Advertise Image

Silnik BMW M42B18 R4 (1.8L, 138 KM) - specyfikacja

Silnik BMW M42B18 R4 (1.8L, 138 KM) – specyfikacja



BMW M40B18 to silnik benzynowy o pojemności 1,8 litra, który pracuje na zasadzie czterosuwu. Ten wolnossący silnik, będący częścią rodziny BMW M42, był produkowany w latach od 1989 do 1996 roku.

Silnik M42B18 posiada żeliwny blok cylindrów, aluminiową głowicę z napędzanymi łańcuchem podwójnymi wałkami rozrządu (DOHC) oraz czterema zaworami na cylinder (łącznie 16) z hydraulicznymi popychaczami. Średnica cylindra i skok tłoka wynoszą odpowiednio 84,0 mm (3,31 cala) i 81,0 mm (3,19 cala). Stopień sprężania wynosi 10,0:1.

Wtrysk wielopunktowy (MPFI), system zarządzania silnikiem Bosch Motronic M 1.7 oraz układ zapłonowy typu coil-on-plug z pełną elektroniczną kontrolą czasu zapłonu to elementy, które wyróżniają ten silnik. Późniejsze wersje M42 posiadały także zaawansowany kolektor dolotowy o zmiennej długości („DISA”).

Silnik BMW M42B18 generował imponującą moc maksymalną wynoszącą 136,0 KM przy 6000 obr/min, oraz moment obrotowy wynoszący 172,0 N-m przy 4600 obr/min dla modelu BMW 318i (E30) produkowanego w latach 1989-1992. Natomiast dla modelu BMW 318i (E36) (lata produkcji 1992-1996), moc wynosiła 140,0 KM przy 6000 obr/min, a moment obrotowy sięgał 175,0 N-m przy 4500 obr/min.

Specyfikacja silnika M42B18 – dane techniczne

Specyfikacja silnika
Kod silnika M42B18
Układ Czterosuwowy, Rzędowy-4 (Straight-4)
Rodzaj paliwa Benzyna
Lata produkcji 1989-1996
Pojemność silnika 1.8 L, 1,796 cc (109.6 cu in)
System paliwowy Wielopunktowy wtrysk paliwa (MPFI)
Dodatkowe źródło mocy Brak
Maks. moc E30: 136.0 PS (100.0 kW; 134.0 HP) przy 6,000 obr/min
E36: 140.0 PS (103.0 kW; 138.0 HP) przy 6,000 obr/min
Maks. moment obrotowy E30: 172.0 N·m (17.5 kg·m, 126.8 ft·lb) przy 4,600 obr/min
E36: 175.0 N·m (17.8 kg·m, 129.0 ft·lb) przy 4,500 obr/min
Kolejność zapłonu 1-3-4-2
Wymiary (D x W x S):
Waga

Silnik M42B18 ma pojemność skokową 1796 cm3 (109,6 cu in), która jest osiągana dzięki średnicy tłoka wynoszącej 84 mm (3,3 cala) oraz skokowi wynoszącemu 81 mm (3,2 cala). Wersje wyposażone w katalizator wytwarzają 100 kW (134 KM) i 172 N⋅m (127 lb⋅ft), dzięki temu spełniają normę emisji spalin Euro 2.

Specyfikacja bloku silnika

Blok silnika
Stop bloku silnika Aluminium
Stopień sprężania: 10.0:1
Średnica cylindra: 84.0 mm (3.31 in)
Skok tłoka: 81.0 mm (3.19 in)
Liczba pierścieni tłokowych (sprężynowy / olejowy): 2 / 1
Liczba łożysk głównych: 5
Wewnętrzna średnica cylindra (standard): 84.000-84.014 mm (3.3071-3.3076 in)
Średnica dolnej części tłoka (standard): 83.985 mm (3.3065 in)
Dopuszczalny luz boczny pierścienia tłokowego: Górny 0.020-0.200 mm (0.0008-0.0079 in)
Drugi 0.020-0.100 mm (0.0008-0.0039 in)
Oil 0.020-0.100 mm (0.0008-0.0039 in)
Dopuszczalny luz końcowy pierścienia tłokowego (Piston ring end gap): Górny 0.200-1.000 mm (0.0079-0.0394 in)
Drugi 0.200-1.000 mm (0.0079-0.0394 in)
Oil 0.200-1.000 mm (0.0079-0.0394 in)
Średnica wału korbowego: 60.000 mm (2.3622 in)
Średnica wałka korbowego: 45.000 mm (1.7717 in)

Specyfikacja głowicy

Głowica
Układ rozrządu: DOHC, napęd łańcuchowy
Zawory: 16 (4 zawory na cylinder)
Czas otwarcia/zamknięcia zaworów:
Średnica główki zaworu: ZAWORY SSĄCE 33.0 mm (1.2992 in)
ZAWORY WYDECHOWE 30.5 mm (1.2008 in)
Średnica trzpienia zaworu: ZAWORY SSĄCE 5.975-6.000 mm (0.2352-0.2362 in)
ZAWORY WYDECHOWE 5.960-6.000 mm (0.2346-0.2362 in)

Dane serwisowe silnika M42B18

System olejowy
Polecany olej silnikowy SAE 5W-30, 10W-40
Rodzaj oleju API SG lub SF i lepszy
Ilość oleju w silniku (pojemność do napełnienia) 4.8 L (5.07 US. qt, 4.22 Imp. qt.)
System zapłonowy
Świeca zapłonowa Bosch F7LDCR, Champion RC8DMC, NGK BKR6EK
Przerwa na świecy zapłonowej: 0.9 mm (0.0354 in)

Modele BMW, w których występował ten silnik

Model Lata produkcji
BMW 318is (E30) 1989–1991
BMW 318i (E30) 1990–1992
BMW 318i (E36) 1992–1995
BMW 318is (E36) 1991–1995
BMW 318ti (E36) 1994–1995