BMW G 310 GS – dane techniczne, specyfikacja (waga, spalanie)
Model BMW G 310 GS stanowi ciekawą propozycję w kategorii lekkich motocykli przygodowych (adventure). Firma BMW zdecydowała się stworzyć G 310 GS na bazie już istniejącej platformy G 310 R, która była produkowana w Indiach. Jednakże, aby dostosować ten dwufunkcyjny motocykl do jazdy terenowej, dokonano odpowiednich modyfikacji, wprowadzając komponenty przyjazne dla tego typu przejazdów.
W ciągu lat G 310 GS przeszedł niewielkie aktualizacje, głównie w celu spełnienia normy Euro 5. W roku 2021 motocykl otrzymał kompletny zestaw oświetlenia LED, dźwignie regulowane, sprzęgło antyhoppingowe oraz elektroniczną przepustnicę. Te ulepszenia sprawiają, że G 310 GS to wszechstronny motocykl, doskonale dostosowany do współczesnych standardów bezpieczeństwa i wydajności.
Spis treści
2023 BMW G 310 GS specyfikacja – dane techniczne
Silnik: | DOHC, chłodzony cieczą, 4-suwowy jednocylindrowy; 4 zawory/cyl. |
Pojemność: | 313 cm³ |
Średnica x Skok tłoka: | 80,0 x 62,1 mm |
Stopień sprężania: | 10,9:1 |
Skrzynia biegów / Napęd końcowy: | 6-biegowa/łańcuch |
Mierzona moc według: | 30,5 KM @ 9,420 obr/min |
Mierzony moment obrotowy: | 25,5 NM. @ 7,460 obr/min |
System paliwowy: | Elektroniczny wtrysk paliwa z ride-by-wire |
Sprzęgło: | Mokre, wielotarczowe z funkcją anty-hop |
Rama: | Rurkowa przestrzenna |
Zawieszenie przednie: | 41 mm odwrócone; skok 7,1 cala |
Zawieszenie tylne: | Centralny amortyzator sprężynowy, regulacja wstępna sprężyny; skok 7,1 cala |
Hamulec przedni: | 4-tłoczkowy zacisk radialny ByBre, stała zaciskana tarcza 300 mm z ABS |
Hamulec tylny: | 1-tłoczkowy pływający zacisk ByBre, pływająca tarcza 241 mm z ABS |
Koła, Przód/Tył: | Odlewnicze aluminiowe; 19 x 2,50 cala / 17 x 4,00 cala |
Opony, Przód/Tył: | 110/80-19 / 150/70-17 |
Kąt nachylenia / Ślad: | 26,7° / 3,9 cala |
Rozstaw osi: | 142 cm |
Wysokość siedzenia: | 84 cm |
Pojemność baku paliwa: | 11,5 litra |
Średnie spalanie: | 4,5 L/100km |
Mierzona mokra masa | 176 kg |
BMW G 310 GS na rok 2023 korzysta z tego samego jednocylindrowego silnika DOHC o pojemności 313 cm3, chłodzonego cieczą, z cylindrem skierowanym do tyłu i głowicą cylindra znaną z modelu G 310 R. Wariant ADV wyróżnia się jednak większym skokiem zawieszenia (7,1 cala w porównaniu do nieco ponad 5 cali w modelu R), 19-calowym kołem przednim, wydłużonym rozstawem osi oraz bardziej wyprostowanym kątem główki ramy, który wynosi 26,7 stopnia (w przeciwieństwie do 25,1 stopnia w modelu 310 R).
BMW G 310 GS podąża za wzorcem projektowym swojego większego brata, R 1250 GS, nadając lekkiemu motocyklowi przygodowemu pełnowymiarową estetykę, przy jednoczesnym utrzymaniu stosunkowo niskiej wysokości siedzenia na poziomie 84 cm. Motocykl nie posiada trybów jazdy, a jedynym elektronicznym wspomaganiem kierowcy jest nieprzełączalny system ABS (modele z 2020 roku i wcześniejsze oferują ABS z możliwością wyłączenia).
