BMW M52B24TU to czterosuwowy, wolnossący silnik benzynowy o pojemności 2,4 litra (2 394 cm3, 146,0 cu-in) z rodziny M52. Silnik był produkowany w latach 1998-2000 i używany na rynkach Tajlandii i Oceanii. Silnik ten bazuje na M52B25TU ze skokiem zmniejszonym do 72 mm (2,83 cala).
Silnik M52B24TU posiada odlewany ze stopu aluminium blok cylindrów, który jest wyposażony w żeliwne tuleje cylindrów. Aluminiowa głowica posiada podwójne wałki rozrządu (DOHC) napędzane łańcuchem oraz cztery zawory na cylinder (łącznie 24 zawory). Wyposażony jest w system Siemens MS DME (Digital Motor Electronics), podwójny VANOS (Variable Valve Timing System od BMW) dla dolotowych oraz wydechowych wałków rozrządu, przepustnicę napędzaną silnikiem krokowym, kolektor dolotowy o podwójnej długości (BMW „DISA”) oraz bezrozdzielaczowy układ zapłonowy z indywidualnymi cewkami zapłonowymi dla każdego cylindra.
Silnik ten ma 84,0 mm (3,31 cala) średnicy cylindra i 72 mm (2,83 cala) skoku tłoka. Stopień sprężania wynosił 10,5:1, a prędkość obrotowa 6 500 obr. Wytwarzał 184 PS (135 KW; 181 KM) przy 5800 obr/min maksymalnej mocy i 240 Nm (24,5 kg-m; 177,1 ft-lb) przy 3600 obr/min maksymalnego momentu obrotowego.
Specyfikacja silnika M52B24TU – dane techniczne
Specyfikacja silnika |
Kod silnika |
M52B24 TU |
Układ |
Czterosuwowy, Rzędowy-6 (Straight-6) |
Rodzaj paliwa |
Benzyna |
Lata produkcji |
1998-2000 |
Pojemność silnika |
2.4 L, 2,394 cc (146.1 cu in) |
System paliwowy |
System wtrysku paliwa |
Dodatkowe źródło mocy |
Brak |
Maks. moc |
184 PS (135 KW; 181 HP) przy 5,800 obr/min |
Maks. moment obrotowy |
240 Nm (24.5 kg·m; 177.1 ft·lb) przy 3,600 obr/min |
Kolejność zapłonu |
1-5-3-6-2-4 |
Wymiary (D x W x S): |
– |
Waga |
~175 kg(385 lbs) |
Specyfikacja bloku silnika M52B24TU
Blok silnika |
Stop bloku silnika |
Stop aluminium |
Stopień sprężania: |
10.5:1 |
Średnica cylindra: |
84.0 mm (3.31 in) |
Skok tłoka: |
72 mm (2.83 in) |
Liczba pierścieni tłokowych (sprężynowy / olejowy): |
2 / 1 |
Liczba łożysk głównych: |
7 |
Wewnętrzna średnica cylindra (standard): |
84.000-84.010 mm (3.3071-3.3075 in) |
Średnica dolnej części tłoka (standard): |
83.980-83.989 mm (3.3063-3.3066 in) |
Średnica zewnętrzna sworznia tłokowego: |
22.000 mm (0.8661 in) |
Dopuszczalny luz boczny pierścienia tłokowego: |
Górny |
0.020-0.060 mm (0.0008-0.0024 in) |
Drugi |
0.030-0.065 mm (0.0012-0.0026 in) |
Olejowy |
0.020-0.060 mm (0.0008-0.0024 in) |
Dopuszczalny luz końcowy pierścienia tłokowego (Piston ring end gap): |
Górny |
0.100-0.300 mm (0.0039-0.0118 in) |
Drugi |
0.200-0.400 mm (0.0079-0.0157 in) |
Olejowy |
0.250-0.500 mm (0.0098-0.0197 in) |
Średnica wału korbowego: |
60.000 mm (2.3622 in) |
Średnica sworznia korbowego: |
45.000 mm (1.7717 in) |
Specyfikacja głowicy
Głowica |
Głowica alloy |
Aluminium |
Układ rozrządu: |
DOHC, chain driven |
Zawory: |
24 (4 Zawory per cylinder) |
Czas otwarcia/zamknięcia zaworów: |
244°/228° |
Średnica główki zaworu: |
ZAWORY SSĄCE |
33.0 mm (1.2992 in) |
ZAWORY WYDECHOWE |
30.5 mm (1.2008 in) |
Średnica trzpienia zaworu: |
ZAWORY SSĄCE |
6.0 mm (0.2362 in) |
ZAWORY WYDECHOWE |
6.0 mm (0.2362 in) |
Dane serwisowe silnika M52B24TU
Ciśnienie kompresji |
Minimum |
10.0 kg/cm2 (9.9 bar, 145 psi) / 350 obr/min |
Limit różnicy ciśnień między cylindrami: |
1.0 kg/cm2 (1.0 bar, 15 psi) / 350 obr/min |
System olejowy |
Polecany olej silnikowy do silnika M52B24TU |
SAE 5W-30 |
Rodzaj oleju |
BMW LL-98 or LL-01 |
Ilość oleju w silniku M52B24TU (pojemność do napełnienia) |
~ 6.5 L (6.87 US. qt, 5.72 Imp. qt.) |
Częstotliwość wymiany oleju, km (mile) |
5,000-10,000 (3,000-6,000) |
System zapłonowy |
Świeca zapłonowa |
Bosch: FGR7DQP, NGK: BKR6EQUP |
Moment dokręcenia świec zapłonowych: |
25 N·m (2.5 kg·m, 18.4 ft·lb) |
Modele BMW, w których występował ten silnik
Model |
Lata produkcji |
BMW 323i/2.4 (E46) |
1998-2000 |
BMW 525i/2.4 (E34) |
1998-2000 |