Schemat bezpieczników BMW E30 (1982 – 1994) – rozpiska
Jednym z kluczowych elementów układu elektrycznego w BMW E30 jest precyzyjnie zaprojektowany instalacja bezpieczników. Ten niepozorny, lecz istotny element pełni fundamentalną rolę w zabezpieczaniu różnych systemów pojazdu przed przeciążeniem oraz innymi awariami elektrycznymi. W tym artykule, przyjrzymy się bliżej nie tylko schematowi bezpieczników, ale także ich rozmieszczeniu w BMW E30. Zrozumienie zasad działania tego układu jest kluczowe dla utrzymania niezawodności i efektywności instalacji elektrycznej w tym klasycznym modelu samochodu.
BMW E30 to klasyczny samochód wytwarzany w latach 1982-1994, charakteryzujący się eleganckim wyglądem i zadowalającymi osiągami. Niemniej jednak, jak to bywa w przypadku każdego pojazdu, E30 może ulec awarii. W niniejszym przewodniku przyjrzymy się różnym bezpiecznikom oraz przekaźnikom obecnym w BMW E30. Bez względu na to, czy jesteś doświadczonym mechanikiem, czy pasjonatem majsterkowania, niniejszy samouczek dostarczy Ci niezbędnych informacji do efektywnego utrzymania Twojego E30 w doskonałym stanie.
Spis treści
Skrzynka bezpieczników w komorze silnika BMW E30
Skrzynka bezpieczników umieszczona w komorze silnika to jeden z kluczowych elementów układu elektrycznego w BMW E30. Zazwyczaj usytuowana po stronie kierowcy, pełni istotną rolę w ochronie systemu elektrycznego przed ewentualnymi uszkodzeniami wynikającymi z przeciążenia lub zwarcia. W jej wnętrzu mieszczą się nie tylko bezpieczniki, lecz również przekaźniki i wyłączniki, które skutecznie zarządzają przepływem energii elektrycznej w całym pojeździe.
Skrzynka bezpieczników umiejscowiona w komorze silnika BMW E30 zawiera bezpieczniki, regulujące działanie różnych układów elektrycznych w pojeździe. Przykładowo, główny bezpiecznik dostarcza zasilanie modułowi sterującemu silnikiem, pompie paliwa oraz wtryskiwaczom. Bezpiecznik wentylatora dodatkowego kontroluje pracę wentylatora chłodnicy, bezpiecznik reflektorów steruje oświetleniem, a bezpiecznik klaksonu reguluje sygnał dźwiękowy. Każdy bezpiecznik jest precyzyjnie oznaczony zgodnie z kontrolowaną funkcją, co ułatwia identyfikację oraz wymianę uszkodzonych elementów.
W skrzynce bezpieczników komory silnika znajdują się także różne przekaźniki, odpowiedzialne za zarządzanie zasilaniem elektrycznym różnych systemów w samochodzie. Przykładowo, główny przekaźnik steruje zasilaniem pompy paliwa i wtryskiwaczy, przekaźnik rozrusznika reguluje pracę rozrusznika, a przekaźnik klimatyzacji kontroluje zasilanie sprężarki klimatyzacji.
Regularna kontrola bezpieczników i przekaźników w skrzynce bezpieczników komory silnika jest istotna, aby upewnić się, że cały samochód działa efektywnie. W przypadku napotkania problemów elektrycznych, takich jak nieregularne działanie reflektorów czy trudności w uruchomieniu silnika, istnieje prawdopodobieństwo uszkodzenia bezpiecznika lub przekaźnika w tej skrzynce. W takich sytuacjach zaleca się wymianę uszkodzonych elementów, aby skutecznie rozwiązać problem.
