Poradnik jak zregenerować pojedynczy Vanos BMW (E36, E34, E39)
Poniższy poradnik powstał wyłącznie w celach informacyjnych. NAPRAWIASZ
NA WŁASNE RYZYKO!
Tłumaczenie poradnika beisansystems.com, materiały i zdjęcia są własnością beisansystems.
Pojedynczy Vanos – co to jest i w jakich modelach BMW występuje?
„Vanos” w BMW to nazwa określająca zmienne fazy rozrządu. Vanos przybiera różne formy i kształty w zależności od roku i modelu samochodu (model silnika). Omawiany tutaj vanos dotyczy części BMW nr 11-36-1-748-036 (M50TU, US S50) i 11-36-1-748-819 (M52, S52). Jest to pojedynczy vanos, co oznacza, że zmienia się tylko ustawienie zaworu dolotowego. Występował w 6-cylindrowych silnikach BMW M50TU, M52, US S50, S52. Silniki te występowały w następujących modelach samochodów w latach 1993-1999. Można je znaleźć w 3-serii E36 93-97, 5-serii E34 93-95 / E39 96-98, 7-serii E38 95-98, Z3 Roadster 2.8 96-98, UE Z3 Coupe 2.8 96-98 US M3 94-99, US Z3 M 98-99.
Co jest powodem uszkodzenia pojedynczego vanosa?
Nieprawidłowa praca vanosa (a co za tym idzie, również silnika) wynika ze zużycia pierścienia uszczelniającego tłoka vanosa. Wiadomo, że pierścień uszczelniający wykonany jest z materiału Buny (Buna-N, NBR, nitryl). Buna to powszechnie stosowany materiał przy produkcji o-ringów, jednak ma ograniczoną charakterystykę temperaturową i odporność chemiczną.
W reakcji na zmiany temperatury o-ring twardnieje, kurczy się, a jego powierzchnia staje się płaska. To z kolei prowadzi do utraty funkcjonalności pierścienia i skutkuje niewłaściwym działaniem silnika. Firma BMW zdaje się być świadoma tego problemu, niemniej jednak nie podejmuje żadnych konkretnych działań w tej sprawie. Nawet nowe, nieco zmodyfikowane silniki z vanosem wciąż są wyposażone w ten sam rodzaj uszczelki z materiału Buny. Producent nie oferuje tych uszczelek oddzielnie.
O-ring znajduje się pod teflonowym pierścieniem uszczelniającym. Demontaż uszczelki teflonowej nie może być wykonany bez jej uszkodzenia, więc zalecana jest też wymiana uszczelki teflonowej.
O-ring z Buny można zastąpić oringiem stworzonym z Vitonu. Viton ma podobne właściwości jak Buna, ale jest odporniejszy na wysokie temperatury i pracę w środowisku chemicznym.
Ile uszczelek posiada pojedynczy vanos?
Pojedynczy vanos posiada jeden o-ring i jedną uszczelkę teflonową.
Objawy uszkodzonego pojedynczego vanosa
Strata momentu obrotowego i mocy, głównie w niższym zakresie obrotów, <3k. Spadek obrotów, później wzrost na 3k RPM. Nierówne oddawanie mocy i wzrosty obrotów silnika. Falowanie w dolnym zakresie obrotów, <3k. Głośniejsza praca silnika na obrotach jałowych. Silnik bardziej się trzęsie. Zwiększone zużycie paliwa.
Wymiana uszczelek zapewnia:
Wzrost momentu obrotowego i mocy, przede wszystkim w dolnym zakresie obrotów, <3k. Płynne oddawanie mocy. Cicha i stabilna praca na biegu jałowym. Brak spadku obrotów po włączeniu zasilania. Zmniejszone zużycie paliwa o ~ 10%.
Narzędzia potrzebne do naprawy vanosa
Jeśli uszczelki pokrywy zaworów mają ponad 64 000 kilometrów, dobrze by było je wymienić. Jeśli mają ponad 128 000 kilometrów, należy je wymienić, w innym razie mogą one przepuszczać olej. Żywotność tych uszczelek wynosi, około 96 000 kilometrów.
