Silnik BMW M20B23 R6 (2.3L, 137-147 HP) – specyfikacja
BMW M20B23 to czterosuwowy, wolnossący silnik benzynowy o pojemności 2,3 litra (2316 cm3, 141,3 cu-in) z rodziny M20. Silnik był produkowany w latach 1978 – 1987 roku.
Silnik BMW M20B23 posiada żeliwny blok oraz aluminiową głowicę z pojedynczym górnym wałkiem rozrządu (SOHC) i dwoma zaworami na cylinder (łącznie 12 zaworów). Średnica cylindra wynosi 80,0 mm (3,15 cala), a skok tłoka 76,8 mm (2,99 cala).
Pierwsza wersja silnika M20B23 wykorzystuje tę samą głowicę „200” i blok co M20B20, ale dłuższy skok korby 76,8 mm (3,02 cala). Silnik ten wykorzystywał mechaniczny układ wtrysku paliwa K-Jetronic, stopień sprężania wynosił 9,5:1, a prędkość obrotowa wynosiła 6400 obr/min. Silnik ten generował moc 143 KM (105 KW; 141 KM) przy 6000 obr/min oraz maksymalny moment obrotowy 176 Nm (17,95 kg-m; 129,89 ft-lb) przy 4500 obr/min.
W wersji z 1982 roku zastosowano układ L-Jetronic, głowicę cylindrów 731 i stopień sprężania 9,8:1. Ta wersja produkowała 139 PS (102 kW; 137 KM) przy 5 300 obr/min maksymalnej mocy i 205 N-m (20,9 kg-m, 151,1 ft-lb) przy 4 000 obr/min momentu obrotowego.
W 1984 roku układ wtrysku paliwa, układ wydechowy i wałek rozrządu zostały zmodernizowane do wersji LE-Jetronic. Prędkość obrotowa wzrosła do 6500 obr/min. Silnik ten wytwarzał maksymalną moc 150 KM (110 kW; 147 KM) przy 6000 obr/min i maksymalny moment obrotowy 205 N-m (20,9 kg-m, 151,1 ft-lb) przy 4000 obr/min.
Spis treści
Specyfikacja silnika M20B23
Specyfikacja silnika | |
Kod silnika | M20B23 |
Układ | Czterosuwowy, Rzędowy-6 (Straight-6) |
Rodzaj paliwa | Benzyna |
Lata produkcji | 1977-1987 |
Pojemność silnika | 2.3 L, 2,316 cc (141.3 cu in) |
System paliwowy |
Mechaniczny system wtrysku paliwa (Bosch K-Jetronic) Elektroniczny wtrysk paliwa system (Bosch L-Jetronic, LE-Jetronic) |
Dodatkowe źródło mocy | Brak |
Maks. moc |
Od 139 PS (102 kW; 137 KM) przy 5,300 obr/min do 150 PS (110 kW; 147 KM) przy 6,000 obr/min |
Maks. moment obrotowy |
Od 176 Nm (17.95 kg·m; 129.89 ft·lb) przy 4,500 obr/min do 205 N·m (20.9 kg·m, 151.1 ft·lb) przy 4,000 obr/min |
Kolejność zapłonu | 1-5-3-6-2-4 |
Wymiary (D x W x S): | – |
Waga | 170 kg (374.8 lbs) |
Specyfikacja bloku silnika M20B23
Silnik BMW M20B23 jest wyposażony w żeliwny blok cylindrów o średnicy 80,0 mm (3,15 cala) i skoku 76,8 mm (2,99 cala). Blok cylindrów jest monoblokiem o specjalnie odlewanej konstrukcji. Tłoki są wyposażone w dwa pierścienie sprężające i pojedynczy pierścień olejowy.
Blok silnika | ||
Stop bloku silnika | Żeliwo odlewnicze | |
Stopień sprężania: | 9.5:1, 9.8:1 | |
Średnica cylindra: | 80.0 mm (3.15 in) | |
Skok tłoka: | 76.8 mm (2.99 in) | |
Liczba pierścieni tłokowych (sprężynowy / olejowy): | 2 / 1 | |
Liczba łożysk głównych: | 7 | |
Wewnętrzna średnica cylindra (standard): | 80.000 mm (3.1496 in) | |
Średnica dolnej części tłoka (standard): | 79.980 mm (3.1488 in) | |
Dopuszczalny luz boczny pierścienia tłokowego: | Górny | 0.040-0.080 mm (0.0016-0.0031 in) |
Drugi | 0.030-0.070 mm (0.0012-0.0028 in) | |
Oil | 0.020-0.050 mm (0.0008-0.002 in) | |
Dopuszczalny luz końcowy pierścienia tłokowego (Piston ring end gap): | Górny | 0.200-0.500 mm (0.0079-0.0197 in) |
Drugi | 0.200-0.500 mm (0.0079-0.0197 in) | |
Oil | 0.200-0.500 mm (0.0079-0.0197 in) | |
Średnica wału korbowego: | 60.000 mm (2.3622 in) | |
Crankpin diameter: | 45.000 mm (1.7717 in) |
Specyfikacja głowicy
Głowica | ||
Układ rozrządu: | SOHC, belt drive | |
Zawory: | 12 (2 zawory na cylinder) | |
Czas otwarcia/zamknięcia zaworów: | – | |
Średnica główki zaworu: | ZAWORY SSĄCE | 40.0 mm (1.5748 in) |
ZAWORY WYDECHOWE | 34.0 mm (1.3386 in) | |
Średnica trzpienia zaworu: | ZAWORY SSĄCE | 7.0 mm (0.2756 in) |
ZAWORY WYDECHOWE | 7.0 mm (0.2756 in) |
Dane serwisowe silnika M20B23
Clearance zaworowe | |
ZAWORY SSĄCE | 0.25 mm (0.010 in) |
ZAWORY WYDECHOWE | 0.25 mm (0.010 in) |
Ciśnienie sprężania | |
Minimum | 10.2 kg/cm2 (9.9 bar, 145 psi) / 350 obr/min |
System olejowy | |
Polecany olej silnikowy | 5W-30, 5W-40, 10W-30, 10W-40, 10W-50, 15W-40, 15W-50 |
Rodzaj oleju API | – |
Ilość oleju w silniku (pojemność do napełnienia) |
Przy wymianie filtra 4,25 l Bez wymiany filtra 4,0 l |
Interwał wymiany oleju, km (mile) | 10 000 (6 000) |
System zapłonowy | |
Świeca zapłonowa | Bosch: W8LCR, NGK: ZGR5A |
Przerwa na świecy zapłonowej | 0,7 mm (0,028 cala) |
Modele BMW, w których występował ten silnik
Model | Lata produkcji |
BMW 323i (E21) | 1977–1982 |
BMW 323i (E30) | 1982–1984 |
BMW 323i (E30) | 1984–1987 |