Silnik BMW M52B28 R6 (2.8L, 190 HP) – opinie, specyfikacja
Silnik BMW M52B28 to jednostka napędowa, która zdobyła uznanie wśród entuzjastów motoryzacji dzięki swojej wydajności i charakterystyce. Ten silnik, będący częścią rodziny M52, był produkowany w fabryce w Monachium (Monachium, Niemcy) w latach 1995-2000. Silnik ten stał się jedną z najbardziej pożądanych jednostek napędowych w tamtym czasie. W tym artykule przyjrzymy się bliżej silnikowi BMW M52B28, zgłębiając jego specyfikacje, osiągi oraz wpływ na charakterystykę pojazdów, w których został zastosowany.
Silnik M52B28 charakteryzuje się solidnym blokiem cylindrów wykonanym z odlewanego stopu aluminium, a tuleje cylindrowe zostały precyzyjnie pokryte warstwą Nikasilu. Dla krajów o wysokiej zawartości siarki w paliwie dostępna była również wersja z żeliwnymi tulejami. Aluminiowa głowica cylindrów wykorzystuje zaawansowany układ napędzanych łańcuchem podwójnych wałków rozrządu (DOHC) oraz cztery zawory na cylinder (łącznie 24 zawory). Zawiera on również zaawansowany system Siemens MS 41.0, DME (Digital Motor Electronics), VANOS (Variable Valve Timing System od BMW) oraz bezrozdzielaczowy układ zapłonowy z indywidualnymi cewkami zapłonowymi dla każdego cylindra.
Silnik ten cechuje się otworem cylindra o średnicy 84,0 mm (3,31 cala) oraz skokiem tłoka o długości 84,0 mm (3,31 cala). Stopień sprężania osiąga 10,2:1, a prędkość obrotowa sięga 6 500 obr./min. Jednostka napędowa generuje imponującą moc 193 PS (142 kW; 190 KM) przy 5 300 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy 280 N-m (28,6 kg-m, 206,4 ft-lb) przy 3 950 obr./min.
Spis treści
Specyfikacja silnika M52B28
Specyfikacja silnika | |
Kod silnika | M52B28 |
Układ | Czterosuwowy, Rzędowy-6 (Straight-6) |
Rodzaj paliwa | Benzyna |
Lata produkcji | 1995-2000 |
Pojemność silnika | 2.8 L, 2,793 cc (170.44 cu in) |
System paliwowy | System wtrysku paliwa |
Dodatkowe źródło mocy | Brak |
Maks. moc | 193 PS (142 kW; 190 HP) przy 5,300 obr/min |
Maks. moment obrotowy | 280 N·m (28.6 kg·m, 206.4 ft·lb) przy 3,950 obr/min |
Kolejność zapłonu | 1-5-3-6-2-4 |
Wymiary (D x W x S): | – |
Waga | ~163 kg(360 lbs) |
Specyfikacja bloku silnika M52B28
Blok cylindrów M52B28 został wyprodukowany z odlewanego stopu aluminium, a tuleje cylindrowe zostały pokryte specjalną powłoką Nikasil. Nikasil to zastrzeżony znak handlowy elektrodepozycji lipofilowej, która obejmuje nanoszenie niklowej powłoki na osnowie węglika krzemu na komponenty silnika. Unikalna cecha tego procesu polega na wykorzystaniu elektrodepozycji do stworzenia trwałej warstwy, poprawiającej właściwości m.in. odporność na zużycie.
Jednakże, ze względu na wysoką wrażliwość niklu (i jego stopów) na gazy zawierające siarkę, na niektórych rynkach silnik BMW M52B28 wyposażano w żeliwne tuleje cylindrowe.
Blok silnika | ||
Stop bloku silnika | Stop aluminium | |
Stopień sprężania: | 10.2:1 | |
Średnica cylindra: | 84.0 mm (3.31 in) | |
Skok tłoka: | 84.0 mm (3.31 in) | |
Liczba pierścieni tłokowych (sprężynowy / olejowy): | 2 / 1 | |
Liczba łożysk głównych: | 7 | |
Wewnętrzna średnica cylindra (standard): | 84.000-84.010 mm (3.3071-3.3075 in) | |
Średnica dolnej części tłoka (standard): | 83.980-83.989 mm (3.3063-3.3066 in) | |
Piston pin outer diameter: | 22.000 mm (0.8661 in) | |
Dopuszczalny luz boczny pierścienia tłokowego: | Górny | 0.020-0.060 mm (0.0008-0.0024 in) |
Drugi | 0.030-0.065 mm (0.0012-0.0026 in) | |
Olejowy | 0.020-0.060 mm (0.0008-0.0024 in) | |
Dopuszczalny luz końcowy pierścienia tłokowego (Piston ring end gap): | Górny | 0.100-0.300 mm (0.0039-0.0118 in) |
Drugi | 0.200-0.400 mm (0.0079-0.0157 in) | |
Olejowy | 0.250-0.500 mm (0.0098-0.0197 in) | |
Średnica wału korbowego: | 60.000 mm (2.3622 in) | |
Crankpin diameter: | 45.000 mm (1.7717 in) |
Specyfikacja głowicy
Głowica | ||
Głowica alloy | Aluminium | |
Układ rozrządu: | DOHC, chain driven | |
Zawory: | 24 (4 Zawory per cylinder) | |
Czas otwarcia/zamknięcia zaworów: | 228°/228° | |
Średnica główki zaworu: | ZAWORY SSĄCE | 33.0 mm (1.2992 in) |
ZAWORY WYDECHOWE | 30.5 mm (1.2008 in) | |
Średnica trzpienia zaworu: | ZAWORY SSĄCE | 6.0 mm (0.2362 in) |
ZAWORY WYDECHOWE | 6.0 mm (0.2362 in) |
Dane serwisowe silnika M52B28
Ciśnienie sprężania | |
Minimum | 10.0 kg/cm2 (9.9 bar, 145 psi) / 350 obr/min |
Limit różnicy ciśnień między cylindrami: | 1.0 kg/cm2 (1.0 bar, 15 psi) / 350 obr/min |
System olejowy | |
Polecany olej silnikowy | SAE 5W-30 |
Rodzaj oleju | BMW LL-01 or LL-01FE |
Ilość oleju w silniku (pojemność do napełnienia) | ~ 6.5 L (6.87 US. qt, 5.72 Imp. qt.) |
Częstotliwość wymiany oleju, km (miles) | 5,000-10,000 (3,000-6,000) |
System zapłonowy | |
Świeca zapłonowa | Bosch: F8LDCR |
Moment dokręcenia świec zapłonowych: | 25 N·m (2.5 kg·m, 18.4 ft·lb) |
Modele BMW, w których występował ten silnik
Model | Lata produkcji |
BMW 328i, 328is (E36) | 1995-1999 |
BMW 528i (E39) | 1995-1998 |
BMW 728i, 728iL (E38) | 1995-1998 |
BMW Z3 2.8 (E36/7) | 1997-1998 |
Land Rover Defender (South Africa) | 1997-2000 |