Silnik BMW M42B18 R4 (1.8L, 138 KM) - specyfikacja

Silnik BMW M42B18 R4 (1.8L, 138 KM) – specyfikacja

BMW M40B18 to silnik benzynowy o pojemności 1,8 litra, który pracuje na zasadzie czterosuwu. Ten wolnossący silnik, będący częścią rodziny BMW M42, był produkowany w latach od 1989 do 1996 roku.

Silnik M42B18 posiada żeliwny blok cylindrów, aluminiową głowicę z napędzanymi łańcuchem podwójnymi wałkami rozrządu (DOHC) oraz czterema zaworami na cylinder (łącznie 16) z hydraulicznymi popychaczami. Średnica cylindra i skok tłoka wynoszą odpowiednio 84,0 mm (3,31 cala) i 81,0 mm (3,19 cala). Stopień sprężania wynosi 10,0:1.

Wtrysk wielopunktowy (MPFI), system zarządzania silnikiem Bosch Motronic M 1.7 oraz układ zapłonowy typu coil-on-plug z pełną elektroniczną kontrolą czasu zapłonu to elementy, które wyróżniają ten silnik. Późniejsze wersje M42 posiadały także zaawansowany kolektor dolotowy o zmiennej długości („DISA”).

Silnik BMW M42B18 generował imponującą moc maksymalną wynoszącą 136,0 KM przy 6000 obr/min, oraz moment obrotowy wynoszący 172,0 N-m przy 4600 obr/min dla modelu BMW 318i (E30) produkowanego w latach 1989-1992. Natomiast dla modelu BMW 318i (E36) (lata produkcji 1992-1996), moc wynosiła 140,0 KM przy 6000 obr/min, a moment obrotowy sięgał 175,0 N-m przy 4500 obr/min.

Specyfikacja silnika M42B18

Specyfikacja silnika
Kod silnika M42B18
Układ Czterosuwowy, Rzędowy-4 (Straight-4)
Rodzaj paliwa Benzyna
Lata produkcji 1989-1996
Pojemność silnika 1.8 L, 1,796 cc (109.6 cu in)
System paliwowy Wielopunktowy wtrysk paliwa (MPFI)
Dodatkowe źródło mocy Brak
Maks. moc E30: 136.0 PS (100.0 kW; 134.0 HP) przy 6,000 obr/min
E36: 140.0 PS (103.0 kW; 138.0 HP) przy 6,000 obr/min
Maks. moment obrotowy E30: 172.0 N·m (17.5 kg·m, 126.8 ft·lb) przy 4,600 obr/min
E36: 175.0 N·m (17.8 kg·m, 129.0 ft·lb) przy 4,500 obr/min
Kolejność zapłonu 1-3-4-2
Wymiary (D x W x S):
Waga

Specyfikacja bloku silnika

Blok silnika
Stop bloku silnika Aluminium
Stopień sprężania: 10.0:1
Średnica cylindra: 84.0 mm (3.31 in)
Skok tłoka: 81.0 mm (3.19 in)
Liczba pierścieni tłokowych (sprężynowy / olejowy): 2 / 1
Liczba łożysk głównych: 5
Wewnętrzna średnica cylindra (standard): 84.000-84.014 mm (3.3071-3.3076 in)
Średnica dolnej części tłoka (standard): 83.985 mm (3.3065 in)
Dopuszczalny luz boczny pierścienia tłokowego: Górny 0.020-0.200 mm (0.0008-0.0079 in)
Drugi 0.020-0.100 mm (0.0008-0.0039 in)
Oil 0.020-0.100 mm (0.0008-0.0039 in)
Dopuszczalny luz końcowy pierścienia tłokowego (Piston ring end gap): Górny 0.200-1.000 mm (0.0079-0.0394 in)
Drugi 0.200-1.000 mm (0.0079-0.0394 in)
Oil 0.200-1.000 mm (0.0079-0.0394 in)
Średnica wału korbowego: 60.000 mm (2.3622 in)
Średnica wałka korbowego: 45.000 mm (1.7717 in)

Specyfikacja głowicy

Głowica
Układ rozrządu: DOHC, napęd łańcuchowy
Zawory: 16 (4 zawory na cylinder)
Czas otwarcia/zamknięcia zaworów:
Średnica główki zaworu: ZAWORY SSĄCE 33.0 mm (1.2992 in)
ZAWORY WYDECHOWE 30.5 mm (1.2008 in)
Średnica trzpienia zaworu: ZAWORY SSĄCE 5.975-6.000 mm (0.2352-0.2362 in)
ZAWORY WYDECHOWE 5.960-6.000 mm (0.2346-0.2362 in)

Dane serwisowe silnika M42B18

System olejowy
Polecany olej silnikowy SAE 5W-30, 10W-40
Rodzaj oleju API SG lub SF i lepszy
Ilość oleju w silniku (pojemność do napełnienia) 4.8 L (5.07 US. qt, 4.22 Imp. qt.)
System zapłonowy
Świeca zapłonowa Bosch F7LDCR, Champion RC8DMC, NGK BKR6EK
Przerwa na świecy zapłonowej: 0.9 mm (0.0354 in)

Modele BMW, w których występował ten silnik

Model Lata produkcji
BMW 318is (E30) 1989–1991
BMW 318i (E30) 1990–1992
BMW 318i (E36) 1992–1995
BMW 318is (E36) 1991–1995
BMW 318ti (E36) 1994–1995