BMW E46 przedlift vs polift – jakie są różnice?
BMW E46, wprowadzone na rynek w 1998 roku, jest jednym z najbardziej ikonicznych modeli w historii niemieckiego producenta samochodów. W trakcie swojej długiej produkcji, która trwała do 2006 roku, BMW E46 przeszło kilka istotnych zmian w swoim wyglądzie, które nadały mu charakterystyczny i rozpoznawalny design.
Zmiany zachodzące w BMW E46 na przestrzeni lat
Wraz z kolejnymi latami produkcji, BMW wprowadzało subtelne zmiany w wyglądzie E46, które czyniły go bardziej nowoczesnym. Oto większość zmian, które zaszły kolejnych modelach poliftowych:
Połowa roku 1998
- 316, 318, 320, 323 i 328 sedan zostają wprowadzone na rynki światowe z oznaczeniem „i” (z wyłączeniem USA).
Rok 1999
- 323 i 328 sedany E46 wprowadzone do sprzedaży w USA (modele 316 do 320 nie zostały w żadnym momencie wprowadzone do sprzedaży w USA).
- E46 coupe zostaje wprowadzone na rynki światowe, oznaczone jako „Ci” (z wyłączeniem USA).
- E46 Touring zostaje wprowadzony na rynki światowe, oznaczony jako „iT” (z wyłączeniem USA).
Rok 2000
- E46 coupe zostaje wprowadzone na rynek amerykański.
- E46 Touring zostaje wprowadzony na rynek amerykański.
- Dynamiczna kontrola stabilności (DSC) zastępuje automatyczną kontrolę stabilności (ASC).
- Automatyczna recyrkulacja powietrza staje się standardem.
- Model 323 ma w standardzie 15-calowe felgi aluminiowe (zastępujące kołpaki w 323 bez pakietu opcjonalnego).
- Pakiet Premium ma w standardzie drewniane wykończenia i szyberdach, z 16-calowymi felgami (nie są już oferowane 15-calowe).
- W modelu 323 oferowany jest pakiet kombi Sport/Premium.
- Elektrycznie sterowane fotele są samodzielną opcją w 323.
Połowa roku 2000
- Elektrycznie sterowane fotele z pamięcią ustawień fotela kierowcy zostały wzbogacone o pamięć ustawień lusterek zewnętrznych.
- Radio posiada funkcję zegara; w rezultacie funkcja komputera pokładowego i godzina mogą być wyświetlane w tym samym czasie.
- Mocowania fotelików dziecięcych dodane jako wyposażenie standardowe.
- Przeprojektowane przyciski konsoli środkowej.
- Nowy wygląd kluczyka
- Zmiana automatycznej skrzyni biegów na Steptronic
Rok 2001
- 323i (2.5) zostaje zastąpione przez 320i (2.2) i otrzymuje nowy silnik M54B22.
- 328i zostaje zastąpiony przez 330i i otrzymuje nowy silnik M54B30.
- Wprowadzone zostają modele 325xi i 330xi z napędem na wszystkie koła.
- Wszystkie 325xi z 2001 r. na rynek amerykański mają numery VIN zarejestrowane jako 325i, ponieważ „xi” był uważany za opcję do podstawowego samochodu „i”, a nie za oddzielny model.
- Nowa sportowa kierownica z okrągłą osłoną poduszki powietrznej.
- Reflektory ksenonowe/HID wyposażone w większe soczewki projekcyjne.
- Nowy podwójny układ wydechowy od kolektorów do tłumika.
- Pakiet sportowy 325i otrzymuje koła 17×8 w stylu 44.
- 330: Regulacja odcinka lędźwiowego w standardzie ze skórzanymi fotelami.
- 330: 17-calowe felgi w standardzie
- 330: Obręcze pakietu sportowego zostały zmienione na styl M68 z 17×7,5 z przodu i 17×8,5 z tyłu.
- 330: Hamulce są o 1″ większe
- 330: Dysze spryskiwaczy reflektorów w standardzie w pakiecie na zimną pogodę.
- 330: Srebrne wykończenia wokół reflektorów
- 330: „Zaktualizowany” układ kierowniczy (więcej wspomagania)
- Coupe otrzymuje tytanowe wykończenie przedniego spojlera.
Połowa roku 2001 (3/01)
- 325i i 325iT: nowe wyposażenie standardowe: światła przeciwmgielne, tempomat i automatyczna klimatyzacja
- 325Ci i 325Cic: Nowe wyposażenie standardowe: automatyczna klimatyzacja
- 330: Ze względu na opinie klientów, w połowie roku nastąpiła zmiana na układ kierowniczy z mniejszym doładowaniem, choć większym niż w 323 i 328. BMW przez pewien czas oferowało bezpłatną „modernizację układu kierowniczego” w celu zmniejszenia doładowania. Teraz za tę modernizację trzeba zapłacić. Dotyczyło to tylko samochodów z 2001 roku.
