Naprawa podwójnego vanosa

Jak zregenerować podwójny Vanos w BMW (E46, E39) – Objawy, naprawa

Silniki BMW wykorzystują układ zmiennych faz rozrządu już od 1992 roku. Do dzisiaj powstały trzy generacje tego systemu. W tym artykule postaramy się przybliżyć objawy uszkodzonego podwójnego vanosa wraz z krótkim instruktażem, o który można oprzeć swoje działania.

Tłumaczenie na podstawie artykułu ze strony – https://beisansystems.com

Poniższy poradnik powstał wyłącznie w celach informacyjnych. NAPRAWIASZ
NA WŁASNE RYZYKO!
Do montażu używaj silikonu tylko w miejscach zalecanych przez producenta.

Zobacz także artykuł na temat naprawy pojedynczego vanosa w BMW (E36, E34, E39), który występował w 6-cylindrowych silnikach M50TU, M52, US S50, S52.

Podwójny vanos (E46, E39) – Przyczyny uszkodzenia

Ten rodzaj vanosa również ulega awarii. Nieprawidłowa praca zmiennych faz rozrządu spowodowana jest nadmiernym zużyciem uszczelek, które uszczelniają tłoki vanosa. Ustalono, że O-ringi wykonane są z Buny (Buna-N, NBR, nitryl). Buna jest bardzo powszechnym materiałem stosowanym do produkcji uszczelek i oringów, charakteryzuje się jednak ograniczoną odpornością na pracę w skrajnych temperaturach oraz cechuje ją umiarkowana wytrzymałość chemiczna. Po pewnym czasie oringi twardnieją i ulegają zniekształceniu, co może powodować nieszczelność, a tym samym awarię vanosa. BMW podjęło temat wadliwych uszczelek, nic z tym jednak nie robiąc.  W nowych samochodach BMW nadal stosuje się oringi wykonane z Buny. BMW nie dostarcza uszczelek tłokowych vanosa / O-ringów jako oddzielnej części.

Gumowe oringi znajdują się pod tymi wykonanymi z teflonu. Wymiana O-ringów wymaga usunięcia teflonowych uszczelek (uszczelek teflonowych nie da się zdemontować bez wcześniejszego ich uszkodzenia). Dlatego wymiana Oringów koniecznie wymaga wymiany uszczelnień teflonowych.

Vanos posiada dwa tłoki z uszczelkami. Każdy tłok wykorzystuje dwie uszczelki o różnych rozmiarach, aby zapewnić uszczelnienie hydrauliczne w dwóch cylindrach vanosa. Każdy tłok wykorzystuje również jeden dodatkowy mały O-ring, który tak samo jest wykonany z Buny. Uszczelkę tą montuje się na małej nakładce, która służy do uszczelnienia łożyska tłoka.

Zestaw naprawczy podwójnego vanosa

Zestaw naprawczy wraz uszczelkami można nabyć tutaj. Zestaw zawiera zestaw uszczelek i O-ringów stworzonych z wytrzymałego Vitonu.

Symptomy zużycia uszczelek podwójnego vanosa

Strata momentu obrotowego i mocy, głównie w niższym zakresie obrotów, <3k RPM. Nierówne oddawanie mocy i wzrosty obrotów silnika. Falowanie w dolnym zakresie obrotów, <3k. Głośniejsza praca silnika na obrotach jałowych. Silnik bardziej się trzęsie. Zwiększone zużycie paliwa.

Naprawa problemu uszczelek rozwiązuje:

Wzrost momentu obrotowego i mocy, przede wszystkim w dolnym zakresie obrotów, <3k. Płynne oddawanie mocy. Cicha i stabilna praca na biegu jałowym. Brak spadku obrotów po włączeniu zasilania. Zmniejszone zużycie paliwa o ~ 10%.

Samochody z silnikiem M52TU (98/99-00) ciężej odpalają podczas zimnej pogody.

W niektórych przypadkach komputer silnika wygeneruje kod błędu. Kod jest zwykle związany ze stroną wydechową.

