Silnik BMW M54B25 R6 (2.5L, 141 kW; 189 HP) – opinie, specyfikacja
BMW M54B25 to wolnossący silnik benzynowy o pojemności 2,5 litra (2 494 cm3, 152,2 cu-in), będący częścią rodziny BMW M54. Silnik produkowano w Monachium w Niemczech, w latach 2000-2006.
Silnik ten charakteryzuje się blokiem cylindrów wykonanym ze stopu aluminium z żeliwnymi tulejami cylindrowymi. Głowica posiada podwójne wałki rozrządu (DOHC) napędzane łańcuchem oraz cztery zawory na cylinder, co daje łącznie 24 zawory. Jednostka wyposażona jest w zaawansowany system zarządzania silnikiem Siemens MS 43, podwójny VANOS dla wałków dolotowych i wydechowych, w pełni elektroniczną przepustnicę bez mechanicznego wspomagania, podwójny kolektor dolotowy o zmiennych długościach (DISA) oraz układ zapłonowy bez rozdzielacza z indywidualnymi cewkami zapłonowymi dla każdego cylindra, a także elektronicznie sterowany termostat.
Parametry techniczne obejmują średnicę cylindra wynoszącą 84,0 mm (3,31 cala) i skok tłoka o długości 75,0 mm (2,95 cala). Stopień sprężania to 10,5:1. Silnik M54B25 generuje imponującą moc maksymalną na poziomie 192 PS (141 kW; 189 KM) przy 6000 obr/min oraz moment obrotowy osiągający 245 N-m (25 kg-m, 180,6 ft-lb) przy 3500 obr/min.
Spis treści
Specyfikacja silnika M54B25 – dane techniczne
Blok silnika | ||
Materiał bloku silnika | Stop aluminium | |
Stopień sprężania: | 10.5:1 | |
Średnica cylindra: | 84.0 mm (3.31 in) | |
Skok tłoka: | 75.0 mm (2.95 in) | |
Liczba pierścieni tłokowych (sprężynowy / olejowy): | 2 / 1 | |
Liczba łożysk głównych: | 7 | |
Wewnętrzna średnica cylindra (standard): | 84.000-84.010 mm (3.3071-3.3075 in) | |
Średnica dolnej części tłoka (standard): | 83.995 mm (3.3069 in) | |
Średnica zewnętrzna sworznia tłokowego: | 22.000 mm (0.8661 in) | |
Dopuszczalny luz boczny pierścienia tłokowego: | Górny | 0.020-0.060 mm (0.0008-0.0024 in) |
Drugi | 0.020-0.060 mm (0.0008-0.0024 in) | |
Olejowy | 0.015-0.060 mm (0.0006-0.0024 in) | |
Dopuszczalny luz końcowy pierścienia tłokowego (Piston ring end gap): | Górny | 0.200-0.400 mm (0.0079-0.0157 in) |
Drugi | 0.200-0.400 mm (0.0079-0.0157 in) | |
Olejowy | 0.200-0.450 mm (0.0079-0.0177 in) | |
Średnica wału korbowego: | 60.000 mm (2.3622 in) | |
Średnica czopa korbowego: | 45.000 mm (1.7717 in) |
Specyfikacja bloku silnika M54B25
W silniku M54B25 zastosowano blok cylindrów wykonany ze stopu aluminium, który został wyposażony w żeliwne tuleje cylindrowe. Średnica cylindrów wynosi 84,0 mm (3,31 cala), a skok tłoka to 75,0 mm (2,95 cala). Stopień sprężania osiąga 10,5:1. Cylindry są otoczone ze wszystkich stron cyrkulującym chłodziwem, zapewniając optymalne warunki termiczne.
Żeliwny wał korbowy z przeciwwagą obraca się w wymiennych panewkach głównych, a w tym konkretnym silniku zastosowano łącznie siedem panewek głównych. Korbowody wykonane z kutej stali posiadają wymienne panewki. Tłoki są trójpierścieniowe, wyposażone w dwa górne pierścienie ściskające i dolny jednoczęściowy pierścień zgarniający olej. Sworznie tłokowe, w pełni pływające, są solidnie zamocowane za pomocą pierścieni osadczych.
