Awaria pompy wody w BMW - dlaczego tak się dzieje i jakie są objawy?

Awaria pompy wody w BMW – dlaczego tak się dzieje i jakie są objawy?

Czym jest pompa wodna silnika?

„Pompa wodna” to element układu chłodzenia pojazdu, który odpowiada za cyrkulację płynu chłodzącego przez blok silnika, chłodnicę oraz węże, w celu skutecznego usuwania ciepła z silnika poprzez proces konwekcji. Wszystkie silniki w samochodach marki BMW są chłodzone cieczą. W porównaniu do innych rodzajów silników, takich jak starsze silniki Porsche i VW, które korzystają z chłodzenia powietrzem i nie wymagają płynu chłodzącego, układ chłodzenia w BMW jest oparty na zaawansowanym systemie wodnym.

Co oznacza chłodzenie cieczą?

Termin „chłodzony cieczą” nie oznacza dosłownie stosowania zwykłej wody. W układzie chłodzenia BMW stosuje się zazwyczaj mieszankę w proporcji 50/50 wody destylowanej z płynem chłodzącym/antyzamarzającym. Płyn chłodzący niezamarzający zawiera zwykle glikol etylenowy, substancję chemiczną, która nie pozwala na zamarzanie mieszanki w ekstremalnie niskich temperaturach oraz zapobiega wrzeniu w ekstremalnie wysokich temperaturach. Te właściwości są niezwykle istotne w pojazdach eksploatowanych w zimnym klimacie, gdzie niechciane jest zamarzanie płynu chłodzącego wewnątrz bloku silnika. Zamarzająca woda, która rozszerza się, może spowodować uszkodzenia bloku silnika. Ponadto, podczas normalnej pracy silnika generuje się dużo ciepła. Odpowiednio skomponowana mieszanka płynu chłodzącego zapobiega wrzeniu w układzie chłodzenia, umożliwiając utrzymanie optymalnej temperatury płynu chłodzącego.

Co się stanie, jeśli mój silnik się przegrzeje?

Przegrzanie silnika może spowodować katastrofalne uszkodzenia. Ekstremalne ciepło może wypaczyć głowicę silnika, doprowadzić do pęknięcia bloku silnika, spowodować nieszczelność uszczelki głowicy i nie tylko. W żadnym wypadku nie można dopuścić do przegrzania pojazdu. Unikaj przegrzania za wszelką cenę, zwracając uwagę na wskaźnik temperatury silnika i zjeżdżając na pobocze, jeśli temperatura zbliża się do maksimum.

Jak działa pompa wodna w BMW i nie tylko?

Pompa wody w silniku składa się z wirnika z łopatkami, które napędzane są zazwyczaj za pomocą paska klinowego, biegnącego od koła pasowego wału korbowego. W nowoczesnych samochodach marki BMW często stosuje się elektronicznie napędzane pompy wody, które zapewniają większą wydajność i efektywność silnika. Ruch wirnika pompy wody pozwala na przepływ płynu chłodzącego przez układ chłodzenia. Chłodziwo przepływa przez blok silnika, skutecznie usuwając ciepło z jego wnętrza, a następnie kieruje się do chłodnicy. Tam płyn chłodzący przechodzi przez cienkie rurki, które są owiewane przez przepływające powietrze, skutecznie obniżając temperaturę płynu chłodzącego. Ten proces jest cykliczny i powtarza się w celu utrzymania odpowiedniej temperatury silnika i zapewnienia jego efektywnej pracy.

Dlaczego pompy wody w BMW ulegają awarii?

Jak wszystkie zużywające się części, pompy wody mogą ulec awarii wraz upływem czasu. Niezależnie od producenta samochodu, pompy wody nie są zaprojektowane do nieustannej pracy przez cały okres eksploatacji pojazdu. Jednym z typowych punktów awarii mechanicznych, zwłaszcza w przypadku pomp napędzanych paskiem, są łożyska i plastikowe łopatki.

