Silnik BMW M52B20 R6 (2.0L, 148 HP) – opinie, specyfikacja
BMW M52B20 to doskonale zbalansowany silnik benzynowy o pojemności 2,0 litrów (1 991 cm3, 121,5 cu-in), będący dumą rodziny BMW M52 i produkowanym w renomowanej fabryce w Monachium (Monachium, Niemcy) w latach 1994-1998.
Unikalność tego silnika polega na zastosowaniu bloku cylindrów odlewanego ze stopu aluminium, gdzie tuleje cylindrowe zostały pokryte warstwą Nikasilu. Głowica cylindrów została wykonana z aluminium, w której zostały umieszczone podwójne wałki rozrządu, napędzające 24 zawory (po cztery zawory na cylinder). Silnik jest wyposażony w system Siemens MS 41.0, DME (Digital Motor Electronics), innowacyjny system VANOS (Variable Valve Timing System od BMW) oraz bezrozdzielaczowy układ zapłonowy z indywidualnymi cewkami zapłonowymi, które gwarantują wysoką wydajność.
Parametry techniczne tego silnika to średnica cylindra o imponujących 80,0 mm (3,15 cala) i skok tłoka wynoszący 66,0 mm (2,6 cala). Stopień sprężania osiąga znakomite 11,0:1. Efektownie prezentujący się BMW M52B20 generuje imponującą moc, osiągając 150 PS (110 kW; 148 KM) przy 5900 obr/min maksymalnej mocy, a także potężny moment obrotowy wynoszący 190 N-m (19,4 kg-m, 140 ft-lb) przy 4200 obr/min. To nie tylko silnik, to prawdziwe dzieło inżynieryjne, łączące precyzję wykonania, nowoczesne technologie i oszałamiające osiągi.
Spis treści
Specyfikacja silnika M52B20 – dane techniczne
Specyfikacja silnika | |
Kod silnika | M52B20 |
Układ | Czterosuwowy, Rzędowy-6 (Straight-6) |
Rodzaj paliwa | Benzyna |
Lata produkcji | 1994-1998 |
Pojemność silnika | 2.0 L, 1,991 cc (121.5 cu in) |
System paliwowy | System wtrysku paliwa |
Dodatkowe źródło mocy | Brak |
Maks. moc | 150 PS (110 kW; 148 HP) przy 5,900 obr/min |
Maks. moment obrotowy | 190 N·m (19.4 kg·m, 140 ft·lb) przy 4,200 obr/min |
Kolejność zapłonu | 1-5-3-6-2-4 |
Wymiary (D x W x S): | – |
Waga | ~158 kg(348 lbs) |
Specyfikacja bloku silnika M52B20
Blok cylindrów M52B20 jest odlewany ze stopu aluminium z tulejami cylindrowymi pokrytymi powłoką Nikasil. Średnica cylindra wynosi 80,0 mm (3,15 cala), a skok tłoka 66,0 mm (2,6 cala). Cylindry są ze wszystkich stron wystawione na działanie cyrkulującego chłodziwa.
Korbowody z kutej stali posiadają wymienne panewki, dzielone po stronie wału korbowego oraz tuleje stałe po stronie sworznia tłokowego. Tłoki są trójpierścieniowe z dwoma górnymi pierścieniami uszczelniającymi oraz dolnym jednoczęściowym pierścieniem zgarniającym olej. W pełni pływające sworznie tłokowe są zabezpieczone pierścieniami osadczymi. Stopień sprężania wynosi 11,0:1.
