BMW M52B20TU to czterosuwowy, wolnossący silnik benzynowy o pojemności 2,0 litrów (1 991 cm3, 121,5 cu-in) z rodziny BMW M52. Silnik był produkowany w fabryce w Monachium (Monachium, Niemcy) w latach 1998-2000. Silnik M52B20TU jest techniczną aktualizacją (stąd oznaczenie TU) wcześniejszego silnika M52B20. Główną „aktualizacją techniczną” dla M52TU było dodanie podwójnego VANOSa.
Silnik M52B20 TU posiada blok cylindrów wykonany ze stopu aluminium z żeliwnymi tulejami cylindrowymi. Aluminiowa głowica jest wyposażona w podwójne wałki rozrządu (DOHC), napędzane łańcuchem oraz cztery zawory na cylinder (łącznie 24 zawory). Jednostka jest wyposażona w system Siemens MS 42.0 DME (Digital Motor Electronics), podwójny VANOS (Variable Valve Timing System od BMW) dla dolotowych oraz wydechowych wałków rozrządu, przepustnicę napędzaną silnikiem, kolektor dolotowy o podwójnej długości (zwany przez BMW „DISA”) oraz bezrozdzielaczowy układ zapłonowy z indywidualnymi cewkami zapłonowymi dla każdego cylindra.
Średnica cylindra i skok tłoka wynoszą odpowiednio 80,0 mm (3,15 cala) i 66,0 mm (2,6 cala). Stopień sprężania wynosi 11,0:1. Silnik BMW M52B20 generował maksymalną moc 150 KM (110 kW; 148 KM) przy 5900 obr/min i maksymalny moment obrotowy 190 N-m (19,4 kg-m, 140 ft-lb) przy 3500 obr/min.
Specyfikacja silnika M52B20TU
Specyfikacja silnika |
Kod silnika |
M52TUB20 |
Układ |
Czterosuwowy, Rzędowy-6 (Straight-6) |
Rodzaj paliwa |
Benzyna |
Lata produkcji |
1998-2000 |
Pojemność silnika |
2.0 L, 1,991 cc (121.5 cu in) |
System paliwowy |
System wtrysku paliwa |
Dodatkowe źródło mocy |
Brak |
Maks. moc |
150 PS (110 kW; 148 HP) przy 5,900 obr/min |
Maks. moment obrotowy |
190 N·m (19.4 kg·m, 140 ft·lb) przy 3,500 obr/min |
Kolejność zapłonu |
1-5-3-6-2-4 |
Wymiary (D x W x S): |
– |
Waga |
~158 kg (348 lbs) |
Specyfikacja bloku silnika M52B20TU
Blok silnika |
Stop bloku silnika |
Stop aluminium |
Stopień sprężania: |
11.0:1 |
Średnica cylindra: |
80.0 mm (3.15 in) |
Skok tłoka: |
66.0 mm (2.60 in) |
Liczba pierścieni tłokowych (sprężynowy / olejowy): |
2 / 1 |
Liczba łożysk głównych: |
7 |
Wewnętrzna średnica cylindra (standard): |
80.000-80.010 mm (3.1496-3.15 in) |
Średnica dolnej części tłoka (standard): |
79.985-79.994 mm (3.149-3.1494 in) |
Piston pin outer diameter: |
22.000 mm (0.8661 in) |
Dopuszczalny luz boczny pierścienia tłokowego: |
Górny |
0.020-0.055 mm (0.0008-0.0022 in) |
Drugi |
0.020-0.055 mm (0.0008-0.0022 in) |
Oil |
0.020-0.055 mm (0.0008-0.0022 in) |
Dopuszczalny luz końcowy pierścienia tłokowego (Piston ring end gap): |
Górny |
0.100-0.300 mm (0.0039-0.0118 in) |
Drugi |
0.200-0.400 mm (0.0079-0.0157 in) |
Oil |
0.200-0.400 mm (0.0079-0.0157 in) |
Średnica wału korbowego: |
60.000 mm (2.3622 in) |
Crankpin diameter: |
45.000 mm (1.7717 in) |
Specyfikacja głowicy
Głowica |
Głowica alloy |
Aluminium |
Układ rozrządu: |
DOHC, chain driven |
Zawory: |
24 (4 Zawory per cylinder) |
Czas otwarcia/zamknięcia zaworów: |
244°/228° |
Średnica główki zaworu: |
ZAWORY SSĄCE |
30.0 mm (1.1811 in) |
ZAWORY WYDECHOWE |
27.0 mm (1.063 in) |
Średnica trzpienia zaworu: |
ZAWORY SSĄCE |
6.0 mm (0.2362 in) |
ZAWORY WYDECHOWE |
6.0 mm (0.2362 in) |
Dane serwisowe silnika M52B20TU
Compression pressure |
Minimum |
10.0 kg/cm2 (9.9 bar, 145 psi) / 350 obr/min |
Compression differential limit between cylinders: |
1.0 kg/cm2 (1.0 bar, 15 psi) / 350 obr/min |
System olejowy |
Polecany olej silnikowy |
SAE 5W-30 |
Rodzaj oleju |
BMW LL-98 or LL-01 |
Ilość oleju w silniku (pojemność do napełnienia) |
~ 6.5 L (6.87 US. qt, 5.72 Imp. qt.) |
Oil change interval, km (miles) |
5,000-10,000 (3,000-6,000) |
System zapłonowy |
Świeca zapłonowa |
Bosch: FGR7DQP, NGK: BKR6EQUP |
Świeca zapłonowa torque: |
25 N·m (2.5 kg·m, 18.4 ft·lb) |
Modele BMW, w których występował ten silnik
Model |
Lata produkcji |
BMW 320i, 320Ci (E46) |
1998-2000 |
BMW 520i (E34) |
1998-2000 |
BMW Z3 2.0i (E36/7 ) |
1999-2000 |