Silnik BMW M52B25 R6 (2.5L, 168 HP) – dane techniczne, moc, opinie
BMW M52B25 to zaawansowany, czterosuwowy silnik benzynowy o imponującej pojemności 2,5 litra (2 494 cm3, 152,20 cu-in), pochodzący z renomowanej rodziny BMW M52. Produkcja tego silnika miała miejsce w niemieckiej fabryce w Monachium w latach 1995-2000.
Silnik M52B25 wyróżnia się blokiem cylindrów z odlewanego stopu aluminium, gdzie tuleje cylindrowe są pokryte trwałym Nikasilem. Jego aluminiowa głowica cylindrów wykorzystuje podwójnie wałki rozrządu (DOHC) napędzane łańcuchem oraz posiada imponującą liczbę czterech zaworów na cylinder. Ten zaawansowany silnik jest wyposażony w systemy Siemens MS 41.0, DME (Digital Motor Electronics), VANOS (Variable Valve Timing System od BMW) oraz bezrozdzielaczowy układ zapłonowy z indywidualnymi cewkami zapłonowymi dla każdego cylindra.
Silnik ten charakteryzuje się otworem cylindra o średnicy 84,0 mm (3,31 cala) oraz skokiem tłoka wynoszącym 75,0 mm (2,95 cala). Stopień sprężania wynosi imponujące 10,5:1, natomiast maksymalna prędkość obrotowa tego silnika sięga 6 500 obr/min.
Spis treści
Specyfikacja silnika M52B25 – dane techniczne
Specyfikacja silnika | |
Kod silnika | M52B25 |
Układ | Czterosuwowy, Rzędowy-6 (Straight-6) |
Rodzaj paliwa | Benzyna |
Lata produkcji | 1995-2000 |
Pojemność silnika | 2.5 L, 2,494 cc (152.19 cu in) |
System paliwowy | System wtrysku paliwa |
Dodatkowe źródło mocy | Brak |
Maks. moc | 170 PS (125 kW; 168 HP) przy 5,500 obr/min |
Maks. moment obrotowy | 245 N·m (25 kg·m, 180.6 ft·lb) przy 3,950 obr/min |
Kolejność zapłonu | 1-5-3-6-2-4 |
Wymiary (D x W x S): | – |
Waga | ~158 kg(348 lbs) |
Moc BMW M52B25 – ile ma koni?
Silnik BMW M52B25 to jednostka o pojemności 2.5 litra, która zdobyła uznanie dzięki swoim osiągom i niezawodności. Maksymalna moc tego silnika wynosi 170 PS, co odpowiada 125 kW lub 168 HP, osiągana przy 5500 obr/min. Maksymalny moment obrotowy: 245 N·m (25 kg·m, 180.6 ft·lb) przy 3950 obr/min.
Dane techniczne bloku silnika M52B25
Blok cylindrów M52B25 jest odlewany ze stopu aluminium z tulejami cylindrowymi pokrytymi powłoką Nikasil. Średnica cylindra wynosi 84,0 mm (3,31 cala), a skok tłoka 75,0 mm (2,95 cala). Cylindry są ze wszystkich stron wystawione na działanie cyrkulującego chłodziwa. Żeliwny wał korbowy z przeciwwagą obraca się w wymiennych panewkach głównych.
