Silnik BMW M50B20 R6 (2.0L, 147 HP) – specyfikacja
BMW M50B20 to czterosuwowy, wolnossący silnik benzynowy o pojemności 2,0 litrów (1 990 cm3, 121,4 cu-in) z rodziny M50. Silnik był produkowany od 1990 do 1992 roku.
Silnik BMW M50B20 ma żeliwny blok oraz aluminiową głowicę z podwójnym górnym wałkiem rozrządu (DOHC) i czterema zaworami na cylinder (łącznie 24). Silnik jest wyposażony w elektroniczny układ wtrysku paliwa (DME M3.1), zapłon typu coil-on-plug, czujnik spalania stukowego oraz lekki plastikowy kolektor dolotowy.
Średnica cylindra wynosi 80,0 mm (3,15 cala), a skok tłoka 66,0 mm (2,6 cala). Stopień sprężania tego silnika wynosi 10,5:1, a prędkość obrotowa 6 500 obr. Silnik BMW M50B20 wytwarzał 145 PS (110 kW; 147 KM) przy 6000 obr/min maksymalnej mocy wyjściowej i 190 N-m (19,4 kg-m, 140 ft-lb) przy 4700 obr/min maksymalnego momentu obrotowego.
Spis treści
Specyfikacja silnika M50B20 – dane techniczne
Specyfikacja silnika | |
Kod silnika | M50B20 |
Układ | Czterosuwowy, Rzędowy-6 (Straight-6) |
Rodzaj paliwa | Benzyna |
Lata produkcji | 1990-1992 |
Pojemność silnika | 2.0 L, 1,990 cc (121.4 cu in) |
System paliwowy | Elektroniczny wtrysk paliwa (DME3.1) |
Dodatkowe źródło mocy | Brak |
Maks. moc | 145 PS (110 kW; 147 HP) przy 6,000 obr/min |
Maks. moment obrotowy | 190 N·m (19.4 kg·m, 140 ft·lb) przy 4,700 obr/min |
Kolejność zapłonu | 1-5-3-6-2-4 |
Wymiary (D x W x S): | – |
Waga | 194 kg (428 lbs) |
Specyfikacja bloku silnika M50B20
Silnik BMW M50B20 posiada żeliwny blok cylindrów o średnicy 80,0 mm (3,15 cala) i skoku tłoka wynoszącym 66,0 mm (2,6 cala). Każdy z tłoków jest wyposażony w dwa pierścienie sprężające i pojedynczy pierścień olejowy.
Blok silnika | ||
Stop bloku silnika | Żeliwo odlewnicze | |
Stopień sprężania: | 10.5:1 | |
Średnica cylindra: | 80.0 mm (3.15 in) | |
Skok tłoka: | 66.0 mm (2.6 in) | |
Liczba pierścieni tłokowych (sprężynowy / olejowy): | 2 / 1 | |
Liczba łożysk głównych: | 7 | |
Wewnętrzna średnica cylindra (standard): | 80.000 mm (3.1496 in) | |
Średnica dolnej części tłoka (standard): | 79.980 mm (3.1488 in) | |
Dopuszczalny luz boczny pierścienia tłokowego: | Górny | 0.020-0.052 mm (0.0008-0.002 in) |
Drugi | 0.020-0.052 mm (0.0008-0.002 in) | |
Olejowy | 0.020-0.055 mm (0.0008-0.0022 in) | |
Dopuszczalny luz końcowy pierścienia tłokowego (Piston ring end gap): | Górny | 0.200-0.400 mm (0.0079-0.0157 in) |
Drugi | 0.200-0.400 mm (0.0079-0.0157 in) | |
Olejowy | 0.200-0.450 mm (0.0079-0.0177 in) | |
Średnica wału korbowego: | 60.000 mm (2.3622 in) | |
Średnica sworznia korbowego: | 45.000 mm (1.7717 in) |
Specyfikacja głowicy
Głowica | ||
Układ rozrządu: | DOHC, chain drive | |
Zawory: | 24 (4 zawory na cylinder) | |
Czas otwarcia/zamknięcia zaworów: | 240°/228° | |