Specyfikacja silnika | |
Kod silnika | M54B25 |
Układ | Czterosuwowy, Rzędowy-6 (Straight-6) |
Rodzaj paliwa | Benzyna |
Lata produkcji | 2000-2006 |
Pojemność silnika | 2.5 L, 2,494 cc (152.2 cu in) |
System paliwowy | System wtrysku paliwa |
Dodatkowe źródło mocy | Brak |
Maks. moc | 192 PS (141 kW; 189 KM) przy 6,000 obr/min |
Maks. moment obrotowy | 245 N·m (25 kg·m, 180.6 ft·lb) przy 3,500 obr/min |
Kolejność zapłonu | 1-5-3-6-2-4 |
Wymiary (D x W x S): | – |
Waga | 130 kg (286.6 lbs) |
Specyfikacja głowicy
Głowica cylindrów została wykonana ze stopu aluminium o dobrej wydajności chłodzenia. Silnik M54B25 wykorzystuje napędzane łańcuchem podwójne wałki rozrządu wraz z czterema zaworami na cylinder. Standardowa wysokość głowicy wynosi 140,0 mm (5,5118 cala). W tej konstrukcji zastosowano rozwiązanie z przepływem krzyżowym, zapewniającą większą moc i wydajność. Powietrze wlotowe dostaje się do komory spalania z jednej strony, a gazy wylotowe z drugiej. Silnik ten jest wyposażony w podwójny system VANOS (Variable Camshaft Timing). VANOS jest w pełni zmienny i działa niezależnie zarówno po stronie dolotowej, jak i wydechowej.
Zawory dolotowe mają średnicę 33,0 mm (1,2992 cala), a zawory wydechowe 30,5 mm (1,2008 cala). Czas otwarcia zaworów wynosi 228° dla zaworów dolotowych i 244° dla zaworów wydechowych, a skok zaworów wynosi 9,0 mm (0,3543 cala) zarówno dla zaworów dolotowych, jak i wydechowych. Luz zaworowy jest ustawiany przez samoregulujące (bezluzowe) hydrauliczne popychacze, co zmniejsza hałas zaworów oraz eliminuje konieczność rutynowej ich regulacji.
Głowica | ||
Materiał głowicy | Aluminium | |
Układ rozrządu: | DOHC, napęd łańcuchem | |
Liczba zaworów: | 24 (4 zawory na cylinder) | |
Czas otwarcia/zamknięcia zaworów: | 228°/244° | |
Średnica główki zaworu: | ZAWORY SSĄCE | 33.0 mm (1.2992 in) |
ZAWORY WYDECHOWE | 30.5 mm (1.2008 in) | |
Średnica trzpienia zaworu: | ZAWORY SSĄCE | 6.0 mm (0.2362 in) |
ZAWORY WYDECHOWE | 6.0 mm (0.2362 in) |
Procedura dokręcania głowicy i specyfikacja momentu obrotowego:
Krok 1: 40,0 Nm; 4,1 kg-m; 29,5 ft-lb
Krok 2: Obrócić wszystkie śruby o kąt 90°
Krok 3: Obróć wszystkie śruby o kolejne 90°.
Dane serwisowe silnika M54B25
Ciśnienie sprężania | |
Minimum | 10.0 kg/cm2 (9.9 bar, 145 psi) / 350 obr/min |
Limit różnicy sprężania między cylindrami: | 1.0 kg/cm2 (1.0 bar, 15 psi) / 350 obr/min |
System olejowy | |
Polecany olej silnikowy | SAE 5W-30 |
Rodzaj oleju | BMW LL-98 lub LL-01 |
Ilość oleju w silniku (pojemność do napełnienia) | ~ 6.5 L (6.87 US. qt, 5.72 Imp. qt.) |
Interwał wymiany oleju, km (mile) | 5,000-10,000 (3,000-6,000) |
System zapłonowy | |
Świeca zapłonowa | Bosch: FGR7DQP, NGK: BKR6EQUP |
Moment dokręcenia świecy zapłonowej: | 25 N·m (2.5 kg·m, 18.4 ft·lb) |
Modele BMW, w których występował ten silnik
Model | Lata produkcji |
BMW Z3 2.5i (E36/7) | 2000-2002 |
BMW 325i, 325xi, 325Ci (E46) | 2000-2006 |
BMW 325ti (E46/5) | 2000-2004 |
BMW 525i (E39) | 2000-2004 |
BMW 525i, 525xi (E60/E61) | 2003-2005 |
BMW X3 2.5i (E83) | 2003-2006 |
BMW Z4 2.5i (E85) | 2002-2005 |