Silnik BMW M43B19 / M43TU R4 (1.9L, 103-117 HP) - specyfikacja

Silnik BMW M43B19 / M43TU R4 (1.9L, 103-117 HP) – specyfikacja

BMW M43TU/M43B19 to czterosuwowy, wolnossący silnik benzynowy o pojemności 1,9 litra (1 895 cm3, 115,6 cu-in) z rodziny M43. Silnik był wytwarzany w latach 1998-2002 w fabryce silników Steyr.

Silnik M43TU posiada żeliwny blok cylindrów, wał korbowy z czterema przeciwwagami i aluminiową głowicę z napędzanym łańcuchem pojedynczym górnym wałkiem rozrządu (SOHC), głowica posiada dwa zawory na cylinder (łącznie 8) z hydraulicznymi popychaczami. Średnica cylindra wynosi 85,0 mm, a skok tłoka to 83,5 mm. Stopień sprężania osiąga wartość 9,7:1.

W silniku zastosowano wielopunktowy wtrysk paliwa (MPFI), system zarządzania silnikiem Bosch BMS 46 oraz zaawansowany kolektor dolotowy o podwójnej długości (BMW „DISA”). Maksymalna liczba obrotów wynosi 6 200 obr.

Silnik BMW M43TU generuje imponującą moc maksymalną, wynoszącą 105,0 KM przy 5 300 obr/min, i moment obrotowy sięgający 165,0 N-m przy 2 500 obr/min. Alternatywnie, wersja silnika o mocy 118,0 KM przy 5 500 obr/min generuje moment obrotowy 180,0 N-m przy 3 900 obr/min, w zależności od konkretnej wersji.

Specyfikacja silnika M43B19 / M43TU

Specyfikacja silnika
Kod silnika M43TU/M43B19
Układ Czterosuwowy, Rzędowy-4 (Straight-4)
Rodzaj paliwa Benzyna
Lata produkcji 1998-2002
Pojemność silnika 1.9 L, 1,895 cc (115.6 cu in)
System paliwowy Wielopunktowy wtrysk paliwa (MPFI)
Dodatkowe źródło mocy Brak
Maks. moc M43TUB19 UL: 105.0 PS (77.0 kW; 103.0 HP) przy 5,300 obr/min
M43TUB19 OL: 118.0 PS (87.0 kW; 117.0 HP) przy 5,500 obr/min
Maks. moment obrotowy M43TUB19 UL: 165.0 N·m (16.8 kg·m, 121.6 ft·lb) przy 2,500 obr/min
M43TUB19 OL: 180.0 N·m (18.4 kg·m, 132.7 ft·lb) przy 3,900 obr/min
Kolejność zapłonu 1-3-4-2
Wymiary (D x W x S):
Waga

Specyfikacja bloku silnika

Blok silnika
Stop bloku silnika Żeliwo odlewnicze
Stopień sprężania: 9.7:1
Średnica cylindra: 85.0 mm (3.35 in)
Skok tłoka: 83.5 mm (3.29 in)
Liczba pierścieni tłokowych (sprężynowy / olejowy): 2 / 1
Liczba łożysk głównych: 5
Wewnętrzna średnica cylindra (standard): 85.000-85.014 mm (3.3465-3.347 in)
Średnica dolnej części tłoka (standard): 84.985 mm (3.3459 in)
Dopuszczalny luz boczny pierścienia tłokowego: Górny 0.020-0.200 mm (0.0008-0.0079 in)
Drugi 0.020-0.100 mm (0.0008-0.0039 in)
Dopuszczalny luz końcowy pierścienia tłokowego (Piston ring end gap): Górny 0.200-1.000 mm (0.0079-0.0394 in)
Drugi 0.200-1.000 mm (0.0079-0.0394 in)
Średnica wału korbowego: 60.000 mm (2.3622 in)
Średnica wałka korbowego: 45.000 mm (1.7717 in)

Specyfikacja głowicy

Głowica
Układ rozrządu: SOHC, chain-driven
Zawory: 8 (2 zawory na cylinder)
Czas otwarcia/zamknięcia zaworów:
Średnica główki zaworu: ZAWORY SSĄCE 42.000 mm (1.6535 in)
ZAWORY WYDECHOWE 36.000 mm (1.4173 in)
Średnica trzpienia zaworu: ZAWORY SSĄCE 6.975-7.000 mm (0.2746-0.2756 in)
ZAWORY WYDECHOWE 6.960-7.000 mm (0.274-0.2756 in)

Dane serwisowe silnika M43B19 / M43TU

System olejowy
Polecany olej silnikowy SAE 0W-40, 5W-30, 5W-40
Rodzaj oleju API SG lub SF i lepszy
Ilość oleju w silniku (pojemność do napełnienia) 4.0 L (4.23 US. qt, 3.52 Imp. qt.)
System zapłonowy
Świeca zapłonowa Bosch FGR7DQP, NGK BKR6EQUP
Przerwa na świecy zapłonowej: 0.5 mm (0.0197 in)

Modele BMW, w których występował ten silnik

Model Lata produkcji
M43TUB19 UL
BMW 316i Compact (E36) 1999-2001
BMW 316i (E46) 1999-2002
M43TUB19 OL
BMW 318i/318Ci (E46) 1998-2001
BMW Z3 1.9 1999-2002