Hydrołapa - czym jest i jak działa hydrauliczny hamulec ręczny?

Hydrołapa – czym jest i jak działa hydrauliczny hamulec ręczny?

Hydrauliczny hamulec ręczny, potocznie nazywany hydrołapą, to rodzaj układu hamulcowego, który wykorzystuje ciśnienie płynu hydraulicznego do hamowania tylnych kół samochodu. Jest to rozwiązanie powszechnie stosowane w samochodach sportowych, terenowych i rajdowych. To rozwiązaniem można również spotkać w niektórych samochodach osobowych.

Budowa hydrołapy

Hydrauliczny hamulec ręczny składa się z następujących elementów:

  • Pompy hamulcowej – jest to element, który przekształca siłę fizyczną kierowcy w ciśnienie płynu hydraulicznego. Pompa hamulcowa hydraulicznego hamulca ręcznego jest zazwyczaj umieszczona w kabinie pojazdu, w pobliżu fotela kierowcy.
  • Przewodów hamulcowych – te elementy łączą dodatkową pompę hamulcową z tylnymi zaciskami.
  • Zacisków hamulcowych – mogą to być dodatkowe zaciski hamulcowe, które działają niezależnie od już wcześniej istniejącego układu hamulcowego.

Zasada działania hydraulicznego hamulca ręcznego

Zasada działania hydraulicznego hamulca ręcznego jest następująca:

  • Kierowca zaciąga dźwignię pompy hamulcowej.
  • Pompa hamulcowa przekształca siłę fizyczną kierowcy w ciśnienie płynu hydraulicznego.
  • Ciśnienie płynu hydraulicznego przepływa przez przewody hydrauliczne do cylindrów w zaciskach hamulcowych.
  • Cylindry przejmują ciśnienie płynu hydraulicznego co przekłada się na zwiększenie siły hamowania.

Zalety hydraulicznego hamulca ręcznego

Hydrauliczny hamulec ręczny ma następujące zalety:

  • Jest bardziej wydajny niż tradycyjny hamulec ręczny, który działa na zasadzie mechanicznej.
  • Jest bardziej precyzyjny, co pozwala na bardziej kontrolowane hamowanie.
  • Jest bardziej trwały niż tradycyjny hamulec ręczny.

Wady hydraulicznego hamulca ręcznego

Hydrauliczny hamulec ręczny ma następujące wady:

  • Jest droższy niż tradycyjny hamulec ręczny.
  • Wymaga umiejętnego montażu.

Czy hydrołapa jest legalna w Polsce

Nie, samochód z zamontowanym hydraulicznym hamulcem ręcznym, tak zwaną hydrołapą nie przejdzie przeglądu w Polsce.

Zgodnie z przepisami ustawy Prawo o ruchu drogowym, pojazd dopuszczony do ruchu musi spełniać wymagania określone w przepisach o dopuszczeniu do ruchu pojazdów. W przepisach tych nie ma możliwości legalnego zastosowania hydraulicznego hamulca ręcznego w samochodach osobowych.

Hamulec ręczny hydrauliczny jest rozwiązaniem, które może być zastosowane wyłącznie w autach „specjalnych”, takich jak np. pojazdy specjalnego przeznaczenia, pojazdy używane do wyścigów lub driftingu.

Podczas przeglądu technicznego diagnosta sprawdza m.in. działanie hamulca ręcznego. Jeśli hamulec ręczny nie działa prawidłowo lub jest zamontowany niezgodnie z przepisami, samochód nie przejdzie przeglądu.

Podsumowanie

Hydrołapa czyli hydrauliczny hamulec ręczny to wydajny i precyzyjny system hamulcowy, który jest często stosowany w samochodach sportowych, terenowych i rajdowych. Jest to również dobry wybór dla osób, które chcą poprawić skuteczność hamowania tylnych kół swojego samochodu podczas nauki driftingu.