Silnik BMW M20B25 R6 (2.5L, 168-169 HP) – specyfikacja
BMW M20B25 to czterosuwowy, wolnossący silnik benzynowy o pojemności 2,5 litra (2 494 cm3, 152,19 cu-in) z rodziny BMW M20. Silnik był produkowany w fabryce w Monachium (Monachium, Niemcy) od 1985 do 1991 roku. Silnik ten został opracowany na bazie silnika M20B20 o pojemności skokowej 2,0 litrów.
Silnik BMW M20B25 ma żeliwny blok i aluminiową głowicę z pojedynczym górnym wałkiem rozrządu (SOHC) i dwoma zaworami na cylinder (łącznie 12 zaworów). Średnica cylindra wynosi 84,0 mm (3,31 cala), a skok tłoka 75,0 mm (2,95 cala). Wyposażony był w adaptacyjny wtrysk paliwa Bosch Motronic 1.1/1.3.
Wczesna wersja tego silnika była wyposażona w system zarządzania silnikiem Bosch Motronic 1.1 i była produkowana w latach 1985-1986. Stopień sprężania tego silnika wynosił 9,7:1, a prędkość obrotowa 6 500 obr. Wytwarzał moc 171 KM (126 kW; 169 KM) przy 5800 obr/min i moment obrotowy 226 Nm (23,0 kg-m; 166,8 ft-lb) przy 4000 obr/min.
W 1987 r. układ sterowania silnikiem został zmodernizowany do wersji Motronic 1.3, a stopień sprężania zmniejszono do 9,3:1. Silnik ten wytwarzał 171 KM (126 kW; 169 KM) przy 5800 obr/min. Wersja M20B25 z katalizatorem miała stopień sprężania 8,8:1 i wytwarzała 170 KM (125 kW; 168 KM) maksymalnej mocy przy 5800 obr/min i 222 Nm (22,6 kg-m; 163,8 ft-lb) momentu obrotowego przy 4300 obr/min.
Spis treści
Specyfikacja silnika M20B25 – dane techniczne
Specyfikacja silnika | |
Kod silnika | M20B25 |
Układ | Czterosuwowy, Rzędowy-6 (Straight-6) |
Rodzaj paliwa | Benzyna |
Lata produkcji | 1985-1991 |
Pojemność silnika | 2.5 L, 2,494 cc (152.19 cu in) |
System paliwowy | System wtrysku paliwa |
Dodatkowe źródło mocy | Brak |
Maks. moc |
170 PS (125 KW; 168 HP) przy 5,800 obr/min 171 PS (126 KW; 169 HP) przy 5,800 obr/min |
Maks. moment obrotowy |
215 Nm (21.9 kg·m; 158.7 ft·lb) przy 4,000 obr/min 226 Nm (23.0 kg·m; 166.8 ft·lb) przy 4,000 obr/min 222 Nm (22.6 kg·m; 163.8 ft·lb) przy 4,300 obr/min |
Kolejność zapłonu | 1-5-3-6-2-4 |
Wymiary (D x W x S): | – |
Waga | 175 kg(385 lbs) |
Specyfikacja bloku silnika M20B25
M20B25 posiada żeliwny blok silnika o średnicy cylindrów wynoszącej 84,0 mm (3,31 cala) i skoku tłoka 75,0 mm (2,95 cala). Blok cylindrów jest monoblokiem o specjalnie odlewanej konstrukcji. Tłoki są wyposażone w dwa pierścienie sprężające i pojedynczy pierścień olejowy.
Blok silnika | ||
Stop bloku silnika | Żeliwo odlewnicze | |
Stopień sprężania: | 9.7:1, 9.3:1, 8.3:1 | |
Średnica cylindra: | 84.0 mm (3.31 in) | |
Skok tłoka: | 75.0 mm (2.95 in) | |
Liczba pierścieni tłokowych (sprężynowy / olejowy): | 2 / 1 | |
Liczba łożysk głównych: | 7 |
Specyfikacja głowicy
Głowica | ||
Układ rozrządu: | SOHV, belt drive | |
Zawory: | 12 (2 zawory na cylinder) | |
Czas otwarcia/zamknięcia zaworów: | 256° / 256° | |
Średnica główki zaworu: | ZAWORY SSĄCE | 42.0 mm (1.65 in) |
ZAWORY WYDECHOWE | 36.0 mm (1.42 in) | |
Podnoszenie zaworu: | ZAWORY SSĄCE | 10.1 mm (0.397 in) |
ZAWORY WYDECHOWE | 10.1 mm (0.397 in) |
Dane serwisowe silnika M20B25
Clearance zaworów | |
ZAWORY SSĄCE | 0.25 mm (0.010 in) |
ZAWORY WYDECHOWE | 0.25 mm (0.010 in) |
Pressure sprężania | |
Minimum | 10.2 kg/cm2 (9.9 bar, 145 psi) / 350 obr/min |
System olejowy | |
Polecany olej silnikowy | 5W-30, 5W-40, 10W-30, 10W-40, 10W-50, 15W-40, 15W-50 |
Rodzaj oleju API | – |
Ilość oleju w silniku (pojemność do napełnienia) |
Z wymianą filtra 4,25 l Bez wymiany filtra 4,0 l |
Interwał wymiany oleju, km (mile) | 10 000 (6 000) |
System zapłonowy | |
Świeca zapłonowa | Bosch: W8LCR, NGK: ZGR5A |
Przerwa na świecy zapłonowej | 0.7 mm (0.028 in) |
Modele BMW, w których występował ten silnik
Model | Lata produkcji |
BMW 325i (E30) | 1985–1993 |
BMW 525i (E34) | 1989–1990 |
BMW Z1 | 1988–1991 |
Silnik BMW M20B25 – spalanie
Silnik BMW M20B25, który znajdował się w modelach E30, miał średnie zużycie paliwa wynoszące około 14 L / 100 km w mieście i 9 L / 100 km na autostradzie. Wydajność paliwowa tego silnika jest uzależniona od kilku kluczowych czynników, takich jak styl jazdy, obciążenie pojazdu, ciśnienie w oponach, użycie klimatyzacji oraz ogólny stan techniczny samochodu.
Aby poprawić efektywność paliwową, warto regularnie przeprowadzać konserwację pojazdu, dążyć do płynnej i ekonomicznej jazdy oraz unikać przewożenia zbędnego ładunku.
Problemy z silnikiem BMW M20B25
Silnik BMW M20B25, mimo swojej niezawodności, może napotkać kilka problemów charakterystycznych dla tego modelu. Oto najczęściej występujące usterki:
- Przegrzanie: Silnik M20B25 może być podatny na przegrzewanie się, często spowodowane niewłaściwym działaniem układu chłodzenia.
- Pasek rozrządu i rolka napinacza: Regularne sprawdzanie paska rozrządu i rolki napinacza jest kluczowe. Zerwanie paska rozrządu może prowadzić do uszkodzenia zaworów, a w najgorszym przypadku zniszczenia tłoków.
- Łoża wałków rozrządu: W silnikach M20B25, które przejechały ponad 200 000 km, może wystąpić zużycie łoży wałków rozrządu, co może prowadzić do problemów z prawidłowym działaniem silnika.
- Wycieki oleju: Silnik M20B25 często zmaga się z wyciekami oleju, które mogą wynikać z zużytych uszczelek, uszczelnień oraz pokryw zaworów.
- Układ wtrysku paliwa: Z czasem układ wtrysku paliwa może ulec uszkodzeniu, co skutkuje słabymi osiągami silnika, nierówną pracą na biegu jałowym oraz zmniejszoną efektywnością paliwową.