Silnik BMW N43B20 R4 (2.0L, 121-168 HP) - specyfikacja

Silnik BMW N43B20 R4 (2.0L, 121-168 HP) – specyfikacja

BMW N43B20 to czterosuwowy, wolnossący silnik benzynowy o pojemności 2,0 litrów (1 995 cm3, 121,7 cu-in) z rodziny N43. Silnik był produkowany w latach 2007-2011 w fabryce BMW Hams Hall (Coleshill, Birmingham w Wielkiej Brytanii).

Silnik N43B20 posiada aluminiowy blok cylindrów oraz aluminiową głowicę z podwójnym górnym wałkiem rozrządu (DOHC). Głowica jest wyposażona w cztery zawory na cylinder (łącznie 16). Średnica cylindra wynosi 84,0 mm (3,31 cala), a skok tłoka 90,0 mm (3,54 cala). W tym silniku zastosowano układ bezpośredniego wtrysku paliwa i system zarządzania silnikiem Siemens MSD 81.2. Czerwone pole silnika rozpoczyna się przy 5000 obrotów.

Można wymienić trzy warianty silnika N43B20:

  • N43B20K0 – 122 PS (90 KW; 121 KM) przy 6000 obr/min mocy i 185 Nm (18,9 kg-m; 136,5 ft-lb) przy 3000 obr/min momentu obrotowego. Silnik ten był stosowany w BMW 116i (E81/E87).
  • N43B20U0 – 143 PS (105 KW; 141 KM) przy 6000 obr/min mocy i 190 Nm (19,4 kg-m; 140,2 ft-lb) przy 4250 obr/min momentu obrotowego. Wersja ta była stosowana w BMW 118i (E81/E87/E88) i BMW 318i (E90/E91/E92/E93).
  • N43B20O0 – 170 PS (125 KW; 168 KM) przy 6700 obr/min mocy i 210 Nm (21,4 kg-m; 155,0 ft-lb) przy 4250 obr/min momentu obrotowego. Wersja ta była stosowana w BMW 120i (E81/E82/E87/E88), BMW 320i (E90/E91/E92/E93) i BMW 520i (E60/E61).

Specyfikacja silnika N43B20

Specyfikacja silnika
Kod silnika N43B20
Układ Czterosuwowy, Rzędowy-4 (Straight-4)
Rodzaj paliwa Benzyna
Lata produkcji 2007-2011
Pojemność silnika 2.0 L, 1,995 cc (121.7 cu in)
System paliwowy Direct injection
Dodatkowe źródło mocy Brak
Maks. moc N43B20K0: 122 PS (90 KW; 121 HP) przy 6,000 obr/min
N43B20U0: 143 PS (105 KW; 141 HP) przy 6,000 obr/min
N43B20O0: 170 PS (125 KW; 168 HP) przy 6,700 obr/min
Maks. moment obrotowy N43B20K0: 185 Nm (18.9 kg·m; 136.5 ft·lb) przy 3,000 obr/min
N43B20U0: 190 Nm (19.4 kg·m; 140.2 ft·lb) przy 4,250 obr/min
N43B20O0: 210 Nm (21.4 kg·m; 155.0 ft·lb) przy 4,250 obr/min
Kolejność zapłonu 1-3-4-2
Wymiary (D x W x S):
Waga

Specyfikacja bloku silnika

Blok silnika
Stop bloku silnika Aluminium
Stopień sprężania:
Średnica cylindra: 84.0 mm (3.31 in)
Skok tłoka: 90.0 mm (3.54 in)
Liczba pierścieni tłokowych (sprężynowy / olejowy): 2 / 1
Liczba łożysk głównych: 5
Wewnętrzna średnica cylindra (standard): 84.000 mm (3.3071 in)
Średnica dolnej części tłoka (standard): 83.996 mm (3.3069 in)
Dopuszczalny luz boczny pierścienia tłokowego: Górny 0.020-0.060 mm (0.0008-0.0024 in)
Drugi 0.015-0.060 mm (0.0006-0.0024 in)
Dopuszczalny luz końcowy pierścienia tłokowego (Piston ring end gap): Górny 0.150-0.300 mm (0.0059-0.0118 in)
Drugi 0.200-0.400 mm (0.0079-0.0157 in)
Średnica wału korbowego: 1-4: 56.000 mm (2.2047 in)
5: 65.000 mm (2.5590 in)

Specyfikacja głowicy

Głowica
Układ rozrządu: DOHC
Zawory: 16 (4 Zawory na cylinder)
Czas otwarcia/zamknięcia zaworów:
Średnica główki zaworu: ZAWORY SSĄCE
ZAWORY WYDECHOWE
Średnica trzpienia zaworu: ZAWORY SSĄCE 6.000 mm (0.2362 in)
ZAWORY WYDECHOWE 6.000 mm (0.2362 in)

Dane serwisowe silnika N43B20

Compression pressure
Standard 15.0 bar (217 psi)
System olejowy
Polecany olej silnikowy SAE 5W-30, 5W-40
Rodzaj oleju BMW Longlife-04
Ilość oleju w silniku (pojemność do napełnienia) 4.25 L (4.49 US. qt, 3.74 Imp. qt.)
System zapłonowy
Świeca zapłonowa NGK ZKBR7A-HTU

Modele BMW, w których występował ten silnik

Model Lata produkcji
BMW 116i (E81/E87) 2007–2011
BMW 118i (E81/E87/E88) 2008-2011
BMW 318i (E90/E91/E92/E93) 2007-2011
BMW 120i (E81/E82/E87/E88) 2007-2011
BMW 320i (E90/E91/E92/E93) 2007-2011
BMW 520i (E60/E61) 2007-2009