Silnik BMW M20B23 R6 (2.3L, 137-147 HP) - specyfikacja

Silnik BMW M20B23 R6 (2.3L, 137-147 HP) – specyfikacja

BMW M20B23 to czterosuwowy, wolnossący silnik benzynowy o pojemności 2,3 litra (2316 cm3, 141,3 cu-in) z rodziny M20. Silnik był produkowany w latach 1978 – 1987 roku.

Silnik BMW M20B23 posiada żeliwny blok oraz aluminiową głowicę z pojedynczym górnym wałkiem rozrządu (SOHC) i dwoma zaworami na cylinder (łącznie 12 zaworów). Średnica cylindra wynosi 80,0 mm (3,15 cala), a skok tłoka 76,8 mm (2,99 cala).

Pierwsza wersja silnika M20B23 wykorzystuje tę samą głowicę „200” i blok co M20B20, ale dłuższy skok korby 76,8 mm (3,02 cala). Silnik ten wykorzystywał mechaniczny układ wtrysku paliwa K-Jetronic, stopień sprężania wynosił 9,5:1, a prędkość obrotowa wynosiła 6400 obr/min. Silnik ten generował moc 143 KM (105 KW; 141 KM) przy 6000 obr/min oraz maksymalny moment obrotowy 176 Nm (17,95 kg-m; 129,89 ft-lb) przy 4500 obr/min.

W wersji z 1982 roku zastosowano układ L-Jetronic, głowicę cylindrów 731 i stopień sprężania 9,8:1. Ta wersja produkowała 139 PS (102 kW; 137 KM) przy 5 300 obr/min maksymalnej mocy i 205 N-m (20,9 kg-m, 151,1 ft-lb) przy 4 000 obr/min momentu obrotowego.

W 1984 roku układ wtrysku paliwa, układ wydechowy i wałek rozrządu zostały zmodernizowane do wersji LE-Jetronic. Prędkość obrotowa wzrosła do 6500 obr/min. Silnik ten wytwarzał maksymalną moc 150 KM (110 kW; 147 KM) przy 6000 obr/min i maksymalny moment obrotowy 205 N-m (20,9 kg-m, 151,1 ft-lb) przy 4000 obr/min.

Specyfikacja silnika M20B23

Specyfikacja silnika
Kod silnika M20B23
Układ Czterosuwowy, Rzędowy-6 (Straight-6)
Rodzaj paliwa Benzyna
Lata produkcji 1977-1987
Pojemność silnika 2.3 L, 2,316 cc (141.3 cu in)
System paliwowy Mechaniczny system wtrysku paliwa (Bosch K-Jetronic)
Elektroniczny wtrysk paliwa system (Bosch L-Jetronic, LE-Jetronic)
Dodatkowe źródło mocy Brak
Maks. moc Od 139 PS (102 kW; 137 KM) przy 5,300 obr/min
do 150 PS (110 kW; 147 KM) przy 6,000 obr/min
Maks. moment obrotowy Od 176 Nm (17.95 kg·m; 129.89 ft·lb) przy 4,500 obr/min
do 205 N·m (20.9 kg·m, 151.1 ft·lb) przy 4,000 obr/min
Kolejność zapłonu 1-5-3-6-2-4
Wymiary (D x W x S):
Waga 170 kg (374.8 lbs)

Specyfikacja bloku silnika M20B23

Silnik BMW M20B23 jest wyposażony w żeliwny blok cylindrów o średnicy 80,0 mm (3,15 cala) i skoku 76,8 mm (2,99 cala). Blok cylindrów jest monoblokiem o specjalnie odlewanej konstrukcji. Tłoki są wyposażone w dwa pierścienie sprężające i pojedynczy pierścień olejowy.

Blok silnika
Stop bloku silnika Żeliwo odlewnicze
Stopień sprężania: 9.5:1, 9.8:1
Średnica cylindra: 80.0 mm (3.15 in)
Skok tłoka: 76.8 mm (2.99 in)
Liczba pierścieni tłokowych (sprężynowy / olejowy): 2 / 1
Liczba łożysk głównych: 7
Wewnętrzna średnica cylindra (standard): 80.000 mm (3.1496 in)
Średnica dolnej części tłoka (standard): 79.980 mm (3.1488 in)
Dopuszczalny luz boczny pierścienia tłokowego: Górny 0.040-0.080 mm (0.0016-0.0031 in)
Drugi 0.030-0.070 mm (0.0012-0.0028 in)
Oil 0.020-0.050 mm (0.0008-0.002 in)
Dopuszczalny luz końcowy pierścienia tłokowego (Piston ring end gap): Górny 0.200-0.500 mm (0.0079-0.0197 in)
Drugi 0.200-0.500 mm (0.0079-0.0197 in)
Oil 0.200-0.500 mm (0.0079-0.0197 in)
Średnica wału korbowego: 60.000 mm (2.3622 in)
Crankpin diameter: 45.000 mm (1.7717 in)

Specyfikacja głowicy

Głowica
Układ rozrządu: SOHC, belt drive
Zawory: 12 (2 zawory na cylinder)
Czas otwarcia/zamknięcia zaworów:
Średnica główki zaworu: ZAWORY SSĄCE 40.0 mm (1.5748 in)
ZAWORY WYDECHOWE 34.0 mm (1.3386 in)
Średnica trzpienia zaworu: ZAWORY SSĄCE 7.0 mm (0.2756 in)
ZAWORY WYDECHOWE 7.0 mm (0.2756 in)

Dane serwisowe silnika M20B23

Clearance zaworowe
ZAWORY SSĄCE 0.25 mm (0.010 in)
ZAWORY WYDECHOWE 0.25 mm (0.010 in)
Ciśnienie sprężania
Minimum 10.2 kg/cm2 (9.9 bar, 145 psi) / 350 obr/min
System olejowy
Polecany olej silnikowy 5W-30, 5W-40, 10W-30, 10W-40, 10W-50, 15W-40, 15W-50
Rodzaj oleju API
Ilość oleju w silniku (pojemność do napełnienia) Przy wymianie filtra 4,25 l
Bez wymiany filtra 4,0 l
Interwał wymiany oleju, km (mile) 10 000 (6 000)
System zapłonowy
Świeca zapłonowa Bosch: W8LCR, NGK: ZGR5A
Przerwa na świecy zapłonowej 0,7 mm (0,028 cala)

Modele BMW, w których występował ten silnik

Model Lata produkcji
BMW 323i (E21) 1977–1982
BMW 323i (E30) 1982–1984
BMW 323i (E30) 1984–1987