Kody błędów uszkodzonego podwójnego vanosa

Kody błędów obejmują:

P1520 (BMW 104, 0x68): B (wydechowy) Siłownik położenia wałka rozrządu (błędna wartość odniesienia).

P1523 (BMW 106, 0x6A): B (wydechowy) Siłownik położenia wałka rozrządu mocno lub zakleszczony (mechanicznie zablokowany).

P1397 (BMW 18, 0x12): Obwód czujnika położenia wałka rozrządu B (wydechowy).

Podobne błędy może generować czujnik położenia wałka rozrządu, więc jeśli wymieniłeś czujnik na nowy, a błąd nadal jest widoczny, w takim razie wszystko wskazuje na nieprawidłową pracę vanosów. W samochodach z silnikami M54 i M56 powyżej 2001, kody z oznaczeniem P1520 i P1523, zostały zastąpione kodem P1397.

Diagnozowanie awarii

Generalnie diagnoza nie jest konieczna. O-ringi vanos z Buny ulegają uszkodzeniu już po około 32 000 km. Zasadniczo wszystkie samochody z vanosem mają uszkodzone pierścienie uszczelniające i nie działają poprawnie.

Naprawa podwójnego Vanosa

Jeżeli uszczelki pokrywy zaworów mają przebieg ponad 64 000 km, zalecana jest jej wymiana. Te uszczelki cechują się żywotnością około 128 000km, więc jeśli twoja ma tyle najechane to warto ją wymienić, ponieważ nie wymaga to dodatkowego wysiłku.

Narzędzia i części potrzebne do wymiany

Zestaw naprawczy uszczelnień podwójnego vanosa

Zestaw naprawczy uszczelnień podwójnego vanosa (6-cyl) (BS001)

uszczelka vanos (11-36-1-433-817)

2 x vanos oil hose/pipe washer (32-41-1-093-596)

Zestaw uszczelek pokrywy zaworów.

M52TU & M54:

Części zamienne do pokrywy zaworów: zestaw uszczelek pokrywy zaworów (< 09/02 11-12-9-070-990, >= 09/02 11-12-030-496) $34.26/szt, 15 x przelotka śruby pokrywy zaworów (11-12-1-437-395) $1.73/szt, uszczelka szyjki wlewu oleju (11-12-7-526-447) 2.29/szt.
Części łatwo tłukące się: 2 x śruba tłoka vanos (11-36-1-748-745) $1.42/szt, 4 x śruba pokrywy silnika/nakrętka (11-12-1-726-089) 3.27/szt, (E39 2 x, E46 1 x) nit osłony wentylatora (17-11-1-712-963) $.27/szt, E39: szyjka przelewu chłodnicy (17-11-0-419-132) $1.67/szt
Często gubione części: 4 x podkładka pod pokrywę silnika (11-12-1-730-352) $1.98/szt.

M56:

Części zamienne uszczelki pokrywy zaworów: zestaw uszczelek pokrywy zaworów (11-12-7-521-009) $63.05/szt. i (11-12-7-521-010) $17.52/szt., 15 x przelotka śruby pokrywy zaworów (11-12-1-437-395) $1.73/szt.
Części łatwo tłukące się: 2 x śruba tłoka vanos (11-36-1-748-745) $1.42/część, nit osłony wentylatora (17-11-1-712-963) $.27/część

Skrobak do uszczelek, szpachla, żyletka, średnie szczypce (małe, < 5″)
Klucz kombi 19mm, śrubokręt Philips (średni), 3 śrubokręty płaskie (2 średnie, 1 mały), podważacz, chwytak magnetyczny
Nasadka 13 mm 1/2″, adapter z 3/8″ na 1/2″
13 mm nasadka 3/8″, 11 mm nasadka 3/8″, 10 mm nasadka 3/8″, 8 mm nasadka sześciokątna 3/8″
Gniazdo 8 mm 1/4″, gniazdo T30 torx bit 1/4″, gniazdo T25 torx bit 1/4″, adapter gniazda 3/8″ na 1/4″
Grzechotka 1/2″, grzechotka 3/8″, grzechotka 1/4″, grzechotka 3/8″ z długim ramieniem
Przedłużacz gniazda 3/8″ (krótki), przedłużacz gniazda 1/4″ (krótki)
Klucz dynamometryczny (8 Nm [6 ft-lb], 50 Nm [37 ft-lb])

Narzędzia do demontażu wentylatora mechanicznego (nie potrzebne w przypadku wentylatora elektrycznego):
Klucz kombi 32mm, uchwyt koła pasowego pompy wodnej BMW (11-5-030) $20/szt.

