Silnik BMW M43B16 R4 (1.6L, 100 KM) - specyfikacja

Silnik BMW M43B16 R4 (1.6L, 100 KM) – specyfikacja

BMW M43B16 to benzynowy silnik o pojemności 1,6 litra, działający na zasadzie czterosuwu. Ten atmosferyczny silnik, będący członkiem rodziny BMW M43, był wytwarzany w latach 1991-2000 w fabryce silników Steyr.

M43B16 charakteryzuje się żeliwnym blokiem silnika, wałem korbowym z czterema przeciwwagami oraz aluminiową głowicą z pojedynczym wałkiem rozrządu (SOHC) napędzanym łańcuchem, dodatkowo posiada dwa zawory na cylinder (łącznie 8), wyposażonymi w hydrauliczne popychacze. Średnica cylindra to 84,0 mm, a skok tłoka wynosi 72,0 mm. Współczynnik sprężania osiąga wartość 9,7:1.

W silniku zastosowano wielopunktowy wtrysk paliwa (MPFI), system zarządzania silnikiem Bosch Motronic M 1.7 i zaawansowany kolektor dolotowy o podwójnej długości (BMW „DISA”). Maksymalna liczba obrotów wynosi 6 200 obr.

Silnik BMW M43B16 generuje imponującą moc maksymalną 102,0 KM przy 5500 obr/min, oraz moment obrotowy sięgający 150 N-m przy 3900 obr/min. Dla modelu BMW 316g Compact dostępna jest także wersja napędzana gazem ziemnym (CNG). Ta odmiana generuje 81,6 PS przy 5500 obr/min mocy i 127 N-m momentu obrotowego przy 3900 obr/min.

Specyfikacja silnika M43B16

Specyfikacja silnika
Kod silnika M43B16
Układ Czterosuwowy, Rzędowy-4 (Straight-4)
Rodzaj paliwa Benzyna
Lata produkcji 1991-2000
Pojemność silnika 1.6 L, 1,596 cc (97.4 cu in)
System paliwowy Wielopunktowy wtrysk paliwa (MPFI)
Dodatkowe źródło mocy Brak
Maks. moc 102.0 PS (75.0 kW; 100.6 HP) przy 5,500 obr/min
CNG: 81.6 PS (60.0 kW; 80.5 HP) przy 5,500 obr/min
Maks. moment obrotowy 150.0 N·m (15.3 kg·m, 110.6 ft·lb) przy 3,900 obr/min
CNG: 127.0 N·m (13 kg·m, 93.6 ft·lb) przy 3,900 obr/min
Kolejność zapłonu 1-3-4-2
Wymiary (D x W x S):
Waga

Specyfikacja bloku silnika

Blok silnika
Stop bloku silnika Żeliwo odlewnicze
Stopień sprężania: 9.7:1
Średnica cylindra: 84.0 mm (3.31 in)
Skok tłoka: 72.0 mm (2.83 in)
Liczba pierścieni tłokowych (sprężynowy / olejowy): 2 / 1
Liczba łożysk głównych: 5
Wewnętrzna średnica cylindra (standard): 84.000-84.014 mm (3.3071-3.3076 in)
Średnica dolnej części tłoka (standard): 83.985 mm (3.3065 in)
Dopuszczalny luz boczny pierścienia tłokowego: Górny 0.020-0.200 mm (0.0008-0.0079 in)
Drugi 0.020-0.100 mm (0.0008-0.0039 in)
Dopuszczalny luz końcowy pierścienia tłokowego (Piston ring end gap): Górny 0.200-1.000 mm (0.0079-0.0394 in)
Drugi 0.200-1.000 mm (0.0079-0.0394 in)
Oil 0.400-1.400 mm (0.0157-0.0551 in)
Średnica wału korbowego: 60.000 mm (2.3622 in)
Średnica wałka korbowego: 45.000 mm (1.7717 in)

Specyfikacja głowicy

Głowica
Układ rozrządu: SOHC, chain-driven
Zawory: 8 (2 zawory na cylinder)
Czas otwarcia/zamknięcia zaworów:
Średnica główki zaworu: ZAWORY SSĄCE 42.000 mm (1.6535 in)
ZAWORY WYDECHOWE 36.000 mm (1.4173 in)
Średnica trzpienia zaworu: ZAWORY SSĄCE 6.975-7.000 mm (0.2746-0.2756 in)
ZAWORY WYDECHOWE 6.960-7.000 mm (0.274-0.2756 in)

Dane serwisowe silnika M43B16

System olejowy
Polecany olej silnikowy SAE 0W-40, 5W-30, 5W-40
Rodzaj oleju API SG lub SF i lepszy
Ilość oleju w silniku (pojemność do napełnienia) 4.0 L (4.23 US. qt, 3.52 Imp. qt.)
System zapłonowy
Świeca zapłonowa Bosch FGR7DQP, NGK BKR6EQUP
Przerwa na świecy zapłonowej: 0.5 mm (0.0197 in)

Modele BMW, w których występował ten silnik

Model Lata produkcji
BMW 316i (E36) 1993-1999
BMW 316g Compact (E36/5) 1995-2000