Blok silnika | ||
Stop bloku silnika | Stop aluminium | |
Stopień sprężania: | 11.0:1 | |
Średnica cylindra: | 80.0 mm (3.15 in) | |
Skok tłoka: | 66.0 mm (2.60 in) | |
Liczba pierścieni tłokowych (sprężynowy / olejowy): | 2 / 1 | |
Liczba łożysk głównych: | 7 | |
Wewnętrzna średnica cylindra (standard): | 80.000-80.010 mm (3.1496-3.15 in) | |
Średnica dolnej części tłoka (standard): | 79.985-79.994 mm (3.149-3.1494 in) | |
Średnica zewnętrzna sworznia tłokowego: | 22.000 mm (0.8661 in) | |
Dopuszczalny luz boczny pierścienia tłokowego: | Górny | 0.020-0.055 mm (0.0008-0.0022 in) |
Drugi | 0.020-0.055 mm (0.0008-0.0022 in) | |
Olejowy | 0.020-0.055 mm (0.0008-0.0022 in) | |
Dopuszczalny luz końcowy pierścienia tłokowego (Piston ring end gap): | Górny | 0.100-0.300 mm (0.0039-0.0118 in) |
Drugi | 0.200-0.400 mm (0.0079-0.0157 in) | |
Olejowy | 0.200-0.400 mm (0.0079-0.0157 in) | |
Średnica wału korbowego: | 60.000 mm (2.3622 in) | |
Średnica czopa korbowego: | 45.000 mm (1.7717 in) |
Specyfikacja głowicy
Głowica | ||
Stop głowicy | Aluminium | |
Układ rozrządu: | DOHC, napędzany łańcuchem | |
Zawory: | 24 (4 Zawory per cylinder) | |
Czas otwarcia/zamknięcia zaworów: | 228°/228° | |
Średnica główki zaworu: | ZAWORY SSĄCE | 30.0 mm (1.1811 in) |
ZAWORY WYDECHOWE | 27.0 mm (1.063 in) | |
Średnica trzpienia zaworu: | ZAWORY SSĄCE | 6.0 mm (0.2362 in) |
ZAWORY WYDECHOWE | 6.0 mm (0.2362 in) |
Dane serwisowe silnika M52B20
Ciśnienie sprężania | |
Minimum | 10.0 kg/cm2 (9.9 bar, 145 psi) / 350 obr/min |
Limit różnicy ciśnień między cylindrami: | 1.0 kg/cm2 (1.0 bar, 15 psi) / 350 obr/min |
System olejowy | |
Polecany olej silnikowy | SAE 5W-30 |
Rodzaj oleju | BMW LL-01 or LL98 |
Ilość oleju w silniku (pojemność do napełnienia) | ~ 6.5 L (6.87 US. qt, 5.72 Imp. qt.) |
Iterwały wymian oleju, km (miles) | 5,000-10,000 (3,000-6,000) |
System zapłonowy | |
Świeca zapłonowa | Bosch: FBLDCR |
Moment dokręcania świec zapłonowych: | 25 N·m (2.5 kg·m, 18.4 ft·lb) |
Modele BMW, w których występował ten silnik
Model | Lata produkcji |
BMW 320i (E36) | 1994-1998 |
BMW 520i (E39) | 1995-1998 |
Silnik BMW M52B20 – opinie
Silnik BMW M52B20 to jednostka, która zdobyła wiele pozytywnych opinii wśród miłośników motoryzacji. Ten sześciocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 2 litrów był stosowany w różnych modelach BMW, a jego cechy zyskały uznanie zarówno wśród codziennych kierowców, jak i entuzjastów sportowej jazdy.
Jedną z głównych zalet M52B20 jest płynna i równa praca silnika, co przekłada się na komfortową jazdę. Silnik ten oferuje odpowiednią moc oraz moment obrotowy, zapewniając dynamiczne osiągi, zarówno podczas codziennego użytkowania, jak i w warunkach bardziej wymagającej jazdy.
M52B20 zdobył uznanie także ze względu na swoją trwałość i niezawodność. Solidna konstrukcja i precyzyjne wykonanie sprawiają, że jest to silnik ceniony za wytrzymałość i możliwość pokonywania dużych przebiegów bez utraty wydajności.
Podsumowując, opinie na temat silnika BMW M52B20 często podkreślają jego płynną pracę, solidną konstrukcję, niezawodność oraz potencjał tuningowy, co sprawia, że jest to ceniona jednostka w świecie motoryzacji.