Podsumowując, skrzynka bezpieczników w komorze silnika odgrywa kluczową rolę w układzie elektrycznym BMW E30. Zawiera bezpieczniki i przekaźniki, które skutecznie zarządzają przepływem energii elektrycznej w całym pojeździe, pełniąc jednocześnie funkcję ochronną przed uszkodzeniami wynikającymi z przeciążenia lub zwarcia. W przypadku problemów elektrycznych zaleca się sprawdzenie stanu bezpieczników i przekaźników w tej skrzynce przed oddaniem pojazdu do serwisu.
Lista przekaźników BMW E30
Numer Przekaźnika | Chronione Obwody |
1 | Przekaźnik prędkości normalnej / w trybie gotowości; |
2 | Sygnał dźwiękowy; |
3 | Przekaźnik świateł drogowych; |
4 | Przekaźnik świateł mijania; |
5 | Nieużywane; |
6 | Przekaźnik prędkości wysokiej / w trybie gotowości; |
7 | Rezerwowy; |
8 | Przekaźnik lamp przeciwmgielnych; |
9 | Rezerwowy; |
10 | Wycieraczki; |
Numer Bezpiecznika | Amperaż | Chronione Obwody |
1 | 7.5 | Lewy reflektor świateł drogowych |
2 | 7.5 | Prawy reflektor świateł drogowych |
3 | 15 | Dodatkowy silnik wentylatora chłodzenia silnika (na niskie obroty) |
4 | 15 | Wskaźniki kierunkowskazów |
5 | 25 (30) | Wycieraczki, spryskiwacze i silniki wycieraczek reflektorów |
6 | 7.5 | Żarówki świateł stop. Programowalny regulator prędkości (tempomat) |
7 | 15 | Sygnały dźwiękowe |
8 | 25 | Element ogrzewania tylnej szyby |
9 | 7.5 | Elektryczne urządzenia silników gaźnikowych. lub Lampy cofania. (Elektryczne urządzenia silników gaźnikowych. Lampy cofania. Sygnalizator załączonego biegu w automatycznej skrzyni biegów) |
10 | 7.5 | Urządzenia sterujące. Komputer pokładowy lub Urządzenia sterujące. Komputer pokładowy. Lampy cofania |
11 | 15 | Elektryczna pompa paliwa. Elektryczny silnik pompy wtryskowej paliwa |
12 | 15 | Radio. System sterowania pokładowego. Urządzenia sterujące |
13 | 7.5 | Lewy reflektor mijania |
14 | 7.5 | Prawy reflektor mijania |
15 | 7.5 | Lampy tylne (lampy przeciwmgielne) |
16 | 15 | Element ogrzewania fotela kierowcy |
17 | 25 | Elektryczny dach przesuwny |
18 | 30 | Elektryczny silnik dodatkowego wentylatora chłodzenia silnika (na obroty robocze) |
19 | 15 (30) | Elektryczny silnik i element grzejny lusterka zewnętrznego |
20 | 30 | Elektryczny silnik wentylatora ogrzewania. Klimatyzacja |
21 | 7.5 | Lampy oświetlenia wnętrza. Lampa oświetlenia schowka. Przenośna lampa. Zegar. Odbiornik radiowy (urządzenie pamięci stacji). Komputer pokładowy |
22 | 7.5 | Żarówki świateł postojowych w lewym reflektorze, lewym świetle tylnej lampy |
23 | 7.5 | Żarówki świateł postojowych w prawym reflektorze, prawym świetle tylnej lampy. Żarówki oświetlenia deski rozdzielczej. Oświetlenie tablicy rejestracyjnej |
24 | 15 | Wskaźniki kierunkowskazów w trybie alarmowym |
25 | – | Zarezerwowane |
26 | – | Zarezerwowane |
27 | 25 (30) | System blokady. Elementy grzewcze zamków drzwi. System antywłamaniowy. Sygnał dźwiękowy komputera pokładowego |
28 | 25 (30) | Gniazdo zapalniczki. Elektryczny napęd anteny. Dodatkowy silnik ogrzewacza |
29 | 7.5 | Lampa przeciwmgielna lewa |
30 | 7.5 | Lampa przeciwmgielna prawa |