Silnik BMW M52B20 R6 (2.0L, 148 HP) – opinie, specyfikacja

BMW M52B20 to doskonale zbalansowany silnik benzynowy o pojemności 2,0 litrów (1 991 cm3, 121,5 cu-in), będący dumą rodziny BMW M52 i produkowanym w renomowanej fabryce w Monachium (Monachium, Niemcy) w latach 1994-1998.

Unikalność tego silnika polega na zastosowaniu bloku cylindrów odlewanego ze stopu aluminium, gdzie tuleje cylindrowe zostały pokryte warstwą Nikasilu. Głowica cylindrów została wykonana z aluminium, w której zostały umieszczone podwójne wałki rozrządu, napędzające 24 zawory (po cztery zawory na cylinder). Silnik jest wyposażony w system Siemens MS 41.0, DME (Digital Motor Electronics), innowacyjny system VANOS (Variable Valve Timing System od BMW) oraz bezrozdzielaczowy układ zapłonowy z indywidualnymi cewkami zapłonowymi, które gwarantują wysoką wydajność.

Parametry techniczne tego silnika to średnica cylindra o imponujących 80,0 mm (3,15 cala) i skok tłoka wynoszący 66,0 mm (2,6 cala). Stopień sprężania osiąga znakomite 11,0:1. Efektownie prezentujący się BMW M52B20 generuje imponującą moc, osiągając 150 PS (110 kW; 148 KM) przy 5900 obr/min maksymalnej mocy, a także potężny moment obrotowy wynoszący 190 N-m (19,4 kg-m, 140 ft-lb) przy 4200 obr/min. To nie tylko silnik, to prawdziwe dzieło inżynieryjne, łączące precyzję wykonania, nowoczesne technologie i oszałamiające osiągi.

Specyfikacja silnika M52B20

Specyfikacja silnika
Kod silnika M52B20
Układ Czterosuwowy, Rzędowy-6 (Straight-6)
Rodzaj paliwa Benzyna
Lata produkcji 1994-1998
Pojemność silnika 2.0 L, 1,991 cc (121.5 cu in)
System paliwowy System wtrysku paliwa
Dodatkowe źródło mocy Brak
Maks. moc 150 PS (110 kW; 148 HP) przy 5,900 obr/min
Maks. moment obrotowy 190 N·m (19.4 kg·m, 140 ft·lb) przy 4,200 obr/min
Kolejność zapłonu 1-5-3-6-2-4
Wymiary (D x W x S):
Waga ~158 kg(348 lbs)

Specyfikacja bloku silnika M52B20

Blok cylindrów M52B20 jest odlewany ze stopu aluminium z tulejami cylindrowymi pokrytymi powłoką Nikasil. Średnica cylindra wynosi 80,0 mm (3,15 cala), a skok tłoka 66,0 mm (2,6 cala). Cylindry są ze wszystkich stron wystawione na działanie cyrkulującego chłodziwa.

Korbowody z kutej stali posiadają wymienne panewki, dzielone po stronie wału korbowego oraz tuleje stałe po stronie sworznia tłokowego. Tłoki są trójpierścieniowe z dwoma górnymi pierścieniami uszczelniającymi oraz dolnym jednoczęściowym pierścieniem zgarniającym olej. W pełni pływające sworznie tłokowe są zabezpieczone pierścieniami osadczymi. Stopień sprężania wynosi 11,0:1.

Blok silnika
Stop bloku silnika Stop aluminium
Stopień sprężania: 11.0:1
Średnica cylindra: 80.0 mm (3.15 in)
Skok tłoka: 66.0 mm (2.60 in)
Liczba pierścieni tłokowych (sprężynowy / olejowy): 2 / 1
Liczba łożysk głównych: 7
Wewnętrzna średnica cylindra (standard): 80.000-80.010 mm (3.1496-3.15 in)
Średnica dolnej części tłoka (standard): 79.985-79.994 mm (3.149-3.1494 in)
Piston pin outer diameter: 22.000 mm (0.8661 in)
Dopuszczalny luz boczny pierścienia tłokowego: Górny 0.020-0.055 mm (0.0008-0.0022 in)
Drugi 0.020-0.055 mm (0.0008-0.0022 in)
Oil 0.020-0.055 mm (0.0008-0.0022 in)
Dopuszczalny luz końcowy pierścienia tłokowego (Piston ring end gap): Górny 0.100-0.300 mm (0.0039-0.0118 in)
Drugi 0.200-0.400 mm (0.0079-0.0157 in)
Oil 0.200-0.400 mm (0.0079-0.0157 in)
Średnica wału korbowego: 60.000 mm (2.3622 in)
Crankpin diameter: 45.000 mm (1.7717 in)

Specyfikacja głowicy

Głowica
Głowica alloy Aluminium
Układ rozrządu: DOHC, chain driven
Zawory: 24 (4 Zawory per cylinder)
Czas otwarcia/zamknięcia zaworów: 228°/228°
Średnica główki zaworu: ZAWORY SSĄCE 30.0 mm (1.1811 in)
ZAWORY WYDECHOWE 27.0 mm (1.063 in)
Średnica trzpienia zaworu: ZAWORY SSĄCE 6.0 mm (0.2362 in)
ZAWORY WYDECHOWE 6.0 mm (0.2362 in)

Dane serwisowe silnika M52B20

Compression pressure
Minimum 10.0 kg/cm2 (9.9 bar, 145 psi) / 350 obr/min
Compression differential limit between cylinders: 1.0 kg/cm2 (1.0 bar, 15 psi) / 350 obr/min
System olejowy
Polecany olej silnikowy SAE 5W-30
Rodzaj oleju BMW LL-01 or LL98
Ilość oleju w silniku (pojemność do napełnienia) ~ 6.5 L (6.87 US. qt, 5.72 Imp. qt.)
Oil change interval, km (miles) 5,000-10,000 (3,000-6,000)
System zapłonowy
Świeca zapłonowa Bosch: FBLDCR
Świeca zapłonowa torque: 25 N·m (2.5 kg·m, 18.4 ft·lb)

Modele BMW, w których występował ten silnik

Model Lata produkcji
BMW 320i (E36) 1994-1998
BMW 520i (E39) 1995-1998

Silnik BMW M52B20 – opinie

Silnik BMW M52B20 to jednostka, która zdobyła wiele pozytywnych opinii wśród miłośników motoryzacji. Ten sześciocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 2 litrów był stosowany w różnych modelach BMW, a jego cechy zyskały uznanie zarówno wśród codziennych kierowców, jak i entuzjastów sportowej jazdy.

Jedną z głównych zalet M52B20 jest płynna i równa praca silnika, co przekłada się na komfortową jazdę. Silnik ten oferuje odpowiednią moc oraz moment obrotowy, zapewniając dynamiczne osiągi, zarówno podczas codziennego użytkowania, jak i w warunkach bardziej wymagającej jazdy.

M52B20 zdobył uznanie także ze względu na swoją trwałość i niezawodność. Solidna konstrukcja i precyzyjne wykonanie sprawiają, że jest to silnik ceniony za wytrzymałość i możliwość pokonywania dużych przebiegów bez utraty wydajności.

Podsumowując, opinie na temat silnika BMW M52B20 często podkreślają jego płynną pracę, solidną konstrukcję, niezawodność oraz potencjał tuningowy, co sprawia, że jest to ceniona jednostka w świecie motoryzacji.