Silnik BMW m54b30 dane techniczne

Silnik BMW M54B30 R6 (3.0L, 170 kW; 228 HP) – opinie, specyfikacja

BMW M54B30 to czterosuwowy, wolnossący silnik benzynowy o pojemności 3,0 litrów (2 979 cm3, 181,8 cu-in) z rodziny BMW M54. Silnik był produkowany w fabryce w Monachium (Monachium, Niemcy) w latach 2000-2006.

Silnik BMW M54B30 charakteryzuje się blokiem cylindrów wykonanym ze stopu aluminium, wzbogaconego o solidne żeliwne tuleje cylindrowe. Aluminiowa głowica cylindrów została wyposażona w zaawansowany układ napędzanych łańcuchem podwójnych górnych wałków rozrządu (DOHC) oraz w cztery zawory na cylinder, co daje łącznie 24 zawory. Centralnym punktem zarządzania jest system Siemens MS 43, dodatkowo silnik posiada podwójny system VANOS (Variable Camshaft Timing) regulujący fazy rozrządu dla zaworów dolotowych i wydechowych.

Innowacyjność tego silnika uwidacznia się przy pomocy w pełni elektronicznej przepustnicy bez mechanicznego wspomagania, kolektorze dolotowym o podwójnej długości (określanym przez BMW jako „DISA”), bezrozdzielaczowym układzie zapłonowym z indywidualnymi cewkami zapłonowymi dla każdego cylindra oraz elektronicznie sterowanym termostatem.

Średnica cylindra wynosi 84,0 mm (3,31 cala), a skok tłoka 89,6 mm (3,53 cala). Stopień sprężania kształtuje się na poziomie 10,2:1. Moc maksymalna wynosi 231 KM (170 kW; 228 KM) przy 5900 obr/min, a maksymalny moment obrotowy 300 N-m (30,6 kg-m, 221,1 ft-lb) przy 3500 obr/min.

Specyfikacja silnika M54B30 – dane techniczne

Specyfikacja silnika
Kod silnika M54B30
Układ Czterosuwowy, Rzędowy-6 (Straight-6)
Rodzaj paliwa Benzyna
Lata produkcji 2000-2006
Pojemność silnika 3.0 L, 2,979 cc (181.8 cu in)
System paliwowy System wtrysku paliwa
Dodatkowe źródło mocy Brak
Maks. moc 231 PS (170 kW; 228 KM) przy 5,900 obr/min
Maks. moment obrotowy 300 N·m (30.6 kg·m, 221.1 ft·lb) przy 3,500 obr/min
Kolejność zapłonu 1-5-3-6-2-4
Wymiary (D x W x S):
Waga 130 kg (286.6 lbs)

Specyfikacja bloku silnika M54B30

Blok cylindrów M54B30 został wytworzony ze stopu aluminium, dodatkowo posiada solidne żeliwne tuleje cylindrowe. Jego średnica wynosi imponujące 84,0 mm (3,31 cala), a skok tłoka osiąga 89,6 mm (3,53 cala), co w połączeniu ze stopniem sprężania na poziomie 10,2:1 przekłada się na efektywną pracę silnika. Cylindry są otoczone ze wszystkich stron cyrkulującym chłodziwem, co zapewnia optymalne warunki termiczne.