- 330i: Nowe standardowe wyposażenie: elektryczne fotele, system stereo Harman Kardon i sportowe zawieszenie.
- 330Ci i 330Cic: Nowe wyposażenie standardowe: Harman Kardon stereo
Rok 2002
- Systemy NAV mają teraz panoramiczny wyświetlacz 16×9.
- Sedany i wagony E46 otrzymują lifting: Nowe wzory reflektorów i tylnych świateł, boczne kierunkowskazy przeniesione i przekształcone, nowy szerszy grill, nowa maska, nowe przednie zderzaki dla 325i i 330i bez pakietu sportowego.
- Opcjonalne 18-calowe koła w 330i
- 318i otrzymuje silnik o pojemności 2.0 l.
- 320d otrzymuje nowy silnik o mocy 148 KM (110 kW; 150 PS)
- Opcja reflektorów ksenonowych uaktualniona do konfiguracji bi-ksenonowej.
- [Edycja]Połowa roku 2002 (9/02)
- Radio satelitarne Sirius jest teraz wstępnie podłączone w samochodach bez nawigacji
Rok 2003
- System NAV staje się oparty na DVD (system Mark IV NAV). Ponadto system nawigacji będzie teraz dostępny z wbudowanym odtwarzaczem CD lub odtwarzaczem kasetowym.
- Jednostka główna systemu dźwiękowego ma teraz nowe wejście pomocnicze (wymagany zestaw wejścia pomocniczego)
- Sedany otrzymują trzeci tylny zagłówek i 3-punktowe pasy bezpieczeństwa.
- 325: Czujnik deszczu i automatyczne sterowanie reflektorami będą teraz częścią pakietu Premium.
- 325: Przedni podłokietnik będzie standardem w sedanie i sportowym wozie.
- 325: Moonroof będzie standardem w sportowym wozie.
- 325: SULEV 325i, 325Ci i 325iT są wprowadzane z silnikiem M56, aby spełnić nowe wymagania dotyczące emisji. Silnik SULEV M56 był oferowany opcjonalnie i jest dostępny tylko ze skrzynią biegów Steptronic.
- 330: Monitor ciśnienia w oponach zastępuje monitor przebicia opony w pojazdach z oponami typu run-flat. Wyświetlacz alarmu i przycisk na konsoli środkowej pozostają niezmienione.
- 330xi z pakietem sportowym będzie wyposażony w 17-calowe całoroczne opony typu run-flat z felgami stylizowanymi na 98 (takie same jak obecna opcja opon typu run-flat).
Połowa roku 2003 (3/03)
- Pakiet Performance wprowadzony do modelu 330i sedan. Jest oferowany tylko z manualną skrzynią biegów i NIE jest oferowany z pakietem Premium.
- Wszystkie E46 są teraz fabrycznie podłączone do zestawu BMW Bluetooth
- Wszystkie manualne skrzynie biegów 330 są teraz 6-biegowe zamiast 5-biegowych.
Połowa roku 2003 (6/03)
- Produkcja M3 CSL (1400 sztuk)
Połowa roku 2003 (9/03)
- Wszystkie 330i/330xi Sedan i 330Ci Coupe muszą być zamówione z opcją 403 – moonroof.
- Wszystkie kabriolety 330Ci muszą być zamawiane z pakietem premium ZPP.
- Drewno Myrtle nie jest już dostępne jako samodzielna opcja. Będzie ono dostępne wyłącznie po zamówieniu pakietu Premium.
- We wszystkich modelach serii 3 dostępne będzie nowe wykończenie wnętrza. SA 426 lub aluminiowe „szczotkowane kolumny” będą dostępne jako bezpłatna opcja po zamówieniu pakietu Premium. W przypadku zamówienia Pakietu Premium i braku specyfikacji SA 426, samochód będzie wyposażony w wykończenie Myrtle Wood (jak poprzednio).
- Samochody wyposażone w nawigację są teraz fabrycznie podłączone do systemu Sirius.
Połowa roku 2003 (10/03)
- SMG lub sekwencyjna manualna skrzynia biegów dostępna w połączeniu z pakietem sportowym (niedostępna w połączeniu z pakietem Performance lub modelami z napędem na wszystkie koła).
Rok 2003
- Pakiet Performance jest teraz dostępny dla coupe i kabrioletów, a także z automatyczną skrzynią biegów i pakietem Premium (we wszystkich 330).
- Jednostka główna klimatyzacji ma nowy układ przycisków sterujących (przyciski temp., wentylatora i recyrkulacji), co upraszcza obsługę i ułatwia użytkowanie.
- Czujnik deszczu i automatyczne sterowanie reflektorami w standardzie dla wszystkich sedanów i wagonów sportowych. Funkcje te były wcześniej dostępne tylko z pakietem Premium (ZPP).