Proces naprawy podwójnego vanosa

Żeby zacząć naprawę silnik musi być zimny.

Zdejmowanie pokrywy zaworów

Zdejmij zaślepki

Odkręć 2 śruby na prawej pokrywie i 2 nakrętki na lewej pokrywie (10mm gniazdo 3/8 „/ 3/8” grzechotka i przedłużka, uchwyt magnetyczny)

Zdejmij prawą pokrywę silnika.

Odkręć korek wlewu oleju, zdejmij lewą pokrywę silnika, załóż korek wlewu oleju.

Zdejmij wąż odmy.

Wciśnij zacisk pierścienia złącza węża u góry i na dole, a następnie pociągnij.

Nie ciągnij zbyt mocno, żeby nie przerwać węża.

Zdejmij 2 uchwyty kablowe czujnika O2 na szynie paliwowej.

Wciśnij wspornik kabla czujnika O2 i wyjmij go z gniazda szyny paliwowej.

Wymontować czarny wspornik kabla czujnika O2 na szynie paliwowej.

Zdejmij wsporniki wspornika z boku wspornika i wyjmij wspornik z szyny paliwowej (mały płaski element).

Demontaż „szyny” cewek starego typu

Zdemontuj wiązkę elektryczną cewek zapłonowych.

Dla każdej cewki pociągnij metalową blokadę złącza cewki i ściągnij złącze elektryczne kabla.

Zdemontuj przewód uziemiający wiązki cewki ze śruby / trzpienia pokrywy zaworowej umieszczonej między cewkami 2 i 3 (gniazdo 8 mm 1/4 „/ 1/4” grzechotka i przedłużka, uchwyt magnesu). Poluzuj śruby mocujące cewkę 3, aby przesunąć cewkę na bok, w celu ułatwienia dostępu.

Odłącz szynę wiązki cewki od zacisków pokrywy zaworu.

Podważ na każdym prawym klipsie bocznym i wyciągnij szynę cewki (płaską).

Zdjąć wszystko. E46: Odchyl wiązkę cewki na kolektorze dolotowym. E39: Odchyl wiązkę cewki na kolumnie kierowniczej.

Wymontuj cewki.

Odkręć 2 śruby mocujące z podkładkami przy każdej z cewek (gniazdo 10 mm 3/8 „/ 3/8” z grzechotką i przedłużeniem). Zwróć uwagę na przewody uziemiające na cewce 1 i 6.

Wykręć wszystkie śruby i wyjmij wszystkie cewki.

Uwaga: Zachowaj kolejność połączenia cewek podczas ponownej instalacji. Nie jest to konieczne, ale jest dobrą praktyką.

Odkręć paski uziemiające cewki na cylindrach 1 i 6 (nasadka 8 mm 1/4 „/ 1/4” z grzechotką i przedłużeniem).

Demontaż „szyny” cewek nowego typu

Zdemontuj wiązkę elektryczną cewek zapłonowych.

Dla każdej cewki pociągnij do góry i do tyłu blokadę obrotową złącza cewki, aż złącze elektryczne cewki zostanie odepchnięte i odłączone.

Usuń przewód uziemiający wiązki cewki ze śruby / trzpienia pokrywy zaworowej umieszczonej między cewkami 2 i 3 (gniazdo 8 mm 1/4 „/ 1/4” grzechotka i przedłużka, uchwyt magnesu).

Uwaga: Nowy typ wiązki cewek ma drugi przewód uziemiający między cewkami 4 i 5.

Przy pomocy płaskiego śrubokrętu odepnij całą wiązkę cewek.

