Advertise Image

Silnik BMW M20B25 R6 (2.5L, 168-169 HP) - specyfikacja

Silnik BMW M20B25 R6 (2.5L, 168-169 HP) – specyfikacja



BMW M20B25 to czterosuwowy, wolnossący silnik benzynowy o pojemności 2,5 litra (2 494 cm3, 152,19 cu-in) z rodziny BMW M20. Silnik był produkowany w fabryce w Monachium (Monachium, Niemcy) od 1985 do 1991 roku. Silnik ten został opracowany na bazie silnika M20B20 o pojemności skokowej 2,0 litrów.

Silnik BMW M20B25 ma żeliwny blok i aluminiową głowicę z pojedynczym górnym wałkiem rozrządu (SOHC) i dwoma zaworami na cylinder (łącznie 12 zaworów). Średnica cylindra wynosi 84,0 mm (3,31 cala), a skok tłoka 75,0 mm (2,95 cala). Wyposażony był w adaptacyjny wtrysk paliwa Bosch Motronic 1.1/1.3.

Wczesna wersja tego silnika była wyposażona w system zarządzania silnikiem Bosch Motronic 1.1 i była produkowana w latach 1985-1986. Stopień sprężania tego silnika wynosił 9,7:1, a prędkość obrotowa 6 500 obr. Wytwarzał moc 171 KM (126 kW; 169 KM) przy 5800 obr/min i moment obrotowy 226 Nm (23,0 kg-m; 166,8 ft-lb) przy 4000 obr/min.

W 1987 r. układ sterowania silnikiem został zmodernizowany do wersji Motronic 1.3, a stopień sprężania zmniejszono do 9,3:1. Silnik ten wytwarzał 171 KM (126 kW; 169 KM) przy 5800 obr/min. Wersja M20B25 z katalizatorem miała stopień sprężania 8,8:1 i wytwarzała 170 KM (125 kW; 168 KM) maksymalnej mocy przy 5800 obr/min i 222 Nm (22,6 kg-m; 163,8 ft-lb) momentu obrotowego przy 4300 obr/min.

Specyfikacja silnika M20B25 – dane techniczne

Specyfikacja silnika
Kod silnika M20B25
Układ Czterosuwowy, Rzędowy-6 (Straight-6)
Rodzaj paliwa Benzyna
Lata produkcji 1985-1991
Pojemność silnika 2.5 L, 2,494 cc (152.19 cu in)
System paliwowy System wtrysku paliwa
Dodatkowe źródło mocy Brak
Maks. moc 170 PS (125 KW; 168 HP) przy 5,800 obr/min
171 PS (126 KW; 169 HP) przy 5,800 obr/min
Maks. moment obrotowy 215 Nm (21.9 kg·m; 158.7 ft·lb) przy 4,000 obr/min
226 Nm (23.0 kg·m; 166.8 ft·lb) przy 4,000 obr/min
222 Nm (22.6 kg·m; 163.8 ft·lb) przy 4,300 obr/min
Kolejność zapłonu 1-5-3-6-2-4
Wymiary (D x W x S):
Waga 175 kg(385 lbs)

Specyfikacja bloku silnika M20B25

M20B25 posiada żeliwny blok silnika o średnicy cylindrów wynoszącej 84,0 mm (3,31 cala) i skoku tłoka 75,0 mm (2,95 cala). Blok cylindrów jest monoblokiem o specjalnie odlewanej konstrukcji. Tłoki są wyposażone w dwa pierścienie sprężające i pojedynczy pierścień olejowy.

Blok silnika
Stop bloku silnika Żeliwo odlewnicze
Stopień sprężania: 9.7:1, 9.3:1, 8.3:1
Średnica cylindra: 84.0 mm (3.31 in)
Skok tłoka: 75.0 mm (2.95 in)
Liczba pierścieni tłokowych (sprężynowy / olejowy): 2 / 1
Liczba łożysk głównych: 7

Specyfikacja głowicy

Głowica
Układ rozrządu: SOHV, belt drive
Zawory: 12 (2 zawory na cylinder)
Czas otwarcia/zamknięcia zaworów: 256° / 256°
Średnica główki zaworu: ZAWORY SSĄCE 42.0 mm (1.65 in)
ZAWORY WYDECHOWE 36.0 mm (1.42 in)
Podnoszenie zaworu: ZAWORY SSĄCE 10.1 mm (0.397 in)
ZAWORY WYDECHOWE 10.1 mm (0.397 in)

Dane serwisowe silnika M20B25

Clearance zaworów
ZAWORY SSĄCE 0.25 mm (0.010 in)
ZAWORY WYDECHOWE 0.25 mm (0.010 in)
Pressure sprężania
Minimum 10.2 kg/cm2 (9.9 bar, 145 psi) / 350 obr/min
System olejowy
Polecany olej silnikowy 5W-30, 5W-40, 10W-30, 10W-40, 10W-50, 15W-40, 15W-50
Rodzaj oleju API
Ilość oleju w silniku (pojemność do napełnienia) Z wymianą filtra 4,25 l
Bez wymiany filtra 4,0 l
Interwał wymiany oleju, km (mile) 10 000 (6 000)
System zapłonowy
Świeca zapłonowa Bosch: W8LCR, NGK: ZGR5A
Przerwa na świecy zapłonowej 0.7 mm (0.028 in)

Modele BMW, w których występował ten silnik

Model Lata produkcji
BMW 325i (E30) 1985–1993
BMW 525i (E34) 1989–1990
BMW Z1 1988–1991

Silnik BMW M20B25 – spalanie

Silnik BMW M20B25, który znajdował się w modelach E30, miał średnie zużycie paliwa wynoszące około 14 L / 100 km w mieście i 9 L / 100 km na autostradzie. Wydajność paliwowa tego silnika jest uzależniona od kilku kluczowych czynników, takich jak styl jazdy, obciążenie pojazdu, ciśnienie w oponach, użycie klimatyzacji oraz ogólny stan techniczny samochodu.

Aby poprawić efektywność paliwową, warto regularnie przeprowadzać konserwację pojazdu, dążyć do płynnej i ekonomicznej jazdy oraz unikać przewożenia zbędnego ładunku.

Problemy z silnikiem BMW M20B25

Silnik BMW M20B25, mimo swojej niezawodności, może napotkać kilka problemów charakterystycznych dla tego modelu. Oto najczęściej występujące usterki:

  • Przegrzanie: Silnik M20B25 może być podatny na przegrzewanie się, często spowodowane niewłaściwym działaniem układu chłodzenia.
  • Pasek rozrządu i rolka napinacza: Regularne sprawdzanie paska rozrządu i rolki napinacza jest kluczowe. Zerwanie paska rozrządu może prowadzić do uszkodzenia zaworów, a w najgorszym przypadku zniszczenia tłoków.
  • Łoża wałków rozrządu: W silnikach M20B25, które przejechały ponad 200 000 km, może wystąpić zużycie łoży wałków rozrządu, co może prowadzić do problemów z prawidłowym działaniem silnika.
  • Wycieki oleju: Silnik M20B25 często zmaga się z wyciekami oleju, które mogą wynikać z zużytych uszczelek, uszczelnień oraz pokryw zaworów.
  • Układ wtrysku paliwa: Z czasem układ wtrysku paliwa może ulec uszkodzeniu, co skutkuje słabymi osiągami silnika, nierówną pracą na biegu jałowym oraz zmniejszoną efektywnością paliwową.