Silnik BMW M52B28 R6 (2.8L, 190 HP) – opinie, specyfikacja
Silnik BMW M52B28 to jednostka napędowa, która zdobyła uznanie wśród entuzjastów motoryzacji dzięki swojej wydajności i charakterystyce. Ten silnik, będący częścią rodziny M52, był produkowany w fabryce w Monachium (Monachium, Niemcy) w latach 1995-2000. Silnik ten stał się jedną z najbardziej pożądanych jednostek napędowych w tamtym czasie. W tym artykule przyjrzymy się bliżej silnikowi BMW M52B28, zgłębiając jego specyfikacje, osiągi oraz wpływ na charakterystykę pojazdów, w których został zastosowany.
Silnik M52B28 charakteryzuje się solidnym blokiem cylindrów wykonanym z odlewanego stopu aluminium, a tuleje cylindrowe zostały precyzyjnie pokryte warstwą Nikasilu. Dla krajów o wysokiej zawartości siarki w paliwie dostępna była również wersja z żeliwnymi tulejami. Aluminiowa głowica cylindrów wykorzystuje zaawansowany układ napędzanych łańcuchem podwójnych wałków rozrządu (DOHC) oraz cztery zawory na cylinder (łącznie 24 zawory). Zawiera on również zaawansowany system Siemens MS 41.0, DME (Digital Motor Electronics), VANOS (Variable Valve Timing System od BMW) oraz bezrozdzielaczowy układ zapłonowy z indywidualnymi cewkami zapłonowymi dla każdego cylindra.
Silnik ten cechuje się otworem cylindra o średnicy 84,0 mm (3,31 cala) oraz skokiem tłoka o długości 84,0 mm (3,31 cala). Stopień sprężania osiąga 10,2:1, a prędkość obrotowa sięga 6 500 obr./min. Jednostka napędowa generuje imponującą moc 193 PS (142 kW; 190 KM) przy 5 300 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy 280 N-m (28,6 kg-m, 206,4 ft-lb) przy 3 950 obr./min.
Spis treści
Specyfikacja silnika M52B28 – dane techniczne
Specyfikacja silnika | |
Kod silnika | M52B28 |
Układ | Czterosuwowy, Rzędowy-6 (Straight-6) |
Rodzaj paliwa | Benzyna |
Lata produkcji | 1995-2000 |
Pojemność silnika | 2.8 L, 2,793 cc (170.44 cu in) |
System paliwowy | System wtrysku paliwa |
Dodatkowe źródło mocy | Brak |
Maks. moc | 193 PS (142 kW; 190 HP) przy 5,300 obr/min |
Maks. moment obrotowy | 280 N·m (28.6 kg·m, 206.4 ft·lb) przy 3,950 obr/min |
Kolejność zapłonu | 1-5-3-6-2-4 |
Wymiary (D x W x S): | – |
Waga silnika M52B28 | ~163 kg(360 lbs) |
Dane techniczne bloku silnika M52B28
Blok cylindrów M52B28 został wyprodukowany z odlewanego stopu aluminium, a tuleje cylindrowe zostały pokryte specjalną powłoką Nikasil. Nikasil to zastrzeżony znak handlowy elektrodepozycji lipofilowej, która obejmuje nanoszenie niklowej powłoki na osnowie węglika krzemu na komponenty silnika. Unikalna cecha tego procesu polega na wykorzystaniu elektrodepozycji do stworzenia trwałej warstwy, poprawiającej właściwości m.in. odporność na zużycie.
Jednakże, ze względu na wysoką wrażliwość niklu (i jego stopów) na gazy zawierające siarkę, na niektórych rynkach silnik BMW M52B28 wyposażano w żeliwne tuleje cylindrowe.
