Advertise Image

Silnik BMW M52B28TU R6 (2.8L, 142 kW; 190 HP) - opinie, specyfikacja

Silnik BMW M52B28TU R6 (2.8L, 142 kW; 190 HP) – opinie, specyfikacja



Silnik BMW M52B28TU reprezentuje kolejny etap ewolucji w świecie jednostek napędowych, wzbogacając doświadczenie kierowcy o nowoczesne technologie i usprawnienia. Jednym z kluczowych elementów tej udoskonalonej jednostki jest zastosowanie systemu Vanos na zaworach wydechowych oraz zastąpienie Nikasilowych tulei, tradycyjnymi tulejami żeliwnymi. Silnik był produkowany w fabryce w Monachium (Monachium, Niemcy) w latach 1998-2000.

Silnik M52B28 TU charakteryzuje się blokiem cylindrów wykonanym z odlewanego stopu aluminium, w którym zastosowano żeliwne tuleje cylindrowe. Aluminiowa głowica jest wyposażona w dwa górne wałki rozrządu (DOHC). Silnik ten posiada zaawansowany system zarządzania, w tym układ Siemens MS 42.0 DME (Digital Motor Electronics), podwójny VANOS (Variable Valve Timing System od BMW) dla obu wałków rozrządu, elektroniczną przepustnicę, kolektor dolotowy o podwójnej długości (znany w środowisku BMW jako „DISA”) oraz bezrozdzielaczowy układ zapłonowy z indywidualnymi cewkami zapłonowymi dla każdego cylindra. To zaawansowane wyposażenie sprawia, że silnik M52B28 TU jest nie tylko efektywny, ale również wydajny.

Silnik ten charakteryzuje się cylindrem o średnicy 84,0 mm oraz skokiem tłoka wynoszącym 84,0 mm. Stopień sprężania osiąga poziom 10,2:1, a prędkość obrotowa sięga 6 500 obr./min. Silnik generuje imponujące 193 konie mechaniczne (142 kW; 190 KM) przy 5 300 obr./min, oferując maksymalny moment obrotowy na poziomie 280 N-m (28,6 kg-m, 206,4 ft-lb) przy 3 500 obr./min.

Specyfikacja silnika M52B28TU – dane techniczne

Specyfikacja silnika
Kod silnika M52B28TU
Układ Czterosuwowy, Rzędowy-6 (Straight-6)
Rodzaj paliwa Benzyna
Lata produkcji 1998-2000
Pojemność silnika 2.8 L, 2,793 cc (170.44 cu in)
System paliwowy System wtrysku paliwa
Dodatkowe źródło mocy Brak
Maks. moc 193 PS (142 kW; 190 HP) przy 5,300 obr/min
Maks. moment obrotowy 280 N·m (28.6 kg·m, 206.4 ft·lb) przy 3,500 obr/min
Kolejność zapłonu 1-5-3-6-2-4
Wymiary (D x W x S):
Waga ~175 kg (385 lbs)

Specyfikacja bloku silnika M52B28TU

Blok cylindrów M52B28TU został odlany ze stopu aluminium, a średnica jego cylindrów wynosi 84,0 mm (3,31 cala), a skok tłoka 84,0 mm (3,31 cala). Stopień sprężania osiąga poziom 10,2:1. Cylindry są otoczone przez chłodziwo, działające ze wszystkich stron. Solidny wał korbowy z przeciwwagą wykonany z kutej stali obraca się w wymiennych panewkach głównych. W konstrukcji tego silnika zaimplementowano aż siedem zestawów panewek głównych.

Tłoki posiadają trzy pierścienie, z dwa górne pierścienie ściskające oraz dolne jednoczęściowe pierścienie zgarniające olej. W pełni pływające sworznie tłokowe są pewnie zamocowane przy użyciu pierścieni osadkowych. W silnikach M52B28TU zastosowano również grafitową powłokę na denkach tłoków w celu zmniejszenia tarcia i hałasu.

Blok silnika
Stop bloku silnika Stop aluminium
Stopień sprężania: 10.2:1
Średnica cylindra: 84.0 mm (3.31 in)
Skok tłoka: 84.0 mm (3.31 in)
Liczba pierścieni tłokowych (sprężynowy / olejowy): 2 / 1
Liczba łożysk głównych: 7
Wewnętrzna średnica cylindra (standard): 84.000-84.010 mm (3.3071-3.3075 in)
Średnica dolnej części tłoka (standard): 83.980-83.989 mm (3.3063-3.3066 in)
Piston pin outer diameter: 22.000 mm (0.8661 in)
Dopuszczalny luz boczny pierścienia tłokowego: Górny 0.020-0.060 mm (0.0008-0.0024 in)
Drugi 0.030-0.065 mm (0.0012-0.0026 in)
Olejowy 0.020-0.060 mm (0.0008-0.0024 in)
Dopuszczalny luz końcowy pierścienia tłokowego (Piston ring end gap): Górny 0.100-0.300 mm (0.0039-0.0118 in)
Drugi 0.200-0.400 mm (0.0079-0.0157 in)
Olejowy 0.250-0.500 mm (0.0098-0.0197 in)
Średnica wału korbowego: 60.000 mm (2.3622 in)
Crankpin diameter: 45.000 mm (1.7717 in)

Specyfikacja głowicy

Głowica
Głowica alloy Aluminium
Układ rozrządu: DOHC, chain driven
Zawory: 24 (4 Zawory per cylinder)
Czas otwarcia/zamknięcia zaworów: 228°/228°
Średnica główki zaworu: ZAWORY SSĄCE 33.0 mm (1.2992 in)
ZAWORY WYDECHOWE 30.5 mm (1.2008 in)
Średnica trzpienia zaworu: ZAWORY SSĄCE 6.0 mm (0.2362 in)
ZAWORY WYDECHOWE 6.0 mm (0.2362 in)

Procedura dokręcania głowicy i specyfikacje momentu obrotowego:

Krok 1: 40,0 Nm; 4,1 kg-m; 29,5 ft-lb
Krok 2: Obrócić wszystkie śruby o 90°
Krok 3: Obróć wszystkie śruby o kolejne 90°.

Dane serwisowe silnika M52B28TU

Ciśnienie sprężania
Minimum 10.0 kg/cm2 (9.9 bar, 145 psi) / 350 obr/min
Limit różnicy ciśnień między cylindrami: 1.0 kg/cm2 (1.0 bar, 15 psi) / 350 obr/min
System olejowy
Polecany olej silnikowy SAE 5W-30
Rodzaj oleju BMW LL-98 or LL-01
Ilość oleju w silniku (pojemność do napełnienia) ~ 6.5 L (6.87 US. qt, 5.72 Imp. qt.)
Częstotliwość wymiany oleju, km (miles) 5,000-10,000 (3,000-6,000)
System zapłonowy
Świeca zapłonowa Bosch: FGR7DQP, NGK: BKR6EQUP
Moment dokręcenia świec zapłonowych: 25 N·m (2.5 kg·m, 18.4 ft·lb)

Modele BMW, w których występował ten silnik

Model Lata produkcji
BMW 328i, 328Ci (E46) 1998-2000
BMW 528i (E39) 1998-2000
BMW Z3 2.8 (E36/7/8 ) 1998-2000
BMW 728i (E38) 1999-2000