Czas naprawy: ~4 godziny u mechanika, ~6+ własnoręcznie.
Na zdjęciu zestaw uszczelek pojedynczego vanosa, uszczelki pokrywy zaworów i 2x podkładki
Przykładowe narzędzia do naprawy
Skrobak do uszczelek, nóż do kitu
Szczypce proste, żyletka, szczypce półokrągłe (małe)
Klucz płaski 24 mm, klucz płaski 19 mm, śrubokręt krzyżakowy (średni), śrubokręt torx (dowolny mały rozmiar), 3 śrubokręty płaskie (2 średnie, 1 mały), podważacz, pilnik igiełkowy, lusterko (małe), magnes do magnesów
Gniazdo 22 mm 1/2″, gniazdo 19 mm 1/2″, adapter gniazda 3/8″ na 1/2″
Gniazdo 13 mm 3/8″, gniazdo głębokie 10 mm 3/8″, gniazdo 10 mm 3/8″, gniazdo torx E-10 3/8″
Gniazdo 8 mm 1/4″
1/2″ grzechotka, 3/8″ grzechotka, 1/4″ grzechotka, 3/8″ grzechotka z długim ramieniem, 1/2″ grzechotka z długim ramieniem
Przedłużka nasadki 3/8″ (krótka), przedłużka nasadki 1/4″ (krótka)
Klucz dynamometryczny (8 Nm [6 ft-lb], 50 Nm [37 ft-lb])
Zestaw narzędzi do zablokowania rozrządu w BMW
Blokady wałków rozrządu (11-3-240), zębatka (11-5-490), bolec blokady wału korbowego (11-2-300), bolec blokady napinacza wałka rozrządu (11-3-292) (lub mały gwóźdź).
Narzędzia do demontażu wentylatora
Klucz 32mm, młotek, uchwyt koła pasowego pompy wody
Naprawa pojedynczego vanosa w BMW E36, E34, E39
Przed rozpoczęciem naprawy trzeba się upewnić, że silnik jest zimny.
Silniki M50TU i M52 będą oznaczone jako „M50TU:” i „M52:”. Dla szybszej identyfikacji dodam, że silnik M50TU (93-95) ma srebrną, metalową pokrywę zaworów, a silnik M52 (96-99) mają czarną plastikową pokrywę zaworów.
Demontaż pokrywy zaworów w BMW E36, E34, E39
Podważ zaślepki na pokrywach i odkręć 4 nakrętki (10mm), następnie odkręć korek wlewu oleju zdejmij pokrywy i z powrotem zakręć korek wlewu oleju
M50TU:
Zdemontuj przewód odpowietrzający pokrywy zaworów w prawym przednim rogu pokrywy.
Płaskim śrubokrętem podważ zacisk mocujący i zdejmij złącze.
M52:
Zdemontuj przewód odpowietrzający pokrywy zaworów w prawym przednim rogu pokrywy.
Wciśnij zacisk pierścieniowy złącza węża po bokach i zdejmij złącze.
Ostrzeżenie: Nie ciągnij za złącze. Może to spowodować nagłe zwolnienie i pęknięcie przewodu.
Odłącz wiązkę elektryczną cewek zapłonowych.
W przypadku każdej cewki pociągnij do góry metalową blokadę złącza cewki i odłącz złącze elektryczne przewodu.
M50TU:
Odłącz kable połączeniowe od wspornika kabli pokrywy zaworów po lewej stronie pokrywy.
M52:
Zdejmij przewód uziemienia wiązki cewki ze śruby/podkładki pokrywy zaworów znajdującej się między cewkami 2 i 3 (nasadka 8 mm 1/4″ / grzechotka 1/4″ i przedłużka, magnes).
M52:
Odłącz przewody od pokrywy zaworów. Podważ zatrzaski.
Zdemontuj cewki (zapamiętaj kolejność cewek)
M50TU cewki montowane za pomocą nakrętek.
M52 cewki montowane za pomocą śrub.
Zdejmij taśmę (taśmy) uziemienia cewki (nasadka 8 mm, grzechotka 1/4″ / 1/4″ i przedłużka).
