Silnik BMW M54B30 R6 (3.0L, 170 kW; 228 HP) – opinie, specyfikacja
BMW M54B30 to czterosuwowy, wolnossący silnik benzynowy o pojemności 3,0 litrów (2 979 cm3, 181,8 cu-in) z rodziny BMW M54. Silnik był produkowany w fabryce w Monachium (Monachium, Niemcy) w latach 2000-2006.
Silnik BMW M54B30 charakteryzuje się blokiem cylindrów wykonanym ze stopu aluminium, wzbogaconego o solidne żeliwne tuleje cylindrowe. Aluminiowa głowica cylindrów została wyposażona w zaawansowany układ napędzanych łańcuchem podwójnych górnych wałków rozrządu (DOHC) oraz w cztery zawory na cylinder, co daje łącznie 24 zawory. Centralnym punktem zarządzania jest system Siemens MS 43, dodatkowo silnik posiada podwójny system VANOS (Variable Camshaft Timing) regulujący fazy rozrządu dla zaworów dolotowych i wydechowych.
Innowacyjność tego silnika uwidacznia się przy pomocy w pełni elektronicznej przepustnicy bez mechanicznego wspomagania, kolektorze dolotowym o podwójnej długości (określanym przez BMW jako „DISA”), bezrozdzielaczowym układzie zapłonowym z indywidualnymi cewkami zapłonowymi dla każdego cylindra oraz elektronicznie sterowanym termostatem.
Średnica cylindra wynosi 84,0 mm (3,31 cala), a skok tłoka 89,6 mm (3,53 cala). Stopień sprężania kształtuje się na poziomie 10,2:1. Moc maksymalna wynosi 231 KM (170 kW; 228 KM) przy 5900 obr/min, a maksymalny moment obrotowy 300 N-m (30,6 kg-m, 221,1 ft-lb) przy 3500 obr/min.
Spis treści
Specyfikacja silnika M54B30 – dane techniczne
Specyfikacja silnika | |
Kod silnika | M54B30 |
Układ | Czterosuwowy, Rzędowy-6 (Straight-6) |
Rodzaj paliwa | Benzyna |
Lata produkcji | 2000-2006 |
Pojemność silnika | 3.0 L, 2,979 cc (181.8 cu in) |
System paliwowy | System wtrysku paliwa |
Dodatkowe źródło mocy | Brak |
Maks. moc | 231 PS (170 kW; 228 KM) przy 5,900 obr/min |
Maks. moment obrotowy | 300 N·m (30.6 kg·m, 221.1 ft·lb) przy 3,500 obr/min |
Kolejność zapłonu | 1-5-3-6-2-4 |
Wymiary (D x W x S): | – |
Waga | 130 kg (286.6 lbs) |
Specyfikacja bloku silnika M54B30
Blok cylindrów M54B30 został wytworzony ze stopu aluminium, dodatkowo posiada solidne żeliwne tuleje cylindrowe. Jego średnica wynosi imponujące 84,0 mm (3,31 cala), a skok tłoka osiąga 89,6 mm (3,53 cala), co w połączeniu ze stopniem sprężania na poziomie 10,2:1 przekłada się na efektywną pracę silnika. Cylindry są otoczone ze wszystkich stron cyrkulującym chłodziwem, co zapewnia optymalne warunki termiczne.
