Silnik BMW N54B30 (dane techniczne i opinie) – pierwszy 3 litrowy silnik Twin Turbo
Silnik BMW N54 to 3,0 l rzędowa szóstka z podwójnym turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem benzyny produkowana w latach 2006-2016. Jest to pierwszy masowo produkowany przez BMW silnik z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem benzyny, co objawiło się licznymi problemami i usterkami zaraz po jego premierze.
Spis treści
Silnik N54B30 – premiera
Silnik BMW N54 zadebiutował w 2006 roku i po raz pierwszy pojawił się w modelu E90/E92 335i z 2007 roku. Został on w większości wycofany po 2010 roku wraz z wprowadzeniem następcy – BMW N55. Podwójne turbo N54 pozostało jednak w niektórych modelach, takich jak 2011 1M i 2011-2013 335is.
Pomimo pewnych wad konstrukcyjnych i obaw związanych z niezawodnością, konstrukcja silnika BMW N54 zdobyła sześć nagród International Engine of the Year i trzy nagrody Ward’s 10 Best Engine. Jego małe podwójne turbosprężarki w połączeniu z bezpośrednim wtryskiem i podwójnym VANOSem skutkują minimalnym opóźnieniem turbodoładowania. Dzięki tym usprawnieniom N54 bardziej przypomina mały wolnossący silnik V8.
To miejsce stanowi wyczerpujące źródło wiedzy dotyczącej silnika BMW N54. Zawiera ogólną prezentację, dane techniczne, typowe problemy, możliwości zwiększenia osiągów, odpowiedzi na często zadawane pytania oraz bogatą kolekcję zasobów zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych.
Omówienie silnika BMW N54 – opinie
Silnik BMW N54 o pojemności 3,0 l z podwójnym turbodoładowaniem wytwarza moc 300-335 KM i moment obrotowy 400-450 Nm. W przeciwieństwie do większości innych silników BMW, N54 nigdy nie otrzymał żadnych aktualizacji technicznych ani dodatkowych wariantów. Wszystkie silniki N54 mają ten sam kod silnika N54B30 i dokładnie taką samą konstrukcję. Różnica w mocy i momencie obrotowym sprowadza się po prostu do zmian w oprogramowaniu.
Jako pierwszy masowo produkowany silnik BMW z podwójnym turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem benzyny, N54 cierpiał z powodu wielu wczesnych wad konstrukcyjnych. HPFP, zawory upustowe turbosprężarki i wtryskiwacze paliwa były jednymi z najczęstszych problemów nękających tę konstrukcję. Problemy te zostały w dużej mierze rozwiązane w ciągu pierwszych 6 lat, a od nowa zaprojektowane części są mniej problematyczne. Jednak BMW N54 nadal boryka się z szeregiem problemów związanych z niezawodnością.
Pomimo wątpliwej niezawodności, N54 szybko zyskał dużą popularność w świecie tuningu. Małe podwójne turbosprężarki praktycznie nie mają turbodziury i osiągają ponad 450 KM dzięki podstawowym modyfikacjom. Imponujące wyniki jak na silnik zaprojektowany w połowie 2000 roku, ale na tym nie koniec. Silnik N54 udowodnił, że jest mocną, niezawodną konstrukcją – zdolną do przekazania ponad 600 KM po ulepszeniach turbo.
Dane techniczne N54B30
Producent | Zakład w Monachium |
Inne nazwy | BMW N54 |
Lata produkcji | 2006-2016 |
Materiał bloku silnika | Aluminium |
Konfiguracja | Rzędowa-6 |
Napęd zaworowy | DOHC, 4 zawory na cylinder |
Skok tłoka, mm (cal) | 89.6 (3.53) |
Średnica cylindra, mm (cal) | 84 (3.3) |
Stopień sprężania | 10.2 |
Pojemność | 2979 cm³ (181.8 cal³) |
Moc silnika | 225 kW (306 KM) przy 5,800 obr/min 240 kW (326 KM) przy 5,800 obr/min 250 kW (340 KM) przy 5,900 obr/min |
Moment obrotowy | 400 Nm (295 lb·ft) przy 1,300-5,000 obr/min 450 Nm (332 lb·ft) przy 1,500-4,500 obr/min 450 Nm (332 lb·ft) przy 1,500-4,500 obr/min |
Redline | 7,000 obr/min |
KM na litr | 102.7 109.4 114.1 |
Typ paliwa | Benzyna |
ECU | Siemens MSD80 |
Waga, kg (lbs) | ~145 (320) |
Spalanie, L/100 km (mpg) -Miasto -Autostrada -Łączne |
Dla E90 335i 13.0 (18.1) 6.7 (35.1) 9.1 (25.9) |
Turboładowanie | Twin-turbocharged 2 x Mitsubishi TD03-10TK3 |
Zużycie oleju, L/1000 km (qt. na mile) | do 0.7 (1 qt. na 850 mil) |
Zalecany olej silnikowy | 5W-30 5W-40 |
Pojemność oleju silnikowego, L (qt.) | 6.5 (6.9) |
Interwał zmiany oleju, km (mile) | 7,000-10,000 (4,500-6,000) |
Normalna temperatura pracy silnika, °C (F) | ~115 (240) |
Żywotność silnika, km (mile) -Oficjalne informacje -Rzeczywiste |
~300 (185) |
Tuning, KM -Maksymalne KM -Brak utraty trwałości |
800+ ~400 |
Silnik montowany w | BMW 135i E82/E88 BMW 1-Series M Coupe E82 BMW 335i E90/E91/E92/E93 BMW 535i E60 BMW 740i F01 BMW X6 E71 BMW Z4 E89 |
Silnik N54 przecierał szlaki dla przyszłych konstrukcji od BMW
Spójrzmy na gamę silników benzynowych BMW od czasu premiery silnika N54 w 2007 roku – N20, N55, N63, B38, B48, B58, S55, S58 i S63. Jedną wspólną cechą wszystkich tych silników jest to, że są to jednostki z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa. N55, B58, S55 i S58 dzielą tę samą 3,0-litrową rzędową szóstkę z N54. BMW M zachowało nawet konstrukcję z podwójnym turbodoładowaniem dla swoich wysokowydajnych modeli M.
Ostatecznie to właśnie N54 stał się symbolem ery turbodoładowania w BMW. Pod wieloma względami był to silnik eksperymentalny, który utorował drogę dla przyszłych silników turbo od BMW. Chociaż N54 cierpi w kategorii niezawodności, silnik ten odniósł duży sukces. Pozwolił BMW dostrzec prawdziwy potencjał 3,0-litrowego silnika rzędowego 6 z podwójnym turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa (prawdopodobnie dlatego nowoczesne silniki rzędowe z podwójnym turbodoładowaniem są zarezerwowane głównie dla modeli takich jak M3 i M4). Pomogło to również BMW zdać sobie sprawę, że niektóre rzeczy były przesadą – takie jak drogie i zawodne piezoelektryczne wtryskiwacze paliwa.
Podsumowanie
Tak czy inaczej, N54 czasami może zawodzić, ponieważ jedną z jego ról było utorowanie drogi dla przyszłych silników turbo. BMW wyraźnie inwestowało w rozwijanie przyszłości turbodoładowania, zdobywając przy tym wiele cennych doświadczeń dzięki modelowi N54. Jest to ważny powód, dla którego BMW N55 zrobiło mały krok w tył pod względem osiągów, aby skupić się na niezawodności. W dzisiejszych czasach silniki takie jak B58 i S58 oferują niesamowite osiągi i niezawodność. Sukces ten w dużej mierze wiąże się z początkiem nowoczesnej ery – silnikami N54.