- Automatyczna skrzynia biegów STEPTRONIC będzie dostępna w połączeniu z pakietem Performance.
- Nowe koło pakietu sportowego dla 325i Sedan i Sports Wagon. Stylizacja 119 zastępuje stylizację 96.
- Nowa felga podstawowa dla modeli 330i/330xi Sedan i 325xi Sedan/Sports Wagon wyposażonych w Pakiet Sport. Nowa felga zastępuje felgę 73.
- Tytanowe wykończenie przedniego grilla i reflektorów nie różni się już w sedanach 330i i 330xi. (Reflektory są czarne, a przedni spojler jest połączeniem czerni i koloru nadwozia).
- Coupe i kabriolety otrzymały lifting twarzy z nowym przednim grillem (większe „nerki BMW”), zmienioną stylistyką dolnego zderzaka i przeprojektowanymi światłami przednimi / tylnymi, w tym diodowymi światłami tylnymi, zmienionym położeniem bocznych kierunkowskazów i przezroczystymi przednimi narożnikami w samochodach z pakietem sportowym.
- Pakiet reflektorów ksenonowych został uaktualniony do pakietu adaptacyjnych reflektorów ksenonowych tylko dla coupe/konwertabili.
- 325i i 325iT: Styl 119 (17 x 8) z oponami wyczynowymi zastępuje Styl 96 w przypadku zamówienia pakietu sportowego (ZSP).
- 330i/330xi otrzymują nowe koła podstawowe. 325xiT i 330xiT otrzymują nowe koła z pakietem sportowym.
- Silnik wysokoprężny M47N został zmodyfikowany, a główne zmiany to przeprojektowana konstrukcja klapy wirowej w kolektorze dolotowym i elektronicznie aktywowany zawór upustowy turbosprężarki, które zwiększają niezawodność.
- Styl 137 (17 x 7) z oponami całorocznymi zastępuje Styl 73, znany również jako szprychy Radial.
Rok 2005
- Podparcie odcinka lędźwiowego fotela dodane do pakietu premium w modelu 325.
- Odtwarzacz CD stał się kompatybilny z MP3
- [edit]Połowa roku 2005 (5/05)
- Pakiet Performance 330s otrzymał perforowaną skórzaną kierownicę zamiast alcantary.
- [edit]2006
- Sedany wycofane z produkcji.
- LCM obsługują teraz funkcję „komfortowego migacza” (potrójny błysk). Musi być aktywowana przez dealera
Bmw E46 polift czy przedlift – różnice w wyglądzie
BMW e46 jest modelem samochodu, który był produkowany w dwóch wersjach: przedliftowej i poliftowej. Oba te warianty mają swoje charakterystyczne cechy, które przyciągają entuzjastów motoryzacji.
BMW E46 Przedlift
BMW E46 Przedlift – widok przodu
BMW E46 Przedlift – widok tyłu
Wersja przedliftowa BMW e46 była produkowana od 1998 do 2001 roku. Charakteryzowała się ona klasycznym designem, z charakterystycznymi, reflektorami skierowanymi „w dół” oraz bocznymi kierunkowskazami znajdującymi się bardziej po środku przedniego błotnika. W tej wersji dostępne były różne warianty nadwozia, takie jak sedan, kombi, coupe i kabriolet, zapewniając bogatą gamę wyboru dla klientów.
BMW E46 Polift
BMW E46 Polift – widok przodu
BMW E46 Polift – widok tyłu
W 2001 roku BMW wprowadziło wersję poliftową e46, która była wytwarzana aż do zakończenia produkcji w 2006 roku. Ta wersja przeszła pewne zmiany stylistyczne, które nadawały jej bardziej nowoczesny wygląd. Reflektory stały się bardziej podłużne, a przednia atrapa chłodnicy została delikatnie zmodyfikowana, nadając samochodowi bardziej agresywny wygląd.
Wersje poliftowe BMW e46 oferowały również pewne ulepszenia technologiczne. Systemy multimedialne i nawigacyjne stały się bardziej zaawansowane, a wnętrze samochodu otrzymało pewne poprawki i aktualizacje. Ponadto, nowsze wersje E46 miały na ogół nieznacznie ulepszone jednostki napędowe, co wpływało na osiągi oraz na ich efektywność paliwową.
Podsumowanie
Ostatecznie, obie wersje; przedliftowa, jak i poliftowa BMW e46 są cenione przez miłośników motoryzacji ze względu na swoje wyjątkowe walory jezdne oraz ponadczasowy wygląd. Przedliftowe modele zachwycają klasycznym stylem i dobrą dostępnością na rynku używanych samochodów, podczas gdy wersje poliftowe oferują nieco bardziej nowoczesny wygląd i pewne ulepszenia technologiczne. Bez względu na to, którą wersję wybierzesz, BMW e46 nadal pozostaje jednym z najbardziej rozpoznawalnych i popularnych modeli wśród miłośników marki BMW.