Silnik BMW M52B25 R6 (2.5L, 168 HP) - opinie, specyfikacja

Silnik BMW M52B25 R6 (2.5L, 168 HP) – opinie, specyfikacja

BMW M52B25 to zaawansowany, czterosuwowy silnik benzynowy o imponującej pojemności 2,5 litra (2 494 cm3, 152,20 cu-in), pochodzący z renomowanej rodziny BMW M52. Produkcja tego silnika miała miejsce w niemieckiej fabryce w Monachium w latach 1995-2000.

Silnik M52B25 wyróżnia się blokiem cylindrów z odlewanego stopu aluminium, gdzie tuleje cylindrowe są pokryte trwałym Nikasilem. Jego aluminiowa głowica cylindrów wykorzystuje podwójnie wałki rozrządu (DOHC) napędzane łańcuchem oraz posiada imponującą liczbę czterech zaworów na cylinder. Ten zaawansowany silnik jest wyposażony w systemy Siemens MS 41.0, DME (Digital Motor Electronics), VANOS (Variable Valve Timing System od BMW) oraz bezrozdzielaczowy układ zapłonowy z indywidualnymi cewkami zapłonowymi dla każdego cylindra.

Silnik ten charakteryzuje się otworem cylindra o średnicy 84,0 mm (3,31 cala) oraz skokiem tłoka wynoszącym 75,0 mm (2,95 cala). Stopień sprężania wynosi imponujące 10,5:1, natomiast maksymalna prędkość obrotowa tego silnika sięga 6 500 obr/min. Silnik ten generuje moc na poziomie 170 PS (125 kW; 168 KM) przy 5500 obr/min maksymalnej mocy, a także 245 N-m (25 kg-m, 180,6 ft-lb) przy 3950 obr/min maksymalnego momentu obrotowego.

Specyfikacja silnika M52B25

Specyfikacja silnika
Kod silnika M52B25
Układ Czterosuwowy, Rzędowy-6 (Straight-6)
Rodzaj paliwa Benzyna
Lata produkcji 1995-2000
Pojemność silnika 2.5 L, 2,494 cc (152.19 cu in)
System paliwowy System wtrysku paliwa
Dodatkowe źródło mocy Brak
Maks. moc 170 PS (125 kW; 168 HP) przy 5,500 obr/min
Maks. moment obrotowy 245 N·m (25 kg·m, 180.6 ft·lb) przy 3,950 obr/min
Kolejność zapłonu 1-5-3-6-2-4
Wymiary (D x W x S):
Waga ~158 kg(348 lbs)

Specyfikacja bloku silnika M52B25

Blok cylindrów M52B25 jest odlewany ze stopu aluminium z tulejami cylindrowymi pokrytymi powłoką Nikasil. Średnica cylindra wynosi 84,0 mm (3,31 cala), a skok tłoka 75,0 mm (2,95 cala). Cylindry są ze wszystkich stron wystawione na działanie cyrkulującego chłodziwa. Żeliwny wał korbowy z przeciwwagą obraca się w wymiennych panewkach głównych.

Blok silnika
Stop bloku silnika Stop aluminium
Stopień sprężania: 10.5:1
Średnica cylindra: 84.0 mm (3.31 in)
Skok tłoka: 75.0 mm (2.95 in)
Liczba pierścieni tłokowych (sprężynowy / olejowy): 2 / 1
Liczba łożysk głównych: 7
Wewnętrzna średnica cylindra (standard): 84.000-84.010 mm (3.3071-3.3075 in)
Średnica dolnej części tłoka (standard): 83.980-83.989 mm (3.3063-3.3066 in)
Średnica zewnętrzna sworznia tłokowego: 22.000 mm (0.8661 in)
Dopuszczalny luz boczny pierścienia tłokowego: Górny 0.020-0.060 mm (0.0008-0.0024 in)
Drugi 0.030-0.065 mm (0.0012-0.0026 in)
Olejowy 0.020-0.060 mm (0.0008-0.0024 in)
Dopuszczalny luz końcowy pierścienia tłokowego (Piston ring end gap): Górny 0.100-0.300 mm (0.0039-0.0118 in)
Drugi 0.200-0.400 mm (0.0079-0.0157 in)
Olejowy 0.250-0.500 mm (0.0098-0.0197 in)
Średnica wału korbowego: 60.000 mm (2.3622 in)
Średnica sworznia korbowego: 45.000 mm (1.7717 in)

Specyfikacja głowicy

Głowica
Głowica alloy Aluminium
Układ rozrządu: DOHC, chain driven
Zawory: 24 (4 Zawory per cylinder)
Czas otwarcia/zamknięcia zaworów: 228°/228°
Średnica główki zaworu: ZAWORY SSĄCE 33.0 mm (1.2992 in)
ZAWORY WYDECHOWE 30.5 mm (1.2008 in)
Średnica trzpienia zaworu: ZAWORY SSĄCE 6.0 mm (0.2362 in)
ZAWORY WYDECHOWE 6.0 mm (0.2362 in)

Dane serwisowe silnika M52B25

Ciśnienie sprężania
Minimum 10.0 kg/cm2 (9.9 bar, 145 psi) / 350 obr/min
Limit różnicy ciśnień między cylindrami: 1.0 kg/cm2 (1.0 bar, 15 psi) / 350 obr/min
System olejowy
Polecany olej silnikowy SAE 5W-30
Rodzaj oleju BMW LL-01 or LL-01FE
Ilość oleju w silniku (pojemność do napełnienia) ~ 6.5 L (6.87 US. qt, 5.72 Imp. qt.)
Częstotliwość wymiany oleju, km (miles) 5,000-10,000 (3,000-6,000)
System zapłonowy
Świeca zapłonowa Bosch: F8LDCR
Moment dokręcenia świec zapłonowych: 25 N·m (2.5 kg·m, 18.4 ft·lb)

Modele BMW, w których występował ten silnik

Model Lata produkcji
BMW 323i (E36) 1995-1998
BMW 323ti (E36/5) 1995-2000
BMW 523i (E39) 1995-2000

Silnik M52B25 opinie

Silnik BMW M52B25 jest jednostką, która zdobyła uznanie oraz pozytywne opinie wśród miłośników samochodów. Ten sześciocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 2.5 litra znalazł zastosowanie w różnych modelach BMW, a jego charakterystyka zyskała popularność zarówno wśród kierowców codziennych, jak i entuzjastów sportowej jazdy.

Jedną z kluczowych cech M52B25 jest harmonijna kombinacja mocy i efektywności. Silnik ten oferuje dynamiczne osiągi, zapewniając jednocześnie płynną i komfortową jazdę. Jednostka znana jest również ze swojej elastyczności, która sprawia, że silnik reaguje z zapałem na każdy ruch pedału gazu, co przekłada się na przyjemne doznania podczas jazdy.

M52B25 zdobył uznanie za solidność i niezawodność. Precyzyjne wykonanie i trwała konstrukcja sprawiają, że jest to silnik, który wytrzymuje długie okresy eksploatacji przy minimalnej utracie wydajności. Kierowcy doceniają go za bezproblemową pracę, nawet przy wysokich przebiegach.

Podsumowując, opinie na temat silnika BMW M52B25 podkreślają jego wydajność, komfort jazdy, solidność oraz potencjał do modyfikacji, co sprawia, że jest to silnik, który cieszy się ogromnym uznaniem wśród miłośników motoryzacji.