Advertise Image

Silnik BMW M52B25TU R6 (2.5L, 125 kW; 168 HP) - specyfikacja

Silnik BMW M52B25TU R6 (2.5L, 125 kW; 168 HP) – dane techniczne



BMW M52B25TU to czterosuwowy, wolnossący silnik benzynowy o imponującej pojemności 2,5 litra (2 494 cm3, 152,20 cu-in), będący dumą rodziny M52. Produkcję tego silnika realizowano w renomowanej fabryce w Monachium (Monachium, Niemcy) w okresie od 1998 do 2000 roku. M52B25TU stanowi techniczną ewolucję poprzedniego modelu M52B25, gdzie kluczową „aktualizacją techniczną” było wprowadzenie innowacyjnego podwójnego systemu VANOS.

Silnik M52B25 TU posiada blok cylindrów wykonany ze stopu aluminium z żeliwnymi tulejami cylindrowymi. Aluminiowa głowica cylindrów wykorzystuje napędzane łańcuchem podwójne górne wałki rozrządu (DOHC) do napędzania 24 zaworów. W silniku zastosowano również zaawansowany system zarządzania – Siemens MS 42.0 DME (Digital Motor Electronics). Warto również zwrócić uwagę na zastosowany podwójny system VANOS (Variable Valve Timing System od BMW), który precyzyjnie steruje zarówno dolotowym i wydechowym wałkiem rozrządu, zapewniając optymalną wydajność silnika w każdym zakresie obrotów.

Dodatkowym elementem, który wpływa na efektywność pracy silnika, jest przepustnica, którą napędza silniczek krokowy. Kolektor dolotowy o podwójnej długości „DISA”, dodatkowo zwiększa wydajność i sprawność całego układu dolotowego.

Trudno jest zignorować korzyści płynące z bezrozdzielaczowego układu zapłonowego, wyposażonego w indywidualne cewki zapłonowe dla każdego cylindra. To wszystko łączy się w kompleksowy i nowoczesny system, nadający silnikowi M52B25 TU nie tylko imponującą siłę, ale także efektywność, stawiając go w czołówce technologicznych osiągnięć w rodzinie BMW M52.

Silnik ten charakteryzuje się cylindrem o średnicy 84,0 mm (3,31 cala) i skokiem tłoka wynoszącym 75,0 mm (2,95 cala). Stopień sprężania oscyluje wokół wartości 10,5:1, a prędkość obrotowa dochodzi do 6 500 obr./min. Generuje imponującą moc wynoszącą 170 KM (125 kW; 168 KM) przy 5500 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy 245 N-m (25 kg-m, 180,6 ft-lb) przy 3500 obr./min.

Specyfikacja silnika M52B25TU – dane techniczne

Specyfikacja silnika
Kod silnika M52TUB25
Układ Czterosuwowy, Rzędowy-6 (Straight-6)
Rodzaj paliwa Benzyna
Lata produkcji 1998-2000
Pojemność silnika 2.5 L, 2,494 cc (152.19 cu in)
System paliwowy System wtrysku paliwa
Dodatkowe źródło mocy Brak
Maks. moc 170 PS (125 kW; 168 HP) przy 5,500 obr/min
Maks. moment obrotowy 245 N·m (25 kg·m, 180.6 ft·lb) przy 3,500 obr/min
Kolejność zapłonu 1-5-3-6-2-4
Wymiary (D x W x S):
Waga ~175 kg(385 lbs)

Specyfikacja bloku silnika M52B25TU

Blok cylindrów M52B25TU został wykonany ze stopu aluminium, z wykorzystaniem żeliwnych tulei cylindrowych. Średnica cylindra wynosi 84,0 mm (3,31 cala), a skok tłoka wynosi 75,0 mm (2,95 cala).

Blok silnika
Stop bloku silnika Stop aluminium
Stopień sprężania: 10.5:1
Średnica cylindra: 84.0 mm (3.31 in)
Skok tłoka: 75.0 mm (2.95 in)
Liczba pierścieni tłokowych (sprężynowy / olejowy): 2 / 1
Liczba łożysk głównych: 7
Wewnętrzna średnica cylindra (standard): 84.000-84.010 mm (3.3071-3.3075 in)
Średnica dolnej części tłoka (standard): 83.980-83.989 mm (3.3063-3.3066 in)
Piston pin outer diameter: 22.000 mm (0.8661 in)
Dopuszczalny luz boczny pierścienia tłokowego: Górny 0.020-0.060 mm (0.0008-0.0024 in)
Drugi 0.030-0.065 mm (0.0012-0.0026 in)
Oil 0.020-0.060 mm (0.0008-0.0024 in)
Dopuszczalny luz końcowy pierścienia tłokowego (Piston ring end gap): Górny 0.100-0.300 mm (0.0039-0.0118 in)
Drugi 0.200-0.400 mm (0.0079-0.0157 in)
Oil 0.250-0.500 mm (0.0098-0.0197 in)
Średnica wału korbowego: 60.000 mm (2.3622 in)
Crankpin diameter: 45.000 mm (1.7717 in)

Specyfikacja głowicy

Głowica
Głowica alloy Aluminium
Układ rozrządu: DOHC, chain driven
Zawory: 24 (4 Zawory per cylinder)
Czas otwarcia/zamknięcia zaworów: 244°/228°
Średnica główki zaworu: ZAWORY SSĄCE 33.0 mm (1.2992 in)
ZAWORY WYDECHOWE 30.5 mm (1.2008 in)
Średnica trzpienia zaworu: ZAWORY SSĄCE 6.0 mm (0.2362 in)
ZAWORY WYDECHOWE 6.0 mm (0.2362 in)

Dane serwisowe silnika M52B25TU

Ciśnienie sprężania
Minimum 10.0 kg/cm2 (9.9 bar, 145 psi) / 350 obr/min
Limit różnicy ciśnień między cylindrami: 1.0 kg/cm2 (1.0 bar, 15 psi) / 350 obr/min
System olejowy
Polecany olej silnikowy SAE 5W-30
Rodzaj oleju BMW LL-98 or LL-01
Ilość oleju w silniku (pojemność do napełnienia) ~ 6.5 L (6.87 US. qt, 5.72 Imp. qt.)
Częstotliwość wymiany oleju, km (miles) 5,000-10,000 (3,000-6,000)
System zapłonowy
Świeca zapłonowa Bosch: FGR7DQP, NGK: BKR6EQUP
Moment dokręcenia świec zapłonowych: 25 N·m (2.5 kg·m, 18.4 ft·lb)

Modele BMW, w których występował ten silnik

Model Lata produkcji
BMW 323i, 323Ci (E46) 1998-2000
BMW 525i (E34) 1998-2000
BMW Z3 2.3i (E36/7 ) 1998-2000
BMW 323ti Compact (E36) – with single VANOS 1999-2000