M50TU: Pasek uziemienia na cylindrze 6.
M52: Paski uziemienia na cylindrach 1 i 6.
Odkręć 11 śrub mocujących pokrywę zaworów. Nie zapomnij o śrubie w lewym tylnym rogu.
Odkręcić 4 śruby/kołki mocujące pokrywy zaworów z podkładkami i przelotkami na środku pokrywy zaworów (nasadka 10 mm 3/8″ / grzechotka 3/8″ i przedłużka, łeb płaski).
M50TU: Druga śruba / kołek od przodu jest taka sama jak śruby obwodowe.
M52: Trzecia śruba/kołek od przodu jest taki sam jak śruby obwodowe.
Zdejmij pokrywę z głowicy używając szpachelki lub czegoś podobnego. Podważ pokrywę z każdej możliwej strony.
Zdejmij pokrywę wałka rozrządu zaworów dolotowych.
Pociągnij do góry, aby zwolnić zaciski. Wyjmij z wnęki silnika.
Blokada rozrządu BMW silniki M50 i M52
W przypadku manualnej skrzyni biegów, ustaw położenie neutralne (luz). Dzięki temu mamy możliwość poruszania wałem korbowym. Obracaj kołem pasowym w prawo do czasu, aż krzywki wlotu i wylotu pierwszego cylindra będą skierowane do siebie pod kątem ~45 stopni (nasadka 22mm)
UWAGA! Kręcenie wałem korbowym w stronę przeciwną do ruchu wskazówek zegara jest dopuszczalne.
Kręć wałem korbowym tak żeby kwadrat wałka rozrządu zrównał się z powierzchnią brzegu głowicy.
Sprawdź czy znaczniki górnego martwego punktu są w jednej linii. Warto mieć na uwadze fakt, że pod różnym kątem patrzenia znaczniki mogą być w zupełnie innych położeniach.
Zlokalizuj otwór, w który wsadzisz sworzeń blokujący wał korbowy (dokładna lokalizacja: https://www.youtube.com/watch?v=ozILMO7IgPQ), ale najpierw wyciągnij zaślepkę.
Włóż w otwór śrubokręt i zmierz mniej więcej głębokość. Dzięki temu będziesz wiedzieć jak długi kołek blokujący potrzebujesz.
Włóż kołek blokujący na wcześniej zmierzoną głębokość. Potem, gdy kołek jest już całkowicie wsunięty, wał korbowy zostanie zablokowany i nie będzie można nim ruszyć. Następnie sprawdź czy koło pasowe wału korbowego jest zablokowane (nasadka 22mm).
UWAGA! Koło pasowe będzie miało lekki luz po zablokowaniu.
Wykręć trzy śruby z tylnej części. (nasadka 10mm)
W E36 jest niewiele miejsca, więc warto to robić bez „przedłużki”.
Wyczyść brzeg głowicy.
Zamontuj blokadę na wydechowy wałek rozrządu.
UWAGA! Blokada może nie pasować do momentu regulacji położenia wałka rozrządu (regulacja w następnym kroku).
Umieść klucz (24mm) w miejscu jak na zdjęciu. Ruszaj wałkiem tak, żeby ostatecznie wszedł w blokadę.
Zamontuj blokadę na wałku ssącym tak jak poprzednio.
Umieść klucz (klucz płaski 24 mm) na sześciokącie wałka rozrządu zaworów dolotowych na środku wałka.
Wyreguluj wałek rozrządu tak, aby blok blokady wałka rozrządu był równo osadzony na głowicy silnika (klucz płaski 24 mm).
W celu ostatecznego dostrojenia, poruszaj kluczem w przód i w tył, jednocześnie wyczuwając blok ręcznie.
Zamontuj wspornik. Uniemożliwi to ruch blokad.
Demontaż pojedynczego Vanosa BMW E36, E34, E39
Wymontuj przewód olejowy i śrubę (klucz płaski 19 mm).
Uwaga: Istnieją 2 podkładki, po jednej z każdej strony powierzchni styku końcówki węża.