Średnica główki zaworu: | ZAWORY SSĄCE | 30.000 mm (1.1811 in) |
ZAWORY WYDECHOWE | 27.000 mm (1.063 in) | |
Średnica trzpienia zaworu: | ZAWORY SSĄCE | 7.0 mm (0.2756 in) |
ZAWORY WYDECHOWE | 7.0 mm (0.2756 in) |
Dane serwisowe silnika M50B20
Głowica cylindrów wykonana jest ze stopu aluminium o wysokiej wydajności chłodzenia. Silnik posiada podwójny górny wałek rozrządu z czterema zaworami na cylinder. Zawory dolotowe mają średnicę 30,0 mm (1,18 cala), a zawory wydechowe 27,0 mm (1,06 cala). Specyfikacje wałków rozrządu M50B20 są następujące: czas trwania wynosi 240° dla zaworów dolotowych i 228° dla zaworów wydechowych, skok zaworów wynosi odpowiednio 9,7 i 8,8 mm. Silnik ten jest wyposażony w hydrauliczne popychacze.
Ciśnienie sprężania | |
Standard | 10.2 kg/cm2 (9.9 bar, 145 psi) / 350 obr/min |
System olejowy | |
Polecany olej silnikowy M50B20 | 5W-30, 5W-40, 10W-30, 10W-40 |
Rodzaj oleju API | – |
Ilość oleju w silniku M50B20 (pojemność do napełnienia) | Z wymianą filtra: 5.75 L (6.08 US. qt, 5.06 Imp. qt.) |
Interwał wymiany oleju, km (mile) | 10,000 (6,000) |
System zapłonowy | |
Świeca zapłonowa | Bosch: FGR7DQP, NGK: BKR6EQUP |
Przerwa na świecy zapłonowej | 0.7 mm (0.028 in) |
Modele BMW, w których występował ten silnik
Model | Lata produkcji |
BMW 520i (E34) | 1990-1992 |
BMW 320i (E36) | 1991-1992 |
BMW M50B20 – spalanie
Silnik BMW M50B20, znany z płynnego dostarczania mocy i znakomitych osiągów, oferuje również zaskakująco dobrą efektywność paliwową jak na 6-cylindrowy silnik z tamtej epoki. To doskonałe połączenie wydajności i oszczędności paliwa jest efektem przemyślanej inżynierii BMW.
Średnie Zużycie Paliwa
Średnie zużycie paliwa w silniku M50B20 wynosi od 8 L / 100 km do 12 L / 100 km, jednakże wartość ta może się różnić w zależności od wielu czynników. Nawyki jazdy, poziom konserwacji, obciążenie pojazdu oraz warunki atmosferyczne mogą znacząco wpłynąć na efektywność paliwową. Na przykład, częste krótkie trasy, agresywna jazda i przewożenie ciężkich ładunków mogą znacząco obniżyć efektywność paliwową.
Dodatkowo, warunki jazdy mają duże znaczenie – jazda w gęstym miejskim ruchu z częstym zatrzymywaniem i ruszaniem zazwyczaj prowadzi do wyższego zużycia paliwa w porównaniu do długiej jazdy po autostradzie, gdzie oszczędność paliwa jest zazwyczaj lepsza.
Regularna konserwacja pojazdu jest kluczowa dla optymalnej efektywności paliwowej M50B20. Utrzymanie silnika w dobrym stanie, poprzez terminową wymianę oleju, utrzymanie odpowiedniego ciśnienia w oponach oraz regularną wymianę filtra powietrza, przyczynia się do lepszej wydajności. Ponadto, stosowanie paliwa o zalecanej klasie jest niezbędne dla zachowania zaprojektowanej efektywności paliwowej silnika.