Silnik BMW M54B22 R6 (2.2L, 125 kW; 168 HP) – dane techniczne, opinie
BMW M54B22 to czterosuwowy silnik benzynowy o pojemności 2,2 litra (2171 cm3) z rodziny BMW M54, który produkowano w fabryce w Monachium (Niemcy) w latach 2000-2006.
Silnik ten charakteryzuje się blokiem cylindrów wykonanym z odlewanego stopu aluminium z żeliwnymi tulejami cylindrowymi. Aluminiowa głowica cylindrów jest wyposażona w podwójne górne wałki rozrządu (DOHC) oraz posiada cztery zawory na cylinder, co daje łącznie 24 zawory. Jednostka wyposażona jest w zaawansowany system zarządzania silnikiem Siemens MS 43, podwójny VANOS (system zmiennych faz rozrządu BMW dla wałków dolotowego i wydechowego), pełni elektroniczną przepustnicę bez mechanicznego wspomagania, kolektor dolotowy o podwójnej długości (określany przez BMW jako „DISA”) oraz bezrozdzielaczowy układ zapłonowy z indywidualnymi cewkami zapłonowymi dla każdego cylindra, ponadto silnik posiada sterowany elektronicznie termostat.
Silnik M54B22 posiada cylindry o średnicy, wynoszącej 80,0 mm i skok tłoka o długości 72,0 mm, co daje łączną pojemność skokową 2171 cm3. Stopień sprężania wynosi 10,7:1. Moc maksymalna tego silnika to 170 KM osiąganych przy 6 100 obr/min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 210 N-m przy 3 500 obr/min.
Spis treści
Specyfikacja silnika M54B22 – dane techniczne
Specyfikacja silnika | |
Kod silnika | M54B22 |
Układ | Czterosuwowy, Rzędowy-6 (Straight-6) |
Rodzaj paliwa | Benzyna |
Lata produkcji | 2000-2006 |
Pojemność silnika | 2,5 L, 2 171 cm³ (132,5 cu·in) |
System paliwowy | System wtrysku paliwa |
Dodatkowe źródło mocy | Brak |
Maks. moc | 170 KM (125 kW; 168 KM) przy 6 100 obr/min |
Maks. moment obrotowy | 210 N·m (21,4 kg·m, 154,8 ft·lb) przy 3 500 obr/min |
Kolejność zapłonu | 1-5-3-6-2-4 |
Wymiary (D x W x S): | – |
Waga silnika | 130 kg (286,6 lbs) |
Dane techniczne bloku silnika M54B22
Silnik M54B22 cechuje się blokiem cylindrów wykonanym z odlewanego stopu aluminium, w którym zamontowano żeliwne tuleje cylindrowe. Średnica cylindra tego silnika wynosi 80,0 mm (3,15 cala), natomiast skok tłoka to 72,0 mm (2,83 cala). Stopień sprężania wynosi 10,7:1.
Blok silnika | ||
Stop bloku silnika | Stop aluminium | |
Stopień sprężania: | 10,7:1 | |
Średnica cylindra: | 80,0 mm (3,15 cala) | |
Skok tłoka: | 72,0 mm (2,83 cala) | |
Liczba pierścieni tłokowych (sprężynowy / olejowy): | 2 / 1 | |
Liczba łożysk głównych: | 7 | |
Wewnętrzna średnica cylindra (standard): | 80,000-80,010 mm (3,1496-3,15 cala) | |
Średnica dolnej części tłoka (standard): | 79,980-79,993 mm (3,1488-3,1493 cala) | |
Średnica zewnętrzna sworznia tłokowego: | 22,000 mm (0,8661 cala) | |
Dopuszczalny luz boczny pierścienia tłokowego: | Górny | 0,020-0,060 mm (0,0008-0,0024 cala) |
Drugi | 0,020-0,060 mm (0,0008-0,0024 cala) | |
Olejowy | 0,020-0,060 mm (0,0008-0,0024 cala) | |
Dopuszczalny luz końcowy pierścienia tłokowego (Piston ring end gap): | Górny | 0,100-0,300 mm (0,0039-0,0118 cala) |
Drugi | 0,200-0,400 mm (0,0079-0,0157 cala) | |
Olejowy | 0,250-0,500 mm (0,0098-0,0197 cala) | |
Średnica wału korbowego: | 60,000 mm (2,3622 cala) | |
Średnica czopa korbowego: | 45,000 mm (1,7717 cala) |
Specyfikacja głowicy
Głowica cylindrów została wykonana z wysokowydajnego stopu aluminium, doskonale sprawdzającego się przy aktualnym systemie chłodzenia. Silnik M54B22 wykorzystuje podwójne górne wałki rozrządu napędzane łańcuchem oraz cztery zawory na cylinder. Standardowa wysokość głowicy wynosi 140,0 mm (5,5118 cala). Ten silnik posiada zaawansowany system VANOS (Variable Camshaft Timing), który jest w pełni regulowany i działa niezależnie po stronie ssącej i wydechowej.
Zawory dolotowe posiadają średnicę 30,0 mm (1,1811 cala), natomiast zawory wydechowe mają średnicę 27,0 mm (1,063 cala). Regulacja luzu zaworów odbywa się poprzez samoregulujące (bezluzowe) popychacze hydrauliczne, co nie tylko zmniejsza hałas zaworów, ale także eliminuje konieczność rutynowych regulacji.
