Advertise Image

Silnik BMW M50B25 R6 (2.5L, 189 HP) - specyfikacja, opinie

Silnik BMW M50B25 R6 (2.5L, 189 HP) – specyfikacja, opinie



BMW M50B25 to imponujący silnik benzynowy o pojemności 2,5 litra (2 494 cm3, 152,2 cu-in), działający w technologii czterosuwowej, będący dumą rodziny BMW M50. Produkcja tego silnika miała miejsce w okresie od 1990 do 1992 roku.

Charakteryzujący się solidnym blokiem z żeliwa oraz aluminiową głowicą, silnik BMW M50B25 został wyposażony w podwójny górny wałek rozrządu (DOHC) oraz imponującą liczbę czterech zaworów obsługujących każdy cylinder, co daje łącznie 24 zawory. Nowoczesne rozwiązania technologiczne, takie jak elektroniczny układ wtrysku paliwa (DME M3.1), układ zapłonowy typu coil-on-plug, czujnik spalania stukowego oraz lekki plastikowy kolektor dolotowy, sprawiają, że ten silnik jest nie tylko efektywny, ale także wyjątkowo niezawodny.

Średnica cylindra tego silnika to 84,0 mm (3,31 cala), podczas gdy skok tłoka wynosi 75,0 mm (2,95 cala). Stopień sprężania wynosi 10,0:1, przy maksymalnej prędkości obrotowej sięgającej 6500 obr/min. Silnik M50B25, prezentując swoją potęgę, generuje 192 PS (141 kW; 189 KM) maksymalnej mocy wyjściowej przy 6000 obr/min oraz imponujący moment obrotowy wynoszący 245 N-m (25 kg-m, 180,6 ft-lb) przy 4700 obr/min. To połączenie precyzji, osiągów oraz efektywności sprawia, że silnik ten to prawdziwa perełka technologii motoryzacyjnej.

Specyfikacja silnika M50B25 – dane techniczne

Specyfikacja silnika
Kod silnika M50B25
Układ Czterosuwowy, Rzędowy-6 (Straight-6)
Rodzaj paliwa Benzyna
Lata produkcji 1990-1992
Pojemność silnika 2.5 L, 2,494 cc (152.2 cu in)
System paliwowy Elektroniczny wtrysk paliwa (MS40.1)
Dodatkowe źródło mocy Brak
Maks. moc 192 PS (141 kW; 189 HP) przy 6,000 obr/min
Maks. moment obrotowy 245 N·m (25 kg·m, 180.6 ft·lb) przy 4,700 obr/min
Kolejność zapłonu 1-5-3-6-2-4
Wymiary (D x W x S):
Waga 194 kg (428 lbs)

Specyfikacja bloku silnika M50B25

Silnik BMW M50B25 został stworzony w oparciu o żeliwny blok cylindrów, średnicę cylindra wynoszącą 84,0 mm (3,31 cala) oraz skok tłoka na poziomie 75,0 mm (2,95 cala). Stopień sprężania wynosi 10,0:1. Każdy z tłoków jest wyposażony w dwa pierścienie sprężające i pojedynczy pierścień olejowy.

Blok silnika
Stop bloku silnika Żeliwo odlewnicze
Stopień sprężania: 10.0:1
Średnica cylindra: 84.0 mm (3.31 in)
Skok tłoka: 75.0 mm (2.95 in)
Liczba pierścieni tłokowych (sprężynowy / olejowy): 2 / 1
Liczba łożysk głównych: 7
Wewnętrzna średnica cylindra (standard): 84.000-84.014 mm (3.3071-3.3076 in)
Średnica dolnej części tłoka (standard): 83.980 mm (3.3063 in)
Dopuszczalny luz boczny pierścienia tłokowego: Górny 0.020-0.052 mm (0.0008-0.002 in)
Drugi 0.020-0.052 mm (0.0008-0.002 in)
Olejowy 0.020-0.055 mm (0.0008-0.0022 in)
Dopuszczalny luz końcowy pierścienia tłokowego (Piston ring end gap): Górny 0.200-0.400 mm (0.0079-0.0157 in)
Drugi 0.200-0.400 mm (0.0079-0.0157 in)
Olejowy 0.200-0.450 mm (0.0079-0.0177 in)
Średnica wału korbowego: 60.000 mm (2.3622 in)
Średnica czopu korbowego: 45.000 mm (1.7717 in)