Blok silnika | ||
Stop bloku silnika | Stop aluminium | |
Stopień sprężania: | 10.2:1 | |
Średnica cylindra: | 84.0 mm (3.31 in) | |
Skok tłoka: | 84.0 mm (3.31 in) | |
Liczba pierścieni tłokowych (sprężynowy / olejowy): | 2 / 1 | |
Liczba łożysk głównych: | 7 | |
Wewnętrzna średnica cylindra (standard): | 84.000-84.010 mm (3.3071-3.3075 in) | |
Średnica dolnej części tłoka (standard): | 83.980-83.989 mm (3.3063-3.3066 in) | |
Średnica zewnętrzna sworznia tłokowego: | 22.000 mm (0.8661 in) | |
Dopuszczalny luz boczny pierścienia tłokowego: | Górny | 0.020-0.060 mm (0.0008-0.0024 in) |
Drugi | 0.030-0.065 mm (0.0012-0.0026 in) | |
Olejowy | 0.020-0.060 mm (0.0008-0.0024 in) | |
Dopuszczalny luz końcowy pierścienia tłokowego (Piston ring end gap): | Górny | 0.100-0.300 mm (0.0039-0.0118 in) |
Drugi | 0.200-0.400 mm (0.0079-0.0157 in) | |
Olejowy | 0.250-0.500 mm (0.0098-0.0197 in) | |
Średnica wału korbowego: | 60.000 mm (2.3622 in) | |
Średnica czopa korbowego: | 45.000 mm (1.7717 in) |
Specyfikacja głowicy
Głowica | ||
Materiał, z którego jest stworzona głowica | Aluminium | |
Układ rozrządu: | DOHC, chain driven | |
Zawory: | 24 (4 Zawory per cylinder) | |
Czas otwarcia/zamknięcia zaworów: | 228°/228° | |
Średnica główki zaworu: | ZAWORY SSĄCE | 33.0 mm (1.2992 in) |
ZAWORY WYDECHOWE | 30.5 mm (1.2008 in) | |
Średnica trzpienia zaworu: | ZAWORY SSĄCE | 6.0 mm (0.2362 in) |
ZAWORY WYDECHOWE | 6.0 mm (0.2362 in) |
Dane serwisowe silnika M52B28
Ciśnienie sprężania | |
Minimum | 10.0 kg/cm2 (9.9 bar, 145 psi) / 350 obr/min |
Limit różnicy ciśnień między cylindrami: | 1.0 kg/cm2 (1.0 bar, 15 psi) / 350 obr/min |
System olejowy | |
Polecany olej silnikowy | SAE 5W-30 |
Rodzaj oleju | BMW LL-01 or LL-01FE |
Ilość oleju w silniku (pojemność do napełnienia) | ~ 6.5 L (6.87 US. qt, 5.72 Imp. qt.) |
Częstotliwość wymiany oleju, km (miles) | 5,000-10,000 (3,000-6,000) |
System zapłonowy | |
Świeca zapłonowa | Bosch: F8LDCR |
Moment dokręcenia świec zapłonowych: | 25 N·m (2.5 kg·m, 18.4 ft·lb) |
Ile oleju do silnika BMW M52B28?
Silnik BMW M52B28 wymaga odpowiedniej ilości oleju dla zapewnienia optymalnego smarowania i chłodzenia wszystkich ruchomych części. Według specyfikacji technicznych, pojemność układu olejowego tego silnika wynosi około 6,5 litra.
Ta ilość oleju jest kluczowa dla utrzymania prawidłowego ciśnienia w układzie smarowania i zapewnienia, że wszystkie elementy silnika, takie jak wał korbowy, tłoki, wałki rozrządu i łożyska, są odpowiednio smarowane podczas pracy.
Przy wymianie oleju należy zawsze stosować się do zaleceń producenta dotyczących nie tylko ilości, ale również rodzaju i lepkości oleju. Regularna wymiana oleju i utrzymywanie jego właściwego poziomu są niezbędne dla długiej i bezawaryjnej pracy silnika M52B28.
