Silnik BMW M52B20TU R6 (2.0L, 110 kW; 148 HP) - specyfikacja

Silnik BMW M52B20TU R6 (2.0L, 110 kW; 148 HP) – specyfikacja

BMW M52B20TU to czterosuwowy, wolnossący silnik benzynowy o pojemności 2,0 litrów (1 991 cm3, 121,5 cu-in) z rodziny BMW M52. Silnik był produkowany w fabryce w Monachium (Monachium, Niemcy) w latach 1998-2000. Silnik M52B20TU jest techniczną aktualizacją (stąd oznaczenie TU) wcześniejszego silnika M52B20. Główną „aktualizacją techniczną” dla M52TU było dodanie podwójnego VANOSa.

Silnik M52B20 TU posiada blok cylindrów wykonany ze stopu aluminium z żeliwnymi tulejami cylindrowymi. Aluminiowa głowica jest wyposażona w podwójne wałki rozrządu (DOHC), napędzane łańcuchem oraz cztery zawory na cylinder (łącznie 24 zawory). Jednostka jest wyposażona w system Siemens MS 42.0 DME (Digital Motor Electronics), podwójny VANOS (Variable Valve Timing System od BMW) dla dolotowych oraz wydechowych wałków rozrządu, przepustnicę napędzaną silnikiem, kolektor dolotowy o podwójnej długości (zwany przez BMW „DISA”) oraz bezrozdzielaczowy układ zapłonowy z indywidualnymi cewkami zapłonowymi dla każdego cylindra.

Średnica cylindra i skok tłoka wynoszą odpowiednio 80,0 mm (3,15 cala) i 66,0 mm (2,6 cala). Stopień sprężania wynosi 11,0:1. Silnik BMW M52B20 generował maksymalną moc 150 KM (110 kW; 148 KM) przy 5900 obr/min i maksymalny moment obrotowy 190 N-m (19,4 kg-m, 140 ft-lb) przy 3500 obr/min.

Specyfikacja silnika M52B20TU

Specyfikacja silnika
Kod silnika M52TUB20
Układ Czterosuwowy, Rzędowy-6 (Straight-6)
Rodzaj paliwa Benzyna
Lata produkcji 1998-2000
Pojemność silnika 2.0 L, 1,991 cc (121.5 cu in)
System paliwowy System wtrysku paliwa
Dodatkowe źródło mocy Brak
Maks. moc 150 PS (110 kW; 148 HP) przy 5,900 obr/min
Maks. moment obrotowy 190 N·m (19.4 kg·m, 140 ft·lb) przy 3,500 obr/min
Kolejność zapłonu 1-5-3-6-2-4
Wymiary (D x W x S):
Waga ~158 kg (348 lbs)

Specyfikacja bloku silnika M52B20TU

Blok silnika
Stop bloku silnika Stop aluminium
Stopień sprężania: 11.0:1
Średnica cylindra: 80.0 mm (3.15 in)
Skok tłoka: 66.0 mm (2.60 in)
Liczba pierścieni tłokowych (sprężynowy / olejowy): 2 / 1
Liczba łożysk głównych: 7
Wewnętrzna średnica cylindra (standard): 80.000-80.010 mm (3.1496-3.15 in)
Średnica dolnej części tłoka (standard): 79.985-79.994 mm (3.149-3.1494 in)
Piston pin outer diameter: 22.000 mm (0.8661 in)
Dopuszczalny luz boczny pierścienia tłokowego: Górny 0.020-0.055 mm (0.0008-0.0022 in)
Drugi 0.020-0.055 mm (0.0008-0.0022 in)
Oil 0.020-0.055 mm (0.0008-0.0022 in)
Dopuszczalny luz końcowy pierścienia tłokowego (Piston ring end gap): Górny 0.100-0.300 mm (0.0039-0.0118 in)
Drugi 0.200-0.400 mm (0.0079-0.0157 in)
Oil 0.200-0.400 mm (0.0079-0.0157 in)
Średnica wału korbowego: 60.000 mm (2.3622 in)
Crankpin diameter: 45.000 mm (1.7717 in)

Specyfikacja głowicy

Głowica
Głowica alloy Aluminium
Układ rozrządu: DOHC, chain driven
Zawory: 24 (4 Zawory per cylinder)
Czas otwarcia/zamknięcia zaworów: 244°/228°
Średnica główki zaworu: ZAWORY SSĄCE 30.0 mm (1.1811 in)
ZAWORY WYDECHOWE 27.0 mm (1.063 in)
Średnica trzpienia zaworu: ZAWORY SSĄCE 6.0 mm (0.2362 in)
ZAWORY WYDECHOWE 6.0 mm (0.2362 in)

Dane serwisowe silnika M52B20TU

Compression pressure
Minimum 10.0 kg/cm2 (9.9 bar, 145 psi) / 350 obr/min
Compression differential limit between cylinders: 1.0 kg/cm2 (1.0 bar, 15 psi) / 350 obr/min
System olejowy
Polecany olej silnikowy SAE 5W-30
Rodzaj oleju BMW LL-98 or LL-01
Ilość oleju w silniku (pojemność do napełnienia) ~ 6.5 L (6.87 US. qt, 5.72 Imp. qt.)
Oil change interval, km (miles) 5,000-10,000 (3,000-6,000)
System zapłonowy
Świeca zapłonowa Bosch: FGR7DQP, NGK: BKR6EQUP
Świeca zapłonowa torque: 25 N·m (2.5 kg·m, 18.4 ft·lb)

Modele BMW, w których występował ten silnik

Model Lata produkcji
BMW 320i, 320Ci (E46) 1998-2000
BMW 520i (E34) 1998-2000
BMW Z3 2.0i (E36/7 ) 1999-2000