Silnik bmw m54b25

Silnik BMW M54B25 R6 (2.5L, 141 kW; 189 HP) – opinie, specyfikacja

BMW M54B25 to wolnossący silnik benzynowy o pojemności 2,5 litra (2 494 cm3, 152,2 cu-in), będący częścią rodziny BMW M54. Silnik produkowano w Monachium w Niemczech, w latach 2000-2006.

Silnik ten charakteryzuje się blokiem cylindrów wykonanym ze stopu aluminium z żeliwnymi tulejami cylindrowymi. Głowica posiada podwójne wałki rozrządu (DOHC) napędzane łańcuchem oraz cztery zawory na cylinder, co daje łącznie 24 zawory. Jednostka wyposażona jest w zaawansowany system zarządzania silnikiem Siemens MS 43, podwójny VANOS dla wałków dolotowych i wydechowych, w pełni elektroniczną przepustnicę bez mechanicznego wspomagania, podwójny kolektor dolotowy o zmiennych długościach (DISA) oraz układ zapłonowy bez rozdzielacza z indywidualnymi cewkami zapłonowymi dla każdego cylindra, a także elektronicznie sterowany termostat.

Parametry techniczne obejmują średnicę cylindra wynoszącą 84,0 mm (3,31 cala) i skok tłoka o długości 75,0 mm (2,95 cala). Stopień sprężania to 10,5:1. Silnik M54B25 generuje imponującą moc maksymalną na poziomie 192 PS (141 kW; 189 KM) przy 6000 obr/min oraz moment obrotowy osiągający 245 N-m (25 kg-m, 180,6 ft-lb) przy 3500 obr/min.

Specyfikacja silnika M54B25 – dane techniczne

Blok silnika
Materiał bloku silnika Stop aluminium
Stopień sprężania: 10.5:1
Średnica cylindra: 84.0 mm (3.31 in)
Skok tłoka: 75.0 mm (2.95 in)
Liczba pierścieni tłokowych (sprężynowy / olejowy): 2 / 1
Liczba łożysk głównych: 7
Wewnętrzna średnica cylindra (standard): 84.000-84.010 mm (3.3071-3.3075 in)
Średnica dolnej części tłoka (standard): 83.995 mm (3.3069 in)
Średnica zewnętrzna sworznia tłokowego: 22.000 mm (0.8661 in)
Dopuszczalny luz boczny pierścienia tłokowego: Górny 0.020-0.060 mm (0.0008-0.0024 in)
Drugi 0.020-0.060 mm (0.0008-0.0024 in)
Olejowy 0.015-0.060 mm (0.0006-0.0024 in)
Dopuszczalny luz końcowy pierścienia tłokowego (Piston ring end gap): Górny 0.200-0.400 mm (0.0079-0.0157 in)
Drugi 0.200-0.400 mm (0.0079-0.0157 in)
Olejowy 0.200-0.450 mm (0.0079-0.0177 in)
Średnica wału korbowego: 60.000 mm (2.3622 in)
Średnica czopa korbowego: 45.000 mm (1.7717 in)

Specyfikacja bloku silnika M54B25

W silniku M54B25 zastosowano blok cylindrów wykonany ze stopu aluminium, który został wyposażony w żeliwne tuleje cylindrowe. Średnica cylindrów wynosi 84,0 mm (3,31 cala), a skok tłoka to 75,0 mm (2,95 cala). Stopień sprężania osiąga 10,5:1. Cylindry są otoczone ze wszystkich stron cyrkulującym chłodziwem, zapewniając optymalne warunki termiczne.

Żeliwny wał korbowy z przeciwwagą obraca się w wymiennych panewkach głównych, a w tym konkretnym silniku zastosowano łącznie siedem panewek głównych. Korbowody wykonane z kutej stali posiadają wymienne panewki. Tłoki są trójpierścieniowe, wyposażone w dwa górne pierścienie ściskające i dolny jednoczęściowy pierścień zgarniający olej. Sworznie tłokowe, w pełni pływające, są solidnie zamocowane za pomocą pierścieni osadczych.

