Silnik BMW N43B20 R4 (2.0L, 121-168 HP) – specyfikacja
BMW N43B20 to czterosuwowy, wolnossący silnik benzynowy o pojemności 2,0 litrów (1 995 cm3, 121,7 cu-in) z rodziny N43. Silnik był produkowany w latach 2007-2011 w fabryce BMW Hams Hall (Coleshill, Birmingham w Wielkiej Brytanii).
Silnik N43B20 posiada aluminiowy blok cylindrów oraz aluminiową głowicę z podwójnym górnym wałkiem rozrządu (DOHC). Głowica jest wyposażona w cztery zawory na cylinder (łącznie 16). Średnica cylindra wynosi 84,0 mm (3,31 cala), a skok tłoka 90,0 mm (3,54 cala). W tym silniku zastosowano układ bezpośredniego wtrysku paliwa i system zarządzania silnikiem Siemens MSD 81.2. Czerwone pole silnika rozpoczyna się przy 5000 obrotów.
Można wymienić trzy warianty silnika N43B20:
- N43B20K0 – 122 PS (90 KW; 121 KM) przy 6000 obr/min mocy i 185 Nm (18,9 kg-m; 136,5 ft-lb) przy 3000 obr/min momentu obrotowego. Silnik ten był stosowany w BMW 116i (E81/E87).
- N43B20U0 – 143 PS (105 KW; 141 KM) przy 6000 obr/min mocy i 190 Nm (19,4 kg-m; 140,2 ft-lb) przy 4250 obr/min momentu obrotowego. Wersja ta była stosowana w BMW 118i (E81/E87/E88) i BMW 318i (E90/E91/E92/E93).
- N43B20O0 – 170 PS (125 KW; 168 KM) przy 6700 obr/min mocy i 210 Nm (21,4 kg-m; 155,0 ft-lb) przy 4250 obr/min momentu obrotowego. Wersja ta była stosowana w BMW 120i (E81/E82/E87/E88), BMW 320i (E90/E91/E92/E93) i BMW 520i (E60/E61).
Spis treści
Specyfikacja silnika N43B20
Specyfikacja silnika | |
Kod silnika | N43B20 |
Układ | Czterosuwowy, Rzędowy-4 (Straight-4) |
Rodzaj paliwa | Benzyna |
Lata produkcji | 2007-2011 |
Pojemność silnika | 2.0 L, 1,995 cc (121.7 cu in) |
System paliwowy | Direct injection |
Dodatkowe źródło mocy | Brak |
Maks. moc |
N43B20K0: 122 PS (90 KW; 121 HP) przy 6,000 obr/min N43B20U0: 143 PS (105 KW; 141 HP) przy 6,000 obr/min N43B20O0: 170 PS (125 KW; 168 HP) przy 6,700 obr/min |
Maks. moment obrotowy |
N43B20K0: 185 Nm (18.9 kg·m; 136.5 ft·lb) przy 3,000 obr/min N43B20U0: 190 Nm (19.4 kg·m; 140.2 ft·lb) przy 4,250 obr/min N43B20O0: 210 Nm (21.4 kg·m; 155.0 ft·lb) przy 4,250 obr/min |
Kolejność zapłonu | 1-3-4-2 |
Wymiary (D x W x S): | – |
Waga | – |
Specyfikacja bloku silnika
Blok silnika | ||
Stop bloku silnika | Aluminium | |
Stopień sprężania: | – | |
Średnica cylindra: | 84.0 mm (3.31 in) | |
Skok tłoka: | 90.0 mm (3.54 in) | |
Liczba pierścieni tłokowych (sprężynowy / olejowy): | 2 / 1 | |
Liczba łożysk głównych: | 5 | |
Wewnętrzna średnica cylindra (standard): | 84.000 mm (3.3071 in) | |
Średnica dolnej części tłoka (standard): | 83.996 mm (3.3069 in) | |
Dopuszczalny luz boczny pierścienia tłokowego: | Górny | 0.020-0.060 mm (0.0008-0.0024 in) |
Drugi | 0.015-0.060 mm (0.0006-0.0024 in) | |
Dopuszczalny luz końcowy pierścienia tłokowego (Piston ring end gap): | Górny | 0.150-0.300 mm (0.0059-0.0118 in) |
Drugi | 0.200-0.400 mm (0.0079-0.0157 in) | |
Średnica wału korbowego: |
1-4: 56.000 mm (2.2047 in) 5: 65.000 mm (2.5590 in) |
Specyfikacja głowicy
Głowica | ||
Układ rozrządu: | DOHC | |
Zawory: | 16 (4 Zawory na cylinder) | |
Czas otwarcia/zamknięcia zaworów: | – | |
Średnica główki zaworu: | ZAWORY SSĄCE | – |
ZAWORY WYDECHOWE | – | |
Średnica trzpienia zaworu: | ZAWORY SSĄCE | 6.000 mm (0.2362 in) |
ZAWORY WYDECHOWE | 6.000 mm (0.2362 in) |
Dane serwisowe silnika N43B20
Compression pressure | |
Standard | 15.0 bar (217 psi) |
System olejowy | |
Polecany olej silnikowy | SAE 5W-30, 5W-40 |
Rodzaj oleju | BMW Longlife-04 |
Ilość oleju w silniku (pojemność do napełnienia) | 4.25 L (4.49 US. qt, 3.74 Imp. qt.) |
System zapłonowy | |
Świeca zapłonowa | NGK ZKBR7A-HTU |
Modele BMW, w których występował ten silnik
Model | Lata produkcji |
BMW 116i (E81/E87) | 2007–2011 |
BMW 118i (E81/E87/E88) | 2008-2011 |
BMW 318i (E90/E91/E92/E93) | 2007-2011 |
BMW 120i (E81/E82/E87/E88) | 2007-2011 |
BMW 320i (E90/E91/E92/E93) | 2007-2011 |
BMW 520i (E60/E61) | 2007-2009 |