BMW R18 – dane techniczne oraz specyfikacja
Nowe BMW R 18 to cruiser najwyższej klasy, czerpiący z głębokich korzeni historycznych. Wprowadzając R 18 do segmentu cruiserów, BMW Motorrad nie tylko podąża ścieżką innowacyjności, ale również wiernie oddaje hołd tradycji, zarówno pod względem technicznym, jak i stylistycznym. Ten model, jak żaden inny motocykl BMW, odwołuje się do dziedzictwa historycznych jednośladów marki, szczególnie inspirując się ikonami, takimi jak BMW R 5, zarówno w kwestiach technologicznych, jak i estetycznych.
R 18 przenosi punkt ciężkości z powrotem do korzeni motocyklowej pasji, oferując purystyczną technologię, pozbawioną niepotrzebnych dodatków oraz serce w postaci silnika typu bokser. To właśnie ten silnik stanowi epicentrum przyjemności z jazdy, oddając hołd „dobrym wibracjom”. Ponadto, klasyczny design R 18 splata się z nowoczesną technologią, tworząc fascynującą koncepcję. Model ten nie tylko oferuje niezapomniane wrażenia z jazdy, ale także stanowi harmonijną syntezę między tradycją a nowoczesnością.
Spis treści
Dane techniczne BMW R18
Marka i model | BMW R 18 |
Rok | 2022 |
Silnik | Czterosuwowy, dwucylindrowy, bokser z cylindrami umieszczonymi poziomo, Mechanizm korbowy z wtryskiem paliwa, Rozrząd OHV z popychaczami, dwie wałki rozrządu, 4 zawory na cylinder |
Wlot x Wydech | 41,2 x 35,0 mm |
Pojemność | 1802 cc / 110 cu-in |
Średnica x Skok | 107,1 x 100 mm |
Stopień sprężania | 9.6:1 |
System Chłodzenia | Chłodzony powietrzem/wodą |
Paliwo | Oktanowe premium (95-98 RON) |
Indukcja | Wtrysk paliwa, przepustnice 48 mm |
Sterowanie silnikiem | BMS-O |
Emisja | Konwerter katalityczny trójdrożny, zamknięty, standard EU5 |
Smarowanie | Mokry zbiornik oleju |
Alternator | 600W |
Bateria | 12/26 V/Ah bezobsługowa |
Reflektor | Światło LED niskie z modułem projekcyjnym, światło LED wysokie z modułem projekcyjnym |
Rozruch | Elektryczny, 1.5 kW |
Moc maksymalna | 67 kW / 91 KM @ 4750 obr/min |
Maksymalny moment obrotowy | 158 Nm / 116 lb-ft @ 3000 obr/min |
Sprzęgło | Hydraulicznie sterowane jednotarczowe sprzęgło suche |
Przekładnia | Stałozębrowa 6-biegowa |
Napęd ostateczny | Wał napędowy, przełożenie 3.091 |
Przekładnia pierwotna | 1.16 |
Przekładnie biegów | 1. bieg 2,438 / 2. bieg 1,696 / 3. bieg 1,296 / 4. bieg 1,065 / 5. bieg 0,903 / 6. bieg 0,784 |
Rama | Typ konstrukcji Podwójna rama rurowa stalowa |
Przednie zawieszenie | Widelec teleskopowy o średnicy 49 mm, nie regulowany |
Skok przedniego koła | 120 mm / 4.7 cala |
Zawieszenie tylne | Podwieszany amortyzator z regulacją wstępnego napięcia |
Skok tylnej osi | 80 mm / 3.5 cala |
Hamulce przednie | 2x tarcza 300 mm |
Hamulce tylne | Pojedyncza tarcza 300 mm |
System ABS | BMW Motorrad Integral ABS (częściowo zintegrowany) |
Koła | Szprychowe |
Przednie Koło | 3.5 x 19 |
Tylne Koło | 5.0 x 16 |
Opona Przednia | 120/70 R 19 lub B 19 (zależne od producenta) |
Opona Tylna | 180/65 B 16 |
Kąt Nachylenia (Rake) | 32.7° |
Ślad | 150 mm / 5.9 cala |
Kąt Skrętu Kierownicy | 57.3° |