Specyfikacja silnika
Kod silnika M54B25
Układ Czterosuwowy, Rzędowy-6 (Straight-6)
Rodzaj paliwa Benzyna
Lata produkcji 2000-2006
Pojemność silnika 2.5 L, 2,494 cc (152.2 cu in)
System paliwowy System wtrysku paliwa
Dodatkowe źródło mocy Brak
Maks. moc 192 PS (141 kW; 189 KM) przy 6,000 obr/min
Maks. moment obrotowy 245 N·m (25 kg·m, 180.6 ft·lb) przy 3,500 obr/min
Kolejność zapłonu 1-5-3-6-2-4
Wymiary (D x W x S):
Waga 130 kg (286.6 lbs)

Specyfikacja głowicy

Głowica cylindrów została wykonana ze stopu aluminium o dobrej wydajności chłodzenia. Silnik M54B25 wykorzystuje napędzane łańcuchem podwójne wałki rozrządu wraz z czterema zaworami na cylinder. Standardowa wysokość głowicy wynosi 140,0 mm (5,5118 cala). W tej konstrukcji zastosowano rozwiązanie z przepływem krzyżowym, zapewniającą większą moc i wydajność. Powietrze wlotowe dostaje się do komory spalania z jednej strony, a gazy wylotowe z drugiej. Silnik ten jest wyposażony w podwójny system VANOS (Variable Camshaft Timing). VANOS jest w pełni zmienny i działa niezależnie zarówno po stronie dolotowej, jak i wydechowej.

Zawory dolotowe mają średnicę 33,0 mm (1,2992 cala), a zawory wydechowe 30,5 mm (1,2008 cala). Czas otwarcia zaworów wynosi 228° dla zaworów dolotowych i 244° dla zaworów wydechowych, a skok zaworów wynosi 9,0 mm (0,3543 cala) zarówno dla zaworów dolotowych, jak i wydechowych. Luz zaworowy jest ustawiany przez samoregulujące (bezluzowe) hydrauliczne popychacze, co zmniejsza hałas zaworów oraz eliminuje konieczność rutynowej ich regulacji.

Głowica
Materiał głowicy Aluminium
Układ rozrządu: DOHC, napęd łańcuchem
Liczba zaworów: 24 (4 zawory na cylinder)
Czas otwarcia/zamknięcia zaworów: 228°/244°
Średnica główki zaworu: ZAWORY SSĄCE 33.0 mm (1.2992 in)
ZAWORY WYDECHOWE 30.5 mm (1.2008 in)
Średnica trzpienia zaworu: ZAWORY SSĄCE 6.0 mm (0.2362 in)
ZAWORY WYDECHOWE 6.0 mm (0.2362 in)

Procedura dokręcania głowicy i specyfikacja momentu obrotowego:

Krok 1: 40,0 Nm; 4,1 kg-m; 29,5 ft-lb
Krok 2: Obrócić wszystkie śruby o kąt 90°
Krok 3: Obróć wszystkie śruby o kolejne 90°.

Dane serwisowe silnika M54B25

Ciśnienie sprężania
Minimum 10.0 kg/cm2 (9.9 bar, 145 psi) / 350 obr/min
Limit różnicy sprężania między cylindrami: 1.0 kg/cm2 (1.0 bar, 15 psi) / 350 obr/min
System olejowy
Polecany olej silnikowy SAE 5W-30
Rodzaj oleju BMW LL-98 lub LL-01
Ilość oleju w silniku (pojemność do napełnienia) ~ 6.5 L (6.87 US. qt, 5.72 Imp. qt.)
Interwał wymiany oleju, km (mile) 5,000-10,000 (3,000-6,000)
System zapłonowy
Świeca zapłonowa Bosch: FGR7DQP, NGK: BKR6EQUP
Moment dokręcenia świecy zapłonowej: 25 N·m (2.5 kg·m, 18.4 ft·lb)

Modele BMW, w których występował ten silnik

Model Lata produkcji
BMW Z3 2.5i (E36/7) 2000-2002
BMW 325i, 325xi, 325Ci (E46) 2000-2006
BMW 325ti (E46/5) 2000-2004
BMW 525i (E39) 2000-2004
BMW 525i, 525xi (E60/E61) 2003-2005
BMW X3 2.5i (E83) 2003-2006
BMW Z4 2.5i (E85) 2002-2005