Advertise Image

Silnik bmw m54b25

Silnik BMW M54B25 R6 (2.5L, 141 kW; 189 HP) – opinie, dane techniczne



BMW M54B25 to wolnossący silnik benzynowy o pojemności 2,5 litra (2 494 cm3, 152,2 cu-in), będący częścią rodziny BMW M54. Silnik produkowano w Monachium w Niemczech, w latach 2000-2006.

Silnik ten charakteryzuje się blokiem cylindrów wykonanym ze stopu aluminium z żeliwnymi tulejami cylindrowymi. Głowica posiada podwójne wałki rozrządu (DOHC) napędzane łańcuchem oraz cztery zawory na cylinder, co daje łącznie 24 zawory. Jednostka wyposażona jest w zaawansowany system zarządzania silnikiem Siemens MS 43, podwójny VANOS dla wałków dolotowych i wydechowych, w pełni elektroniczną przepustnicę bez mechanicznego wspomagania, podwójny kolektor dolotowy o zmiennych długościach (DISA) oraz układ zapłonowy bez rozdzielacza z indywidualnymi cewkami zapłonowymi dla każdego cylindra, a także elektronicznie sterowany termostat.

Parametry techniczne obejmują średnicę cylindra wynoszącą 84,0 mm (3,31 cala) i skok tłoka o długości 75,0 mm (2,95 cala). Stopień sprężania to 10,5:1.

Specyfikacja silnika M54B25 – dane techniczne

Blok silnika
Materiał bloku silnika Stop aluminium
Stopień sprężania: 10.5:1
Średnica cylindra: 84.0 mm (3.31 in)
Skok tłoka: 75.0 mm (2.95 in)
Liczba pierścieni tłokowych (sprężynowy / olejowy): 2 / 1
Liczba łożysk głównych: 7
Wewnętrzna średnica cylindra (standard): 84.000-84.010 mm (3.3071-3.3075 in)
Średnica dolnej części tłoka (standard): 83.995 mm (3.3069 in)
Średnica zewnętrzna sworznia tłokowego: 22.000 mm (0.8661 in)
Dopuszczalny luz boczny pierścienia tłokowego: Górny 0.020-0.060 mm (0.0008-0.0024 in)
Drugi 0.020-0.060 mm (0.0008-0.0024 in)
Olejowy 0.015-0.060 mm (0.0006-0.0024 in)
Dopuszczalny luz końcowy pierścienia tłokowego (Piston ring end gap): Górny 0.200-0.400 mm (0.0079-0.0157 in)
Drugi 0.200-0.400 mm (0.0079-0.0157 in)
Olejowy 0.200-0.450 mm (0.0079-0.0177 in)
Średnica wału korbowego: 60.000 mm (2.3622 in)
Średnica czopa korbowego: 45.000 mm (1.7717 in)

Moc BMW M54B25 – ile ma koni?

Silnik M54B25 generuje imponującą moc maksymalną na poziomie 192 PS (141 kW; 189 KM) przy 6000 obr/min oraz moment obrotowy osiągający 245 N-m (25 kg-m, 180,6 ft-lb) przy 3500 obr/min.

Silnik BMW M54B25 – spalanie

Oszczędność paliwa jest kluczowym aspektem, który należy wziąć pod uwagę przy ocenie osiągów silnika. BMW M54B25 nie jest wyjątkiem, równoważąc moc i oszczędność paliwa.

Silnik M54B25, szczególnie w modelu 525i, charakteryzuje się zużyciem paliwa na poziomie:

  • Miasto: 14,0 l/100 km
  • Autostrada: 7,0 l/100 km
  • Cykl mieszany: 9,4 l/100 km

Dane techniczne bloku silnika M54B25

W silniku M54B25 zastosowano blok cylindrów wykonany ze stopu aluminium, który został wyposażony w żeliwne tuleje cylindrowe. Średnica cylindrów wynosi 84,0 mm (3,31 cala), a skok tłoka to 75,0 mm (2,95 cala). Stopień sprężania osiąga 10,5:1. Cylindry są otoczone ze wszystkich stron cyrkulującym chłodziwem, zapewniając optymalne warunki termiczne.