Wyciągnij wszystkie cewki.

Zdemontuj czujnik.

Odkręć 11 śrub mocujących pokrywę zaworów  (gniazdo 10 mm 3/8 „/ 3/8” z grzechotką i przedłużaczem).

Uwaga: pamiętaj, aby nie przegapić śruby tylnej z lewej strony.

Odkręć 4 śruby mocujące pokrywę zaworu (gniazdo 10 mm 3/8 „/ 3/8” z grzechotką i przedłużaczem, płaski).

Uwaga: W starszych modelach (99) trzecia śruba / czop z przodu jest taka sama jak śruby obwodowe. Wynika to z braku uziemienia. Zauważ to przy montażu.

Zdejmij pokrywę z głowicy używając szpachelki lub czegoś podobnego. Podważ pokrywę z każdej możliwej strony.

Silnik po demontażu pokrywy.

Demontaż podwójnego Vanosa

Złącze czujnika położenia wału

Zdemontuj złącze czujnika położenia wałka rozrządu.

Złącze solenoidu BMW

Odłącz złącze elektryczne solenoidu układu wydechowego spalin. Naciśnij metalowy zacisk i ściągnij złącze.

Złącze termostatu BMW

Odłącz złącze elektryczne termostatu. Naciśnij metalowy zacisk i ściągnij złącze.

Złącze na listwie paliwowej BMW

Odłącz złącze na listwie paliwowej.

Odkręć wąż olejowy BMW

Odkręć wąż olejowy (klucz 19mm) Uwaga na 2 podkładki, po jednej z każdej strony powierzchni styku z końcem węża.

Odkręcanie mocowania do podnoszenia silnika BMW

Odkręć mocowanie do podnośnika od strony dolotowej. Odkręć górną nakrętkę (gniazdo z grzechotką 11 mm 3/8 „/ 3/8” z grzechotką i przedłużaczem) i dolną śrubę z podkładką (gniazdo 13 mm 3/8 „/ 3/8” z grzechotką i przedłużaczem).

Obróć mocowanie „do góry nogami”.

Odkręcanie pokrywy vanosa

Odkręć 2 śruby przedniej pokrywy vanosów razem z podkładkami.

Przykryj pasek klinowy klimatyzacji i dolny wąż chłodnicy, aby uchronić je przed wyciekiem oleju.

Najpierw przyłóż klucz, a następnie umieść pojemnik z olejem pod śrubą i odkręć śrubę (sześciokątny imbus 8 mm 3/8 „/ 3/8” z grzechotką i przedłużaczem).

Olej silnikowy wycieknie z vanosa. Więcej oleju wycieknie z cylindra wydechowego.

Wyczyść wycieki oleju, szczególnie z pasów klinowych i kół pasowych.

Demontaż zabezpieczeń Vanosa

Za pomocą szczypiec zdemontuj dwie uszczelki.

Odkręć śruby wałków vanosa

Odkręć 2 śruby od „wałka” vanosa; gwint lewostronny (gniazdo bitowe T30 Torx 1/4 „/ 1/4” z grzechotką i przedłużeniem).

Uwaga: Przy pierwszym odkręceniu upewnij się, że narzędzie jest ustawione idealnie prostopadłe. Dzięki temu nie uszkodzisz śrub.

Uwaga: Śruby są z gwintem lewostronnym.

Uwaga: Jeśli śruba pęknie, kontynuuj demontaż vanosów. Po usunięciu vanosa pozostała śruba w wielowypustowym wale może zostać łatwo odkręcona.

Odkręć nakrętki mocujące vanos

Odkręć nakrętki mocujące vanos. 6 z przedniej dolnej połówki vanosa (gniazdo 10 mm 3/8 „/ 3/8” z grzechotką i przedłużaczem).

Odkręć górną prawą śrubę / śrubę montażową vanos (nasadka 13 mm 1/2 „/ 1/2” z grzechotką). Uwaga: Potrzebne głębokie gniazdo (1/2 „).

Owiń vanos folią

Wyciągnij vanos do przodu tak żeby zszedł z kołków montażowych, następnie wyjmij z komory silnika.

