Silnik BMW M20B20 R6 (2.0L, 121-127 HP) – specyfikacja
BMW M20B20 to czterosuwowy, wolnossący silnik benzynowy o pojemności 2,0 litrów (1 990 cm3, 121,4 cu-in) z rodziny BMW M20, produkowany w latach 1976-1992.
Silnik BMW M20B20 posiada solidny blok z żeliwa oraz aluminiową głowicę z pojedynczym wałkiem rozrządu (SOHC) i dwoma zaworami na cylinder (łącznie 12). Średnica cylindra wynosi 80,0 mm, a skok tłoka to 66,0 mm.
W pierwotnej wersji silnika stosowano czterolufowy gaźnik Solex 4A1. Stopień sprężania wynosił 9,2:1, a prędkość obrotowa osiągała 6 400 obr./min. Silnik generował moc 122 PS (90 kW; 121 KM) przy 6000 obr./min i maksymalny moment obrotowy 163 N-m (16,6 kg-m, 120,1 ft-lb) przy 4000 obr./min.
Od roku 1981 silnik zaczął korzystać z mechanicznego układu wtrysku paliwa i systemu zarządzania silnikiem Bosch K-Jetronic. Stopień sprężania wzrósł do 9,9:1. We wrześniu 1982 r. układ paliwowy został zaktualizowany do elektronicznego wtrysku paliwa (LE-Jetronic) z czerwoną linią przy 6 200 obr./min.
W 1987 r. silnik M20B20 przeszedł modernizację, zyskując system zarządzania silnikiem Bosch Motronic i katalizator. Stopień sprężania wyniósł 8,8:1. Silnik generował moc 130 PS (95 kW; 127 KM) przy 6000 obr./min i maksymalny moment obrotowy 174 N-m (17,7 kg-m, 128,2 ft-lb) przy 4000 obr./min.
Spis treści
Specyfikacja silnika M20B20 – dane techniczne
Specyfikacja silnika | |
Kod silnika | M20B20 |
Układ | Czterosuwowy, Rzędowy-6 (Straight-6) |
Rodzaj paliwa | Benzyna |
Lata produkcji | 1976-1992 |
Pojemność silnika | 2.0 L, 1,990 cc (121.4 cu in) |
System paliwowy |
Solex 4A1 four-barrel carburetor Mechaniczny system wtrysku paliwa (Bosch K-Jetronic) Elektroniczny wtrysk paliwa system (Bosch LE-Jetronic, L-Jetronic, Motronic DME1.1/DME1.3) |
Dodatkowe źródło mocy | Brak |
Maks. moc |
Od 122 PS (90 kW; 121 HP) przy 6,000 obr/min do 129 PS (95 kW; 127 HP) przy 6,000 obr/min |
Maks. moment obrotowy |
Od 163 N·m (16.6 kg·m, 120.1 ft·lb) przy 4,000 obr/min do 174 N·m (17.7 kg·m, 128.2 ft·lb) przy 4,000 obr/min |
Kolejność zapłonu | 1-5-3-6-2-4 |
Wymiary (D x W x S): | – |
Waga | 170 kg (374.8 lbs) |
Specyfikacja bloku silnika M20B20
M20B20 posiada żeliwny blok silnika o średnicy cylindrów wynoszącej 80,0 mm (3,15 cala) i skoku 66,0 mm (2,6 cala). Blok cylindrów jest monoblokiem o specjalnie odlewanej konstrukcji. Każdy z tłoków jest wyposażony w dwa pierścienie sprężające i pojedynczy pierścień olejowy.
Blok silnika | ||
Stop bloku silnika | Żeliwo odlewnicze | |
Stopień sprężania: | 9.2:1, 9.9:1, 8.8:1 | |
Średnica cylindra: | 80.0 mm (3.15 in) | |
Skok tłoka: | 66.0 mm (2.6 in) | |
Liczba pierścieni tłokowych (sprężynowy / olejowy): | 2 / 1 | |
Liczba łożysk głównych: | 7 | |
Wewnętrzna średnica cylindra (standard): | 80.000 mm (3.1496 in) | |
Średnica dolnej części tłoka (standard): | 79.980 mm (3.1488 in) | |
Dopuszczalny luz boczny pierścienia tłokowego: | Górny | 0.040-0.080 mm (0.0016-0.0031 in) |
Drugi | 0.030-0.070 mm (0.0012-0.0028 in) | |
Oil | 0.020-0.050 mm (0.0008-0.002 in) | |
Dopuszczalny luz końcowy pierścienia tłokowego (Piston ring end gap): | Górny | 0.200-0.500 mm (0.0079-0.0197 in) |
Drugi | 0.200-0.500 mm (0.0079-0.0197 in) | |
Oil | 0.200-0.500 mm (0.0079-0.0197 in) | |
Średnica wału korbowego: | 60.000 mm (2.3622 in) | |
Crankpin diameter: | 45.000 mm (1.7717 in) |
Specyfikacja głowicy
Głowica cylindrów została stworzona z wysokowydajnego stopu aluminium, charakteryzującego się doskonałą zdolnością do odprowadzania ciepła. Silnik wyposażony jest w pojedynczy górny wałek rozrządu, posiadający dwa zawory na cylinder. Napęd wałka rozrządu jest realizowany poprzez pas.
Zawory ssące posiadają średnicę 40,0 mm (1,57 cala), natomiast zawory wydechowe mają średnicę 34,0 mm (1,34 cala). Mechanizm otwierania i zamykania zaworów jest kontrolowany przez dźwigienki zaworowe.
Głowica | ||
Układ rozrządu: | SOHC, napęd paska | |
Zawory: | 12 (2 zawory na cylinder) | |
Czas otwarcia/zamknięcia zaworów: | – | |
Średnica główki zaworu: | ZAWORY SSĄCE | 40.0 mm (1.5748 in) |
ZAWORY WYDECHOWE | 34.0 mm (1.3386 in) | |
Średnica trzpienia zaworu: | ZAWORY SSĄCE | 7.0 mm (0.2756 in) |
ZAWORY WYDECHOWE | 7.0 mm (0.2756 in) |
Dane serwisowe silnika M20B20
Clearance zaworowe | |
ZAWORY SSĄCE valve | 0.25 mm (0.010 in) |
ZAWORY WYDECHOWE valve | 0.25 mm (0.010 in) |
Compression pressure | |
Minimum | 10.2 kg/cm2 (9.9 bar, 145 psi) / 350 obr/min |
System olejowy | |
Polecany olej silnikowy | 5W-30, 5W-40, 10W-30, 10W-40, 10W-50, 15W-40, 15W-50 |
Rodzaj oleju API | – |
Ilość oleju w silniku (pojemność do napełnienia) |
Przy wymianie filtra 4.25 l Bez wymiany filtra 4.0 l |
Okres wymiany oleju, km (mile) | 10 000 (6 000) |
System zapłonowy | |
Świeca zapłonowa | Bosch: W8LCR, NGK: ZGR5A |
Przerwa na świecy zapłonowej | 0.7 mm (0.028 in) |
Modele BMW, w których występował ten silnik
Model | Lata produkcji |
BMW 520/6 (E12) | 1976–1981 |
BMW 320/6 (E21) | 1977–1982 |
BMW 520i (E28) | 1981–1982 |
BMW 520i (E28) | 1982–1984 |
BMW 320i (E30) | 1982–1984 |
BMW 520i (E28) | 1984–1987 |
BMW 320i (E30) | 1984–1987 |
BMW 520i (E28) | 1986–1987 |
BMW 320i (E30) | 1987–1992 |
BMW 520i (E34) | 1988–1990 |