Żeliwny wał korbowy z przeciwwagą obraca się w wymiennych panewkach głównych, a w tym konkretnym silniku zastosowano łącznie siedem panewek głównych. Korbowody wykonane z kutej stali posiadają wymienne panewki. Tłoki są trójpierścieniowe, wyposażone w dwa górne pierścienie ściskające i dolny jednoczęściowy pierścień zgarniający olej. Sworznie tłokowe, w pełni pływające, są solidnie zamocowane za pomocą pierścieni osadczych.

Specyfikacja silnika
Kod silnika M54B25
Układ Czterosuwowy, Rzędowy-6 (Straight-6)
Rodzaj paliwa Benzyna
Lata produkcji 2000-2006
Pojemność silnika 2.5 L, 2,494 cc (152.2 cu in)
System paliwowy System wtrysku paliwa
Dodatkowe źródło mocy Brak
Maks. moc 192 PS (141 kW; 189 KM) przy 6,000 obr/min
Maks. moment obrotowy 245 N·m (25 kg·m, 180.6 ft·lb) przy 3,500 obr/min
Kolejność zapłonu 1-5-3-6-2-4
Wymiary (D x W x S):
Waga 130 kg (286.6 lbs)

Specyfikacja głowicy

Głowica cylindrów została wykonana ze stopu aluminium o dobrej wydajności chłodzenia. Silnik M54B25 wykorzystuje napędzane łańcuchem podwójne wałki rozrządu wraz z czterema zaworami na cylinder. Standardowa wysokość głowicy wynosi 140,0 mm (5,5118 cala). W tej konstrukcji zastosowano rozwiązanie z przepływem krzyżowym, zapewniającą większą moc i wydajność. Powietrze wlotowe dostaje się do komory spalania z jednej strony, a gazy wylotowe z drugiej. Silnik ten jest wyposażony w podwójny system VANOS (Variable Camshaft Timing). VANOS jest w pełni zmienny i działa niezależnie zarówno po stronie dolotowej, jak i wydechowej.

Zawory dolotowe mają średnicę 33,0 mm (1,2992 cala), a zawory wydechowe 30,5 mm (1,2008 cala). Czas otwarcia zaworów wynosi 228° dla zaworów dolotowych i 244° dla zaworów wydechowych, a skok zaworów wynosi 9,0 mm (0,3543 cala) zarówno dla zaworów dolotowych, jak i wydechowych. Luz zaworowy jest ustawiany przez samoregulujące (bezluzowe) hydrauliczne popychacze, co zmniejsza hałas zaworów oraz eliminuje konieczność rutynowej ich regulacji.

Głowica
Materiał głowicy Aluminium
Układ rozrządu: DOHC, napęd łańcuchem
Liczba zaworów: 24 (4 zawory na cylinder)
Czas otwarcia/zamknięcia zaworów: 228°/244°
Średnica główki zaworu: ZAWORY SSĄCE 33.0 mm (1.2992 in)
ZAWORY WYDECHOWE 30.5 mm (1.2008 in)
Średnica trzpienia zaworu: ZAWORY SSĄCE 6.0 mm (0.2362 in)
ZAWORY WYDECHOWE 6.0 mm (0.2362 in)

Procedura dokręcania głowicy i specyfikacja momentu obrotowego

Krok 1: 40,0 Nm; 4,1 kg-m; 29,5 ft-lb
Krok 2: Obrócić wszystkie śruby o kąt 90°
Krok 3: Obróć wszystkie śruby o kolejne 90°.

Dane serwisowe silnika M54B25

Ciśnienie sprężania
Minimum 10.0 kg/cm2 (9.9 bar, 145 psi) / 350 obr/min
Limit różnicy sprężania między cylindrami: 1.0 kg/cm2 (1.0 bar, 15 psi) / 350 obr/min
System olejowy
Polecany olej silnikowy SAE 5W-30
Rodzaj oleju BMW LL-98 lub LL-01
Ilość oleju w silniku (pojemność do napełnienia) ~ 6.5 L (6.87 US. qt, 5.72 Imp. qt.)
Interwał wymiany oleju, km (mile) 5,000-10,000 (3,000-6,000)
System zapłonowy
Świeca zapłonowa Bosch: FGR7DQP, NGK: BKR6EQUP
Moment dokręcenia świecy zapłonowej: 25 N·m (2.5 kg·m, 18.4 ft·lb)

Jaki olej do M54B25?