Silnik
Pojedynczy cylinder o pojemności 313 cm3 oferuje niezwykle liniowe dostarczanie mocy aż do około 11 000 obr./min. Na hamowni, BMW G 310 GS 2023 wygenerowało 30,5 KM mocy przy 9 420 obr./min i 25,5 NM momentu obrotowego przy 7 460 obr./min. Szczytowa moc jest osiągana przy 9000 obr./min. W terenie jednostka napędowa oferuje użyteczny moment obrotowy na niskich obrotach, który pomaga utrzymać tylnią oponę Metzeler Tourance na drodze. Reakcja przepustnicy jest „miękka”, ale bezpośrednia. Pokonując zakręty lub podjeżdżając pod wzniesienia, ruchy przepustnicy w przewidywalny sposób przekładają się na moc dostarczaną do tylnego koła.
Spalanie
BMW G310GS to lekki motocykl adventure, idealny do jazdy po mieście, ale także do lekkiego off-roadu. Jedną z istotnych cech tego modelu jest jego niskie zużycie paliwa. Przy pojemności baku wynoszącej 11,5 litra, motocykl ten charakteryzuje się średnim spalaniem na poziomie 4,5 litra na 100 kilometrów.
Oznacza to, że na pełnym baku BMW G310GS może przejechać około 255 kilometrów, co czyni go bardzo oszczędnym wyborem, szczególnie dla osób często pokonujących dłuższe trasy. Takie spalanie pozwala na komfortowe i ekonomiczne podróże, bez częstego zatrzymywania się na tankowanie.
Zawieszenie
Zawieszenie zapewnia komfortową jazdę zarówno po mieście, jak i poza utwardzonymi ścieżkami, dostarczając kierowcy bogatą gamę informacji zwrotnych. To sprawia, że kierowca czuje pełną kontrolę nad pojazdem. Niemniej jednak, gdy jazda staje się bardziej agresywna, granice możliwości zawieszenia BMW stają się bardziej zauważalne. W trakcie energicznej podróży po krętej trasie, układ zawieszenia sprawnie radzi sobie z nierównościami terenu. Jednakże, gdy sytuacja wymaga pokonywania przeszkód i skoków, system ten staje przed wyzwaniem, które często powoduje znaczne przemieszczenie masy i wpływa na precyzję działania układu kierowniczego.
W trudniejszym terenie elastyczne zawieszenie skutecznie pochłania wszelkie kamienie i drobne przeszkody. Niemniej jednak, pokonanie wymagającego odcinka terenu szybko ukazuje ograniczenia tych komponentów, sprawiając, że motocykl staje się bardziej wymagający do prowadzenia.
Waga
Pewnie wielu z was zadaje sobie to pytanie: ile waży ten motocykl? BMW G 310 GS z 2023 roku waży 175 kg. Dla porównania, KTM 390 Adventure 2020 waży 176 kg. Chociaż BMW może wydawać się ciężkie na papierze, w ruchu motocykl jest zwinny i szybki. Być może nie ma lepszego motocykla do poruszania się po zatłoczonym parkingu lub na ruchliwej ulicy.
Układ hamulcowy
System hamulcowy ByBre został umieszczony na obu kołach motocykla. Z przodu zaimplementowano pojedynczy zacisk czterotłoczkowy, zamocowany radialnie z tarczą o średnicy 300 mm. Natomiast z tyłu znalazł się jednotłoczkowy zacisk z tarczą o średnicy 241 mm. Te elementy cechują się responsywnością i stopniowym działaniem. Podczas ostrego hamowania i wchodzenia w zakręty, widelec niestety nurkuje. Warto zaznaczyć, że nie jest to wina jakości spoiwa, lecz miękko ustawienia zawieszenia.
Podsumowanie
BMW G 310 GS nie jest hardkorowym motocyklem przygodowym. Z resztą nigdy nie miał nim być. Zamiast tego niemiecki producent opracował miejski dual sport oparty na już istniejącym roadsterze G 310 R, który sprawdza się wyjątkowo dobrze nie tylko w miejskim środowisku, ale także poza utwardzonymi ścieżkami.