Wymiary |
Długość: 2440 mm / 36 cali Szerokość: 964 mm / 37.9 cali (z lustrem) |
Rozstaw Osi | 1731 mm / 68.1 cala |
Wysokość Siedzenia | 690 mm / 27.2 cala |
Waga Mokra | 345 kg / 760.5 lbs |
Pojemność Zbiornika Paliwa | 16 Litry / 4.2 galony US |
Silnik
Najmocniejszy silnik typu bokser w historii BMW, dysponuje imponującym momentem obrotowym, wynoszącym 150 Nm. Centralnym punktem nowego modelu BMW R 18 jest świeżo opracowany dwucylindrowy silnik typu bokser, znany jako „Big Boxer”. Jego wyjątkowy wygląd oraz zaawansowana technologia stanowią kontynuację tradycji silników typu bokser chłodzonych powietrzem. Tego typu konstrukcje napędzały motocykle z samego początku produkcji, który sięga 1923 roku. To niezwykle potężne 2-cylindrowe serce, użyte po raz pierwszy w seryjnej produkcji, ma pojemność 1 802 cm³. Moc szczytowa osiąga imponujące 67 kW (91 KM) przy 4 750 obr./min, a moment obrotowy przekracza 150 Nm w zakresie od 2 000 do 4 000 obr./min. Taką siłę dopełnia donośny, rezonujący dźwięk, podkreślający niezapomniane wrażenia z jazdy.
Zawieszenie
Rama dwupętlowa wykonana z rur stalowych oraz tylny wahacz z zamkniętym napędem zapewnia wystarczającą sztywność całej konstrukcji. W nowym modelu BMW R 18 centralnym elementem zawieszenia jest podwójna rama z rur stalowych, kontynuująca długą tradycję tego typu konstrukcji w BMW Motorrad. Wyjątkowa jakość wykonania oraz precyzyjna dbałość o detale są widoczne także w niestandardowych cechach, takich jak spawane połączenia między stalowymi rurami a odlewanymi lub kutymi elementami. Podobnie jak w przypadku legendarnego BMW R 5, tylny wahacz, o zbliżonej konstrukcji, otacza przekładnię tylnej osi w autentyczny sposób, wykorzystując połączenia śrubowe.
Wyposażenie
Widelec teleskopowy z tulejami, amortyzator wspornikowy, koła ze szprychami drucianymi oraz hamulce tarczowe to charakterystyczne elementy zawieszenia najnowszego motocykla BMW R 18. Dzięki tłumieniu zależnemu od skoku i regulowanemu napięciu wstępnemu sprężyny, pojazd prowadzi się pewnie i wygodnie. Rury widelca teleskopowego, zamknięte w tulejach o średnicy 49 mm, nawiązują do tradycji legendarnego BMW R 5. Skok zawieszenia wynosi 120 mm z przodu i 90 mm z tyłu.
Nowy system hamulcowy BMW R 18 to podwójny hamulec tarczowy z przodu oraz pojedynczy hamulec tarczowy z tyłu, współpracujący z czterotłoczkowymi zaciskami. Dodatkowo, szprychowane koła nie tylko nadają motocyklowi niezwykłego stylu, ale również zapewniają estetyczny wygląd.
Ergonomia
Zharmonizowana ergonomia, gwarantująca optymalną kontrolę nad pojazdem, stanowi integralną część filozofii BMW Motorrad, także w przypadku najnowszego modelu BMW R 18. Zgodnie z tą filozofią, pojazd ten charakteryzuje się wyluzowaną pozycją podnóżków, znanych jako „podnóżki środkowe”. To klasyczne umiejscowienie za cylindrami nie tylko jest charakterystyczne dla marki BMW, ale również umożliwia relaksującą i aktywną postawę podczas jazdy, co przekłada się na optymalną kontrolę nad pojazdem.
