Silnik BMW M43B18 R4 (1.8L, 99-114 HP) – specyfikacja
BMW M43B18 to czterosuwowy silnik benzynowy o pojemności 1,8 litra (1796 cm3) z serii BMW M43, który był produkowany w latach 1993-1999 w zakładzie silników Steyr.
Silnik M43B18 charakteryzuje się solidną konstrukcją, posiada żeliwny blok cylindrów, wał korbowy z czterema przeciwwagami oraz aluminiową głowicę. Układ napędzający korzysta z pojedynczego górnego wałka rozrządu (SOHC) napędzanego łańcuchem. Głowica posiada dwa zawory na cylinder (łącznie 8) z hydraulicznymi popychaczami. Parametry techniczne obejmują średnicę cylindra wynoszącą 84,0 mm oraz skok tłoka o długości 81,0 mm, co przekłada się na stopień sprężania wynoszący 9,7:1.
W zakresie technologii silnikowej zastosowano wielopunktowy wtrysk paliwa (MPFI), system zarządzania silnikiem Bosch Motronic M 1.7, oraz kolektor dolotowy o podwójnej długości (znany jako BMW „DISA”). Maksymalna liczba obrotów wynosi 6 200 obr/min.
BMW M43B18 generuje imponującą moc maksymalną 115,6 KM (85,0 KW; 114,0 KM) przy 5500 obr/min oraz moment obrotowy 168,0 Nm (17,14 kg-m; 124,0 ft-lb) przy 3900 obr/min. W przypadku wersji przeznaczonej dla modelu BMW 518g Touring (E34), dostępna była również odmiana napędzana gazem ziemnym (CNG). Ta alternatywna wersja silnika oferowała moc 100,6 KM (74,0 KW; 99,2 KM) przy 5500 obr/min i moment obrotowy 142,0 Nm (14,5 kg-m; 104,8 ft-lb) przy 3900 obr/min.
Spis treści
Specyfikacja silnika M43B18
Specyfikacja silnika | |
Kod silnika | M43B18 |
Układ | Czterosuwowy, Rzędowy-4 (Straight-4) |
Rodzaj paliwa | Benzyna |
Lata produkcji | 1993-1999 |
Pojemność silnika | 1.8 L, 1,796 cc (109.6 cu in) |
System paliwowy | Wielopunktowy wtrysk paliwa (MPFI) |
Dodatkowe źródło mocy | Brak |
Maks. moc |
115.6 PS (85.0 KW; 114.0 HP) przy 5,500 obr/min CNG: 100.6 PS (74.0 KW; 99.2 HP) przy 5,500 obr/min |
Maks. moment obrotowy |
168.0 Nm (17.14 kg·m; 124.0 ft·lb) przy 3,900 obr/min CNG: 142.0 Nm (14.5 kg·m; 104.8 ft·lb) przy 3,900 obr/min |
Kolejność zapłonu | 1-3-4-2 |
Wymiary (D x W x S): | – |
Waga | – |
Specyfikacja bloku silnika M43B18
Blok silnika | ||
Stop bloku silnika | Żeliwo odlewnicze | |
Stopień sprężania: | 9.7:1 | |
Średnica cylindra: | 84.0 mm (3.31 in) | |
Skok tłoka: | 81.0 mm (3.19 in) | |
Liczba pierścieni tłokowych (sprężynowy / olejowy): | 2 / 1 | |
Liczba łożysk głównych: | 5 | |
Wewnętrzna średnica cylindra (standard): | 84.000-84.014 mm (3.3071-3.3076 in) | |
Średnica dolnej części tłoka (standard): | 83.985 mm (3.3065 in) | |
Dopuszczalny luz boczny pierścienia tłokowego: | Górny | 0.020-0.200 mm (0.0008-0.0079 in) |
Drugi | 0.020-0.100 mm (0.0008-0.0039 in) | |
Dopuszczalny luz końcowy pierścienia tłokowego (Piston ring end gap): | Górny | 0.200-1.000 mm (0.0079-0.0394 in) |
Drugi | 0.200-1.000 mm (0.0079-0.0394 in) | |
Oil | 0.400-1.400 mm (0.0157-0.0551 in) | |
Średnica wału korbowego: | 60.000 mm (2.3622 in) | |
Średnica wałka korbowego: | 45.000 mm (1.7717 in) |
Specyfikacja głowicy
Głowica | ||
Układ rozrządu: | SOHC, chain-driven | |
Zawory: | 8 (2 zawory na cylinder) | |
Czas otwarcia/zamknięcia zaworów: | – | |
Średnica główki zaworu: | ZAWORY SSĄCE | 42.000 mm (1.6535 in) |
ZAWORY WYDECHOWE | 36.000 mm (1.4173 in) | |
Średnica trzpienia zaworu: | ZAWORY SSĄCE | 6.975-7.000 mm (0.2746-0.2756 in) |
ZAWORY WYDECHOWE | 6.960-7.000 mm (0.274-0.2756 in) |
Dane serwisowe silnika
System olejowy | |
Polecany olej silnikowy | SAE 0W-40, 5W-30, 5W-40 |
Rodzaj oleju | API SG lub SF i lepszy |
Ilość oleju w silniku (pojemność do napełnienia) | 4.0 L (4.23 US. qt, 3.52 Imp. qt.) |
System zapłonowy | |
Świeca zapłonowa | Bosch FGR7DQP, NGK BKR6EQUP |
Przerwa na świecy zapłonowej: | 0.5 mm (0.0197 in) |
Modele BMW, w których występował silnik M43B18
Model | Lata produkcji |
BMW 318i (E36) | 1993–1999 |
BMW 518i (E34) | 1994-1996 |
BMW 518g Touring (E34) | 1995-1996 |
BMW Z3 1.8 | 1996–1998 |