Stare podkładki należy wyrzucić.
Zdemontuj wspornik podnoszenia silnika przy elektrozaworze wlotowym vanos.
Odkręcić górną i dolną śrubę (nasadka 13 mm 3/8″ / grzechotka 3/8″ i przedłużka).
Odłącz złącze przewodu elektrycznego elektromagnesu dolotowego vanosa.
Przesuń wąż odpowietrzający pokrywy zaworów i wąż oleju vanos na prawą stronę obudowy filtra oleju, aby ułatwić dostęp.
Pociągnij przewód elektromagnesu w górę, aby dotrzeć do złącza elektrycznego.
Wciśnij zacisk sprężynowy złącza i wyciągnij złącze kabla.
M50TU:
Zdejmij zaciski E wspornika kabla.
Zdejmij zaciski E z lewej strony (średnie szczypce).
M50TU:
Zdejmij wspornik kabla z kołków montażowych.
Podważ kabel elektryczny z tyłu wspornika kabla i zdejmij wspornik.
M52:
Odkręć nakrętki mocujące 2 wsporniki przewodu podciśnieniowego (gniazdo standardowe 10 mm i głębokie 3/8″ / grzechotka 3/8″).
M52:
Zdejmij przewód podciśnienia z kołków montażowych.
Wyciągnij rurę podciśnienia dalej i połóż na termostacie i dolnym wężu chłodnicy.
Odkręć 2 śruby (nasadka 19mm)
Włóż ręcznik/szmatkę pod koło zębate, zapobiegnie to wpadnięciu śrub do miski olejowej.
Odkręć 4 śruby mocujące koło układu wydechowego (gniazdo E-10 Torx).
Usuń ręcznik/szmatkę.
Zablokuj napinacz łańcucha rozrządu.
Naciśnij na napinacz i wstaw blokadę łańcucha.
Uwaga: Kołek blokujący nie powinien być wkładany pod łańcuch, ponieważ może on przypadkowo go napiąć.
Odkręć 6 nakrętek mocujących.
M52: druga nakrętka od lewej i pierwsza nakrętka od prawej zostały wcześniej wykręcone przy demontażu rurki próżniowej.
Przykryj pasek klinowy klimatyzacji i dolny wąż chłodnicy, żeby ochronić je przed wyciekiem oleju.
Zamontuj mały worek nad otworem wylotowym oleju, aby wyłapać cieknący olej.
Zamontuj blokadę na zębatce od wałka wydechowego.
Zdejmując vanos, ciągnij go do siebie, jednocześnie obracając zębatkę wydechową w prawo za pomocą tej blokady.
Uwaga! Kręcąc zębatką w prawo trzeba mieć na uwadze to, że łańcuch może się zsunąć.
Uwaga! Podczas gdy wyjmujesz vanos wyleci z niego sporo oleju.
Wylej olej z vanosa, następnie połóż na stole wewnętrzną stroną do góry.
Wymiana uszczelek pojedynczego Vanosa w BMW
Przystępując do tej części, miej na uwadze to, żeby żadna część nie spadła na podłogę. Najlepiej wykonuj to nad stołem.
Odkręć śruby mocujące pokrywę.
Zdejmij pokrywę cylindra, spuść olej i wszystko dokładnie wyczyść.
W celu weryfikacji usterki włóż tłok do cylindra i wtedy możesz zauważyć luz.
Sprawdź cylinder pod kątem uszkodzeń. Ściana cylindra powinna być gładka, bez żadnych nieregularnych rys.
Uwaga! Obecne będą ślady zużycia ślizgowego. Ścianka cylindra nie będzie tak samo wypolerowana na końcach cylindra, jak na środku cylindra.
Usuwanie uszczelek pojedynczego Vanosa BMW
Przetnij uszczelkę w poprzek.
Przetnij O-ring tłoka, znajdujący się w rowku tłoka.
Uwaga: Kołysanie ostrzem podczas naciskania pomaga wytworzyć ruch tnący.
Wyjmij wycięty O-ring z rowka tłoka.
Po usunięciu uszczelek wyczyść dokładnie rowek.
