Silnik BMW M43B18 R4 (1.8L, 99-114 HP) - specyfikacja

Silnik BMW M43B18 R4 (1.8L, 99-114 HP) – specyfikacja

BMW M43B18 to czterosuwowy silnik benzynowy o pojemności 1,8 litra (1796 cm3) z serii BMW M43, który był produkowany w latach 1993-1999 w zakładzie silników Steyr.

Silnik M43B18 charakteryzuje się solidną konstrukcją, posiada żeliwny blok cylindrów, wał korbowy z czterema przeciwwagami oraz aluminiową głowicę. Układ napędzający korzysta z pojedynczego górnego wałka rozrządu (SOHC) napędzanego łańcuchem. Głowica posiada dwa zawory na cylinder (łącznie 8) z hydraulicznymi popychaczami. Parametry techniczne obejmują średnicę cylindra wynoszącą 84,0 mm oraz skok tłoka o długości 81,0 mm, co przekłada się na stopień sprężania wynoszący 9,7:1.

W zakresie technologii silnikowej zastosowano wielopunktowy wtrysk paliwa (MPFI), system zarządzania silnikiem Bosch Motronic M 1.7, oraz kolektor dolotowy o podwójnej długości (znany jako BMW „DISA”). Maksymalna liczba obrotów wynosi 6 200 obr/min.

BMW M43B18 generuje imponującą moc maksymalną 115,6 KM (85,0 KW; 114,0 KM) przy 5500 obr/min oraz moment obrotowy 168,0 Nm (17,14 kg-m; 124,0 ft-lb) przy 3900 obr/min. W przypadku wersji przeznaczonej dla modelu BMW 518g Touring (E34), dostępna była również odmiana napędzana gazem ziemnym (CNG). Ta alternatywna wersja silnika oferowała moc 100,6 KM (74,0 KW; 99,2 KM) przy 5500 obr/min i moment obrotowy 142,0 Nm (14,5 kg-m; 104,8 ft-lb) przy 3900 obr/min.

Specyfikacja silnika M43B18

Specyfikacja silnika
Kod silnika M43B18
Układ Czterosuwowy, Rzędowy-4 (Straight-4)
Rodzaj paliwa Benzyna
Lata produkcji 1993-1999
Pojemność silnika 1.8 L, 1,796 cc (109.6 cu in)
System paliwowy Wielopunktowy wtrysk paliwa (MPFI)
Dodatkowe źródło mocy Brak
Maks. moc 115.6 PS (85.0 KW; 114.0 HP) przy 5,500 obr/min
CNG: 100.6 PS (74.0 KW; 99.2 HP) przy 5,500 obr/min
Maks. moment obrotowy 168.0 Nm (17.14 kg·m; 124.0 ft·lb) przy 3,900 obr/min
CNG: 142.0 Nm (14.5 kg·m; 104.8 ft·lb) przy 3,900 obr/min
Kolejność zapłonu 1-3-4-2
Wymiary (D x W x S):
Waga

Specyfikacja bloku silnika M43B18

Blok silnika
Stop bloku silnika Żeliwo odlewnicze
Stopień sprężania: 9.7:1
Średnica cylindra: 84.0 mm (3.31 in)
Skok tłoka: 81.0 mm (3.19 in)
Liczba pierścieni tłokowych (sprężynowy / olejowy): 2 / 1
Liczba łożysk głównych: 5
Wewnętrzna średnica cylindra (standard): 84.000-84.014 mm (3.3071-3.3076 in)
Średnica dolnej części tłoka (standard): 83.985 mm (3.3065 in)
Dopuszczalny luz boczny pierścienia tłokowego: Górny 0.020-0.200 mm (0.0008-0.0079 in)
Drugi 0.020-0.100 mm (0.0008-0.0039 in)
Dopuszczalny luz końcowy pierścienia tłokowego (Piston ring end gap): Górny 0.200-1.000 mm (0.0079-0.0394 in)
Drugi 0.200-1.000 mm (0.0079-0.0394 in)
Oil 0.400-1.400 mm (0.0157-0.0551 in)
Średnica wału korbowego: 60.000 mm (2.3622 in)
Średnica wałka korbowego: 45.000 mm (1.7717 in)

Specyfikacja głowicy

Głowica
Układ rozrządu: SOHC, chain-driven
Zawory: 8 (2 zawory na cylinder)
Czas otwarcia/zamknięcia zaworów:
Średnica główki zaworu: ZAWORY SSĄCE 42.000 mm (1.6535 in)
ZAWORY WYDECHOWE 36.000 mm (1.4173 in)
Średnica trzpienia zaworu: ZAWORY SSĄCE 6.975-7.000 mm (0.2746-0.2756 in)
ZAWORY WYDECHOWE 6.960-7.000 mm (0.274-0.2756 in)

Dane serwisowe silnika

System olejowy
Polecany olej silnikowy SAE 0W-40, 5W-30, 5W-40
Rodzaj oleju API SG lub SF i lepszy
Ilość oleju w silniku (pojemność do napełnienia) 4.0 L (4.23 US. qt, 3.52 Imp. qt.)
System zapłonowy
Świeca zapłonowa Bosch FGR7DQP, NGK BKR6EQUP
Przerwa na świecy zapłonowej: 0.5 mm (0.0197 in)

Modele BMW, w których występował silnik M43B18

Model Lata produkcji
BMW 318i (E36) 1993–1999
BMW 518i (E34) 1994-1996
BMW 518g Touring (E34) 1995-1996
BMW Z3 1.8 1996–1998