Silnik BMW M42B18 R4 (1.8L, 138 KM) – specyfikacja
BMW M40B18 to silnik benzynowy o pojemności 1,8 litra, który pracuje na zasadzie czterosuwu. Ten wolnossący silnik, będący częścią rodziny BMW M42, był produkowany w latach od 1989 do 1996 roku.
Silnik M42B18 posiada żeliwny blok cylindrów, aluminiową głowicę z napędzanymi łańcuchem podwójnymi wałkami rozrządu (DOHC) oraz czterema zaworami na cylinder (łącznie 16) z hydraulicznymi popychaczami. Średnica cylindra i skok tłoka wynoszą odpowiednio 84,0 mm (3,31 cala) i 81,0 mm (3,19 cala). Stopień sprężania wynosi 10,0:1.
Wtrysk wielopunktowy (MPFI), system zarządzania silnikiem Bosch Motronic M 1.7 oraz układ zapłonowy typu coil-on-plug z pełną elektroniczną kontrolą czasu zapłonu to elementy, które wyróżniają ten silnik. Późniejsze wersje M42 posiadały także zaawansowany kolektor dolotowy o zmiennej długości („DISA”).
Silnik BMW M42B18 generował imponującą moc maksymalną wynoszącą 136,0 KM przy 6000 obr/min, oraz moment obrotowy wynoszący 172,0 N-m przy 4600 obr/min dla modelu BMW 318i (E30) produkowanego w latach 1989-1992. Natomiast dla modelu BMW 318i (E36) (lata produkcji 1992-1996), moc wynosiła 140,0 KM przy 6000 obr/min, a moment obrotowy sięgał 175,0 N-m przy 4500 obr/min.
Spis treści
Specyfikacja silnika M42B18 – dane techniczne
Specyfikacja silnika | |
Kod silnika | M42B18 |
Układ | Czterosuwowy, Rzędowy-4 (Straight-4) |
Rodzaj paliwa | Benzyna |
Lata produkcji | 1989-1996 |
Pojemność silnika | 1.8 L, 1,796 cc (109.6 cu in) |
System paliwowy | Wielopunktowy wtrysk paliwa (MPFI) |
Dodatkowe źródło mocy | Brak |
Maks. moc |
E30: 136.0 PS (100.0 kW; 134.0 HP) przy 6,000 obr/min E36: 140.0 PS (103.0 kW; 138.0 HP) przy 6,000 obr/min |
Maks. moment obrotowy |
E30: 172.0 N·m (17.5 kg·m, 126.8 ft·lb) przy 4,600 obr/min E36: 175.0 N·m (17.8 kg·m, 129.0 ft·lb) przy 4,500 obr/min |
Kolejność zapłonu | 1-3-4-2 |
Wymiary (D x W x S): | – |
Waga | – |
Silnik M42B18 ma pojemność skokową 1796 cm3 (109,6 cu in), która jest osiągana dzięki średnicy tłoka wynoszącej 84 mm (3,3 cala) oraz skokowi wynoszącemu 81 mm (3,2 cala). Wersje wyposażone w katalizator wytwarzają 100 kW (134 KM) i 172 N⋅m (127 lb⋅ft), dzięki temu spełniają normę emisji spalin Euro 2.
Specyfikacja bloku silnika
Blok silnika | ||
Stop bloku silnika | Aluminium | |
Stopień sprężania: | 10.0:1 | |
Średnica cylindra: | 84.0 mm (3.31 in) | |
Skok tłoka: | 81.0 mm (3.19 in) | |
Liczba pierścieni tłokowych (sprężynowy / olejowy): | 2 / 1 | |
Liczba łożysk głównych: | 5 | |
Wewnętrzna średnica cylindra (standard): | 84.000-84.014 mm (3.3071-3.3076 in) | |
Średnica dolnej części tłoka (standard): | 83.985 mm (3.3065 in) | |
Dopuszczalny luz boczny pierścienia tłokowego: | Górny | 0.020-0.200 mm (0.0008-0.0079 in) |
Drugi | 0.020-0.100 mm (0.0008-0.0039 in) | |
Oil | 0.020-0.100 mm (0.0008-0.0039 in) | |
Dopuszczalny luz końcowy pierścienia tłokowego (Piston ring end gap): | Górny | 0.200-1.000 mm (0.0079-0.0394 in) |
Drugi | 0.200-1.000 mm (0.0079-0.0394 in) | |
Oil | 0.200-1.000 mm (0.0079-0.0394 in) | |
Średnica wału korbowego: | 60.000 mm (2.3622 in) | |
Średnica wałka korbowego: | 45.000 mm (1.7717 in) |
Specyfikacja głowicy
Głowica | ||
Układ rozrządu: | DOHC, napęd łańcuchowy | |
Zawory: | 16 (4 zawory na cylinder) | |
Czas otwarcia/zamknięcia zaworów: | – | |
Średnica główki zaworu: | ZAWORY SSĄCE | 33.0 mm (1.2992 in) |
ZAWORY WYDECHOWE | 30.5 mm (1.2008 in) | |
Średnica trzpienia zaworu: | ZAWORY SSĄCE | 5.975-6.000 mm (0.2352-0.2362 in) |
ZAWORY WYDECHOWE | 5.960-6.000 mm (0.2346-0.2362 in) |
Dane serwisowe silnika M42B18
System olejowy | |
Polecany olej silnikowy | SAE 5W-30, 10W-40 |
Rodzaj oleju | API SG lub SF i lepszy |
Ilość oleju w silniku (pojemność do napełnienia) | 4.8 L (5.07 US. qt, 4.22 Imp. qt.) |
System zapłonowy | |
Świeca zapłonowa | Bosch F7LDCR, Champion RC8DMC, NGK BKR6EK |
Przerwa na świecy zapłonowej: | 0.9 mm (0.0354 in) |
Modele BMW, w których występował ten silnik
Model | Lata produkcji |
BMW 318is (E30) | 1989–1991 |
BMW 318i (E30) | 1990–1992 |
BMW 318i (E36) | 1992–1995 |
BMW 318is (E36) | 1991–1995 |
BMW 318ti (E36) | 1994–1995 |