Strumienica wydechu - co to jest i czy jest legalna?

Strumienica wydechu – co to jest i czy jest legalna?

Tuning to niezwykle obszerne zagadnienie. Zmiany w pojeździe mogą obejmować znacznie więcej niż montaż aftermarketowych zderzaków czy przyciemnienie szyb. Modyfikacje auta obejmują również zaawansowane modyfikacje mechaniczne, których celem jest zwiększenie mocy i osiągów samochodu. Przy wyborze tego typu modyfikacji (dotyczy to również montażu strumienicy wydechu) warto mieć na uwadze fakt, że nie zawsze są one zgodne z aktualnymi przepisami prawa. Dodatkowo, nieprawidłowo wykonane modyfikacje mogą znacząco obniżyć poziom bezpieczeństwa i stanowić rzeczywiste zagrożenie na drodze. A jak przedstawia się sprawa w kontekście tuningu układu wydechowego?

Strumienica wydechu – co to jest?

Kluczowym aspektem decydującym o osiągach samochodu jest jego jednostka napędowa. Niemniej jednak, na efektywność pojazdu wpływają również inne systemy. Modyfikacje silnika mogą być kosztowne, dlatego często pasjonaci tuningu skupiają się na udoskonalaniu innych komponentów, aby poprawić działanie nie tylko silnika, ale także całego pojazdu. Jednym z takich elementów jest strumienica, często używana w różnorodnych przeróbkach mechanicznych. Jej działanie jest ściśle związane z układem wydechowym, ale zanim zgłębimy jej konkretne zadanie, zerknijmy na to, czym dokładnie jest.

Strumienica wydechu

Strumienice mają na celu zwiększenie szybkości przepływu danego czynnika w obrębie silnika. W zależności od lokalizacji montażu strumienic, oczekiwane rezultaty mogą się różnić. Strumienice są często wykorzystywane podczas budowy wydechu przelotowego. Na przykład, umieszczając strumienicę w układzie dolotowym, kierowca osiągnie przyspieszenie przepływu powietrza, które szybciej dociera do komory spalania. Kolejną funkcją strumienic jest przyspieszenie przepływu spalin oraz opróżnienie komory spalania.

Budowa i działanie strumienicy wydechowej

Strumienice to części o stosunkowo prostej konstrukcji, które od rury dolotowej w zasadzie różnią się tylko strukturą wewnętrzną. Mogą przyjmować formę łuskową lub szczelinową. Charakterystyczny przekrój przewodu strumienicy zazwyczaj różni się w obu rodzajach, ponieważ odpowiada za różne metody transportu danego medium (powietrza lub spalin).

Strumienica wydechu to zazwyczaj konstrukcja wykonana z blachy stalowej lub nierdzewnej. Choć jej konstrukcja może ulegać pewnym zmianom w zależności od modelu samochodu, to z reguły składa się z kilku fundamentalnych elementów.

  • Pierwszym z elementów jest rura dolotowa, przez którą spaliny przedostają się do strumienicy. W jej wnętrzu spaliny przechodzą przez proces, w trakcie którego, w zależności od kształtu i przekroju rury, mogą zachodzić zmiany w prędkości przepływu oraz ciśnieniu spalin. Na końcu strumienicy znajduje się rura wylotowa, przez którą spaliny opuszczają strumienicę, kierując się w stronę tłumika wydechowego. Wewnętrzne przegrody, umieszczone w tej części, mogą dodatkowo ograniczać generowany przez silnik hałas oraz wpływać na charakterystykę przepływu spalin.
  • Zastosowanie strumienicy stanowi zatem stosunkowo niewielką ingerencję w konstrukcję pojazdu, mającą na celu usprawnienie parametrów funkcjonowania całego silnika. W niektórych sytuacjach strumienica może ulec modyfikacjom poprzez dodanie tzw. katalizatora lub filtra cząstek stałych (DPF), co ma na celu zmniejszenie emisji szkodliwych substancji.

Rodzaje strumienic wydechowych

Warto wskazać różnorodne odmiany strumienic w układzie wydechowym:

  • strumienica łuskowa – o strukturze wewnętrznej przypominającej łuski ryby,
  • strumienica szczelinowa – wyposażona w charakterystyczne szczeliny, które izolują rury od pozostałych przewodów wydechowych. Ten układ pomaga redukować wibracje i generuje bardziej wyrafinowany dźwięk.


Strumienice wydechu mogą być dostępne w obudowie przypominającej katalizator. Na rynku znajdują się również strumienice układu dolotowego, pełniące analogiczną funkcję do wspomnianych wcześniej elementów.

Co daje montaż strumienicy wydechowej?

Kwestia efektów zastosowania strumienicy w układzie wydechowym nie jest jednoznaczna. Warto zauważyć, że korzyści wynikające z użycia strumienicy są zazwyczaj uzależnione od modelu samochodu, w którym jest montowana. Teoria ta ma uzasadnienie, gdyż zachowanie strumienicy może różnić się w zależności od typu silnika i konkretnego układu wydechowego, do którego jest dołączona. Istnieją silniki i układy wydechowe, które są już tak precyzyjnie zestrojone, że wszelkie modyfikacje mogą prowadzić do pogorszenia parametrów. Przykłady takiego zachowania można znaleźć w niektórych modelach BMW. Niemniej jednak, istnieją sytuacje, gdzie strumienica może być użyteczna, zwłaszcza w układzie, gdzie brak jest zbiornika pełniącego rolę zbiornika ssawnego.

Jednak nadal pozostaje pytanie, czy strumienica jest w stanie rzeczywiście zwiększyć moc silnika?

Testy przeprowadzone na hamowniach przez ekspertów wykazują, że zamiana katalizatora na strumienicę przynosi średnio od 1,5 do 2 KM. Jednak pojawiają się wątpliwości dotyczące poprawności montażu strumienicy, jakości samej strumienicy oraz zgodności z danym modelem samochodu. Wątpliwości te niestety pozostają nierozstrzygnięte.

Lepszy dźwięk silnika

Montaż strumienicy wydechowej może wprowadzić do zwiększenia intensywności dźwięku generowanego przez pojazd. Sytuacja ta ma miejsce w chwili, gdy zdecydujesz się na usunięcie katalizatora i zainstalowanie w jego miejscu atrapy. Katalizator ogranicza przepływ spalin, mając na celu redukcję emisji szkodliwych substancji do atmosfery. Ponadto działa jak tłumik, zmniejszając generowane hałasy i sprawiając, że samochód pracuje znacznie ciszej. W przypadku strumienicy zastępującej katalizator, brakuje elementu odpowiedzialnego za filtrację spalin.

Strumienica zamiast katalizatora – Czy korzystanie ze strumienic jest legalne w Polsce?

Strumienica zamiast katalizatora

Strumienice same w sobie są legalnymi urządzeniami dostępnymi na polskim rynku. Jednak kwestia ich legalności dotyczy nie tyle samego urządzenia, co jego umiejscowienia. Niezgodne z polskim prawem jest umieszczanie strumienic w miejscu katalizatora. Wycinanie katalizatorów czy filtrów DPF jest z zasady nielegalne, a zamiana ich na strumienice nie zmienia tego faktu. Jeśli więc rozważasz usunięcie katalizatora i zamontowanie strumienicy w jego miejscu, taki manewr jest uznawany za niedozwolony.