Zamontuj nowy o-ring w rowku tłoka. Włóż z jednej strony i naciągaj na drugą.
Uwaga! Pamiętaj, żeby o-ring nie skręcał się podczas montażu.
Sprawdź czy o-ring nie jest skręcony w rowku tłoka, w razie potrzeby skoryguj.
Zanurz uszczelkę teflonową w ciepłej wodzie na około 2 minuty. Przed montażem dokładnie wytrzyj i osusz.
Uwaga! Tę czynność najlepiej wykonywać na podłodze, żeby przypadkowo nie upuścić części na ziemie.
Zamontuj uszczelkę teflonową podobnie jak o-ring, trzeba uważać żeby jej nie rozciągnąć.
Uwaga! Spróbuj równomiernie rozciągać uszczelkę, tak żeby jej nie zadrapać i nie uszkodzić. Drobny luz w rowku tłoka nie przeszkadza w działaniu.
Po rozciągnięciu, uszczelka teflonowa będzie luźno pasować do rowka tłoka.
Dopasowanie uszczelek do cylindra vanosa
Posmaruj uszczelkę i cylinder olejem silnikowym.
Włóż tłok do cylindra pod kątem ~ 30 stopni, a następnie obróć tłok, aby wprowadzić go do cylindra.
Obrócić tłok, aby był równy z cylindrem. Gdy tłok jest obracany, nadmiar uszczelki wystający z rowka tłoka zostanie zebrany i wciśnięty w rowek tłoka. Jeśli uszczelka nie pozwala na montaż, należy ponownie ustawić tłok i spróbować ponownie. Przy każdej próbie rozmiar uszczelki się dostosowuje. W końcu tłok powinien bez przeszkód poruszać się w cylindrze.
Wciśnij wieloklin, aby całkowicie wsunąć tłok.
Sprawdź czy pokrywa w pełni dolega do cylindra.
Po umieszczeniu tłoka w cylindrze odczekaj ~2 minuty, żeby uszczelki się dobrze ułożyły.
Ponownie zmontuj. Wciśnij wieloklin aby prawidłowo ustawić tłok w cylindrze. Obróć pokrywę cylindra, żeby uzyskać właściwą orientację otworów montażowych.
Wkręć 5 śrub. Dociągnij momentem 10Nm.
Uwaga! Dokręcaj śruby równomiernie w układzie krzyżowym.
Ponownie sprawdź ruch tłoka w cylindrze poprzez poruszanie wieloklinem. Teraz może to się okazać trudniejsze przez nowe uszczelki.
Ponownie wsuń wieloklin.
Montaż pojedynczego Vanosa
Upewnij się, że zamontowałeś nową uszczelkę vanosa. Zamontuj górne rogi na kołkach i umieść uszczelkę równo z powierzchnią czołową.
Uwaga! Uszczelka jest asymetryczna.
Przekręcić koło zębate układu wydechowego zgodnie z ruchem wskazówek zegara tak daleko, jak to możliwe. Spowoduje to obrót koła łańcuchowego w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara tak daleko, jak to możliwe.
Uwaga: Ten krok jest krytyczny dla prawidłowej instalacji vanosa z następnego kroku.
Całkowicie wsuń wieloklin w cylinder vanosa. Umieść vanos na czole głowicy silnika. Włóż wieloklin w zębatkę koła dolotowego.
Zamontuj narzędzie do obracania zębatek na kole wydechowym.
Obracaj koło wydechowe w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, naciskając na vanos, aby wprowadzić wieloklin do koła zębatego dolotowego.
Uwaga! Wsuń vanos podczas obracania zębatki.
Najpierw załóż vanos na dolne bolce, następnie na górne.
M52: Nie nakręcaj drugiej nakrętki od lewej i pierwszej nakrętki od prawej w tym kroku. Teraz przykręcasz tylko 4 nakrętki
M50TU: Zainstaluj wszystkie 6 nakrętek.
Zamontuj nakrętki mocujące vanos i dokręć równomiernie momentem 8 Nm.
Wymontuj sworzeń blokady napinacza łańcucha wałka rozrządu.
