Silnik BMW M20B20 R6 (2.0L, 121-127 HP) - specyfikacja

Silnik BMW M20B20 R6 (2.0L, 121-127 HP) – specyfikacja

BMW M20B20 to czterosuwowy, wolnossący silnik benzynowy o pojemności 2,0 litrów (1 990 cm3, 121,4 cu-in) z rodziny BMW M20, produkowany w latach 1976-1992.

Silnik BMW M20B20 posiada solidny blok z żeliwa oraz aluminiową głowicę z pojedynczym wałkiem rozrządu (SOHC) i dwoma zaworami na cylinder (łącznie 12). Średnica cylindra wynosi 80,0 mm, a skok tłoka to 66,0 mm.

W pierwotnej wersji silnika stosowano czterolufowy gaźnik Solex 4A1. Stopień sprężania wynosił 9,2:1, a prędkość obrotowa osiągała 6 400 obr./min. Silnik generował moc 122 PS (90 kW; 121 KM) przy 6000 obr./min i maksymalny moment obrotowy 163 N-m (16,6 kg-m, 120,1 ft-lb) przy 4000 obr./min.

Od roku 1981 silnik zaczął korzystać z mechanicznego układu wtrysku paliwa i systemu zarządzania silnikiem Bosch K-Jetronic. Stopień sprężania wzrósł do 9,9:1. We wrześniu 1982 r. układ paliwowy został zaktualizowany do elektronicznego wtrysku paliwa (LE-Jetronic) z czerwoną linią przy 6 200 obr./min.

W 1987 r. silnik M20B20 przeszedł modernizację, zyskując system zarządzania silnikiem Bosch Motronic i katalizator. Stopień sprężania wyniósł 8,8:1. Silnik generował moc 130 PS (95 kW; 127 KM) przy 6000 obr./min i maksymalny moment obrotowy 174 N-m (17,7 kg-m, 128,2 ft-lb) przy 4000 obr./min.

Specyfikacja silnika M20B20

Specyfikacja silnika
Kod silnika M20B20
Układ Czterosuwowy, Rzędowy-6 (Straight-6)
Rodzaj paliwa Benzyna
Lata produkcji 1976-1992
Pojemność silnika 2.0 L, 1,990 cc (121.4 cu in)
System paliwowy Solex 4A1 four-barrel carburetor
Mechaniczny system wtrysku paliwa (Bosch K-Jetronic)
Elektroniczny wtrysk paliwa system (Bosch LE-Jetronic, L-Jetronic, Motronic DME1.1/DME1.3)
Dodatkowe źródło mocy Brak
Maks. moc Od 122 PS (90 kW; 121 HP) przy 6,000 obr/min
do 129 PS (95 kW; 127 HP) przy 6,000 obr/min
Maks. moment obrotowy Od 163 N·m (16.6 kg·m, 120.1 ft·lb) przy 4,000 obr/min
do 174 N·m (17.7 kg·m, 128.2 ft·lb) przy 4,000 obr/min
Kolejność zapłonu 1-5-3-6-2-4
Wymiary (D x W x S):
Waga 170 kg (374.8 lbs)

Specyfikacja bloku silnika M20B20

M20B20 posiada żeliwny blok silnika o średnicy cylindrów wynoszącej 80,0 mm (3,15 cala) i skoku 66,0 mm (2,6 cala). Blok cylindrów jest monoblokiem o specjalnie odlewanej konstrukcji. Każdy z tłoków jest wyposażony w dwa pierścienie sprężające i pojedynczy pierścień olejowy.

Blok silnika
Stop bloku silnika Żeliwo odlewnicze
Stopień sprężania: 9.2:1, 9.9:1, 8.8:1
Średnica cylindra: 80.0 mm (3.15 in)
Skok tłoka: 66.0 mm (2.6 in)
Liczba pierścieni tłokowych (sprężynowy / olejowy): 2 / 1
Liczba łożysk głównych: 7
Wewnętrzna średnica cylindra (standard): 80.000 mm (3.1496 in)
Średnica dolnej części tłoka (standard): 79.980 mm (3.1488 in)
Dopuszczalny luz boczny pierścienia tłokowego: Górny 0.040-0.080 mm (0.0016-0.0031 in)
Drugi 0.030-0.070 mm (0.0012-0.0028 in)
Oil 0.020-0.050 mm (0.0008-0.002 in)
Dopuszczalny luz końcowy pierścienia tłokowego (Piston ring end gap): Górny 0.200-0.500 mm (0.0079-0.0197 in)
Drugi 0.200-0.500 mm (0.0079-0.0197 in)
Oil 0.200-0.500 mm (0.0079-0.0197 in)
Średnica wału korbowego: 60.000 mm (2.3622 in)
Crankpin diameter: 45.000 mm (1.7717 in)

Specyfikacja głowicy

Głowica cylindrów została stworzona z wysokowydajnego stopu aluminium, charakteryzującego się doskonałą zdolnością do odprowadzania ciepła. Silnik wyposażony jest w pojedynczy górny wałek rozrządu, posiadający dwa zawory na cylinder. Napęd wałka rozrządu jest realizowany poprzez pas.

Zawory ssące posiadają średnicę 40,0 mm (1,57 cala), natomiast zawory wydechowe mają średnicę 34,0 mm (1,34 cala). Mechanizm otwierania i zamykania zaworów jest kontrolowany przez dźwigienki zaworowe.

Głowica
Układ rozrządu: SOHC, napęd paska
Zawory: 12 (2 zawory na cylinder)
Czas otwarcia/zamknięcia zaworów:
Średnica główki zaworu: ZAWORY SSĄCE 40.0 mm (1.5748 in)
ZAWORY WYDECHOWE 34.0 mm (1.3386 in)
Średnica trzpienia zaworu: ZAWORY SSĄCE 7.0 mm (0.2756 in)
ZAWORY WYDECHOWE 7.0 mm (0.2756 in)

Dane serwisowe silnika M20B20

Clearance zaworowe
ZAWORY SSĄCE valve 0.25 mm (0.010 in)
ZAWORY WYDECHOWE valve 0.25 mm (0.010 in)
Compression pressure
Minimum 10.2 kg/cm2 (9.9 bar, 145 psi) / 350 obr/min
System olejowy
Polecany olej silnikowy 5W-30, 5W-40, 10W-30, 10W-40, 10W-50, 15W-40, 15W-50
Rodzaj oleju API
Ilość oleju w silniku (pojemność do napełnienia) Przy wymianie filtra 4.25 l
Bez wymiany filtra 4.0 l
Okres wymiany oleju, km (mile) 10 000 (6 000)
System zapłonowy
Świeca zapłonowa Bosch: W8LCR, NGK: ZGR5A
Przerwa na świecy zapłonowej 0.7 mm (0.028 in)

Modele BMW, w których występował ten silnik

Model Lata produkcji
BMW 520/6 (E12) 1976–1981
BMW 320/6 (E21) 1977–1982
BMW 520i (E28) 1981–1982
BMW 520i (E28) 1982–1984
BMW 320i (E30) 1982–1984
BMW 520i (E28) 1984–1987
BMW 320i (E30) 1984–1987
BMW 520i (E28) 1986–1987
BMW 320i (E30) 1987–1992
BMW 520i (E34) 1988–1990