Blok silnika | ||
Stop bloku silnika | Stop aluminium | |
Stopień sprężania: | 10.5:1 | |
Średnica cylindra: | 84.0 mm (3.31 in) | |
Skok tłoka: | 75.0 mm (2.95 in) | |
Liczba pierścieni tłokowych (sprężynowy / olejowy): | 2 / 1 | |
Liczba łożysk głównych: | 7 | |
Wewnętrzna średnica cylindra (standard): | 84.000-84.010 mm (3.3071-3.3075 in) | |
Średnica dolnej części tłoka (standard): | 83.980-83.989 mm (3.3063-3.3066 in) | |
Średnica zewnętrzna sworznia tłokowego: | 22.000 mm (0.8661 in) | |
Dopuszczalny luz boczny pierścienia tłokowego: | Górny | 0.020-0.060 mm (0.0008-0.0024 in) |
Drugi | 0.030-0.065 mm (0.0012-0.0026 in) | |
Olejowy | 0.020-0.060 mm (0.0008-0.0024 in) | |
Dopuszczalny luz końcowy pierścienia tłokowego (Piston ring end gap): | Górny | 0.100-0.300 mm (0.0039-0.0118 in) |
Drugi | 0.200-0.400 mm (0.0079-0.0157 in) | |
Olejowy | 0.250-0.500 mm (0.0098-0.0197 in) | |
Średnica wału korbowego: | 60.000 mm (2.3622 in) | |
Średnica sworznia korbowego: | 45.000 mm (1.7717 in) |
Specyfikacja głowicy
Głowica | ||
Stop głowicy | Aluminium | |
Układ rozrządu: | DOHC, chain driven | |
Zawory: | 24 (4 Zawory per cylinder) | |
Czas otwarcia/zamknięcia zaworów: | 228°/228° | |
Średnica główki zaworu: | ZAWORY SSĄCE | 33.0 mm (1.2992 in) |
ZAWORY WYDECHOWE | 30.5 mm (1.2008 in) | |
Średnica trzpienia zaworu: | ZAWORY SSĄCE | 6.0 mm (0.2362 in) |
ZAWORY WYDECHOWE | 6.0 mm (0.2362 in) |
Dane serwisowe silnika M52B25
Ciśnienie sprężania | |
Minimum | 10.0 kg/cm2 (9.9 bar, 145 psi) / 350 obr/min |
Limit różnicy ciśnień między cylindrami: | 1.0 kg/cm2 (1.0 bar, 15 psi) / 350 obr/min |
System olejowy | |
Polecany olej silnikowy | SAE 5W-30 |
Rodzaj oleju | BMW LL-01 or LL-01FE |
Ilość oleju w silniku (pojemność do napełnienia) | ~ 6.5 L (6.87 US. qt, 5.72 Imp. qt.) |
Częstotliwość wymiany oleju, km (miles) | 5,000-10,000 (3,000-6,000) |
System zapłonowy | |
Świeca zapłonowa | Bosch: F8LDCR |
Moment dokręcenia świec zapłonowych: | 25 N·m (2.5 kg·m, 18.4 ft·lb) |
Jaki olej do silnika BMW M52B25?
Dla silnika M52B25 zaleca się stosowanie oleju o lepkości SAE 5W-30. Ta klasa lepkości zapewnia odpowiednią ochronę zarówno w niskich, jak i wysokich temperaturach, co jest szczególnie ważne w przypadku jednostek o większej mocy.
Rodzaj oleju
Olej powinien spełniać normy BMW LL-01 lub LL-01FE. Te specyfikacje oznaczają, że olej jest wysokiej jakości, przeznaczony do silników BMW, co zapewnia nie tylko doskonałe właściwości smarujące, ale także ochronę przed osadami i korozją.
BMW M52B25 – ile oleju?
Silnik M52B25, stosowany w wielu modelach BMW z lat 90., wymaga odpowiedniej ilości oleju do optymalnego funkcjonowania. Według specyfikacji, pojemność układu olejowego tego silnika wynosi około 6,5 litra. Ta ilość przekłada się na 6,87 kwart amerykańskich lub 5,72 kwart imperialnych.
Zachowanie odpowiedniej ilości oleju w silniku M52B25 to kluczowy element dbania o jego prawidłową pracę i długowieczność. Regularne kontrole oraz wymiany oleju pomogą utrzymać silnik w doskonałej kondycji, co przełoży się na lepsze osiągi i mniejsze ryzyko awarii.
