Silnik BMW M52B28TU R6 (2.8L, 142 kW; 190 HP) – opinie, specyfikacja
Silnik BMW M52B28TU reprezentuje kolejny etap ewolucji w świecie jednostek napędowych, wzbogacając doświadczenie kierowcy o nowoczesne technologie i usprawnienia. Jednym z kluczowych elementów tej udoskonalonej jednostki jest zastosowanie systemu Vanos na zaworach wydechowych oraz zastąpienie Nikasilowych tulei, tradycyjnymi tulejami żeliwnymi. Silnik był produkowany w fabryce w Monachium (Monachium, Niemcy) w latach 1998-2000.
Silnik M52B28 TU charakteryzuje się blokiem cylindrów wykonanym z odlewanego stopu aluminium, w którym zastosowano żeliwne tuleje cylindrowe. Aluminiowa głowica jest wyposażona w dwa górne wałki rozrządu (DOHC). Silnik ten posiada zaawansowany system zarządzania, w tym układ Siemens MS 42.0 DME (Digital Motor Electronics), podwójny VANOS (Variable Valve Timing System od BMW) dla obu wałków rozrządu, elektroniczną przepustnicę, kolektor dolotowy o podwójnej długości (znany w środowisku BMW jako „DISA”) oraz bezrozdzielaczowy układ zapłonowy z indywidualnymi cewkami zapłonowymi dla każdego cylindra. To zaawansowane wyposażenie sprawia, że silnik M52B28 TU jest nie tylko efektywny, ale również wydajny.
Silnik ten charakteryzuje się cylindrem o średnicy 84,0 mm oraz skokiem tłoka wynoszącym 84,0 mm. Stopień sprężania osiąga poziom 10,2:1, a prędkość obrotowa sięga 6 500 obr./min. Silnik generuje imponujące 193 konie mechaniczne (142 kW; 190 KM) przy 5 300 obr./min, oferując maksymalny moment obrotowy na poziomie 280 N-m (28,6 kg-m, 206,4 ft-lb) przy 3 500 obr./min.
Spis treści
Specyfikacja silnika M52B28TU – dane techniczne
Specyfikacja silnika | |
Kod silnika | M52B28TU |
Układ | Czterosuwowy, Rzędowy-6 (Straight-6) |
Rodzaj paliwa | Benzyna |
Lata produkcji | 1998-2000 |
Pojemność silnika | 2.8 L, 2,793 cc (170.44 cu in) |
System paliwowy | System wtrysku paliwa |
Dodatkowe źródło mocy | Brak |
Maks. moc | 193 PS (142 kW; 190 HP) przy 5,300 obr/min |
Maks. moment obrotowy | 280 N·m (28.6 kg·m, 206.4 ft·lb) przy 3,500 obr/min |
Kolejność zapłonu | 1-5-3-6-2-4 |
Wymiary (D x W x S): | – |
Waga | ~175 kg (385 lbs) |
Specyfikacja bloku silnika M52B28TU
Blok cylindrów M52B28TU został odlany ze stopu aluminium, a średnica jego cylindrów wynosi 84,0 mm (3,31 cala), a skok tłoka 84,0 mm (3,31 cala). Stopień sprężania osiąga poziom 10,2:1. Cylindry są otoczone przez chłodziwo, działające ze wszystkich stron. Solidny wał korbowy z przeciwwagą wykonany z kutej stali obraca się w wymiennych panewkach głównych. W konstrukcji tego silnika zaimplementowano aż siedem zestawów panewek głównych.
Tłoki posiadają trzy pierścienie, z dwa górne pierścienie ściskające oraz dolne jednoczęściowe pierścienie zgarniające olej. W pełni pływające sworznie tłokowe są pewnie zamocowane przy użyciu pierścieni osadkowych. W silnikach M52B28TU zastosowano również grafitową powłokę na denkach tłoków w celu zmniejszenia tarcia i hałasu.
Blok silnika | ||
Stop bloku silnika | Stop aluminium | |
Stopień sprężania: | 10.2:1 | |
Średnica cylindra: | 84.0 mm (3.31 in) | |
Skok tłoka: | 84.0 mm (3.31 in) | |
Liczba pierścieni tłokowych (sprężynowy / olejowy): | 2 / 1 | |
Liczba łożysk głównych: | 7 | |
Wewnętrzna średnica cylindra (standard): | 84.000-84.010 mm (3.3071-3.3075 in) | |
Średnica dolnej części tłoka (standard): | 83.980-83.989 mm (3.3063-3.3066 in) | |
Piston pin outer diameter: | 22.000 mm (0.8661 in) | |
Dopuszczalny luz boczny pierścienia tłokowego: | Górny | 0.020-0.060 mm (0.0008-0.0024 in) |
Drugi | 0.030-0.065 mm (0.0012-0.0026 in) | |
Olejowy | 0.020-0.060 mm (0.0008-0.0024 in) | |
Dopuszczalny luz końcowy pierścienia tłokowego (Piston ring end gap): | Górny | 0.100-0.300 mm (0.0039-0.0118 in) |
Drugi | 0.200-0.400 mm (0.0079-0.0157 in) | |
Olejowy | 0.250-0.500 mm (0.0098-0.0197 in) | |
Średnica wału korbowego: | 60.000 mm (2.3622 in) | |
Crankpin diameter: | 45.000 mm (1.7717 in) |
Specyfikacja głowicy
Głowica | ||
Głowica alloy | Aluminium | |
Układ rozrządu: | DOHC, chain driven | |
Zawory: | 24 (4 Zawory per cylinder) | |
Czas otwarcia/zamknięcia zaworów: | 228°/228° | |
Średnica główki zaworu: | ZAWORY SSĄCE | 33.0 mm (1.2992 in) |
ZAWORY WYDECHOWE | 30.5 mm (1.2008 in) | |
Średnica trzpienia zaworu: | ZAWORY SSĄCE | 6.0 mm (0.2362 in) |
ZAWORY WYDECHOWE | 6.0 mm (0.2362 in) |
Procedura dokręcania głowicy i specyfikacje momentu obrotowego:
Krok 1: 40,0 Nm; 4,1 kg-m; 29,5 ft-lb
Krok 2: Obrócić wszystkie śruby o 90°
Krok 3: Obróć wszystkie śruby o kolejne 90°.
Dane serwisowe silnika M52B28TU
Ciśnienie sprężania | |
Minimum | 10.0 kg/cm2 (9.9 bar, 145 psi) / 350 obr/min |
Limit różnicy ciśnień między cylindrami: | 1.0 kg/cm2 (1.0 bar, 15 psi) / 350 obr/min |
System olejowy | |
Polecany olej silnikowy | SAE 5W-30 |
Rodzaj oleju | BMW LL-98 or LL-01 |
Ilość oleju w silniku (pojemność do napełnienia) | ~ 6.5 L (6.87 US. qt, 5.72 Imp. qt.) |
Częstotliwość wymiany oleju, km (miles) | 5,000-10,000 (3,000-6,000) |
System zapłonowy | |
Świeca zapłonowa | Bosch: FGR7DQP, NGK: BKR6EQUP |
Moment dokręcenia świec zapłonowych: | 25 N·m (2.5 kg·m, 18.4 ft·lb) |
Modele BMW, w których występował ten silnik
Model | Lata produkcji |
BMW 328i, 328Ci (E46) | 1998-2000 |
BMW 528i (E39) | 1998-2000 |
BMW Z3 2.8 (E36/7/8 ) | 1998-2000 |
BMW 728i (E38) | 1999-2000 |