Dla silnika M54B25 zaleca się stosowanie oleju o lepkości SAE 5W-30, który powinien spełniać normy BMW LL-01 lub LL-98. Te specyfikacje zapewniają, że olej jest odpowiedni do pracy w warunkach wysokiej temperatury i ciśnienia, co jest istotne dla silników BMW.

Typy oleju

BMW LL-01

Olej spełniający normę LL-01 jest przeznaczony do silników benzynowych BMW i zapewnia doskonałą ochronę oraz wydajność. Jest to olej syntetyczny, który charakteryzuje się lepszymi właściwościami smarnymi i odpornością na degradację w wysokich temperaturach.

BMW LL-98

Norma LL-98 jest również akceptowalna dla M54B25, chociaż jej zastosowanie jest mniej powszechne. Oleje te są zazwyczaj używane w nowszych modelach BMW.

Alternatywy

Oprócz zalecanego oleju 5W-30, niektórzy właściciele M54B25 decydują się na użycie oleju 5W-40, zwłaszcza w przypadku starszych silników z wyższym przebiegiem. Taki olej może pomóc w redukcji zużycia oleju oraz poprawić kulturę pracy silnika.

Przykłady olejów

  • Castrol EDGE 5W-30 – popularny wybór wśród właścicieli BMW.
  • Mobil 1 0W-40 – często polecany dla silników z wyższym przebiegiem.
  • Liqui Moly 5W-40 – uznawany za jeden z lepszych wyborów dla BMW.

Silnik BMW M54B25 – ile oleju?

Silnik BMW M54B25, znany ze swojej wydajności i niezawodności, ma pojemność oleju wynoszącą około 6.5 litra (około 6.87 US qt lub 5.72 Imp qt). Ta ilość oleju jest istotna dla prawidłowego funkcjonowania silnika, ponieważ odpowiednia ilość oleju zapewnia optymalne smarowanie oraz chłodzenie wszystkich ruchomych części. Podczas wymiany oleju warto zadbać o to, aby nie tylko uzupełnić olej do tej wartości, ale również uwzględnić wymianę filtra oleju, co może wymagać dodatkowych 0.5 litra oleju.

Znaczenie odpowiedniej ilości oleju

Utrzymanie właściwego poziomu oleju jest kluczowe dla zdrowia silnika. Zbyt niski poziom oleju może prowadzić do zwiększonego zużycia części, przegrzewania się silnika oraz w konsekwencji do poważnych uszkodzeń. Dlatego regularne sprawdzanie poziomu oleju oraz jego wymiana co zalecane interwały (zwykle co 5,000-10,000 km lub co 12 miesięcy) jest niezbędne dla długowieczności silnika M54B25.

Modele BMW, w których występował ten silnik

Model Lata produkcji
BMW Z3 2.5i (E36/7) 2000-2002
BMW 325i, 325xi, 325Ci (E46) 2000-2006
BMW 325ti (E46/5) 2000-2004
BMW 525i (E39) 2000-2004
BMW 525i, 525xi (E60/E61) 2003-2005
BMW X3 2.5i (E83) 2003-2006
BMW Z4 2.5i (E85) 2002-2005

Niezawodność i trwałość silnika M54B25

Silnik BMW M54B25, będący częścią renomowanej rodziny M54, jest ceniony za swoją niezawodność i stałe osiągi. Wprowadzony na rynek na początku XXI wieku, został zaprojektowany, aby idealnie łączyć moc z efektywnością, jednocześnie zapewniając trwałość, która jest znakiem rozpoznawczym sześciocylindrowych jednostek napędowych BMW.

Ta 2,5-litrowa jednostka napędowa zyskała miano wyjątkowo długowiecznej, z wieloma egzemplarzami przejeżdżającymi ponad 300 000 kilometrów, pod warunkiem odpowiedniego serwisowania.

Długowieczność silnika M54B25 można przypisać jego solidnej konstrukcji. Blok silnika wykonany jest z odlewanego stopu aluminium, zapewniając lekką, ale solidną podstawę, a zastosowanie żeliwnych tulei cylindrowych zapewnia długotrwałą trwałość ścian cylindrów.

Napędzane łańcuchem podwójne górne wałki rozrządu przyczyniają się do niezawodności silnika, zmniejszając potrzebę częstej wymiany paska rozrządu. Silnik korzysta również z opracowanego przez BMW systemu VANOS, który reguluje fazy rozrządu w celu uzyskania optymalnych osiągów, ale wymaga konserwacji.