Bezpieczeństwo
Trzy tryby jazdy wraz z systemami ASC oraz MSR zapewniają nie tylko wyjątkową przyjemność z jazdy, lecz także podnoszą standard bezpieczeństwa. Wspomaganie cofania i kontrola ruszania pod górę są dostępne jako opcje fabryczne.
Nowy model R 18 oferuje trzy standardowe tryby jazdy, a mianowicie „Rain”, „Roll” i „Rock” – co stanowi nietypowe rozwiązanie w tym segmencie, umożliwiając kierowcy dostosowanie motocykla do swoich indywidualnych preferencji. Wyposażenie standardowe obejmuje również system ASC (Automatyczna Kontrola Stabilności), gwarantując wysoki poziom bezpieczeństwa podczas jazdy. Dodatkowo, R 18 jest standardowo wyposażony w MSR (kontrola momentu obrotowego silnika), co przekłada się na jeszcze lepszą kontrolę nad maszyną. Warto również zaznaczyć, że asystent cofania ułatwia precyzyjne manewrowanie, a funkcja Hill Start Control sprawia, że ruszanie pod górę staje się łatwiejsze niż kiedykolwiek wcześniej.
Styl
Nowa odsłona modelu R 18 to pełnokrwiste odrodzenie kultowego stylu, zaprezentowane z nowatorskim designem sztywnej ramy oraz zaawansowaną technologią. BMW Motorrad Skutecznie przenosi estetykę minionych epok w nurt współczesności, podtrzymując purystyczny design w wielu detalach, z głównym natchnieniem czerpanym z klasyki, w tym z legendarnego BMW R 5.
Całkowicie celowo wykorzystano stylowe detale, takie jak podwójna pętla ramy, zbiornik w kształcie gruszki, otwarty wał napędowy oraz opcjonalny lakier w prążki. To wszystko w wyrafinowany sposób nawiązuje do kultowego boksera z 1936 roku. Kluczowe elementy nadwozia R 18 są na prawdę wytworzone z metalu, co delikatnie podkreśla autentyczność tego motocyklowego klasyka. Zastosowane zawieszenie, oparte na dwustronnym wahaczu i amortyzatorze wspornikowym, z powodzeniem przenosi koncepcję sztywnej ramy, znanej z legendarnego modelu R 5, do współczesnej ery, jednocześnie zachowując unikalną estetykę.
Personalizacja
Koncepcja przyjazna modyfikacjom stanowi kluczową cechę, umożliwiającą łatwe dostosowywanie wyglądu motocykla względem własnych upodobań. Nowy model R 18, w większym stopniu niż jakikolwiek inny motocykl, wyróżnia się konstrukcją, która została starannie zaprojektowana z myślą o łatwej kustomizacji. Rezultatem tego podejścia jest wyposażenie w łatwo demontowalną tylną ramę oraz prosty w demontażu zestaw lakierowanych elementów.
Specjalnie zaprojektowane punkty mocowania przewodów hydraulicznych hamulca, sprzęgła i wiązki przewodów umożliwiają łatwą instalację zarówno wyższej, jak i niższej kierownicy. Te punkty współpracują z odpowiednio dostosowanymi przewodami hydraulicznymi i wiązkami przewodów. Dodatkowo, widoczne pokrywy zaworów (pokrywy głowicy cylindrów) oraz pokrywa paska (pokrywa obudowy silnika) zostały zaprojektowane w taki sposób, aby znajdować się na zewnątrz komory olejowej, co sprawia, że ich wymiana jest niezwykle łatwa. To wszystko sprawia, że dostosowywanie modelu R 18 do własnych preferencji staje się nie tylko możliwe, ale także wyjątkowo wygodne.