Wirniki OEM BMW składają się fabrycznie z plastikowych łopatek. Skrajne temperatury oddziałowujące na plastikowy wirnik z czasem mogą powodować degradację materiału doprowadzając do tego, że wirnik staje się kruchy co z kolei może prowadzić do pęknięć. Uszkodzone łopatki wirnika uniemożliwiają prawidłowy przepływ płynu chłodzącego przez silnik, co może skutkować przegrzaniem. Ponadto, łożyska kulkowe używane w pompach wody są podatne na awarie w wyniku długotrwałego użytkowania.

Nowoczesne, elektroniczne pompy wody mogą czasami ulegać awariom nawet wcześniej niż tradycyjne mechaniczne pompy napędzane paskiem ze względu na bardziej zawodne komponenty elektroniczne. Ponadto, elektryczne pompy wody są podatne na te same rodzaje usterek co pompy mechaniczne, takie jak uszkodzenia łożysk i plastikowych wirników. W obu przypadkach awarie tych elementów mogą prowadzić do zakłócenia przepływu płynu chłodzącego i przegrzania silnika. Dlatego regularna kontrola i konserwacja pompy wody są ważne dla utrzymania prawidłowego działania układu chłodzenia i zapobiegania ewentualnym problemom.

Pompa wody BMW z plastikowym wirnikiem

Pompa wody BMW z plastikowym wirnikiem

Pompa wody z metalowym wirnikiem

Pompa wody BMW z metalowym wirnikiem

Wymiana pompy na tą z metalowym wirnikiem

Na rynku wtórnym dostępne są pompy wodne wyposażone w metalowe łopatki wirnika, które cieszą się rosnącą popularnością. Takie pompy są mniej podatne na pęknięcia i awarie w porównaniu do tradycyjnych łopatek żebrowanych wykonanych z tworzywa sztucznego. Wykorzystanie metalowych łopatek wirnika zwiększa trwałość i niezawodność, zapewniając skuteczną pracę układu chłodzenia pojazdu. To innowacyjne rozwiązanie przyczynia się do długotrwałej ochrony silnika przed przegrzaniem i zapewnia bezpieczną jazdę.

Jak często należy wymieniać pompę wody?

Aby zapobiegać ewentualnym awariom zaleca się regularną wymianę pompy wodnej co 80 000 mil (129 000 km). Kluczowe jest podejmowanie działań zapobiegawczych przed wystąpieniem awarii, a nie reagowanie na nią, gdy już się pojawi. Dlatego tak istotna jest konserwacja i dbałość o odpowiednie funkcjonowanie Twojego BMW. Postępuj zgodnie z zaleceniami dotyczącymi konserwacji pojazdu, aby uniknąć poważnych uszkodzeń. Może wydawać się, że oszczędzasz pieniądze, czekając, aż dana część ulegnie awarii, ale takie podejście zazwyczaj prowadzi do większych szkód, których koszt znacznie przewyższałby koszt wymiany części przed jej awarią. Dlatego warto inwestować w regularne przeglądy i wymiany, aby utrzymać pojazd w dobrym stanie i uniknąć potencjalnych poważnych problemów w przyszłości.

Podsumowanie

BMW w środowisku motoryzacyjnym zyskało reputację samochodów z delikatnymi układami chłodzenia. Jednakże, w rzeczywistości są one solidne i niezawodne, pod warunkiem przestrzegania odpowiedniej konserwacji. Wiele starszych modeli BMW trafia obecnie w ręce młodszych właścicieli, którzy czasami nie są w stanie zapewnić im właściwej opieki serwisowej, co prowadzi do frustracji przy każdej awarii. Kluczowe jest utrzymanie pojazdu w dobrym stanie zgodnie z pierwotnymi założeniami projektowymi. Konserwacja zapobiegawcza i regularna wymiana pompy wody są szczególnie ważne, aby uniknąć przegrzewania silnika i jego poważnych uszkodzeń. Dlatego warto zadbać o regularne przeglądy i konserwację, aby cieszyć się niezawodnością i wydajnością swojego BMW przez wiele lat.