Silnik BMW M43B16 R4 (1.6L, 100 KM) – dane techniczne
BMW M43B16 to benzynowy silnik o pojemności 1,6 litra, działający na zasadzie czterosuwu. Ten atmosferyczny silnik, będący członkiem rodziny BMW M43, był wytwarzany w latach 1991-2000 w fabryce silników Steyr.
M43B16 charakteryzuje się żeliwnym blokiem silnika, wałem korbowym z czterema przeciwwagami oraz aluminiową głowicą z pojedynczym wałkiem rozrządu (SOHC) napędzanym łańcuchem, dodatkowo posiada dwa zawory na cylinder (łącznie 8), wyposażonymi w hydrauliczne popychacze. Średnica cylindra to 84,0 mm, a skok tłoka wynosi 72,0 mm. Współczynnik sprężania osiąga wartość 9,7:1.
W silniku zastosowano wielopunktowy wtrysk paliwa (MPFI), system zarządzania silnikiem Bosch Motronic M 1.7 i zaawansowany kolektor dolotowy o podwójnej długości (BMW „DISA”). Maksymalna liczba obrotów wynosi 6 200 obr.
Silnik BMW M43B16 generuje imponującą moc maksymalną 102,0 KM przy 5500 obr/min, oraz moment obrotowy sięgający 150 N-m przy 3900 obr/min. Dla modelu BMW 316g Compact dostępna jest także wersja napędzana gazem ziemnym (CNG). Ta odmiana generuje 81,6 PS przy 5500 obr/min mocy i 127 N-m momentu obrotowego przy 3900 obr/min.
Spis treści
Specyfikacja silnika M43B16 – dane techniczne
Specyfikacja silnika | |
Kod silnika | M43B16 |
Układ | Czterosuwowy, Rzędowy-4 (Straight-4) |
Rodzaj paliwa | Benzyna |
Lata produkcji | 1991-2000 |
Pojemność silnika | 1.6 L, 1,596 cc (97.4 cu in) |
System paliwowy | Wielopunktowy wtrysk paliwa (MPFI) |
Dodatkowe źródło mocy | Brak |
Maks. moc |
102.0 PS (75.0 kW; 100.6 HP) przy 5,500 obr/min CNG: 81.6 PS (60.0 kW; 80.5 HP) przy 5,500 obr/min |
Maks. moment obrotowy |
150.0 N·m (15.3 kg·m, 110.6 ft·lb) przy 3,900 obr/min CNG: 127.0 N·m (13 kg·m, 93.6 ft·lb) przy 3,900 obr/min |
Kolejność zapłonu | 1-3-4-2 |
Wymiary (D x W x S): | – |
Waga | – |
Specyfikacja bloku silnika
Blok silnika | ||
Stop bloku silnika | Żeliwo odlewnicze | |
Stopień sprężania: | 9.7:1 | |
Średnica cylindra: | 84.0 mm (3.31 in) | |
Skok tłoka: | 72.0 mm (2.83 in) | |
Liczba pierścieni tłokowych (sprężynowy / olejowy): | 2 / 1 | |
Liczba łożysk głównych: | 5 | |
Wewnętrzna średnica cylindra (standard): | 84.000-84.014 mm (3.3071-3.3076 in) | |
Średnica dolnej części tłoka (standard): | 83.985 mm (3.3065 in) | |
Dopuszczalny luz boczny pierścienia tłokowego: | Górny | 0.020-0.200 mm (0.0008-0.0079 in) |
Drugi | 0.020-0.100 mm (0.0008-0.0039 in) | |
Dopuszczalny luz końcowy pierścienia tłokowego (Piston ring end gap): | Górny | 0.200-1.000 mm (0.0079-0.0394 in) |
Drugi | 0.200-1.000 mm (0.0079-0.0394 in) | |
Oil | 0.400-1.400 mm (0.0157-0.0551 in) | |
Średnica wału korbowego: | 60.000 mm (2.3622 in) | |
Średnica wałka korbowego: | 45.000 mm (1.7717 in) |
Specyfikacja głowicy
Głowica | ||
Układ rozrządu: | SOHC, chain-driven | |
Zawory: | 8 (2 zawory na cylinder) | |
Czas otwarcia/zamknięcia zaworów: | – | |
Średnica główki zaworu: | ZAWORY SSĄCE | 42.000 mm (1.6535 in) |
ZAWORY WYDECHOWE | 36.000 mm (1.4173 in) | |
Średnica trzpienia zaworu: | ZAWORY SSĄCE | 6.975-7.000 mm (0.2746-0.2756 in) |
ZAWORY WYDECHOWE | 6.960-7.000 mm (0.274-0.2756 in) |
Dane serwisowe silnika M43B16
System olejowy | |
Polecany olej silnikowy | SAE 0W-40, 5W-30, 5W-40 |
Rodzaj oleju | API SG lub SF i lepszy |
Ilość oleju w silniku (pojemność do napełnienia) | 4.0 L (4.23 US. qt, 3.52 Imp. qt.) |
System zapłonowy | |
Świeca zapłonowa | Bosch FGR7DQP, NGK BKR6EQUP |
Przerwa na świecy zapłonowej: | 0.5 mm (0.0197 in) |
Modele BMW, w których występował ten silnik
Model | Lata produkcji |
BMW 316i (E36) | 1993-1999 |
BMW 316g Compact (E36/5) | 1995-2000 |