Specyfikacja głowicy

Głowica
Układ rozrządu: DOHC, napędzany łańcuchem
Zawory: 24 (4 Zawory per cylinder)
Czas otwarcia/zamknięcia zaworów: 240°/228°
Średnica główki zaworu: ZAWORY SSĄCE 33.000 mm (1.2992 in)
ZAWORY WYDECHOWE 30.500 mm (1.2008 in)
Średnica trzpienia zaworu: ZAWORY SSĄCE 7.000 mm (0.2756 in)
ZAWORY WYDECHOWE 7.000 mm (0.2756 in)

Dane serwisowe silnika M50B25

Ciśnienie kompresji
Standard 10.2 kg/cm2 (9.9 bar, 145 psi) / 350 obr/min
System olejowy
Polecany olej silnikowy 5W-30, 5W-40, 10W-30, 10W-40
Rodzaj oleju API
Ilość oleju w silniku (pojemność do napełnienia) Z wymianą filtra oleju: 5.75 L (6.08 US. qt, 5.06 Imp. qt.)
Interwał wymiany oleju, km (miles) 10,000 (6,000)
System zapłonowy
Świeca zapłonowa Bosch: FGR7DQP, NGK: BKR6EQUP
Przerwa na świecy zapłonowej 0.7 mm (0.028 in)

Jaki olej do silnika M50B25?

Dobór odpowiedniego oleju do silnika M50B25 jest kluczowy w celu zapewnienia optymalnej wydajności. Zalecamy korzystanie z olejów o lepkości 5W-30, 5W-40, 10W-30 lub 10W-40, gdyż ich parametry lepkości gwarantują skuteczne smarowanie silnika w zróżnicowanych warunkach eksploatacyjnych.

Odnośnie rodzaju oleju API, niestety ta informacja nie jest dostępna w dostarczonej specyfikacji. Niemniej jednak, warto skonsultować się z producentem oleju lub specjalistą, aby dobrać odpowiedni olej spełniający wymagania silnika.

Ile oleju wchodzi do tego silnika?

Podczas procedury wymiany oleju, sugerujemy uzupełnienie silnika o ilość 5.75 litra oleju (co odpowiada 6.08 US. qt lub 5.06 Imp. qt.), przy równoczesnej wymianie filtra oleju. Utrzymanie odpowiedniego poziomu oleju jest istotne, w celu wydłużenia trwałości silnika.

Co ile wymieniać olej?

Co do okresu między wymianami oleju, zaleca się przeprowadzanie tego procesu co 10 000 km (lub co 6 000 mil) w celu zachowania optymalnej czystości i właściwości smarujących oleju.

Jakie świece będą najlepsze do silnika M50B25?

W przypadku systemu zapłonowego BMW M50B25 zaleca się używanie świec zapłonowych o numerach Bosch: FGR7DQP lub NGK: BKR6EQUP. Optymalna przerwa na świecy zapłonowej powinna wynosić 0.7 mm (0.028 in), co ma kluczowe znaczenie dla efektywnego procesu spalania.

Dokładne przestrzeganie zaleceń dotyczących oleju silnikowego i elementów zapłonowych przyczyni się do utrzymania optymalnej wydajności silnika BMW M50B25.

Modele BMW, w których występował ten silnik

Model Lata produkcji
BMW 525i, 525ix (E34) 1990-1992
BMW 325i, 325is (E36) 1991-1992

Silnik M50B25 Opinie

Silnik M50B25 to jednostka, która zdobyła szerokie uznanie i pozytywne opinie wśród entuzjastów motoryzacji. Ten sześciocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 2,5 litra został wprowadzony przez BMW i zastosowany w różnych modelach, w tym popularnej serii 5.

Jego niekwestionowane zalety obejmują dynamiczne osiągi, płynną pracę oraz solidną konstrukcję. Silnik M50B25 słynie z wyważonego połączenia mocy i efektywności paliwowej, co sprawia, że jest atrakcyjny dla miłośników sportowej jazdy i codziennego użytku.

Inżynieria tego silnika przekłada się na ugruntowaną trwałość oraz niewielką awaryjność, co czyni go popularnym wyborem wśród osób, które cenią nie tylko wydajność, ale także niezawodność. Dodatkowo, silnik M50B25 ma zdolność do tuningowania, co z kolei pozwala wielu pasjonatom na dowolne modyfikacje oraz możliwość dostosowania silnika do swoich preferencji.

Podsumowując, opinie na temat silnika M50B25 są zazwyczaj pozytywne, ze względu na jego wydajność, trwałość. Właśnie to sprawia, że jest on ceniony wśród miłośników samochodów marki BMW.