Naciśnij napinacz łańcucha i wyjmij sworzeń blokujący.
Włóż szmatkę pod zębatkę „wydechową”. Dokręć śruby równomiernie momentem 20Nm.
Po dokręceniu wyjmij szmatkę.
Dokręć dwie śruby momentem 50Nm.
M50TU
Zamontuj wspornik na przewody. Wciśnij przewód w tylne mocowanie.
M50TU
Zamontuj segery itd.
M52
Zamontuj rurkę próżniową. Dokręć dwie pozostałe śruby równomiernie momentem 8Nm.
Podłącz przewody
Zamontuj wspornik podnoszenia silnika przy elektrozaworze wlotowym vanosa.
Zamontuj długą śrubę na górze i krótką śrubę na dole (nasadka 13 mm 3/8″ / grzechotka 3/8″ i przedłużka).
M50TU: Zamontuj przewód uziemiający za pomocą górnej śruby.
Całkowicie dokręcić, 8 Nm (6 Ft-lb) (klucz dynamometryczny 13 mm z gniazdem 3/8″ / 3/8″ i przedłużka).
Zamontuj wąż olejowy.
Zamocuj pierwszą podkładkę na śrubie. Włóż śrubę przez wąż. Zamontuj drugą podkładkę na śrubie. Wkręcić śrubę w vanos.
Całkowicie dokręć momentem 32 Nm.
Usuń blokady wałków rozrządu. Wkręć śruby z momentem 8Nm.
Wyjmij kołek blokujący wał korbowy i zamontuj zaślepkę.
Oczyść miejsca łączenia pokrywy z głowicą.
M52:
Zamontuj uszczelkę obwodową pokrywy zaworów i uszczelki świec zapłonowych na pokrywie zaworów.
M50TU:
Zamontuj uszczelki gniazda świecy zapłonowej pokrywy zaworów na głowicy silnika.
Ułóż uszczelki tak, aby pasowały do sworzni pokrywy zaworów. Strona miseczki uszczelki jest skierowana w dół.
Nałóż cienką warstwę uszczelniacza RTV w 2 punktach styku pokrywy zaworów silnika z głowicą oraz w narożnikach tylnego półksiężyca głowicy.
Przed zamontowaniem pokrywy zaworów odczekaj 2 minuty na zestalenie się szczeliwa.
M50TU:
Zamontuj uszczelkę obwodową pokrywy zaworów na głowicy silnika. Przed umieszczeniem należy zadbać o prawidłowe wyrównanie.
Podnieś przewody wiązki elektrycznej cewki, aby ułatwić sobie dostęp.
Zamontuj pokrywę zaworów na głowicy silnika. Przed założeniem należy zadbać o prawidłowe wyrównanie.
M50TU: Podnieś przewody wiązki elektrycznej cewki, aby ułatwić sobie dostęp.
M52: Podnieś tylne przewody, aby uzyskać dostęp. Zamontuj tylne przewody w tylnym wsporniku/szczelinie pokrywy.
Dokręć 11 śrub razem z podkładkami i przelotkami na obwodzie pokrywy oraz 4 śruby/kołki z podkładkami i przelotkami na środku pokrywy (nasadka 10 mm 3/8″ / grzechotka 3/8″ i przedłużka).
M50TU: Środkowa druga śruba / kołek od przodu jest taka sama jak śruby obwodowe.
M52: Środek trzeciej śruby/kołka od przodu jest taki sam jak w przypadku śrub obwodowych.
Dokręcaj śruby/kołki równomiernie, sposobem „na krzyż”.
Całkowicie dokręć, 10 Nm (7 ft-lb) (klucz dynamometryczny 10 mm z gniazdem 3/8″ / 3/8″ i przedłużka).
Zamontuj taśmę uziemiającą cewki za pomocą nakrętek montażowych (gniazdo 8 mm 1/4″ / grzechotka 1/4″ i przedłużka).
M50TU: Taśma uziemiająca na cylindrze 6.
M52: Paski uziemiające na cylindrach 1 i 6.
