Advertise Image

Silnik BMW M50B20 R6 (2.0L, 147 HP) - specyfikacja

Silnik BMW M50B20 R6 (2.0L, 147 HP) – specyfikacja



BMW M50B20 to czterosuwowy, wolnossący silnik benzynowy o pojemności 2,0 litrów (1 990 cm3, 121,4 cu-in) z rodziny M50. Silnik był produkowany od 1990 do 1992 roku.

Silnik BMW M50B20 ma żeliwny blok oraz aluminiową głowicę z podwójnym górnym wałkiem rozrządu (DOHC) i czterema zaworami na cylinder (łącznie 24). Silnik jest wyposażony w elektroniczny układ wtrysku paliwa (DME M3.1), zapłon typu coil-on-plug, czujnik spalania stukowego oraz lekki plastikowy kolektor dolotowy.

Średnica cylindra wynosi 80,0 mm (3,15 cala), a skok tłoka 66,0 mm (2,6 cala). Stopień sprężania tego silnika wynosi 10,5:1, a prędkość obrotowa 6 500 obr. Silnik BMW M50B20 wytwarzał 145 PS (110 kW; 147 KM) przy 6000 obr/min maksymalnej mocy wyjściowej i 190 N-m (19,4 kg-m, 140 ft-lb) przy 4700 obr/min maksymalnego momentu obrotowego.

Specyfikacja silnika M50B20 – dane techniczne

Specyfikacja silnika
Kod silnika M50B20
Układ Czterosuwowy, Rzędowy-6 (Straight-6)
Rodzaj paliwa Benzyna
Lata produkcji 1990-1992
Pojemność silnika 2.0 L, 1,990 cc (121.4 cu in)
System paliwowy Elektroniczny wtrysk paliwa (DME3.1)
Dodatkowe źródło mocy Brak
Maks. moc 145 PS (110 kW; 147 HP) przy 6,000 obr/min
Maks. moment obrotowy 190 N·m (19.4 kg·m, 140 ft·lb) przy 4,700 obr/min
Kolejność zapłonu 1-5-3-6-2-4
Wymiary (D x W x S):
Waga 194 kg (428 lbs)

Specyfikacja bloku silnika M50B20

Silnik BMW M50B20 posiada żeliwny blok cylindrów o średnicy 80,0 mm (3,15 cala) i skoku tłoka wynoszącym 66,0 mm (2,6 cala). Każdy z tłoków jest wyposażony w dwa pierścienie sprężające i pojedynczy pierścień olejowy.

Blok silnika
Stop bloku silnika Żeliwo odlewnicze
Stopień sprężania: 10.5:1
Średnica cylindra: 80.0 mm (3.15 in)
Skok tłoka: 66.0 mm (2.6 in)
Liczba pierścieni tłokowych (sprężynowy / olejowy): 2 / 1
Liczba łożysk głównych: 7
Wewnętrzna średnica cylindra (standard): 80.000 mm (3.1496 in)
Średnica dolnej części tłoka (standard): 79.980 mm (3.1488 in)
Dopuszczalny luz boczny pierścienia tłokowego: Górny 0.020-0.052 mm (0.0008-0.002 in)
Drugi 0.020-0.052 mm (0.0008-0.002 in)
Olejowy 0.020-0.055 mm (0.0008-0.0022 in)
Dopuszczalny luz końcowy pierścienia tłokowego (Piston ring end gap): Górny 0.200-0.400 mm (0.0079-0.0157 in)
Drugi 0.200-0.400 mm (0.0079-0.0157 in)
Olejowy 0.200-0.450 mm (0.0079-0.0177 in)
Średnica wału korbowego: 60.000 mm (2.3622 in)
Średnica sworznia korbowego: 45.000 mm (1.7717 in)

Specyfikacja głowicy

Głowica
Układ rozrządu: DOHC, chain drive
Zawory: 24 (4 zawory na cylinder)
Czas otwarcia/zamknięcia zaworów: 240°/228°
Średnica główki zaworu: ZAWORY SSĄCE 30.000 mm (1.1811 in)
ZAWORY WYDECHOWE 27.000 mm (1.063 in)
Średnica trzpienia zaworu: ZAWORY SSĄCE 7.0 mm (0.2756 in)
ZAWORY WYDECHOWE 7.0 mm (0.2756 in)

Dane serwisowe silnika M50B20

Głowica cylindrów wykonana jest ze stopu aluminium o wysokiej wydajności chłodzenia. Silnik posiada podwójny górny wałek rozrządu z czterema zaworami na cylinder. Zawory dolotowe mają średnicę 30,0 mm (1,18 cala), a zawory wydechowe 27,0 mm (1,06 cala). Specyfikacje wałków rozrządu M50B20 są następujące: czas trwania wynosi 240° dla zaworów dolotowych i 228° dla zaworów wydechowych, skok zaworów wynosi odpowiednio 9,7 i 8,8 mm. Silnik ten jest wyposażony w hydrauliczne popychacze.

Ciśnienie sprężania
Standard 10.2 kg/cm2 (9.9 bar, 145 psi) / 350 obr/min
System olejowy
Polecany olej silnikowy M50B20 5W-30, 5W-40, 10W-30, 10W-40
Rodzaj oleju API
Ilość oleju w silniku M50B20 (pojemność do napełnienia) Z wymianą filtra: 5.75 L (6.08 US. qt, 5.06 Imp. qt.)
Interwał wymiany oleju, km (mile) 10,000 (6,000)
System zapłonowy
Świeca zapłonowa Bosch: FGR7DQP, NGK: BKR6EQUP
Przerwa na świecy zapłonowej 0.7 mm (0.028 in)

Modele BMW, w których występował ten silnik

Model Lata produkcji
BMW 520i (E34) 1990-1992
BMW 320i (E36) 1991-1992

BMW M50B20 – spalanie

Silnik BMW M50B20, znany z płynnego dostarczania mocy i znakomitych osiągów, oferuje również zaskakująco dobrą efektywność paliwową jak na 6-cylindrowy silnik z tamtej epoki. To doskonałe połączenie wydajności i oszczędności paliwa jest efektem przemyślanej inżynierii BMW.

Średnie Zużycie Paliwa

Średnie zużycie paliwa w silniku M50B20 wynosi od 8 L / 100 km do 12 L / 100 km, jednakże wartość ta może się różnić w zależności od wielu czynników. Nawyki jazdy, poziom konserwacji, obciążenie pojazdu oraz warunki atmosferyczne mogą znacząco wpłynąć na efektywność paliwową. Na przykład, częste krótkie trasy, agresywna jazda i przewożenie ciężkich ładunków mogą znacząco obniżyć efektywność paliwową.

Dodatkowo, warunki jazdy mają duże znaczenie – jazda w gęstym miejskim ruchu z częstym zatrzymywaniem i ruszaniem zazwyczaj prowadzi do wyższego zużycia paliwa w porównaniu do długiej jazdy po autostradzie, gdzie oszczędność paliwa jest zazwyczaj lepsza.

Regularna konserwacja pojazdu jest kluczowa dla optymalnej efektywności paliwowej M50B20. Utrzymanie silnika w dobrym stanie, poprzez terminową wymianę oleju, utrzymanie odpowiedniego ciśnienia w oponach oraz regularną wymianę filtra powietrza, przyczynia się do lepszej wydajności. Ponadto, stosowanie paliwa o zalecanej klasie jest niezbędne dla zachowania zaprojektowanej efektywności paliwowej silnika.