Silnik BMW M40B16 R4 (1.6L, 102 KM) - specyfikacja

Silnik BMW M40B16 R4 (1.6L, 102 KM) – specyfikacja

BMW M40B16 to czterosuwowy, wolnossący silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra (1596 cm3, 97,4 cu-in) z rodziny M40. Silnik był produkowany w latach 1987 – 1994 roku.

Silnik M40B16 ma żeliwny blok, odlewany wał korbowy z ośmioma przeciwwagami i aluminiową głowicę z przepływem krzyżowym, pojedynczy górny wałek rozrządu (SOHC) napędzany jest paskiem, jest wyposażony w dwa zawory na cylinder (łącznie 8) z hydraulicznymi popychaczami. Średnica cylindra wynosi 84,0 mm (3,31 cala), a skok tłoka 72,0 mm (2,83 cala). Stopień sprężania wynosi 9,0:1.

W silniku zastosowano wielopunktowy wtrysk paliwa (MPFI) i system zarządzania silnikiem Bosch Motronic M 1.3 dla BMW E30 lub Bosch Motronic M 1.7 dla modelu BMW E36. Czerwone pole na obrotomierzu zaczyna się przy 6 200 obrotach.

Silnik BMW M40B16 wytwarzał maksymalną moc wyjściową 99,3 KM (73,0 kW; 98,0 KM) przy 5500 obr/min i maksymalny moment obrotowy 141 N-m (14,4 kg-m, 103,9 ft-lb) przy 4250 obr/min w modelu BMW 316i (E30) lub moc 102,0 KM (75,0 kW; 101,0 KM) przy 5500 obr/min i moment obrotowy 143 N-m (14,6 kg-m, 105,4 ft-lb) przy 4250 obr/min w modelu BMW 316i (E36).

Specyfikacja silnika M40B16

Specyfikacja silnika
Kod silnika M40B16
Układ Czterosuwowy, Rzędowy-4 (Straight-4)
Rodzaj paliwa Benzyna
Lata produkcji 1987-1994
Pojemność silnika 1.6 L, 1,596 cc (97.4 cu in)
System paliwowy Wielopunktowy wtrysk paliwa (MPFI)
Dodatkowe źródło mocy Brak
Maks. moc E30: 99.3 PS (73.0 kW; 98.0 HP) przy 5,500 obr/min
E36: 102.0 PS (75.0 kW; 101.0 HP) przy 5,500 obr/min
Maks. moment obrotowy E30: 141 N·m (14.4 kg·m, 103.9 ft·lb) przy 4,250 obr/min
E36: 143 N·m (14.6 kg·m, 105.4 ft·lb) przy 4,250 obr/min
Kolejność zapłonu 1-3-4-2
Wymiary (D x W x S):
Waga

Specyfikacja bloku silnika M40B16

Blok silnika
Stop bloku silnika Żeliwo odlewnicze
Stopień sprężania: 9.0:1
Średnica cylindra: 84.0 mm (3.31 in)
Skok tłoka: 72.0 mm (2.83 in)
Liczba pierścieni tłokowych (sprężynowy / olejowy): 2 / 1
Liczba łożysk głównych: 5
Wewnętrzna średnica cylindra (standard): 84.000-84.014 mm (3.3071-3.3076 in)
Średnica dolnej części tłoka (standard): 83.985 mm (3.3065 in)
Dopuszczalny luz boczny pierścienia tłokowego: Górny 0.020-0.200 mm (0.0008-0.0079 in)
Drugi 0.020-0.100 mm (0.0008-0.0039 in)
Dopuszczalny luz końcowy pierścienia tłokowego (Piston ring end gap): Górny 0.200-1.000 mm (0.0079-0.0394 in)
Drugi 0.200-1.000 mm (0.0079-0.0394 in)
Średnica wału korbowego: 60.000 mm (2.3622 in)
Średnica wałka korbowego: 45.000 mm (1.7717 in)

Specyfikacja głowicy

Głowica
Układ rozrządu: SOHC, napęd paskowy
Zawory: 8 (2 zawory na cylinder)
Czas otwarcia/zamknięcia zaworów:
Średnica główki zaworu: ZAWORY SSĄCE 42.000 mm (1.6535 in)
ZAWORY WYDECHOWE 36.000 mm (1.4173 in)
Średnica trzpienia zaworu: ZAWORY SSĄCE 6.975-7.000 mm (0.2746-0.2756 in)
ZAWORY WYDECHOWE 6.960-7.000 mm (0.274-0.2756 in)

Dane serwisowe silnika

System olejowy
Polecany olej silnikowy SAE 5W-30, 5W-40
Rodzaj oleju API SG lub SF i lepszy
Ilość oleju w silniku (pojemność do napełnienia) 4.0 L (4.23 US. qt, 3.52 Imp. qt.)
System zapłonowy
Świeca zapłonowa Bosch F8LCR, Champion C9YCC, NGK ZFR5F-11
Przerwa na świecy zapłonowej: 0.7-0.9 mm (0.0276-0.0354 in)

Modele BMW, w których występował silnik M40B16

Model Lata produkcji
BMW 316i (E30) 1988–1994
BMW 316i (E36) 1990–1994
Bertone Freeclimber 2 1992–1993