Silnik BMW M43B19 / M43TU R4 (1.9L, 103-117 HP) – specyfikacja
BMW M43TU/M43B19 to czterosuwowy, wolnossący silnik benzynowy o pojemności 1,9 litra (1 895 cm3, 115,6 cu-in) z rodziny M43. Silnik był wytwarzany w latach 1998-2002 w fabryce silników Steyr.
Silnik M43TU posiada żeliwny blok cylindrów, wał korbowy z czterema przeciwwagami i aluminiową głowicę z napędzanym łańcuchem pojedynczym górnym wałkiem rozrządu (SOHC), głowica posiada dwa zawory na cylinder (łącznie 8) z hydraulicznymi popychaczami. Średnica cylindra wynosi 85,0 mm, a skok tłoka to 83,5 mm. Stopień sprężania osiąga wartość 9,7:1.
W silniku zastosowano wielopunktowy wtrysk paliwa (MPFI), system zarządzania silnikiem Bosch BMS 46 oraz zaawansowany kolektor dolotowy o podwójnej długości (BMW „DISA”). Maksymalna liczba obrotów wynosi 6 200 obr.
Silnik BMW M43TU generuje imponującą moc maksymalną, wynoszącą 105,0 KM przy 5 300 obr/min, i moment obrotowy sięgający 165,0 N-m przy 2 500 obr/min. Alternatywnie, wersja silnika o mocy 118,0 KM przy 5 500 obr/min generuje moment obrotowy 180,0 N-m przy 3 900 obr/min, w zależności od konkretnej wersji.
Spis treści
Specyfikacja silnika M43B19 / M43TU
Specyfikacja silnika | |
Kod silnika | M43TU/M43B19 |
Układ | Czterosuwowy, Rzędowy-4 (Straight-4) |
Rodzaj paliwa | Benzyna |
Lata produkcji | 1998-2002 |
Pojemność silnika | 1.9 L, 1,895 cc (115.6 cu in) |
System paliwowy | Wielopunktowy wtrysk paliwa (MPFI) |
Dodatkowe źródło mocy | Brak |
Maks. moc |
M43TUB19 UL: 105.0 PS (77.0 kW; 103.0 HP) przy 5,300 obr/min M43TUB19 OL: 118.0 PS (87.0 kW; 117.0 HP) przy 5,500 obr/min |
Maks. moment obrotowy |
M43TUB19 UL: 165.0 N·m (16.8 kg·m, 121.6 ft·lb) przy 2,500 obr/min M43TUB19 OL: 180.0 N·m (18.4 kg·m, 132.7 ft·lb) przy 3,900 obr/min |
Kolejność zapłonu | 1-3-4-2 |
Wymiary (D x W x S): | – |
Waga | – |
Specyfikacja bloku silnika
Blok silnika | ||
Stop bloku silnika | Żeliwo odlewnicze | |
Stopień sprężania: | 9.7:1 | |
Średnica cylindra: | 85.0 mm (3.35 in) | |
Skok tłoka: | 83.5 mm (3.29 in) | |
Liczba pierścieni tłokowych (sprężynowy / olejowy): | 2 / 1 | |
Liczba łożysk głównych: | 5 | |
Wewnętrzna średnica cylindra (standard): | 85.000-85.014 mm (3.3465-3.347 in) | |
Średnica dolnej części tłoka (standard): | 84.985 mm (3.3459 in) | |
Dopuszczalny luz boczny pierścienia tłokowego: | Górny | 0.020-0.200 mm (0.0008-0.0079 in) |
Drugi | 0.020-0.100 mm (0.0008-0.0039 in) | |
Dopuszczalny luz końcowy pierścienia tłokowego (Piston ring end gap): | Górny | 0.200-1.000 mm (0.0079-0.0394 in) |
Drugi | 0.200-1.000 mm (0.0079-0.0394 in) | |
Średnica wału korbowego: | 60.000 mm (2.3622 in) | |
Średnica wałka korbowego: | 45.000 mm (1.7717 in) |
Specyfikacja głowicy
Głowica | ||
Układ rozrządu: | SOHC, chain-driven | |
Zawory: | 8 (2 zawory na cylinder) | |
Czas otwarcia/zamknięcia zaworów: | – | |
Średnica główki zaworu: | ZAWORY SSĄCE | 42.000 mm (1.6535 in) |
ZAWORY WYDECHOWE | 36.000 mm (1.4173 in) | |
Średnica trzpienia zaworu: | ZAWORY SSĄCE | 6.975-7.000 mm (0.2746-0.2756 in) |
ZAWORY WYDECHOWE | 6.960-7.000 mm (0.274-0.2756 in) |
Dane serwisowe silnika M43B19 / M43TU
System olejowy | |
Polecany olej silnikowy | SAE 0W-40, 5W-30, 5W-40 |
Rodzaj oleju | API SG lub SF i lepszy |
Ilość oleju w silniku (pojemność do napełnienia) | 4.0 L (4.23 US. qt, 3.52 Imp. qt.) |
System zapłonowy | |
Świeca zapłonowa | Bosch FGR7DQP, NGK BKR6EQUP |
Przerwa na świecy zapłonowej: | 0.5 mm (0.0197 in) |
Modele BMW, w których występował ten silnik
Model | Lata produkcji |
M43TUB19 UL | |
BMW 316i Compact (E36) | 1999-2001 |
BMW 316i (E46) | 1999-2002 |
M43TUB19 OL | |
BMW 318i/318Ci (E46) | 1998-2001 |
BMW Z3 1.9 | 1999-2002 |