadal ma 980 cm3 i zachowuje moc w szerokim zakresie obrotów. W rzeczywistości jego niska moc została wzmocniona dzięki wyższemu stopniowi sprężania w porównaniu do modelu z 1984 roku, a także mniejszym gaźnikom i dostrojeniu układu wydechowego pod kątem momentu obrotowego. Silnik zapewnia solidne przyspieszenie od biegu jałowego i szczególnie imponuje w zakresie od 3000 do 5000 obr/min, choć słabnie nieco przy 7000 obr/min. Trudno uwierzyć, że generuje tylko 60 koni mechanicznych. Silnik w tym ~250-kilogramowym tourerze zapewnia wystarczającą moc do przyspieszania i utrzymywania prędkości do 145 kilometrów na godzinę, a także osiąga maksymalną prędkość 170 kilometrów na godzinę.
Co więcej, jedna z głównych uwag dotyczących wcześniejszych wersji dużego Boxera – wibracje – jest mniej istotna w tym modelu. Nowy silnik nadal drży i nieco wibruje, wibracje są wyczuwalne przy otwartej przepustnicy na najwyższym biegu przy 2000 obr/min. Jednakże to pulsowanie o niskiej częstotliwości są mniej uciążliwe niż brzęczenie niektórych nowoczesnych czterocylindrowych silników, w tym K100. Jest to raczej uspokajający impuls, który sygnalizuje, że wszystko w silniku funkcjonuje poprawnie i sprawnie.
Zawieszenie
Podwozie z silnikiem Boxer, używające konstrukcji Monolever (nazwa BMW dla jednostronnego wahacza), jest praktycznie identyczne jak w modelu R80RT. Na szczególną uwagę zasługują rury widelca o średnicy 38,5 mm oraz oś przednia o średnicy 25 mm, które wraz z solidnym usztywnieniem zapewniają bardzo sztywny układ kierowniczy i precyzyjne sterowanie. Jednak zawieszenie pozostaje klasyczne dla BMW: miękkie i słabo tłumiące. RT nie oferuje precyzyjnego, kontrolowanego zawieszenia charakterystycznego dla BMW; zamiast tego ma komfortowy, niemalże „cadillacki” charakter. To sprawia, że płynność jazdy na RT jest kluczowa, ponieważ każde szarpnięcie kierowcy potęguje nadmierną reakcję podwozia na miękkim zawieszeniu.
Jednakże to nie oznacza, że RT nie jest zdolne do szybkiego poruszania się po krętych drogach. Wymaga ono jednak specjalnych technik jazdy, które są dobrze znane weteranom BMW: minimalne używanie hamulca (zamiast hamowania silnikiem), szerokie i płynne trajektorie oraz stałe i płynne przyspieszanie w zakrętach. Taki styl jazdy minimalizuje nurkowanie widelca i przechyły spowodowane napędem wału, chociaż BMW powinno rozważyć poprawę źródła tego problemu. Udoskonalone sprężynowanie i tłumienie widelca mogłyby pomóc, ale najlepszym rozwiązaniem byłoby wprowadzenie nowego tylnego zawieszenia Paralever, jakie znaleźć można w modelu R100GS z 1988 roku, do modelu RT.
Inne cechy
Inne cechy tego motocykla turystycznego są znacznie bardziej zadowalające. Owiewka zapewnia wyjątkową ochronę przed warunkami atmosferycznymi, choć przednia szyba mogłaby być wyższa dla kierowców powyżej 180 cm wzrostu. Pozycja do jazdy jest bardzo wygodna, przestronna, z ergonomicznie rozmieszczonymi uchwytami, a dodatkowy prześwit między nogą a gaźnikiem został nieznacznie zwiększony, co eliminuje posiniaczone golenie.
Jednakże, pozostało kilka niedoskonałości. Siedzenie RT jest wciąż płaskie i dosyć twarde; choć nie jest niewygodne, nie jest też zbyt zachęcające. Blokada kierownicy jest ukryta na główce ramy, co czyni ją trudną do użycia w ciemności. Natomiast sprężynowa podpórka boczna wydaje się być po prostu okrutnym i zdradzieckim żartem.
Mimo to, R100RT to interesujący motocykl, lekki, wygodny i prosty w obsłudze motocykl turystyczny, w przeciwieństwie do ciężkich japońskich luksusowych cruiserów. Weterani BMW na pewno go polubią.