Uwaga: Przykryj vanos podwójnymi plastikowymi torbami z ręcznikami na dole, aby złapać resztki oleju silnikowego.

Opróżnij vanos z resztek oleju i ułóż na stole.

Wymiana uszczelek na tłokach w podwójnym vanosie

Podczas procedury montażu uszczelek należy zachować szczególną ostrożność, aby nie upuścić i nie uszkodzić elementów vanosa. Pracę wykonuj nad stołem, jeśli jakaś część zostanie upuszczona, spadnie ona na blat stołu. Uszczelki pokrywy cylindrów Vanosa również nie powinny być zginane.

Wykręcony vanos na stole

Zwróć uwagę na umiejscowienie wałka dolotowego i wylotowego (zdjęcie: lewy dolot, prawy wydech).

Zaznacz „D” (dolot) i „W” (wydech) odpowiednio na tłokach dolotowym i wydechowym vanosa. Nie jest to konieczne, ale jest dobrą praktyką.

Uwaga: Tłoki dolotowe i wydechowe są tymi samymi częściami i mogą być wymieniane. Utrzymanie pierwotnego połączenia tłoka z odpowiadającym cylindrem jest dobrą praktyką.

Demontaż tłoków podwójnego vanosa

Odkręć osłony cylindrów vanosa. Wykręć śruby z każdej osłony (gniazdo 10 mm 3/8 „/ 3/8” z grzechotką i przedłużaczem). Początkowo poluzuj każdą śrubę, a następnie je odkręć.
Uwaga: Cylinder po stronie wydechowej ma sprężynę za tłokiem, która podnosi osłonę podczas demontażu. Naciśnij na pokrywę, aby ułatwić wykręcenie śruby.


Spuść olej  do zbiornika oleju (miski na olej).
Wytrzyj olej z komponentów vanosa.

Żeby zdiagnozować uszkodzony vanos należy poruszać tłokiem w cylindrze i zwrócić uwagę na luz pomiędzy nimi.

Sprawdź cylindry vanosa (główny korpus i osłony), zwracając uwagę na wszelkie uszkodzenia. Ściany powinny być wyjątkowo gładkie, bez żadnych nieregularnych rys.
Uwaga: Obecne będą ślady zużycia ślizgowego, a ścianki cylindra nie będą polerowane na ich końcach.

Usuwanie uszczelek z tłoków podwójnego vanosa

Z każdego rowka na tłoku trzeba usunąć po dwa pierścienie uszczelniające, razem łącznie cztery pierścienie na jeden tłok.

Uwaga: Podczas usuwania uszczelek należy zachować ostrożność, aby nie zniszczyć powierzchni tłoka.

Po zakończeniu usuwania uszczelek, rowki tłoków będą miały odsłonięty metal bez oringów.

Wytrzyj czyste rowki tłoka.

Usuwanie uszczelek należy przeprowadzić również dla drugiego tłoka.

Montaż nowych uszczelek w podwójnym vanosie

Przed instalacją nowych uszczelnień należy upewnić się, że cztery pierścienie uszczelniające zostały usunięte z każdego tłoka, dwa z każdego rowka.

Dla każdego tłoka należy wykonać następującą instalację uszczelek.

Upewnij się, czy pierścień O-ring nie jest skręcony w rowku tłoka. Wyreguluj i wyśrodkuj w razie potrzeby.

Teflonowe uszczelki umieść w ciepłej wodzie na około 2 minuty. Przed montażem osusz.

Uwaga: Spróbuj równomiernie rozciągnąć uszczelkę teflonową i uważaj, aby jej nie zadrapać / nie uszkodzić. Drobne ślizganie się uszczelki na obręczy tłoka jest normalne.
Uwaga: Do rozciągania uszczelek teflonowych potrzebna jest umiarkowana siła.

Po rozciągnięciu i zainstalowaniu uszczelki teflonowe będą luźno pracować w rowkach tłokowych.

Powtórzyć montaż uszczelek na drugim tłoku.

