2022 BMW R nineT Scrambler – specyfikacja, dane techniczne
Wersja hip-retro motocykla od bawarskiego producenta doczekała się licznych aktualizacji.
Spis treści
2022 BMW R nineT Scrambler dane techniczne i specyfikacja
Cena katalogowa: | 54 900–74 500 PLN |
Silnik: | 1 170 cm³ DOHC, chłodzony powietrzem/olejem, układ przeciwny; 8 zaworów |
Średnica x Skok: | 101,0 x 73,0 mm |
Skrzynia biegów/napęd końcowy: | 6-biegowa/wał napędowy |
Dostawa paliwa: | Elektroniczny wtrysk paliwa z przepustnicami o średnicy 50 mm |
Sprzęgło: | Sucho, pojedynczy tarczowy; hydrauliczne |
Zarządzanie silnikiem/Zapłon: | Ride by wire/TCI |
Rama: | Trójkątna stalowa rama rurowa |
Zawieszenie przednie: | 43 mm widelec konwencjonalny Marzocchi, nieregulowany; skok 4,9 cala |
Zawieszenie tylne: | Amortyzator Marzocchi, regulacja napięcia sprężyny i tłumienia odbicia; skok 5,5 cala |
Hamulec przedni: | Zacisk 4-tłokowy Brembo, podwójne tarcze 320 mm z ABS |
Hamulec tylny: | Zacisk 2-tłokowy z przesuwanym tłoczkiem, tarcza 264 mm z ABS |
Koła, przednie/tylne: | Stalowe koła z szprychami; 19 x 3,00 cala / 17 x 4,50 cala |
Opony, przednie/tylne: | 120/70R-19 / 170/60R-17 |
Kąt pochylenia / Ślad: | 28,5°/4,4 cala |
Rozstaw osi: | 60,1 cala |
Prześwit: | N/A |
Wysokość siedzenia: | 82,0 cm |
Pojemność zbiornika paliwa: | 17,0 litrów |
Masa na mokro: | 223 kg |
BMW R nineT Scrambler – opinie
R nineT Scrambler, jako udana odmiana modelu R nineT, zajmuje specjalne, miejsce w zróżnicowanym świecie motocykli scrambler. W obszarze rynkowym, gdzie styl odgrywa kluczową rolę w procesie podejmowania decyzji zakupowych, Scrambler R nineT z pewnością posiada wiele zalet, szczególnie ze względu na liczne opcje personalizacji oferowane przez BMW. Warto jednak zaznaczyć, że oczekiwania co do jego osiągów powinny skupiać się głównie na lekkim użytkowaniu zarówno na drodze, jak i poza nią.
BMW R nineT Scrambler czym się wyróżnia?
BMW R nineT Scrambler to dynamiczny motocykl, oparty na wyjątkowej platformie R nineT, która zyskała uznanie w świecie retro-klasycznych jednośladów. Ten model zadebiutował w 2017 roku i od tego czasu utrzymuje swoją popularność jako fascynująca odmiana w rodzinie R nineT.
Wprowadzając pewne zmiany w porównaniu do bazowej platformy, Scrambler zyskał wydłużone zawieszenie, odmienną geometrię podwozia oraz imponujące 19-calowe przednie koło. Te modyfikacje nie tylko dodają mu charakterystycznego wyglądu, ale także zapewniają pewne zdolności terenowe, co czyni go idealnym wyborem dla tych, którzy podczas jazdy poszukują wrażeń poza utwardzonymi ścieżkami.
Silnik typu bokser „oilhead” dostarcza imponującą moc oraz wydajność, zgodną z długą tradycją BMW. R nineT Scrambler to nie tylko pojazd, to także doświadczenie. Jego stylowy design, połączony z możliwościami personalizacji oferowanymi przez BMW, sprawiają, że każdy właściciel może uczynić go unikatowym.
BMW R nineT Scrambler zalety
- Nowe głowice cylindrów przystosowane do normy Euro 5 poprawiają siłę obrotową w niskich oraz średnich prędkościach, zapewniając wyższy moment obrotowy.
- Zoptymalizowany system elektroniki oraz ulepszony tylny amortyzator podnoszą komfort jazdy.
- Mnóstwo opcji personalizacji, dzięki którym możesz dostosować motocykl do swoich upodobań.
BMW R nineT Scrambler wady
- Nieco ograniczona manewrowość w trudniejszym terenie.
- Leniwy układ kierowniczy oraz prowadzenie na drodze.
- Dużo stylu, mało treści.