Blok silnika
Stop bloku silnika Stop aluminium
Stopień sprężania: 10.2:1
Średnica cylindra: 84.0 mm (3.31 in)
Skok tłoka: 89.6 mm (3.53 in)
Liczba pierścieni tłokowych (sprężynowy / olejowy): 2 / 1
Liczba łożysk głównych: 7
Wewnętrzna średnica cylindra (standard): 84.000-84.010 mm (3.3071-3.3075 in)
Średnica dolnej części tłoka (standard): 83.995 mm (3.3069 in)
Średnica zewnętrzna sworznia tłokowego: 22.000 mm (0.8661 in)
Dopuszczalny luz boczny pierścienia tłokowego: Górny 0.020-0.060 mm (0.0008-0.0024 in)
Drugi 0.020-0.060 mm (0.0008-0.0024 in)
Olejowy 0.015-0.060 mm (0.0006-0.0024 in)
Dopuszczalny luz końcowy pierścienia tłokowego (Piston ring end gap): Górny 0.200-0.400 mm (0.0079-0.0157 in)
Drugi 0.200-0.400 mm (0.0079-0.0157 in)
Olejowy 0.200-0.450 mm (0.0079-0.0177 in)
Średnica wału korbowego: 60.000 mm (2.3622 in)
Średnica czopa korbowego: 45.000 mm (1.7717 in)

Specyfikacja głowicy

Silnik M54B30 wykorzystuje zaawansowany układ napędzanych łańcuchem podwójnych górnych wałków rozrządu oraz czterech zaworów na cylinder.

Zawory dolotowe posiadają imponującą średnicę 33,0 mm (1,2992 cala), a zawory wydechowe 30,5 mm (1,2008 cala). Czas otwarcia zaworów wynosi 240° dla zaworów dolotowych i 244° dla zaworów wydechowych, a skok zaworów wynosi odpowiednio 9,7 mm (0,3818 cala) i 9,0 mm (0,3543 cala). Precyzyjna regulacja luzu zaworowego odbywa się za pomocą samoregulujących (bezluzowych) popychaczy hydraulicznych, co skutkuje redukcją hałasu zaworów oraz eliminacją konieczności rutynowej regulacji.

Głowica
Głowica alloy Aluminium
Układ rozrządu: DOHC, chain driven
Zawory: 24 (4 Zawory per cylinder)
Czas otwarcia/zamknięcia zaworów: 240°/244°
Średnica główki zaworu: ZAWORY SSĄCE 33.0 mm (1.2992 in)
ZAWORY WYDECHOWE 30.5 mm (1.2008 in)
Średnica trzpienia zaworu: ZAWORY SSĄCE 6.0 mm (0.2362 in)
ZAWORY WYDECHOWE 6.0 mm (0.2362 in)

Procedura dokręcania głowicy i specyfikacje momentu obrotowego:

Krok 1: 40,0 Nm; 4,1 kg-m; 29,5 ft-lb
Krok 2: Obrócić wszystkie śruby o 90°
Krok 3: Obróć wszystkie śruby o kolejne 90°.

Dane serwisowe silnika M54B30

Ciśnienie sprężania
Minimum 10.0 kg/cm2 (9.9 bar, 145 psi) / 350 obr/min
Limit różnicy ciśnień między cylindrami: 1.0 kg/cm2 (1.0 bar, 15 psi) / 350 obr/min
System olejowy
Polecany olej silnikowy SAE 5W-30
Rodzaj oleju BMW LL-98 or LL-01
Ilość oleju w silniku (pojemność do napełnienia) ~ 6.5 L (6.87 US. qt, 5.72 Imp. qt.)
Interwał zmiany oleju km (miles) 5,000-10,000 (3,000-6,000)
System zapłonowy
Świeca zapłonowa Bosch: FGR7DQP, NGK: BKR6EQUP
Moment dokręcenia świec zapłonowych: 25 N·m (2.5 kg·m, 18.4 ft·lb)

Modele BMW, w których występował ten silnik

Model Lata produkcji
BMW 330i, 330xi, 330Ci (E46) 2000-2006
BMW 530i (E39) 2000-2004
BMW Z3 3.0i (E36/7 ) 2000-2002
BMW 530i (E60) 2003-2005
BMW Z4 3.0i (E85) 2002-2005
BMW X3 3.0i (E83) 2003-2006
BMW X5 3.0i (E53) 2000-2006
BMW 730i, 730Li (E65/E66) 2002–2005
Wiesmann MF 30 2000-2002