Dopasowywanie uszczelek podwójnego vanosa

Dla każdego tłoka wykonaj następujące czynności, dążące do spasowania rozmiaru uszczelek.

Nałóż powłokę smaru montażowego (olej silnikowy) na ściankę cylindra vanosa dolotowego.

Nałóż powłokę smaru montażowego (olej silnikowy) na tłok vanosa, dużą uszczelkę teflonową i sąsiadujące powierzchnie tłoków.

Włóż szeroki koniec tłoka do cylindra dolotowego pod kątem ~ 60 stopni, a następnie obróć tłok, aby wprowadzić go do cylindra.

Obróć tłok, aby znajdował się równolegle z cylindrem. Gdy tłok jest obracany, nadmiar uszczelki wystający z rowka tłoka zostanie wciśnięty w rowek tłoka.

Wciśnij całkowicie tłok do cylindra, aby doszedł do końca cylindra.

Zostaw tłok w cylindrze na około 2 minuty, a następnie go wyjmij. Po tym zabiegu uszczelka teflonowa zostanie ściśnięta do docelowego rozmiaru.

Nasmaruj, a następnie włóż mały koniec tłoka do pokrywy cylindra od wewnętrznej strony. Włóż tłok lekko odchylony względem cylindra. Zauważysz nadmiar uszczelnienia wystający z rowka tłoka na wstającym końcu tłoka.
Wciśnij wystającą uszczelkę w rowek tłoka i obróć tłok, aby całkowicie włożyć go do pokrywy cylindra vanosa.

Wciśnij całkowicie tłok do pokrywy cylindra.

Zostaw tłok w cylindrze na około 2 minuty, a następnie go wyjmij. Po tym zabiegu uszczelka teflonowa zostanie ściśnięta do docelowego rozmiaru.

Sprawdzić, czy uszczelki teflonowe zmniejszyły swój rozmiar  i wpadły do rowków. Uwaga: Uszczelnienia teflonowe będą wystawały nieco (~ 1 mm) z rowków tłokowych.

Oczyść powierzchnie pokrywy vanosa oraz wszystkie śruby pokrywy.

Zamontuj całkowicie tłoki w pokrywach cylindrów vanosa. Zamontuj tłoki dolotowy / wydechowy (wcześniej oznaczone) w odpowiednich pokrywach. Pokrywa dolotowa wlotu ma 5 otworów na śruby, a pokrywa strony wydechowej ma 4 otwory na śruby.

Nie zapomnij włożyć sprężyny do cylindra wylotowego.

Lekko dokręć śruby pokrywy (gniazdo 10 mm z grzechotką 3/8 „/ 3/8” i przedłużacz).
Uwaga: Strona wydechowa będzie stawiać opór ze względu na sprężynę. Naciśnij pokrywę cylindra podczas montowania śrub. Dokręć równomiernie śruby, aby tłok równomiernie wchodził w cylinder.
Całkowicie dokręć, 10 Nm (7 ft-lb) (klucz dynamometryczny i rozszerzenie klucza 10 mm 3/8 „/ 3/8”).
Uwaga: Dokręcaj śruby równomiernie w układzie krzyżowym.

Zdemontuj 2 pierścienie O-ring z nakrętki.

Uwaga: Kołysanie ostrza podczas wciskania pomaga w tworzeniu ruchu cięcia.

Zdemontuj wycięty o-ring z nakrętki.

Zamontuj 2 nowe uszczelki (O-ringi).

Uwaga: Pierścień O-ring nie powinien być skręcany podczas montażu.

Czyszczenie części

Uwaga: Podczas czyszczenia części, najpierw spryskaj ręcznik preparatem, a następnie przetrzyj część. Komponenty można również umieszczać w małym pojemniku i spryskiwać środkiem czyszczącym, a następnie oddzielnie wycierać ręcznikiem.

Zdejmij uszczelki pokrywy zaworu z pokrywy zaworu.

Zamontuj czyste uszczelki pokrywy zaworów.

