Silnik BMW M40B18 R4 (1.8L, 113 KM) - specyfikacja

Silnik BMW M40B18 R4 (1.8L, 113 KM) – specyfikacja

BMW M40B18 to czterosuwowy, wolnossący silnik benzynowy o pojemności 1,8 litra (1796 cm3, 109,6 cu-in) z rodziny M40. Silnik był produkowany od 1987 do 1994 roku.

Silnik M40B18 posiada żeliwny blok, odlewany wał korbowy z ośmioma przeciwwagami i aluminiową głowicę z przepływem krzyżowym, pojedynczy górny wałek rozrządu (SOHC) napędzany jest paskiem i jest wyposażony w dwa zawory na cylinder (łącznie 8) z hydraulicznymi popychaczami. Średnica cylindra i skok tłoka wynoszą odpowiednio 84,0 mm (3,31 cala) i 81,0 mm (3,19 cala). Stopień sprężania wynosi 8,8:1.

W tym silniku zastosowano system wielopunktowego wtrysku paliwa (MPFI) i system zarządzania silnikiem Bosch Motronic M 1.3 dla BMW E30 lub Bosch Motronic M 1.7 dla modelu BMW E36. Czerwone pole obrotów zaczyna się przy 6 200 obr.

Silnik BMW M40B18 wytwarzał 113,0 PS (83,0 kW; 111,0 KM) przy 5500 obr/min maksymalnej mocy wyjściowej i 162 N-m (16,5 kg-m, 119,4 ft-lb) przy 4250 obr/min maksymalnego momentu obrotowego w modelu BMW 318i (E30) lub 115,6 PS (85,0 kW; 114,0 KM) przy 5500 obr/min mocy i 165 N-m (16,8 kg-m, 121,6 ft-lb) przy 4250 obr/min momentu obrotowego w modelu BMW 318i (E36).

Specyfikacja silnika

Specyfikacja silnika
Kod silnika M40B18
Układ Czterosuwowy, Rzędowy-4 (Straight-4)
Rodzaj paliwa Benzyna
Lata produkcji 1987-1994
Pojemność silnika 1.8 L, 1,796 cc (109.6 cu in)
System paliwowy Wielopunktowy wtrysk paliwa (MPFI)
Dodatkowe źródło mocy Brak
Maks. moc E30: 113.0 PS (83.0 kW; 111.0 HP) przy 5,500 obr/min
E36: 115.6 PS (85.0 kW; 114.0 HP) przy 5,500 obr/min
Maks. moment obrotowy E30: 162 N·m (16.5 kg·m, 119.4 ft·lb) przy 4,250 obr/min
E36: 165 N·m (16.8 kg·m, 121.6 ft·lb) przy 4,250 obr/min
Kolejność zapłonu 1-3-4-2
Wymiary (D x W x S):
Waga

Specyfikacja bloku silnika

Blok silnika
Stop bloku silnika Żeliwo odlewnicze
Stopień sprężania: 8.8:1
Średnica cylindra: 84.0 mm (3.31 in)
Skok tłoka: 81.0 mm (3.19 in)
Liczba pierścieni tłokowych (sprężynowy / olejowy): 2 / 1
Liczba łożysk głównych: 5
Wewnętrzna średnica cylindra (standard): 84.000-84.014 mm (3.3071-3.3076 in)
Średnica dolnej części tłoka (standard): 83.985 mm (3.3065 in)
Dopuszczalny luz boczny pierścienia tłokowego: Górny 0.020-0.200 mm (0.0008-0.0079 in)
Drugi 0.020-0.100 mm (0.0008-0.0039 in)
Dopuszczalny luz końcowy pierścienia tłokowego (Piston ring end gap): Górny 0.200-1.000 mm (0.0079-0.0394 in)
Drugi 0.200-1.000 mm (0.0079-0.0394 in)
Średnica wału korbowego: 60.000 mm (2.3622 in)
Średnica wałka korbowego: 45.000 mm (1.7717 in)

Specyfikacja głowicy

Głowica
Układ rozrządu: SOHC, napęd paskowy
Zawory: 8 (2 zawory na cylinder)
Czas otwarcia/zamknięcia zaworów:
Średnica główki zaworu: ZAWORY SSĄCE 42.000 mm (1.6535 in)
ZAWORY WYDECHOWE 36.000 mm (1.4173 in)
Średnica trzpienia zaworu: ZAWORY SSĄCE 6.975-7.000 mm (0.2746-0.2756 in)
ZAWORY WYDECHOWE 6.960-7.000 mm (0.274-0.2756 in)

Dane serwisowe silnika M40B18

System olejowy
Polecany olej silnikowy SAE 5W-30, 5W-40
Rodzaj oleju API SG lub SF i lepszy
Ilość oleju w silniku (pojemność do napełnienia) 4.0 L (4.23 US. qt, 3.52 Imp. qt.)
System zapłonowy
Świeca zapłonowa Bosch F8LCR, Champion C9YCC, NGK ZFR5F-11
Przerwa na świecy zapłonowej: 0.7-0.9 mm (0.0276-0.0354 in)

Modele BMW, w których występował silnik M40B18

Model Lata produkcji
BMW 318i (E30) 1987–1994
BMW 318i (E36) 1992–1993
BMW 518i (E34) 1989–1994