Modele BMW, w których występował ten silnik
Model | Lata produkcji |
BMW 323i (E36) | 1995-1998 |
BMW 323ti (E36/5) | 1995-2000 |
BMW 523i (E39) | 1995-2000 |
Silnik M52B25 – opinie
Silnik BMW M52B25 jest jednostką, która zdobyła uznanie oraz pozytywne opinie wśród miłośników samochodów. Ten sześciocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 2.5 litra znalazł zastosowanie w różnych modelach BMW, a jego charakterystyka zyskała popularność zarówno wśród kierowców codziennych, jak i entuzjastów sportowej jazdy.
Jedną z kluczowych cech M52B25 jest harmonijna kombinacja mocy i efektywności. Silnik ten oferuje dynamiczne osiągi, zapewniając jednocześnie płynną i komfortową jazdę. Jednostka znana jest również ze swojej elastyczności, która sprawia, że silnik reaguje z zapałem na każdy ruch pedału gazu, co przekłada się na przyjemne doznania podczas jazdy.
M52B25 zdobył uznanie za solidność i niezawodność. Precyzyjne wykonanie i trwała konstrukcja sprawiają, że jest to silnik, który wytrzymuje długie okresy eksploatacji przy minimalnej utracie wydajności. Kierowcy doceniają go za bezproblemową pracę, nawet przy wysokich przebiegach.
Podsumowując, opinie na temat silnika BMW M52B25 podkreślają jego wydajność, komfort jazdy, solidność oraz potencjał do modyfikacji, co sprawia, że jest to silnik, który cieszy się ogromnym uznaniem wśród miłośników motoryzacji.
BMW M52B25 – spalanie
Silnik BMW M52B25, ceniony za płynne dostarczanie mocy i solidne osiągi, wyróżnia się również niezłą efektywnością paliwową jak na swoje czasy. Aby maksymalnie wykorzystać jego potencjał, ważne jest zrozumienie średniego zużycia paliwa oraz czynników, które na to zużycie wpływają.
M52B25 oferuje oszczędność paliwa, która może wahać się w zależności od różnych aspektów, takich jak styl jazdy czy warunki drogowe. Zwykle pojazdy z tym silnikiem osiągają średnio od 8 do 14 litrów na 100 kilometrów.
Najczęstsze problemy i awarie silnika M52B25 – wady
Podczas diagnozowania problemów z silnikiem M52B25 warto przyjąć metodyczne podejście:
Przegrzewanie silnika: Jeśli zauważysz, że silnik się przegrzewa, zacznij od sprawdzenia poziomu płynu chłodzącego. Następnie zweryfikuj szczelność chłodnicy, węży, pompy wodnej i zbiornika wyrównawczego. Skontroluj również działanie termostatu i pompy wodnej; uszkodzona pompa może nie zapewniać odpowiedniej cyrkulacji płynu, podczas gdy zablokowany termostat może blokować przepływ płynów przez silnik.
Problemy z układem VANOS: Jeśli słyszysz charakterystyczne grzechotanie, może to wskazywać na zużyte uszczelki lub problemy z solenoidem VANOS. Użycie skanera BMW do diagnostyki może ujawnić kody błędów związane z układem VANOS. Zestawy do wymiany uszczelek są dostępne na rynku i mogą stanowić efektywne rozwiązanie tego problemu.
Wycieki oleju: Przeprowadź dokładną wizualną inspekcję silnika w poszukiwaniu śladów oleju. Skup się szczególnie na miejscach, które mogą być źródłem wycieków. Po umyciu silnika, monitoruj świeże wycieki, aby określić ich dokładne źródło.
Czujnik masy powietrza (MAF): Uszkodzony czujnik MAF można często zdiagnozować za pomocą skanera OBD-II, który odczytuje kody błędów silnika. Objawy mogą obejmować nieregularności podczas przyspieszania oraz trudności z uruchomieniem. Czasami czyszczenie czujnika MAF może przywrócić jego funkcjonalność, ale jeśli problem się utrzymuje, konieczna będzie jego wymiana.