Zmiany wprowadzone w 2021 roku
Na rok 2021 cała seria R nineT przeszła liczne, drobne ulepszenia, dostosowując się do coraz bardziej restrykcyjnych norm emisji spalin Euro 5. Nowe głowice cylindrów, zoptymalizowane pod kątem efektywności spalania, nie tylko działają bardziej ekologicznie, ale także zwiększają moc w niższych i średnich zakresach obrotów.
Zmieniono design osłon głowic cylindrów oraz przeprojektowano prędkościomierz, który w nowym modelu jest okrągły. Port USB do ładowania telefonu jest teraz standardem we wszystkich motocyklach, a całe oświetlenie jest zbudowane w oparciu o diody LED.
Nowy tylny amortyzator, wyposażony w ręczną regulację napięcia wstępnego sprężyny i tłumienie zależne od skoku, zapewnia jeszcze lepszą kontrolę motocykla. Elektronika została ulepszona, a tryby jazdy Road i Rain znajdują się teraz w standardowym wyposażeniu (z wyjątkiem ABS Pro (ABS na zakrętach) i Dynamic Brake Control (DBC, regulowane hamowanie silnikiem)).
Konkurencja dla BMW R nineT Scrambler
W gronie rywali R nineT Scrambler znajdują się nie tylko bliscy krewni, jak model R nineT Urban G/S, lecz także różnorodne wersje Ducati Scrambler, takie jak Urban Motard, Desert Sled i Fasthouse. Konkurencję stanowią także Street Scrambler oraz Scrambler 1200 XC od Triumpha.
Układ napędowy: Silnik, skrzynia biegów i osiągi
Silnik
Korzystając z wcześniejszej generacji silnika typu bokser o pojemności 1170 cm³, chłodzonego powietrzem/olejem i wyposażonego w zmodernizowane głowice cylindrów w celu dostosowania się do surowych norm emisji Euro 5, BMW prezentuje nowy model R nineT. Producent deklaruje 109 KM mocy przy 7250 obr/min oraz 115 niutonometrów momentu obrotowego przy 6000 obr/min. Choć jest to o jeden koń mechaniczny mniej niż w poprzedniej wersji, BMW zapewnia, że moc w średnim zakresie znacznie wzrosła, a szczytowy moment obrotowy pojawia się o 500 obr/min wcześniej niż w starszym modelu.
Układ napędowy
Scrambler wyróżnia się kilkoma istotnymi zmianami w porównaniu do standardowych modeli R nineT i Pure. Zaczynając od większego 19-calowego przedniego koła, ponad dwa stopnie zwiększonego kąta natarcia (28,5 stopnia w porównaniu do 26,8 stopnia w standardowym R nineT i 26,6 stopnia w Pure), co przyczynia się do lepszej stabilności w terenie. Rozstaw osi jest również o ponad cal dłuższy. Te modyfikacje sprawiają, że układ kierowniczy staje się zauważalnie cięższy i bardziej powolny na drodze niż w standardowym R nineT, zwłaszcza gdy zdecydujesz się na terenową gumę Metzeler Karoo 3. W miękkim zawieszeniu szybko dostrzeżesz jego ograniczenia na nierównościach i wybojach, szczególnie podczas próby przyspieszenia, zarówno na drodze, jak i w terenie. Aby cieszyć się płynną jazdą, zaleca się utrzymywanie umiarkowanej prędkości, co pozwoli uniknąć zbyt burzliwej trasy.
Hamulce
BMW R nineT Scrambler korzysta z tego samego podwójnego czterotłoczkowego zacisku Brembo i przedniej tarczy o średnicy 320 mm, co wszystkie inne modele R nineT, gwarantując tym samym doskonale dozowalną siłę hamowania (oczywiście pod warunkiem, że jeździsz na oponach terenowych i ich przyczepność na danym podłożu na to pozwala). Za hamowanie z tyłu odpowiada dwutłoczkowy zacisk typu sliding-pin i tarcza o średnicy 264 mm.
Ergonomia: Komfort i użyteczność
W stylu charakterystycznym dla scramblerów, R nineT Scrambler prezentuje użytkownikowi wygodną pozycję do jazdy. Kierownica utrzymana w prostym układzie, komfortowa przestrzeń na nogi i ergonomicznie ukształtowane jednoczęściowe siedzenie sprawiają, że doświadczenie jazdy jest przyjemne. Niemniej jednak, próby stawania na podnóżkach w trudniejszym terenie mogą być na dłuższą metę niewygodne, ponieważ kierownica nie jest podniesiona wystarczająco wysoko, co w rezultacie wymaga większego przesunięcia tułowia. Warto również podkreślić, że ze względu na jednoczęściowe siedzenie miejsca dla pasażera jest pod dostatkiem, co dodaje motocyklowi praktyczności.