Blok silnika | ||
Stop bloku silnika | Stop aluminium | |
Stopień sprężania: | 10.2:1 | |
Średnica cylindra: | 84.0 mm (3.31 in) | |
Skok tłoka: | 89.6 mm (3.53 in) | |
Liczba pierścieni tłokowych (sprężynowy / olejowy): | 2 / 1 | |
Liczba łożysk głównych: | 7 | |
Wewnętrzna średnica cylindra (standard): | 84.000-84.010 mm (3.3071-3.3075 in) | |
Średnica dolnej części tłoka (standard): | 83.995 mm (3.3069 in) | |
Średnica zewnętrzna sworznia tłokowego: | 22.000 mm (0.8661 in) | |
Dopuszczalny luz boczny pierścienia tłokowego: | Górny | 0.020-0.060 mm (0.0008-0.0024 in) |
Drugi | 0.020-0.060 mm (0.0008-0.0024 in) | |
Olejowy | 0.015-0.060 mm (0.0006-0.0024 in) | |
Dopuszczalny luz końcowy pierścienia tłokowego (Piston ring end gap): | Górny | 0.200-0.400 mm (0.0079-0.0157 in) |
Drugi | 0.200-0.400 mm (0.0079-0.0157 in) | |
Olejowy | 0.200-0.450 mm (0.0079-0.0177 in) | |
Średnica wału korbowego: | 60.000 mm (2.3622 in) | |
Średnica czopa korbowego: | 45.000 mm (1.7717 in) |
Specyfikacja głowicy
Silnik M54B30 wykorzystuje zaawansowany układ napędzanych łańcuchem podwójnych górnych wałków rozrządu oraz czterech zaworów na cylinder.
Zawory dolotowe posiadają imponującą średnicę 33,0 mm (1,2992 cala), a zawory wydechowe 30,5 mm (1,2008 cala). Czas otwarcia zaworów wynosi 240° dla zaworów dolotowych i 244° dla zaworów wydechowych, a skok zaworów wynosi odpowiednio 9,7 mm (0,3818 cala) i 9,0 mm (0,3543 cala). Precyzyjna regulacja luzu zaworowego odbywa się za pomocą samoregulujących (bezluzowych) popychaczy hydraulicznych, co skutkuje redukcją hałasu zaworów oraz eliminacją konieczności rutynowej regulacji.
Głowica | ||
Głowica alloy | Aluminium | |
Układ rozrządu: | DOHC, chain driven | |
Zawory: | 24 (4 Zawory per cylinder) | |
Czas otwarcia/zamknięcia zaworów: | 240°/244° | |
Średnica główki zaworu: | ZAWORY SSĄCE | 33.0 mm (1.2992 in) |
ZAWORY WYDECHOWE | 30.5 mm (1.2008 in) | |
Średnica trzpienia zaworu: | ZAWORY SSĄCE | 6.0 mm (0.2362 in) |
ZAWORY WYDECHOWE | 6.0 mm (0.2362 in) |
Procedura dokręcania głowicy i specyfikacje momentu obrotowego:
Krok 1: 40,0 Nm; 4,1 kg-m; 29,5 ft-lb
Krok 2: Obrócić wszystkie śruby o 90°
Krok 3: Obróć wszystkie śruby o kolejne 90°.
Dane serwisowe silnika M54B30
Ciśnienie sprężania | |
Minimum | 10.0 kg/cm2 (9.9 bar, 145 psi) / 350 obr/min |
Limit różnicy ciśnień między cylindrami: | 1.0 kg/cm2 (1.0 bar, 15 psi) / 350 obr/min |
System olejowy | |
Polecany olej silnikowy | SAE 5W-30 |
Rodzaj oleju | BMW LL-98 or LL-01 |
Ilość oleju w silniku (pojemność do napełnienia) | ~ 6.5 L (6.87 US. qt, 5.72 Imp. qt.) |
Interwał zmiany oleju km (miles) | 5,000-10,000 (3,000-6,000) |
System zapłonowy | |
Świeca zapłonowa | Bosch: FGR7DQP, NGK: BKR6EQUP |
Moment dokręcenia świec zapłonowych: | 25 N·m (2.5 kg·m, 18.4 ft·lb) |
Modele BMW, w których występował ten silnik
Model | Lata produkcji |
BMW 330i, 330xi, 330Ci (E46) | 2000-2006 |
BMW 530i (E39) | 2000-2004 |
BMW Z3 3.0i (E36/7 ) | 2000-2002 |
BMW 530i (E60) | 2003-2005 |
BMW Z4 3.0i (E85) | 2002-2005 |
BMW X3 3.0i (E83) | 2003-2006 |
BMW X5 3.0i (E53) | 2000-2006 |
BMW 730i, 730Li (E65/E66) | 2002–2005 |
Wiesmann MF 30 | 2000-2002 |