Uwaga: Pasek uziemienia z mocno wygiętym końcem mocuje się na kołku pokrywy zaworu. Złącze paska cylindra 1 skierowane jest do górnego rogu, a złącze paska cylindra 6 skierowane jest do dolnego rogu. Ułatwia to wyrównanie luźnych końców paska z mocowaniami cewki.
Instalacja cewek.
M50TU: Montaż cewek za pomocą nakrętek.
M52: Mocowanie cewek za pomocą śrub.
Zamontuj każdą cewkę w oryginalnej świecy zapłonowej za pomocą 2 mocowań (nasadka 10 mm 3/8″ / grzechotka 3/8″ i przedłużka).
Uwaga: Osłona cewki nie będzie w pełni wsunięta na świecę zapłonową podczas pierwszego montażu. Jest to normalne zjawisko.
M50TU: Zamontuj wsporniki kabla wiązki cewki z cewkami 3, 4, 5. Zamontuj pasek uziemienia z cewką 6.
M52: Zamontuj paski uziemienia z cewkami 1 i 6.
Obracaj między mocowaniami cewki, aby zamontować cewkę równomiernie.
M50TU: „Zamontuj cewki 3, 4, 5 równomiernie razem, aby zapewnić równomierny montaż wsporników kabla wiązki przewodów cewki.
Całkowicie dokręcić, 10 Nm (7 ft-lb) (klucz dynamometryczny 10 mm z gniazdem 3/8″ / 3/8″ i przedłużka).
Zamontuj wiązkę elektryczną cewki zapłonowej.
M52: Zamontuj szynę wiązki przewodów cewki na pokrywie zaworów i zatrzasnąć na miejscu.
W przypadku każdej cewki podnieś metalową blokadę złącza, wciśnij złącze elektryczne kabla i dociśnij metalową blokadę złącza.
M50TU: Zamontuj kable wiązki przewodów cewki w lewym uchwycie kablowym pokrywy zaworów.
M52: Zamontuj przewód uziemienia wiązki przewodów cewki na śrubie/kołku pokrywy zaworów znajdującym się między cewkami 2 i 3 (gniazdo 8 mm 1/4″ / grzechotka 1/4″ i przedłużka).
Zamontuj przewód odpowietrzający pokrywy zaworów w prawym przednim rogu pokrywy. Wciśnij złącze węża na szyjkę pokrywy, aż do zatrzaśnięcia.
Procedury po naprawie Vanosa
Pozostaw uszczelniacz RTV do wyschnięcia na co najmniej godzinę przed jazdą samochodem.
Przy pierwszym uruchomieniu po naprawie, silnik będzie miał kilka czkawek na biegu jałowym. Może to być związane z uwięzionym powietrzem w zaworze vanosa.
Sprawdź i uzupełnij olej silnikowy.
Przejedź się samochodem, a następnie zaparkuj samochód i pozwól olejowi silnikowemu osiąść.
Wyciągnij bagnet oleju; wytrzyj końcówkę bagnetu; całkowicie włóż bagnet; ponownie wyciągnij bagnet; odczytaj oznaczenie oleju. Jeśli poziom oleju jest niski, należy dolać potrzebną (niewielką) ilość nowego oleju.
E36 I E39:
Sprawdź i uzupełnij płyn chłodzący.
Gdy samochód jest całkowicie zimny (rano), sprawdź poziom płynu chłodzącego z boku zbiornika wyrównawczego (zbiornika). Płyn chłodzący powinien znajdować się na średnim poziomie. W razie potrzeby uzupełnij płyn chłodzący.
Jeździj samochodem, aż się rozgrzeje. Lekko odkręć śrubę odpowietrzającą na zbiorniku wyrównawczym i pozwól, aby wydostało się powietrze. Zakręć śrubę odpowietrzającą, gdy wydostaje się tylko płyn.
Powtórz procedurę napełniania i odpowietrzania w razie potrzeby, aby osiągnąć prawidłowy poziom płynu chłodzącego.
~Około 100 mil (160 km) jazdy po mieście jest potrzebne do dotarcia nowych uszczelek, aby uzyskać płynniejsze zmiany obrotów.