BMW M52B20 – spalanie
Silnik BMW M52B20 łączy wysoką wydajność z doskonałą oszczędnością paliwa, dzięki zastosowaniu nowoczesnej technologii, która maksymalizuje efektywność każdej kropli paliwa.
Aspekt | Specyfikacja |
---|---|
Średnie zużycie paliwa | 8-14 L/100 km (zmienia się w zależności od warunków jazdy) |
System wtryskowy | Wielopunktowy wtrysk paliwa |
Rekomendowany typ paliwa | Premium bezołowiowa, 91+ oktanów |
Czynniki wpływające na efektywność | Styl jazdy, konserwacja, warunki jazdy |
Średnie zużycie paliwa: Efektywność paliwowa jest kluczowym elementem nowoczesnych silników, a M52B20 wyróżnia się w tym zakresie. Kierowcy mogą oczekiwać, że średnie zużycie paliwa będzie wynosić od 8 do 14 litrów na 100 kilometrów, co odzwierciedla zrównoważony charakter tego silnika. Wyższe wartości zużycia paliwa osiągane są zazwyczaj podczas jazdy autostradowej, gdzie silnik, pracując przy stałych prędkościach, pokazuje swoją efektywność.
Wpływ technologii wtrysku paliwa na wydajność: Choć M52B20 nie korzysta z systemu bezpośredniego wtrysku paliwa, a zamiast tego wykorzystuje technologię wielopunktowego wtrysku, precyzyjne dostarczanie paliwa do komory spalania nadal ma istotny wpływ na jego efektywność.
Paliwo jest starannie rozpylane i mieszane z powietrzem przed jego wejściem do komory spalania, co sprzyja pełniejszemu spalaniu i minimalizuje straty. Ta technologia, wspierana przez precyzyjne dostrojenie systemu zarządzania silnikiem, umożliwia optymalne wykorzystanie paliwa, jednocześnie nie wpływając negatywnie na osiągi silnika.
Najczęstsze problemy i usterki silnika BMW M52B20
Silnik BMW M52B20 słynie z równowagi między osiągami a niezawodnością, co jest świadectwem umiejętności inżynieryjnych BMW.
Jednakże, podobnie jak wszystkie układy mechaniczne, nie jest on odporny na problemy. Zrozumienie tych potencjalnych usterek, ich rozwiązywania i ogólnej niezawodności silnika może pomóc właścicielom i entuzjastom w podejmowaniu świadomych decyzji dotyczących serwisowania i napraw.
Jedna z najczęstszych usterek silnika M52B20 związana jest z układem chłodzenia. Wiadomo, że pompa wody i termostat ulegają awarii, co prowadzi do przegrzania. Regularna kontrola układu chłodzenia i zapobiegawcza wymiana pompy wodnej i termostatu, zwykle około 60 000 mil, może zapobiec katastrofalnemu uszkodzeniu silnika z powodu przegrzania.
System VANOS, mechanizm zmiennych faz rozrządu BMW, jest również powodem do niepokoju. Objawy awarii systemu VANOS obejmują utratę mocy i momentu obrotowego, szczególnie przy niskich obrotach, oraz nierówną pracę na biegu jałowym. Wymiana uszczelek VANOS lub całej jednostki może przywrócić osiągi silnika.
Innym problemem jest uszczelka obudowy filtra oleju, która może ulec degradacji i prowadzić do wycieków oleju. Jest to często identyfikowane przez olej znajdujący się wokół bloku silnika lub na podłodze garażu. Wymiana uszczelki jest środkiem zaradczym i jest uważana za rutynową naprawę.
Ponadto M52B20 może cierpieć z powodu zużytych świec zapłonowych i cewek, co powoduje przerwy w zapłonie i słabe osiągi silnika. Regularna konserwacja powinna obejmować sprawdzanie i wymianę świec zapłonowych i cewek przed ich awarią.