Montaż podwójnego vanosa

Zamontuj nową uszczelkę vanosa na przedniej części głowicy silnika. Zamontuj górne rogi na kołkach i umieść uszczelkę równo z powierzchnią czołową.

Uwaga: Uszczelka jest asymetryczna.

Uwaga: Wciśnij całkowicie tłok dolotowy vanosa do końca cylindra. Uprości to montaż vanosa do głowicy silnika.

Zamontuj vanos na czole głowicy silnika.

Przykręcić 6 nakrętek mocujących i 1 śrubę / prawy (prawy górny narożnik) i dokręcić równomiernie przód i tył (gniazdo 10 mm 3/8 „/ 3/8” z grzechotką z przedłużeniem i gniazdem 13 mm 1/2 „/ 1/2 „Grzechotka”).

Całkowicie dokręć, 8 Nm (6 ft-lb) (gniazdo 10 mm, 3/8 „i 13 mm gniazdo 1/2” w / 3/8 „do 1/2” adapter / klucz dynamometryczny 3/8 „i przedłużacz).

Uwaga: Wsuń tłok dolotowy (z prawej strony) do otworu cylindra, tak aby wpasował się do wałka wielowypustowego.

Dokręć 2 śruby; gwint lewy (gniazdo bitowe T30 Torx 1/4 „/ 1/4” z grzechotką i przedłużaczem).

Całkowicie dokręć, 8 Nm (6 ft-lb); gwint lewy (gniazdo bitowe T30 Torx 1/4 „w / 3/8” do 1/4 „adapter gniazda / klucz dynamometryczny 3/8” i przedłużenie).

Zamontuj 2 zatyczki vanosa z nowymi O-ringami.

Nałóż cienką warstwę oleju silnikowego na pierścienie O-ring, aby ułatwić montaż.

Obróć zatyczkę, aby sprawdzić czy weszła do końca.

Zamontuj 2 śruby przedniej pokrywy wraz z podkładkami (8 mm gniazdo sześciokątne 3/8 „/ 3/8” z grzechotką i przedłużką).

Całkowicie dokręć, 50 Nm (37 ft-lb) (klucz sześciokątny 8 mm i klucz dynamometryczny 3/8 „/ 3/8” i przedłużka).

Uwaga: Przed zamontowaniem mocowania do podnośnika, przełóż wiązkę elektryczną na stronę silnika.

Dokręć do końca, 10 Nm (7 Ft-lb) (11mm gniazdo 3/8″ i 13mm gniazdo 3/8″ / 3/8″ klucz dynamometryczny i przedłużka).

Zamontuj przewód olejowy vanosa za pomocą śruby i 2 nowych podkładek (klucz kombi 19mm).
Załóż pierwszą podkładkę na śrubę. Włóż śrubę przez wąż. Załóż drugą podkładkę na śrubę. Przykręć śrubę do złącza w korpusie vanosa.
Dokręć do końca, 32 Nm (24 ft-lb) (klucz kombi 19 mm / wyczucie).

Podwójny vanos jest już złożony.

Procedury po naprawie

Poczekaj minimum 9 godzin do czasu, aż uszczelnienie całkowicie wyschnie.

Podczas pierwszego uruchomienia, silnik może się dławić na biegu jałowym. Może to być spowodowane zapowietrzonym układem vanos.

Sprawdź i uzupełnij poziom oleju silnikowego. Przejedź się, a następnie zaparkuj i poczekaj aż olej ścieknie. Jeśli poziom oleju będzie zbyt niski, to dolej.

E39: Sprawdź poziom płynu chłodzącego. Gdy samochód jest całkowicie zimny (rano), otwórz zbiornik wyrównawczy płynu chłodzącego i sprawdź poziom płynu chłodzącego. W razie potrzeby dolej płynu chłodzącego. Rozgrzej samochód. Odpowietrz układ chłodzący. W razie potrzeby powtórzyć procedurę napełniania i odpowietrzania, aby uzyskać prawidłowy poziom płynu chłodzącego.

Do osiągnięcia maksymalnej sprawności vanosa potrzebne jest przejechanie ~320km po mieście.

Photo by Kenny Eliason on Unsplash