Silnik BMW M40B16 R4 (1.6L, 102 KM) – specyfikacja
BMW M40B16 to czterosuwowy, wolnossący silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra (1596 cm3, 97,4 cu-in) z rodziny M40. Silnik był produkowany w latach 1987 – 1994 roku.
Silnik M40B16 ma żeliwny blok, odlewany wał korbowy z ośmioma przeciwwagami i aluminiową głowicę z przepływem krzyżowym, pojedynczy górny wałek rozrządu (SOHC) napędzany jest paskiem, jest wyposażony w dwa zawory na cylinder (łącznie 8) z hydraulicznymi popychaczami. Średnica cylindra wynosi 84,0 mm (3,31 cala), a skok tłoka 72,0 mm (2,83 cala). Stopień sprężania wynosi 9,0:1.
W silniku zastosowano wielopunktowy wtrysk paliwa (MPFI) i system zarządzania silnikiem Bosch Motronic M 1.3 dla BMW E30 lub Bosch Motronic M 1.7 dla modelu BMW E36. Czerwone pole na obrotomierzu zaczyna się przy 6 200 obrotach.
Silnik BMW M40B16 wytwarzał maksymalną moc wyjściową 99,3 KM (73,0 kW; 98,0 KM) przy 5500 obr/min i maksymalny moment obrotowy 141 N-m (14,4 kg-m, 103,9 ft-lb) przy 4250 obr/min w modelu BMW 316i (E30) lub moc 102,0 KM (75,0 kW; 101,0 KM) przy 5500 obr/min i moment obrotowy 143 N-m (14,6 kg-m, 105,4 ft-lb) przy 4250 obr/min w modelu BMW 316i (E36).
Spis treści
Specyfikacja silnika M40B16 – dane techniczne
Specyfikacja silnika | |
Kod silnika | M40B16 |
Układ | Czterosuwowy, Rzędowy-4 (Straight-4) |
Rodzaj paliwa | Benzyna |
Lata produkcji | 1987-1994 |
Pojemność silnika | 1.6 L, 1,596 cc (97.4 cu in) |
System paliwowy | Wielopunktowy wtrysk paliwa (MPFI) |
Dodatkowe źródło mocy | Brak |
Maks. moc |
E30: 99.3 PS (73.0 kW; 98.0 HP) przy 5,500 obr/min E36: 102.0 PS (75.0 kW; 101.0 HP) przy 5,500 obr/min |
Maks. moment obrotowy |
E30: 141 N·m (14.4 kg·m, 103.9 ft·lb) przy 4,250 obr/min E36: 143 N·m (14.6 kg·m, 105.4 ft·lb) przy 4,250 obr/min |
Kolejność zapłonu | 1-3-4-2 |
Wymiary (D x W x S): | – |
Waga | – |
Specyfikacja bloku silnika M40B16
Blok silnika | ||
Stop bloku silnika | Żeliwo odlewnicze | |
Stopień sprężania: | 9.0:1 | |
Średnica cylindra: | 84.0 mm (3.31 in) | |
Skok tłoka: | 72.0 mm (2.83 in) | |
Liczba pierścieni tłokowych (sprężynowy / olejowy): | 2 / 1 | |
Liczba łożysk głównych: | 5 | |
Wewnętrzna średnica cylindra (standard): | 84.000-84.014 mm (3.3071-3.3076 in) | |
Średnica dolnej części tłoka (standard): | 83.985 mm (3.3065 in) | |
Dopuszczalny luz boczny pierścienia tłokowego: | Górny | 0.020-0.200 mm (0.0008-0.0079 in) |
Drugi | 0.020-0.100 mm (0.0008-0.0039 in) | |
Dopuszczalny luz końcowy pierścienia tłokowego (Piston ring end gap): | Górny | 0.200-1.000 mm (0.0079-0.0394 in) |
Drugi | 0.200-1.000 mm (0.0079-0.0394 in) | |
Średnica wału korbowego: | 60.000 mm (2.3622 in) | |
Średnica wałka korbowego: | 45.000 mm (1.7717 in) |
Specyfikacja głowicy
Głowica | ||
Układ rozrządu: | SOHC, napęd paskowy | |
Zawory: | 8 (2 zawory na cylinder) | |
Czas otwarcia/zamknięcia zaworów: | – | |
Średnica główki zaworu: | ZAWORY SSĄCE | 42.000 mm (1.6535 in) |
ZAWORY WYDECHOWE | 36.000 mm (1.4173 in) | |
Średnica trzpienia zaworu: | ZAWORY SSĄCE | 6.975-7.000 mm (0.2746-0.2756 in) |
ZAWORY WYDECHOWE | 6.960-7.000 mm (0.274-0.2756 in) |
Dane serwisowe silnika
System olejowy | |
Polecany olej silnikowy | SAE 5W-30, 5W-40 |
Rodzaj oleju | API SG lub SF i lepszy |
Ilość oleju w silniku (pojemność do napełnienia) | 4.0 L (4.23 US. qt, 3.52 Imp. qt.) |
System zapłonowy | |
Świeca zapłonowa | Bosch F8LCR, Champion C9YCC, NGK ZFR5F-11 |
Przerwa na świecy zapłonowej: | 0.7-0.9 mm (0.0276-0.0354 in) |
Modele BMW, w których występował silnik M40B16
Model | Lata produkcji |
BMW 316i (E30) | 1988–1994 |
BMW 316i (E36) | 1990–1994 |
Bertone Freeclimber 2 | 1992–1993 |