Głowica | ||
Materiał głowicy | Aluminium | |
Układ rozrządu: | DOHC, napęd łańcuchem | |
Zawory: | 24 (4 zawory na cylinder) | |
Czas otwarcia/zamknięcia zaworów: | – | |
Średnica głowki zaworu: | ZAWORY SSĄCE | 33,0 mm (1,2992 cala) |
ZAWORY WYDECHOWE | 30,5 mm (1,2008 cala) | |
Średnica trzpienia zaworu: | ZAWORY SSĄCE | 6,0 mm (0,2362 cala) |
ZAWORY WYDECHOWE | 6,0 mm (0,2362 cala) |
Procedura dokręcania głowicy i specyfikacje momentu obrotowego
- Krok 1: 40,0 Nm; 4,1 kg-m; 29,5 ft-lb
- Krok 2: Obrócić wszystkie śruby o 90°
- Krok 3: Obróć wszystkie śruby o kolejne 90°.
Dane serwisowe silnika M54B22
Ciśnienie sprężania | |
Minimalne | 10,0 kg/cm2 (9,9 bar, 145 psi) / 350 obr/min |
Limity różnicy sprężu między cylindrami: | 1,0 kg/cm2 (1,0 bar, 15 psi) / 350 obr/min |
System olejowy | |
Polecany olej silnikowy do silnika M54B22 | SAE 5W-30 |
Rodzaj oleju | BMW LL-98 lub LL-01 |
Ilość oleju w silniku M54B22 (pojemność do napełnienia) | ~ 6,5 L (6,87 US. qt, 5,72 Imp. qt.) |
Interwał zmiany oleju, km (mile) | 5,000-10,000 (3,000-6,000) |
System zapłonowy | |
Świeca zapłonowa | Bosch: FGR7DQP, NGK: BKR6EQUP |
Moment dokręcenia świecy zapłonowej: | 25 N·m (2,5 kg·m, 18,4 ft·lb) |
BMW M54B22 – ile oleju?
Silnik M54B22 wymaga około 6,5 litra oleju silnikowego, co odpowiada 6,87 kwarty amerykańskiej lub 5,72 kwarty imperialnej, aby prawidłowo funkcjonować. Odpowiednia ilość oleju jest kluczowa dla zapewnienia optymalnego smarowania i chłodzenia wszystkich ruchomych części silnika. Regularne sprawdzanie poziomu oleju oraz jego terminowa wymiana wpływają na długowieczność jednostki napędowej, a także na jej wydajność. Zbyt niski poziom oleju może prowadzić do zwiększonego zużycia elementów silnika, podczas gdy nadmiar może powodować problemy z ciśnieniem oleju.
Jaki olej stosować w M54B22?
Do prawidłowej pracy silnika M54B22 zaleca się stosowanie oleju silnikowego o specyfikacji SAE 5W-30. Jest to olej, który zapewnia optymalne smarowanie zarówno w niskich, jak i wysokich temperaturach, co sprzyja ochronie silnika w różnych warunkach eksploatacji. Dodatkowo, zalecane są oleje spełniające normy BMW LL-98 lub LL-01, które gwarantują odpowiednią ochronę przed zużyciem, stabilność termiczną oraz wydłużone okresy między wymianami. Używanie oleju zgodnego z tymi normami przyczynia się do zwiększenia trwałości silnika oraz jego niezawodności.
Modele BMW, w których występował ten silnik
Model | Lata produkcji |
BMW 320i, 320Ci (E46) | 2000-2006 |
BMW 520i (E39) | 2000-2003 |
BMW Z3 2.2i (E36/7) | 2000-2002 |
BMW Z4 2.2i (E85) | 2003-2005 |
BMW 520i (E60/E61) | 2003-2005 |
Problemy i usterki silników BMW M54B22 – wady
Silnik ten jest uznawany za jeden z najbardziej niezawodnych i udanych projektów BMW, jednak nie jest całkowicie wolny od potencjalnych problemów technicznych. Ryzyko wystąpienia awarii w dużej mierze zależy od sposobu eksploatacji oraz regularności przeprowadzanych prac serwisowych.
Do najczęściej występujących usterek należą:
- Problemy z układem wentylacji skrzyni korbowej, w tym z zaworem różnicowym;
- Wycieki z obudowy termostatu;
- Pęknięcia plastikowej pokrywy silnika;
- Awaria czujników położenia wałka rozrządu;
- Problemy z zerwaniem gwintów w bloku silnika, szczególnie po przegrzaniu;
- Przegrzewanie jednostki napędowej;
- Nadmierne zużycie oleju.
Silnik M54B22 – opinie
1. Wydajność i Moc
Jednym z najczęściej podkreślanych atutów silnika M54B22 jest jego moc i wydajność. Silnik generuje moc na poziomie około 170 KM, co zapewnia dynamiczną jazdę i satysfakcjonujące przyspieszenie. Opinie o M54B22 często podkreślają gładką pracę oraz elastyczność tej jednostki, dzięki czemu sprawdza się zarówno w codziennej eksploatacji, jak i na dłuższych trasach.
2. Trwałość i Niezawodność
Silnik M54B22 zdobył reputację jednostki trwałej i niezawodnej. Właściciele samochodów z tym silnikiem często podkreślają, że dobrze serwisowany egzemplarz może przejechać setki tysięcy kilometrów bez poważnych awarii. Opinie o M54B22 sugerują, że dbałość o serwis jest kluczem do jego długowieczności. Jeśli planujesz zakup samochodu z tym silnikiem, upewnij się, że został on dobrze utrzymany, aby cieszyć się jego pełnym potencjałem przez długie lata.