Silnik BMW M50B25TU R6 (2.5L, 141 kW; 189 HP) - specyfikacja

Silnik BMW M50B25TU R6 (2.5L, 141 kW; 189 HP) – specyfikacja

BMW M50B25TU to wyjątkowy silnik benzynowy o pojemności 2,5 litra (2 494 cm3, 152,2 cu-in), funkcjonujący na zasadzie czterosuwu, będący częścią rodziny BMW M50. Produkcja tego silnika miała miejsce w renomowanej fabryce w Monachium (Monachium, Niemcy) w okresie od 1992 do 1996 roku.

Silnik BMW M50B25TU wyróżnia się solidnym blokiem z żeliwa oraz aluminiową głowicą, posiadającą podwójny górny wałek rozrządu (DOHC) oraz cztery zawory obsługujące każdy cylinder, to daje w sumie 24 zawory. Wyposażony w zaawansowane technologie, silnik ten posiada elektroniczny układ wtrysku paliwa (DME M3.3.1), system zmiennych faz rozrządu VANOS (Variable Valve Timing System od BMW) dla dolotowego wałka rozrządu, układ zapłonowy typu coil-on-plug, czujnik spalania stukowego oraz lekki plastikowy kolektor dolotowy. To połączenie innowacji oraz precyzji sprawia, że silnik M50B25TU oferuje nie tylko imponujące osiągi, ale także niezawodność na najwyższym poziomie.

Silnik ten posiada średnicę cylindrów osiągającą 84,0 mm (3,31 cala), natomiast skok tłoka wynosi 75,0 mm (2,95 cala). Stopień sprężania plasuje się na poziomie 10,5:1, osiągając maksymalną prędkość obrotową wynoszącą 6500 obr/min. BMW M50B25TU, będąc źródłem mocy, generuje imponujące 192 PS (141 kW; 189 KM) przy 5 900 obr/min maksymalnej mocy wyjściowej, a także potężny moment obrotowy wynoszący 245 N-m (25 kg-m, 180,6 ft-lb) przy 4 200 obr/min dla BMW E36 oraz 250 N-m (25,9 kg-m) przy 4 200 obr/min dla BMW E34. To połączenie osiągów i efektywności sprawia, że silnik ten to prawdziwa perełka dla miłośników motoryzacji.

Specyfikacja silnika M50B25TU

Specyfikacja silnika
Kod silnika M50B25 TU
Układ Czterosuwowy, Rzędowy-6 (Straight-6)
Rodzaj paliwa Benzyna
Lata produkcji 1992-1996
Pojemność silnika 2.5 L, 2,494 cc (152.2 cu in)
System paliwowy Elektroniczny wtrysk paliwa (MS40.1)
Dodatkowe źródło mocy Brak
Maks. moc 192 PS (141 kW; 189 HP) przy 5,900 obr/min
Maks. moment obrotowy E36: 245 N·m (25 kg·m, 180.6 ft·lb) przy 4,200 obr/min
E34: 250 N·m (25.9 kg·m) przy 4,200 obr/min
Kolejność zapłonu 1-5-3-6-2-4
Wymiary (D x W x S):
Waga 194 kg (428 lbs)

Specyfikacja bloku silnika M50B25TU

Silnik BMW M50B25TU charakteryzuje się solidnym żeliwnym blokiem cylindrów, posiadającym imponującą średnicę wynoszącą 84,0 mm (3,31 cala) oraz skok tłoka o wartości 75,0 mm (2,95 cala). Stopień sprężania tego silnika osiąga imponujące 10,5:1, co wpływa na jego wydajność i efektywność.

Każdy z tłoków tego silnika został wyposażony w dwa pierścienie sprężające, które pełnią istotną rolę w procesie spalania, oraz pojedynczy pierścień olejowy, zapewniający skuteczne smarowanie. To połączenie solidnej konstrukcji, zaawansowanych technologii oraz precyzyjnego wykonania sprawia, że silnik M50B25TU to nie tylko źródło mocy, ale także symbol niezawodności.

Blok silnika
Stop bloku silnika Żeliwo odlewnicze
Stopień sprężania: 10.5:1
Średnica cylindra: 84.0 mm (3.31 in)
Skok tłoka: 75.0 mm (2.95 in)
Liczba pierścieni tłokowych (sprężynowy / olejowy): 2 / 1
Liczba łożysk głównych: 7
Wewnętrzna średnica cylindra (standard): 84.000-84.014 mm (3.3071-3.3076 in)
Średnica dolnej części tłoka (standard): 83.980 mm (3.3063 in)
Dopuszczalny luz boczny pierścienia tłokowego: Górny 0.020-0.060 mm (0.0008-0.0024 in)
Drugi 0.030-0.065 mm (0.0012-0.0026 in)
Oil
Dopuszczalny luz końcowy pierścienia tłokowego (Piston ring end gap): Górny 0.200-0.400 mm (0.0079-0.0157 in)
Drugi 0.200-0.400 mm (0.0079-0.0157 in)
Oil 0.400-1.400 mm (0.0157-0.0551 in)
Średnica wału korbowego: 60.000 mm (2.3622 in)
Crankpin diameter: 45.000 mm (1.7717 in)

Specyfikacja głowicy

Głowica
Układ rozrządu: DOHC, napęd łańcuchowy
Zawory: 24 (4 zawory na cylinder)
Czas otwarcia/zamknięcia zaworów: 228°/228°
Średnica główki zaworu: ZAWORY SSĄCE 33.000 mm (1.2992 in)
ZAWORY WYDECHOWE 30.500 mm (1.2008 in)
Średnica trzpienia zaworu: ZAWORY SSĄCE 6.000 mm (0.2362 in)
ZAWORY WYDECHOWE 6.000 mm (0.2362 in)

Dane serwisowe silnika M50B25TU

Compression pressure
Standard 10.2 kg/cm2 (9.9 bar, 145 psi) / 350 obr/min
System olejowy
Polecany olej silnikowy 5W-30, 5W-40, 10W-30, 10W-40
Rodzaj oleju API
Ilość oleju w silniku (pojemność do napełnienia) Przy wymianie filtra: 5.75 L (6.08 US. qt, 5.06 Imp. qt.)
Przedział wymiany oleju, km (mile) 10 000 (6 000)
System zapłonowy
Świeca zapłonowa Bosch: FGR7DQP, NGK: BKR6EQUP
Przerwa na świecy zapłonowej 0.7 mm (0.028 in)

Modele BMW, w których występował ten silnik

Model Lata produkcji
BMW 325i, 325is (E36) 1993-1995
BMW 525i, 525ix (E34) 1992-1996