Warto pamiętać, że podana pojemność 6,5 litra obejmuje zarówno olej w misce olejowej, jak i w filtrze oleju oraz w kanałach olejowych silnika. Podczas rutynowej kontroli poziomu oleju na bagnecie, właściwy poziom będzie wskazywany między oznaczeniami minimum i maksimum.
Modele BMW, w których występował ten silnik
Model | Lata produkcji |
BMW 328i, 328is (E36) | 1995-1999 |
BMW 528i (E39) | 1995-1998 |
BMW 728i, 728iL (E38) | 1995-1998 |
BMW Z3 2.8 (E36/7) | 1997-1998 |
Land Rover Defender (South Africa) | 1997-2000 |
Silnik BMW M52B28 – spalanie
Pod względem efektywności paliwowej, silnik M52B28 jest typowym przedstawicielem swojego okresu, łączącym solidne osiągi z wymaganiami oszczędności paliwa końca lat 90-tych. W codziennym użytkowaniu pojazdy wyposażone w ten silnik mogą osiągnąć zadowalający przebieg, co w kontekście jego pojemności i osiągów jest dowodem na przemyślaną inżynierię BMW.
Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym dla silnika M52B28 będzie zamykać się w przedziale od 8 do 14 litrów na 100 kilometrów.
Ostateczne wartości zużycia paliwa mogą się różnić w zależności od stylu jazdy, standardów konserwacji oraz ogólnego stanu pojazdu. Zazwyczaj właściciele mogą spodziewać się wyników, które odzwierciedlają kombinację warunków jazdy miejskiej i autostradowej.
Kierowcy, którzy stosują płynny i równomierny styl jazdy oraz dbają o regularną konserwację pojazdu – w tym o systematyczne serwisowanie komponentów układu paliwowego – mogą liczyć na najlepsze wskaźniki efektywności paliwowej silnika M52B28.
Awarie i usterki silnika BMW M52B28
Silnik BMW M52B28 jest znany ze swoich osiągów i trwałości, ale podobnie jak wszystkie układy mechaniczne, z czasem może być podatny na pewne problemy. Zrozumienie tych typowych problemów i ich rozwiązywanie może znacznie wydłużyć żywotność silnika.
Problem | Objawy | Możliwe przyczyny | Typowe naprawy |
---|---|---|---|
Awaria układu chłodzenia | Przegrzewanie się, utrata płynów chłodzących, para z komory silnika | Przeciekający chłodnica, uszkodzony termostat, awaria pompy wodnej | Wymiana chłodnicy lub termostatu, wymiana pompy wodnej |
Awaria systemu VANOS | Utrata mocy, nierówna praca na biegu jałowym, zwiększone zużycie paliwa | Zużyte uszczelki VANOS, awaria elektromagnesu | Rewizja VANOS z nowymi uszczelkami, wymiana elektromagnesów – naprawa pojedynczego VANOSa |
Wycieki oleju | Plamy oleju pod pojazdem, zapach palącego się oleju | Uszkodzenie uszczelki pokrywy zaworów, wyciek z obudowy filtra oleju | Wymiana uszczelki pokrywy zaworów, uszczelnienie obudowy filtra oleju |
Uszkodzony czujnik położenia wałka rozrządu | Gaśnięcie silnika, opóźnienia, problemy z uruchamianiem | Awaria czujnika | Wymiana czujnika położenia wałka rozrządu |
Awaria czujnika masy powietrza (MAF) | Nierówna praca na biegu jałowym, utrata mocy, słabe przyspieszenie | Brudny lub uszkodzony czujnik MAF | Czyszczenie lub wymiana czujnika MAF |
Zużyte świece zapłonowe | Przerwy w pracy silnika, słabe osiągi paliwowe, brak mocy | Zużycie świec zapłonowych | Wymiana świec zapłonowych |
Przecieki w układzie dolotowym | Gwizdanie, niepomierzona ilość powietrza wchodząca do układu | Pęknięte rękawy dolotowe, nieszczelne uszczelki | Wymiana rękawów dolotowych, uszczelnienie nowymi uszczelkami |